Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
115 sce kontra 110 dci - tak blisko, a tak daleko...
Autor Wiadomość
GRL 


Marka: Dacia => VW
Model: Duster II => Golf
Silnik: 1.6sce => 1.0tsi 115
Rocznik: 2018 => 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 20 razy
Dołączył: 20 Lip 2016
Posty: 1207
Skąd: ZS
Wysłany: 2018-07-15, 00:36   115 sce kontra 110 dci - tak blisko, a tak daleko...

Gdyby moja kobieta dowiedziała się czym się zajmuje po nocach, to by mnie zatłukła kapciem i zostałaby uniewinniona...

Co chwilę na forum jest podnoszona kwestia zadziwiającej różnicy w dynamice naszych Daciek z silnikami 1.6 sce oraz 1.5 dci.
Słabszy o 5KM silnik okazuje się być znacznie bardziej dynamiczny.
Co to za czary?

Na poniższych rycinach wrzuciłem wykresy własnej roboty, przerysowane z zasobów internetu.
Zaznaczam, że są one obarczone jakimś tam błędem, jednakże nie powinien on być większy niż 2-5%.

Na czarno 1.5 dci 110KM, 240Nm
Na zielono 1.6 sce 115KM, 156Nm (no dobra, nie znalazłem prawdziwego wykresu, posiłkowałem się shamowanym 1.6 ecotec o niemal identycznych parametrach)

Rycina nr 111 przedstawia 2 osobne wykresy obu silników.
Górne krzywe ilustrują przebieg momentu obrotowego, dolne zaś mocy.
Specjalnie zmarnowałem 1,5h na przerysowanie tych wykresów, gdyż wykresy dystrybuowane przez producentów zazwyczaj mają zagmatwaną skalę, która utrudnia zrozumienie różnicy pomiędzy jednostkami napędowymi.

Rycina nr 222 przedstawia sedno sprawy.
Nałożone oba wykresy pokazują jaka przepaść dzieli wolnossącą benzynę i turbodoładowanego diesla.
W "najbardziej użytecznym" zakresie obrotów dci potrafi generować nawet o 70-80% wyższą moc od sce.
Przykładowo dla 2000obr./min. w dieslu mamy ok. 68KM do dyspozycji, podczas gdy w benzynie jest ich zaledwie ok. 37.

Rycina nr 333 tabelarycznie nakreśla wielkość różnic przy konkretnych prędkościach obrotowych silnika.
Jak widać dynamikę dci w obrębie 2000obr./min. w sce zapewni przekroczenie 3000obr./min.
A moc diesla z okolic 2500obr./min. wygeneruje benzyniak dopiero przy 4000obr./min.

PODSUMOWUJĄC
Tragedia?
No nie do końca...
Parametry silnika to jedno, a przeniesienie tego na koła to drugie.
O to dbają skrzynie biegów, a jak wiadomo - różnią się znacznie długościami przełożeń.
Ta w sce ma zauważalnie krótsze przełożenia, co skutkuje szybszym wkręcaniem się na obroty, które ratują benzyniaka od wstydu.
Ale żeby przestać marudzić, trzeba najpierw zacząć z nich korzystać...
Skoro w obu autach dociągamy nie wyżej niż do 2500obr./min., żeby wbić kolejny bieg, to nie liczmy na cuda.

Bawcie się dobrze, idę spać. :-)

PS.
Próbowałem różnych kombinacji, żeby dodać załączniki w odpowiedniej kolejności.
No ni cholery nie idzie... :roll:

333.png
Plik ściągnięto 3643 raz(y) 14,21 KB

222.png
Plik ściągnięto 13 raz(y) 40,26 KB

111.png
Plik ściągnięto 9 raz(y) 45,24 KB

 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7403
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2018-07-15, 10:02   

Tam gdzie diesel już nie może benzynka pokazuje pazurki. ;-) :mrgreen:
 
gogol 


Marka: Dacia
Model: Nowy Duster
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2018
Wersja: Comfort
Dołączył: 08 Maj 2018
Posty: 164
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-07-15, 11:49   

Marek1603 napisał/a:
Tam gdzie diesel już nie może benzynka pokazuje pazurki. ;-) :mrgreen:


jedyna rzecz jaka nie moze diesel na tych wykresach to wkrecic sie na obroty powyzj 4500 obrotow ;)
 
BoloSr 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 90KM (115KM/260Nm)
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 29 Lip 2012
Posty: 1278
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2018-07-15, 13:17   

Marek1603 napisał/a:
Tam gdzie diesel już nie może benzynka pokazuje pazurki. ;-) :mrgreen:


I wir w baku :)
_________________

1.5dCi 90KM (115KM/260Nm)
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2018-07-15, 13:17   

dla użytkowników 1,6 Pb płynie z tego prosta nauka - bieg w górę przy dynamicznym przyspieszaniu zmieniać gdzieś w okolicy 3500 obr, jest jeszcze w miarę oszczędnie a już jest na czym jechać, w dieslu to samo ale w okolicy 2500
 
BoloSr 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 90KM (115KM/260Nm)
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 29 Lip 2012
Posty: 1278
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2018-07-15, 13:37   

Dar1962 napisał/a:
dla użytkowników 1,6 Pb płynie z tego prosta nauka - bieg w górę przy dynamicznym przyspieszaniu zmieniać gdzieś w okolicy 3500 obr, jest jeszcze w miarę oszczędnie a już jest na czym jechać, w dieslu to samo ale w okolicy 2500


no chyba ze ma sie troche podkreconego diesla to wtedy mozna nizej i wyzej :)

tak jak tu :)
_________________

1.5dCi 90KM (115KM/260Nm)
Ostatnio zmieniony przez BoloSr 2018-07-15, 13:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7403
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2018-07-15, 19:31   

BoloSr napisał/a:
Marek1603 napisał/a:
Tam gdzie diesel już nie może benzynka pokazuje pazurki. ;-) :mrgreen:


I wir w baku :)


A kto bogatemu zabroni.


BoloSr napisał/a:
Dar1962 napisał/a:
dla użytkowników 1,6 Pb płynie z tego prosta nauka - bieg w górę przy dynamicznym przyspieszaniu zmieniać gdzieś w okolicy 3500 obr, jest jeszcze w miarę oszczędnie a już jest na czym jechać, w dieslu to samo ale w okolicy 2500


no chyba ze ma sie troche podkreconego diesla to wtedy mozna nizej i wyzej :)

tak jak tu :)



A w benzynie wystarczy mieć taki 3,5 litrowy silniczek ze 250KM i około 300NM.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne