Nowy silnik po zakupie "układa" się pod kątem kierowcy, a dopiero po jakimś przebiegu wtedy jest bezpiecznie zakładać LPG.
Coś w tym jest - kiedy kupowałam ostatni samochód i rozmawiałam z zaprzyjaźnionym sprzedawcą (mechanikiem) zalecał mi wbrew ogólnie przyjętym zasadom docierania, okresowo - (nie często) powtarzanie takiej sekwencji ; pełne nagrzanie silnika i zdecydowane przekraczanie prędkości obrotowej (dopuszczalnej w okresie docierania - nie max dopuszczalnej) na okres 2-3 minut. Tzn. w trakcie jazdy w trasie generalnie nie przekraczamy prędkości zalecanych, ale raz na kilka dni jedziemy 2-3 minuty z prędkościami dużo wyższymi (pod obciążeniem - nie kręcimy na luzie). Na moje zdziwienie odpowiedział, że nagrzane gniazda zaworów jak i same zawory przy dużej prędkości - z uwagi na bezwładność układu (prędkość) jak i podwyższoną plastyczność (temperatura) lepiej się do siebie dopasują. Chyba zdało egzamin przejechałam bez problemu blisko 300k km na LPG.
Uwaga - muszę dodać! Nikomu tego nie zalecam w Dusterze, to był inny silnik inna konstrukcja - hydrauliczna regulacja luzów.
Ostatnio zmieniony przez maugu 2018-02-28, 09:53, w całości zmieniany 1 raz
Miałem taki silnik K4M w Scenicu (taki sam jest w starym Dusterze) i na LPG świetnie pracował, odpadała co jakiś czas kontrola luzów zaworów - hydraulika, ale trzeba pilnować interwału wymiany oleju, bo późniejszy czyli rzadszy interwał czasami powodował złą pracę hydraulicznych popychaczy zaworów i wtedy zawory szły w d...
Olej wypełnia komorę hydraulicznych popychaczy prawidłowo jak jest czysty i nowy, a w miarę zużycia oleju już gorzej wypełnia i powoduje zmianę wielkości szczeliny między klawiszem a zaworem.
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Dziękuje Wam za odpowedzi. Do LPG z salonu trzeba doliczyc zwięszkszone zużycie benzyny (dotrysk+dłuższy czas przełączania) i wq moich obliczeń przy moim przebiergu 1800km/mieś daje ok 200zł miesięcznie oszczędności po 2 latach odlcizając koszt przeglądu w SKP i dodatkowy serwis daje ok 4000 oszczędności. Jak po 40 tyś/2 latach trzeba będzie trzeba wyregulować zawory i wyciągać silnik z budy to wyjdzie 2000 i okaże się że zysk to 2000 tyś podzielić na dwa lata daje 85zł miesięcznie. Czy to się opłaca?
ps. przeliczyłem przez 3 lata wychodzi 100zł /mies
Dziękuje Wam za odpowedzi. Do LPG z salonu trzeba doliczyc zwięszkszone zużycie benzyny (dotrysk+dłuższy czas przełączania) i wq moich obliczeń przy moim przebiergu 1800km/mieś daje ok 200zł miesięcznie oszczędności po 2 latach odlcizając koszt przeglądu w SKP i dodatkowy serwis daje ok 4000 oszczędności. Jak po 40 tyś/2 latach trzeba będzie trzeba wyregulować zawory i wyciągać silnik z budy to wyjdzie 2000 i okaże się że zysk to 2000 tyś podzielić na dwa lata daje 85zł miesięcznie. Czy to się opłaca?
ps. przeliczyłem przez 3 lata wychodzi 100zł /mies
Według twojego obliczenia , liczysz za regulację zaworów z wyciąganiem silnika 2000 zł? :) akurat dzisiaj z ciekawości zadzwoniłem do firmy Czakram aby się dowiedzieć o instalację do silnika 1.6 SCe 115 czyli (H4M) HR 16DE .Po podaniu kodu silnika , powiedzieli , że jest to koszt około 2800 zł do 3500 zł łącznie z koniecznością montażu lubryfikacji, lub dotrysku paliwa. Niestety jak podpytałem o tą regulację zaworów i koszty z tym związane, to powiedzieli, że nie robili tego silnika jeszcze u siebie, ale , jeżeli faktycznie trzeba wyciągać silnik do zrobienia regulacji, to koszt samego demontażu i ponownego wsadzenia silnika wynosi 1500 zł . Do tego trzeba doliczyć koszt sprawdzenia i regulacji zaworów + części, więc podejrzewają , że cena na poziomie 3 - 4 tyś zł jest bardzo realna. Sam prawie od 16 lat w obecnych samochodach jeżdżę na LPG który montowałem do nowych aut , ale tak szczerze to Duster będzie chyba pierwszym w którym świadomie zrezygnuję z tego paliwa, tym bardziej, że moje przebiegi oscylują obecnie w granicach 8 tyś km rocznie. Wiadomo, że nie przebieg jest czynnikiem decydującym o rezygnacji z LPG, lecz właśnie obawa o koszty związane z regulacją zaworów w tym silniku , co raczej jest nie do uniknięcia, tym bardziej , że nie zamierzam pozbywać się auta nawet po 5 latach, gdyż będzie miało dopiero około 50 tyś.km na liczniku.
Ostatnio zmieniony przez jammo 2018-02-28, 14:50, w całości zmieniany 2 razy
W takim razie po co był zmieniany jeden model silnika 1.6 na inny 1.6, który pod gaz już się średnio nadaje? Sorki za pytanie ale to jakaś nowsza konstrukcja?
Z tym LPG to trochę wygląda tak, że Dacia świadomie wpycha klientów w kłopoty. No i trochę też siebie, bo przecież jak będzie się to rąbało to serwisy gwarancyjne trochę się zapchają...
Łogo, to jest różnica w budowie silnika.
Stary to 1,6 16V ze stajni Renault (K4M) i norma EURO to 4, a nowy silnik to 1,6 16V ze stajni Nissan (H...? - nie pamiętam dokładnie oznaczenie) i norma EURO to 6.
To są kompletnie zupełne inne silniki.
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Czyli przy moich 20tyś/rocznie lpg nie opłaca się z tym silnikiem, a diesel? Czy to się opłaca? Wg opini z forum diesel pali okolo 2 litrów mniej po ilu latach się to zwróci po 5ciu?
@marcinonline Współczesne diesle są ok, tylko jeśli jeździsz często jednorazowo na odległości przynajmniej powyżej 20 km. Na krótkich dystansach zdecydowanie szybciej się zużywa osprzęt, a serwis silnika jest droższy niż w przypadku benzyny. Miałem te same delematy co Ty i wyszło mi, że przy przebiegu około 20 tys. km. rocznie ani LPG ani diesel się nie opłaca, bo prawdopodobnie oszczędności na paliwie zje serwis, w którym auto będzie stało zamiast jeździć.
Czyli przy moich 20tyś/rocznie lpg nie opłaca się z tym silnikiem, a diesel? Czy to się opłaca? Wg opini z forum diesel pali okolo 2 litrów mniej po ilu latach się to zwróci po 5ciu?
Pali mniej , ale do DCi masz dopłaty prawie 12 tys. zł a do LPG tylko 4 tys. zł więc to jest znacząca dodatkowa różnica. Druga sprawa to zależy gdzie sie poruszasz, bo jeżeli tylko po miejscu , to diesel nie jest dobrym rozwiązaniem.
Ja chyba jednak wolę dopłacić do wersji Prestige 1,6 SCe 115 z napędem 4x4 niż wybrać 1.2 TCe 4x2. Na dzień dzisiejszy takie jest moje zdanie, ale dopiero jazdy testowe być może to zweryfikują ewentualnie potwierdzą. Wersja 1.2 TCe 4x4 jest jak dla mnie za droga.
A tak przy okazji , to przeglądając ogłoszenia na nowe auta Duster2 wystawione obecnie na allegro i dostępne od reki, zwróciłem uwagę na ceny. Okazuje się , że teraz tam można dostać lepsze ceny niż wychodzi to z konfiguratora Dacii. W kilku firmach dostępne są upusty od cen katalogowych w granicach od 1500 - 2000 zł. Ciekawe , czy w salonie na dzień dzisiejszy można coś urwać przy konfigurowaniu zamówienia.
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-02-28, 16:53
mumin44 napisał/a:
@marcinonline Współczesne diesle są ok, tylko jeśli jeździsz często jednorazowo na odległości przynajmniej powyżej 20 km. Na krótkich dystansach zdecydowanie szybciej się zużywa osprzęt
A co konkretnie się zużywa i przy jakim przebiegu grozi problemem?
Bo miałem trzy turbodiesle (w tym niby super awaryjny 1.5 dci), w tygodniu jazda głównie po mieście, w weekendy w trasie częściej i żadnych problemów z żadnym z nich, w sumie przejeżdżone 11 lat.
Z kolei dwa ostatnie nowe benzyniaki (w tym taki z niby świetnym K4M) zużywały elementy zmieniające fazy rozrządu raz na pół roku, góra raz na dwa lata, o padających cewkach nie wspomnę.
A za naprawę/wymianę koła rozrządu serwis potrafił zażyczyć sobie 5 tys zł/szt.
Więc tego typu bajeczki to wiesz....... jedna baba drugiej babie.
Ostatnio zmieniony przez Cav 2018-02-28, 17:43, w całości zmieniany 1 raz
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2018-02-28, 18:55
Łogo napisał/a:
Dzięki za wyjaśnienie, myślałem, że to kwestia jakiejś tam modyfikacji.
EDIT: Jak rozumiem zmiana dobrego sprawdzonego silnika jest podyktowana normami EURO?
przede wszystkim z powodu Euro 6, którego K4M nie dawał rady spełnić. Wcześniej już zresztą obniżano mu moc (chyba ze 106-107 na 103 KM) żeby załapał się w 5. Doszły względy marketingowe. Po włączeniu do koncernu Renult marki Nissan zaczęli brać od niego wolnossące benzynowe jednostki, bo francuskie były już przestarzałe. Ten 3 cylindrowy SCe w małych autach koncernu też bazuje na nissanie. 1,6 SCe też ma już swoje lata, to doskonały sprawdzony silnik , który w porównaniu ze starym "francuzem" K4M ma sporo zalet: nieco niższe spalanie, jest bardzo elastyczny , szczególnie w dolnym zakresie obrotów, ma trwały rozrząd na łańcuchu, nie palą się w nim cewki, nie cieknie spod pokrywy jak często francuski, nie ma żadnych problemów z jego osprzętem. Ten durny typowo japoński mechaniczny system regulacji luzu poprzez wymianę 16 szklanek, które tanie nie są i kłopotliwa ich wymiana + nieutwardzone gniazda jest jedynym problemem. Gdy Japończycy go projektowali, nikt nie myślał o jego gazowaniu. Więc trzeba sobie na spokojnie wszystko przekalkulować biorąc pod uwagę, koszty eksploatacji, serwisowania, czas, przebieg itd. Spokojny sen też warto ująć w tym równaniu Bajki aso, że w fabryce jakoś specjalnie przygotowują go do fabrycznej LPG brałbym z dużym uprzedzeniem. Jedynym skutecznym rozwiązaniem byłoby wyposażenie tego silnika w hydrauliczną kasację luzu - a tego nie zrobią, bo musieliby przerobić cały silnik, co się kompletnie nie opłaca.
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2018-02-28, 19:25, w całości zmieniany 6 razy
Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009 Pomógł: 31 razy Dołączył: 15 Mar 2009 Posty: 2944 Skąd: Śląsk
Wysłany: 2018-02-28, 19:12
Dar1962 napisał/a:
Tylko ten durny typowo japoński mechaniczny system regulacji luzu poprzez wymianę 16 szklanek, które tanie nie są i kłopotliwa ich wymiana + nieutwardzone gniazda.
Również mam w swoim aucie luzy zaworowe regulowane "szklankami", dokładnie pytałem o to w warsztacie przed montażem LPG ( a w zasadzie to w 4 warsztatach w tym jedno ASO) i powiem tyle:
-szklanek nie trzeba wymieniać, można je szlifować ( u mnie - szlifowanie 1 szklanki razem z (de)montażem to koszt 35 złotych brutto, nowa szklanka 55 złotych brutto ale trzeba około tygodnia czekać na części). Sam pomiar luzów zaworowych to koszt 153 zł brutto
-nikt nie słyszał o wymianie wszystkich16 szklanek jednocześnie, z reguły wystarcza wymiana 2-4 szklanek a przez pierwsze 100-150 kkm na LPG często kończy się na samym pomiarze luzu.
-w warunkach gwarancji na instalację LPG (5lat/100 kkm) mam zapis o obowiązkowym pomiarze luzów zaworowych co 40 kkm.
Według mnie na wielu forach temat luzu zaworowego regulowanego szklankami jest sztucznie nadmuchiwany, podobnie z reszta jak awaryjność osprzętu w dci o której mówią wszyscy, tylko nie użytkownicy aut z tymi silnikami
Benny86 sorry , ale chyba nie wiesz o co w temacie chodzi. My wiemy, że takie zawory mechaniczne są w wielu silnikach, i nie wszędzie ich regulacja przekłada się na wysokie koszty. Widzę po awatorze , że masz całkiem inny silnik jak ten o którym my dyskutujemy, dlatego musisz zrozumieć, że temat dotyczy konkretnie silnika 1.6 SCe 115 czyli H4M od Nissana i zamontowanego w Dusterze. Problem w tym , że w Dusterze z tym silnikiem jest utrudniony dostęp do regulacji zaworów a właściwie to raczej niemożliwy bez wyciągania silnika na wierzch , co samo w sobie kosztuje już 1500 zł nie licząc regulacji, czy tylko sprawdzenia. Szacowany koszt takich usług to w przybliżeniu cena od 3000 do 4000 zł i o to toczy się cała dyskusja. W samochodach i silnikach, gdzie ściągasz pokrywę zaworów i wyciąga się wałki bez ruszania silnika jest to mało pracochłonne.
...Problem w tym , że w Dusterze z tym silnikiem jest utrudniony dostęp do regulacji zaworów a właściwie to raczej niemożliwy bez wyciągania silnika na wierzch ...W samochodach i silnikach, gdzie ściągasz pokrywę zaworów i wyciąga się wałki bez ruszania silnika jest to mało pracochłonne.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum