Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 


Poprzedni temat :: Następny temat
Otwarty przez: Marek1603
2019-01-20, 16:50
Działanie ESP
Autor Wiadomość
mack 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 Sce
Rocznik: 2017
Wersja: Black Shadow
Dołączył: 21 Lis 2017
Posty: 35
Skąd: Białystok
Wysłany: 2019-01-09, 10:36   Działanie ESP

Mam pytanie odnośnie działania esp w dacia duster.
Ogólnie to mam tak, że przy przyspieszaniu swieci sie kontrolka esp i rusza bez jakiegokolwiek boksowania nawet na sliskiej nawierzchni.

Jednak np. przy pokonywaniu lukow na sniegu czy lodzie ucieka tył auta i w ogole nie zapala sie kontrolka od esp.

Czy to normalne czy powinno sie to inaczej zachowywac ?
 
Belphegor 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110 KM EDC
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 17 razy
Wiek: 38
Dołączył: 27 Cze 2018
Posty: 1311
Skąd: WE, WPR
Wysłany: 2019-01-09, 11:51   

Działa tak samo, jak napisałeś w każdym. ESP to tylko elektronika. Czasem ingeruje zbyt wcześnie, czasem zbyt późno.
_________________
EDC - Ekonomiczny Duster Codziennie. 8-)

 
Belphegor 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110 KM EDC
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 17 razy
Wiek: 38
Dołączył: 27 Cze 2018
Posty: 1311
Skąd: WE, WPR
Wysłany: 2019-01-09, 11:57   

Sygnalizacja = ingerencja. Żadna kontrolka sobie nie błyska ot tak.
_________________
EDC - Ekonomiczny Duster Codziennie. 8-)

 
mack 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 Sce
Rocznik: 2017
Wersja: Black Shadow
Dołączył: 21 Lis 2017
Posty: 35
Skąd: Białystok
Wysłany: 2019-01-09, 11:59   

Powolny napisał/a:
Belphegor napisał/a:
Działa tak samo, jak napisałeś w każdym. ESP to tylko elektronika. Czasem ingeruje zbyt wcześnie, czasem zbyt późno.

sygnalizuje


No własnie, tylko przy poslizgu na lukach nie zauwazylem, żeby było sygnalizowane cokolwiek i nie czuje jakiejkolwiek ingerencji,
zastanawiam się czy jest możliwość ze działa tylko ASR a stabilizacja toru jazdy nie ?

Wpomaganie ruszania pod gore tez jest ok.
Ostatnio zmieniony przez mack 2019-01-09, 11:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
Belphegor 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110 KM EDC
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 17 razy
Wiek: 38
Dołączył: 27 Cze 2018
Posty: 1311
Skąd: WE, WPR
Wysłany: 2019-01-09, 12:02   

mack napisał/a:
No własnie, tylko przy poslizgu na lukach nie zauwazylem, żeby było sygnalizowane cokolwiek,


Nie spotkałem się z sytuacją, żeby ESP ingerowało, a nie sygnalizowało tego. Widać system uznał, że nie ma takiej potrzeby. Słusznie, czy niesłusznie, to można polemizować. ;-)

mack napisał/a:
zastanawiam się czy jest możliwość ze działa tylko ASR a stabilizacja toru jazdy nie ?


Raczej niemożliwe. To jeden system działający w oparciu o ABS. Po prostu przyhamowuje poszczególne koło/koła. Jeśli nie działa jedno, to nie działa drugie, a kontrolka ESP/ASR świeci światłem ciągłym i dostajesz radosny komunikat o potrzebie kontroli układu.

mack napisał/a:
Wpomaganie ruszania pod gore tez jest ok.


To działa mechanicznie, w oparciu o hamulce. Nie ma nic wspólnego z powyższymi.
_________________
EDC - Ekonomiczny Duster Codziennie. 8-)

Ostatnio zmieniony przez Belphegor 2019-01-09, 12:03, w całości zmieniany 1 raz  
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3867
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2019-01-10, 11:10   

ASR ma nie dopuścić do nadmiernego poślizgu kół pojazdu w czasie ruszania i przyspieszania, a w mniejszym stopniu także podczas pokonywania wzniesienia. ESP kontroluje w zasadzie to samo ale już podczas jazdy zwracając uwagę na ewentualne różnice w prędkości obrotowej poszczególnych kół (co zdarza się w sytuacji, gdy np jedno z kół trafi na lód) oraz pilnując położenia auta w oparciu o dane z czujnika osi obrotu auta. Niby więc współpracują ale nie w tym samym momencie i mają co innego do roboty. łatwo sprawdzić, czy zapalająca się kontrolka ESP (a zapala się, mruga itp WYŁĄCZNIE wtedy, gdy wspomagacz faktycznie działa) sygnalizuje również zadziałanie ASR - stojąc na śliskiej nawierzchni (najlepiej , żeby było równie ślisko pod każdym z kół) wrzucić bieg i ostro ruszyć zrywając przyczepność. W takiej sytuacji ASR zadziała natychmiast. Jeśli zamruga kontrolka ESP, znaczy to,że obsługuje oba te układy. Jeśli nie, oznacza to, że kontrolka zapala się wyłącznie w momencie ingerencji ESP
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2019-01-10, 11:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
goswee 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.2 16V 73 KM
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 305
Skąd: Łódź
Wysłany: 2019-01-12, 10:06   

Jedz na parking jak zacznie sypać.
Rozpedz się do 30 km/h skręć gwałtownie, dodając gazu. Wszystko się samo wyjaśni.
W 4x4 ESP powinno działać inaczej niż w przednionapedowkach. System ma więcej możliwości.
Ogólnie wyczytałem, że ESP lepiej działa, jak nie ujmujesz nogi z gazu, bo dzięki temu jedne koła mogą hamować a inne mogę przyspieszać.
_________________
Dacia Logan MCV 2 FL, 1.2 16v
 
jammo 



Marka: Hyundai, Dacia
Model: i30, Duster2
Silnik: 1.4 MPi, 1,6 SCe
Rocznik: 2015, 2018
Pomógł: 4 razy
Wiek: 56
Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 652
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: 2019-01-12, 23:32   

Ja parę dni temu miałem taką sytuację na skrzyżowaniu, gdy ruszyłem z pod świateł i zarazem skręcałem w lewo. Poczułem wtedy jak mi na śniegu koła zaczęły nieznacznie się ślizgać i wtedy zaczęła mi mrugać kontrolka od ESP.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi 101KM/249Nm
Wersja: Laureate
Pomógł: 28 razy
Wiek: 38
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3159
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-01-13, 12:29   

no to chyba dobrze , ze zaczela mrugac i kolo slizgajace zostalo przyhamowane ? :roll:
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3867
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2019-01-13, 13:57   

kiedyś zrobiłem kilkanaście prób na placu pokrytym praktycznie lodem, na przemian w różnych kombinacjach włączając/wyłączając ESP, przełączając napędy, używając hamulca ręcznego itd. i stwierdziłem, że DD w wersji 4x4 przy niewielkiej prędkości i działających układach ESP + auto lub 4x4,w zasadzie w ogóle nie udaje się wprowadzić w poślizg, ani zarzucić mu tyłu na skręcie z wspomagając się częściowo zaciągniętym ręcznym. Elektronika ingeruje szybko i dość bezlitośnie. A moment kiedy całość bardzo się przydaje, to np jazda po nieodśnieżonej drodze, na której są wyjeżdżone 3 koleiny a między nimi usypane spore muldy śniegu. Wyprzedzanie w takich okolicznościach wolniej jadącego auta pojazdem z napędem przednim dostarcza wielu wrażeń. W takiej samej sytuacji DD 4x4 w trybie auto idzie jak czołg
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne