Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Problem z włączaniem biegów
Autor Wiadomość
76magg 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Banino
Wysłany: 2018-03-12, 21:42   Problem z włączaniem biegów

Sytuacja wygląda tak... jakieś 2 lata temu przy trafieniu w tył auta, żona wbiła coś z dwójki. Chrupnęło... i od tej pory piątka wchodziła z lekkim chrupnięciem (inne biegi w miarę normalnie, może wsteczny nie zawsze udanie, ale to brak synchronizacji raczej a nie ten przypadek).

Teraz po bocznym uderzeniu w drążek zmiany biegów (zdaje się, że z wbitym wstecznym) coś się kurcze poważnie zepsuło. Objawy są takie:

1. Dźwignia zmiany biegów chodzi lewo-prawo (choć nie do końca w lewo) ale mimo tego wbita jest cały czas jedynka.
2. Przy dźwigni na maksa w prawo można ją pchnąć i coś wbić zarówno w tył jak i w przód... ale pojechać się już na tym nie da (blokada, bo przy puszczaniu sprzęgła auto ani drgnie a coś stawia opór silnikowi).

Przy wizycie u mechanika wyczepione zostały linki do drążka (i wtedy drążek lata swobodnie lewo prawo przód i tył).
Wybierak (to z jabłkami do czego podczepia się linki) chodzi tylko w jednej płaszczyźnie a w drugiej tylko w jednym położeniu.
Więc ewidentnie coś bliżej silnika poszło...

Auto to Dacia Logan MCV, rocznik 2009 (po lifcie). Silnik 1.6 (nie 16v). Zdaje się, że 87KM. Wersja 7 osobowa.

Mechanik stwierdził, że to skrzynia... ew ten element plastikowy który jest na niej (którego pewnie i tak się samego kupić nie da).
Pytanie czy jest jakaś szansa, że to coś, co da się naprawić?
I drugie, jakie będzie oznaczenie skrzyni do tego modelu? Tzn czego szukać na allegro, bo z tego co patrzyłem, to większość tego co jest to skrzynie do 1,5dci, a do 1,6mpi 8v praktycznie są 2 czy 3 tylko.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-13, 01:30   

Logan MCV I, czyli KS0F, zatem skrzynia to JR5-151 - ale podtyp informuje tylko o konkretnym zestawie przełożeń, a same skrzynie są w takie same. Jeśli więc uda się znaleźć jakąś inną, ale o podobnej trybologii, to powinna pasować.

(W ostateczności można się zdecydować nawet na coś z serii JH3, ale to już wymagałoby zmiany również mechanizmu drążka zmiany biegów, bo ta wersja nie ma linek, tylko sztywny popychacz).


Co się faktycznie zepsuło, to przez internety nikt nie zgadnie...
 
76magg 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Banino
Wysłany: 2018-03-13, 07:24   

laisar napisał/a:
Co się faktycznie zepsuło, to przez internety nikt nie zgadnie...


Tutaj bardziej chodziło mi o to, czy można się jeszcze łudzić, że może to coś, co jak się skrzynię otworzy, to się da łatwo naprawić (w stylu wygięta blaszka czy coś w ten deseń)... czy też porzucić wszelką nadzieję i z miejsca kupić używaną skrzynię i nie liczyć na cud.
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3694
Skąd: Lublin
Wysłany: 2018-03-13, 08:19   

Tylko po zdjęciu skrzyni będzie pełna weryfikacja jaki jest rozmiar uszkodzenia skrzyni, inaczej nawet przez neta nic nie wywróży. :->
Przypadków może być wiele, wiele, ja w Scenicu rozwaliłem skrzynię, bo w trakcie eksploatacji wyleciało do środka z półosi łożysko z trójnika i zablokowało wsteczny bieg.
Po zdjęciu skrzyni i oględziny uszkodzona została zębatka wałka, która sama zębatka kosztowała bagatela 2 100 zł :shock: .
Więc dokonałem zakupu używanej skrzyni za 300 zł, zostały tylko w "nowej" skrzyni wymienione uszczelniacze wałka i hulała aż do sprzedania auta. ;-)
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Ostatnio zmieniony przez route2000 2018-03-13, 08:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
76magg 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Banino
Wysłany: 2018-03-13, 09:51   

Czy jr5 147 lub 166 beda pasowac bez przerobek? Czy inny rodzaj drazka i kombinowanie bedzie potrzebne? Bo parametry wygladaja podobnie... Chyba, ze najistotniejsze jest przelozenie glowne...
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-13, 10:07   

76magg napisał/a:
może to coś, co jak się skrzynię otworzy, to się da łatwo naprawić

Kwestia definicji słowa "łatwo"... Samo wyjęcie skrzyni to już jest trochę pracy, a jej "otworzenie" to po prostu demontaż, bo nie ma żadnych wzierników czy okienek.

W dodatku nowe osobne części składowe są drogie, a używanych jest na rynku mało, właśnie ze względu na pracochłonność rozbierania skrzyni.

Na pewno najprościej i najtaniej jest wymienić skrzynię w całości, najlepiej jeszcze w firmie, która specjalizuje się w skrzyniach biegów - może w rozliczeniu przyjmie wtedy starą.


76magg napisał/a:
Czy jr5 147 lub 166 beda pasowac bez przerobek?

Powinny, jak w zasadzie wszystkie pozostałe JR5 - ale ostateczna weryfikacja zawsze nastąpi dopiero u mechanika...
Ostatnio zmieniony przez laisar 2018-03-13, 10:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
76magg 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Banino
Wysłany: 2018-03-13, 13:33   

A jak mogę się dowiedzieć, czy dana skrzynia wymaga lewarka z 2 linkami czy z 1 prętem?
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3694
Skąd: Lublin
Wysłany: 2018-03-13, 14:29   

J.w. po weryfikacji u mechanika... :->
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-13, 17:20   

JR5 = kable, JH3 = drążek.
 
76magg 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Banino
Wysłany: 2018-03-14, 09:16   

laisar napisał/a:
JR5 = kable, JH3 = drążek.


Laisar, królu złoty - wielkie dzięki!

Wyjaśnijcie mi proszę jeszcze, czy przy porównaniu sprawdzać tylko przełożenie na biegach, czy zawsze przemnożyć to przez "G – przełożenie główne" i dopiero wtedy porównywać.

I czy jeśli wyjdzie mi powiedzmy dla skrzyni obecnej na 5 biegu: 14/50
A dla rozpatrywanej 18/50.... to na 5tce na rozpatrywanej skrzyni przy tych samych obrotach będę jechał szybciej czy wolniej?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-14, 12:13   

76magg napisał/a:
przemnożyć to przez "G – przełożenie główne" i dopiero wtedy porównywać

Tak.
 
76magg 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Banino
Wysłany: 2018-03-14, 12:23   

laisar napisał/a:
76magg napisał/a:
przemnożyć to przez "G – przełożenie główne" i dopiero wtedy porównywać

Tak.


I teraz to co mi wyjdzie z pomnożenia biegu * G to faktyczne przełożenie silnika na koła?

Czyli przy wynikach np na biegu X (po sprowadzeniu do wspólnego mianownika):
12/400
i
15/400

Ta która ma 15/400 będzie kołami kręcić szybciej niż ta co ma 12/400 ?
W sensie jeśli zmniejszą mi się wartości, to będę musiał mocniej cisnąć gaz.
Jeśli wartości będę miał większe, to tę samą prędkość osiągnę przy mniejszych obrotach... ale kosztem mocy, której przy takim przełożeniu może być za mało.


ps. Auto dzisiaj jedzie do mechanika, który ma nieco inne podejście i chce najpierw się tam dobrać i sprawdzić, co się zepsuło a nie w ciemno wymieniać skrzynię. Jak coś znajdzie, będę raportował.
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3694
Skąd: Lublin
Wysłany: 2018-03-14, 13:50   

A więc czekamy na wieści. ;-)
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
76magg 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Banino
Wysłany: 2018-03-16, 16:35   

Mechanik zdjął koło i otworzył skrzynię od strony kierowcy. Co daje dostęp do jednego elementu ruchomego.
Drugi jest głębiej.... i tu pytanie.

Czy da się do niego jakoś sprytnie dostać, czy trzeba całą skrzynię odłączyć i rozbierać?

Może jest do tego jakaś książka serwisowa?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-16, 18:34   

76magg napisał/a:
trzeba całą skrzynię odłączyć i rozbierać?

Tak.

76magg napisał/a:
książka serwisowa?

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=194
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne