Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Nie działa tylna wycieraczka - sandero II
Autor Wiadomość
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-12-22, 10:14   

Dzisiaj padła tylna wycieraczka. Nie reaguje na przełączanie także w pozycji ze spryskiwaniem.
Ale działa spryskiwacz, przełączanie komputera pokładowego i przednie wycieraczki, działa także światło wstecznego biegu. W związku z tym bezpiecznik musi być dobry (z resztą zlokalizowałem i sprawdziłem).
Cz macie jakieś sugestie na szybko? Akurat przed świętami musi coś nawalić... nie bardzo mam czas żeby rozbierać przełącznik.

Rozebrałem osłonę kierownicy ale trochę nie wiem o które 2 śruby chodzi żeby odpiąć przełącznik. Czy pilot do radia jest zamontowany osobno czy trzeba go też zdemontować?

Czy może lepiej najpierw sprawdzić silnik wycieraczki?
 
dudu$ 



Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1814
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2018-12-22, 11:45   

Według mnie do sprawdzenia silniczek wycieraczek. Rozbierz tylną klapę i ustaw przełącznik ich pracy na włączony. następnie sprawdź czy do silniczka wycieraczek dochodzi 12v jak dochodzi to do wymiany jest silniczek wycieraczki, manetka raczej sie nie rozsypała przynajmniej nie słyszałem o takim przypadku
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-12-22, 11:49   

Dzięki, a tam jest jeszcze jakiś przekaźnik pod maską do tylnych wycieraczek?
Może coś z nim? Nie mam schematu do Sandero II.

Próbowałem zdjąć tą osłonę z tyłu ale widzę, że poza śrubami trzymają ją jeszcze jakieś spinki. Jest za zimno i na 100% popękają przy wyjmowaniu. Wolę się na razie wstrzymać.
 
dudu$ 



Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1814
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2018-12-22, 12:17   

Zdjęcie osłony klapy bagażnika zajmuje 30 sekund a same spinki są o dziwo bardzo wytrzymałe i ani razu nie udało mi się uszkodzić choćby jednej a czesto rozbierałem klapę w MCV II i w Lodgy. Podaję 2 linki na szybko nie widziałem nic na temat przekaźnika tylnej wycieraczki ale może jak spokojnie wszystko się przejrzy to coś będzie na ten temat.

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2301

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2300

Nie wiem jak w sandero II jest ale w jedynce z tego co widzę w opisie jest bezpiecznik oznaczony F27 - 20A - Bezpiecznik: silnika wycieraczki tylnej szyby (211) i jest on tylko i wyłącznie do tylnej wycieraczki wiec warto sprawdzić czy u Ciebie taki występuje i czy jest sprawny.
Ostatnio zmieniony przez dudu$ 2018-12-22, 12:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-12-22, 13:25   

To super że się łatwo zdejmuje. Spróbuję jeszcze dzisiaj zmierzyć napięcie przy silniku. Jeśli chodzi o bezpieczniki to wg instrukcji jest wspólny bezpiecznik nr 17 "Wsteczny bieg, wycieraczka" - biały więc z tego co widziałem 1.5A (?). Po jego wyjęciu nie działała pompa spryskiwacza tylnego oraz światło cofania (w domyśle pewnie także silnik wycieraczki). Sprawdziłem - bezpiecznik jest sprawny. Nie mam niestety żadnego spisu bezpieczników pod maską ale zakładam że jeśli nie ma tam przekaźnika tylnej wycieraczki to poza silnikiem tylko manetka zostaje do sprawdzenia.

OK. Już znalazłem opis skrzynki pod maską: http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=11869

instrukcja_obslugi-nowy_logan-sandero-mcv_Strona_177.jpg
Plik ściągnięto 203 raz(y) 135,58 KB

Ostatnio zmieniony przez sobol1976 2018-12-22, 13:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-12-22, 13:59   

Sprawdziłem miernikiem napięcie na wtyczce przy silniku wycieraczki tylnej.
Są tam 3 przewody czerwony, środkowy szary, czarny. Na włączonym biegu wycieraczek nie ma napięcia 12V - pomiędzy żadnym z przewodów.
Natomiast między czarnym i środkowym-szarym jest stałe napięcie 4,65V (niezależnie od pozycji manetki). Oczywiście wszystko przy przekręconym kluczyku. Nie wiem jak to interpretować, nie jestem elektrykiem...
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-04-02, 09:22   

Mam wielką prośbę o poinstruowanie mnie w przeprowadzeniu testu silnika tylnej wycieraczki. Chciałbym przy pomocy 12V akumulatora sprawdzić na krótko działanie wycieraczki aby wykluczyć jej awarię. Na podstawie schematu wygląda, że podpięcie dwóch skrajnych pinów nie ruszy wycieraczki - jest jeszcze ten kabel sterujący (środkowy, jak rozumiem sterujący wewnętrznym przekaźnikiem). Proszę instrukcję czy mam podać jednocześnie 12 V na dwa piny (+ i sterujący)? Czy pin 1 na schemacie to masa (jaki kolor kabla jest tam masą)? Nie jestem do końca biegły w czytaniu schematów elektrycznych natomiast przy odpowiednim poinstruowaniu poradzę sobie z samym testowaniem.
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-04-02, 10:52   

OK. poradziłem sobie. Wykluczyłem awarię silnika wycieraczki - podpięty na krótko pracuje prawidłowo. Wychodzi na to, że jest problem po drodze i nie ma zasilania na kostce.
Na schemacie jest widoczny bezpiecznik 1016 (F27) tylko nie mam pewności czy występuje w nowym Sandero (bo jeśli się nie mylę schemat chyba dotyczy poprzedniej wersji pojazdu). W mojej instrukcji pojazdu tylna wycieraczka jest na wspólnym bezpieczniku ze światłem biegu wstecznego (nr 17, 15A) a światło oraz czujniki cofania zasilanie z + działają bez problemu.

Manetkę raczej też wykluczam bo przy załączeniu funkcji wycieraczki tylnej słychać cyknięcie jakiegoś przekaźnika po lewej stronie pod kokpitem. O co tu może chodzić?
Ostatnio zmieniony przez sobol1976 2019-04-02, 10:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
przemoc84 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.4
Rocznik: 2010
Wersja: BlackLine 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Lut 2017
Posty: 475
Skąd: zam. Elbląg, ur. Poznań
Wysłany: 2019-04-02, 12:06   

cyknięcie przekaźnik słychać znaczy że on niby załącza więc wychodzi że albo sam przekaźnik do końca jednak nie przekazuje albo wiązka pomiędzy przekaźnikiem a silnikiem jest gdzieś przerwana
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-04-02, 12:15   

przemoc84 napisał/a:
cyknięcie przekaźnik słychać znaczy że on niby załącza więc wychodzi że albo sam przekaźnik do końca jednak nie przekazuje albo wiązka pomiędzy przekaźnikiem a silnikiem jest gdzieś przerwana

Tylko co to za przekaźnik i gdzie schowany? Jeszcze dzisiaj dla zasady zdemontuję manetkę i sprawdzę przewody. Przy okazji rozepnę akumulator żeby zresetować komputer. Jeszcze przypominam sobie, ze w dniu kiedy przestała działać wycieraczka, wyzerował mi się zegar na tablicy. Może to świadczyłoby o jakimś zwarciu? Na kablu w kostce przy wycieraczce 12 V nie ma...
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2019-04-02, 13:54   

Sterowanie tylnej wycieraczki"cykanie" to uch , ktory jest za bezpiecznikami. Sprawdz czy wychodzi napiecie/ sterowanie z niego.
_________________
Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-04-02, 13:59   

Schemat elektryczny - http://www.daciaklub.pl/f...1735668#1735668 - NT8684

Wg niego włącznik na manetce podaje napięcie na pin A2 czarnej wtyczki UCH - http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=11906 - a moduł następnie zasila samą wycieraczkę z pinu D4 wtyczki beżowej.

Kiedy wycieraczka po pełnym cyklu pracy wraca do położenia pierwotnego - podaje napięcie na pin A6 czarnej wtyczki, żeby UCH mogło ją wyłączyć w przypadku wyłączenia pokrętła manetki.

Pomiędzy modułem a wycieraczką przewody przechodzą jeszcze przez złączkę, umieszczoną gdzieś pod plastikiem lewego tylnego słupka (nad lampą tylną) - pin 15 to zatrzymanie wycieraczki, a pin 16 to jej zasilanie.

Zaraz obok znajduje się także punkt masy, do którego podłączony jest minus wycieraczki.


Skoro działają wycieraczka, manetka, i samo UCH (którego częścią jest faktyczny przekaźnik), to trzeba sprawdzić wtyczki i przewody, bo to któreś z nich musi być winne.


PS http://www.daciaklub.pl/f...1760210#1760210 - podobny problem w dokkerze, a instalacja elektryczna w sandero jest podobna.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2019-04-02, 14:03, w całości zmieniany 1 raz  
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-04-02, 14:06   

No właśnie przeanalizowałem schemat dla mojego modelu i też mam podejrzenie co do wtyczek. Sprawdzę na przewodach wtyczki w bagażniku - znalazłem jedno połączenie oznaczone na schemacie R297. Nie wiem czy to ta wtyczka w bagażniku czy tak jak wspomniałeś gdzieś wcześniej na słupku. Będę szukał napięcia.

Do modułu UCH dostanę się od spodu pod kierownicą?

0110_A3.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 221 raz(y) 23,76 KB

Ostatnio zmieniony przez sobol1976 2019-04-02, 14:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-04-02, 14:22   

sobol1976 napisał/a:
czy to ta wtyczka w bagażniku

Tak - na rysunku wygląda, że na słupku, dlatego tak to opisałem, ale może to tylko wina perspektywy i naprawdę znajduje się na burcie? Widziałeś naocznie, to wiesz lepiej (:


sobol1976 napisał/a:
Do modułu UCH dostanę się od spodu pod kierownicą?

Tak, jest w tym samym miejscu we wszystkich daciach - http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1802 (tylko w nowszych od I generacji sam moduł jest inny).
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2019-04-03, 04:59   

Zobacz kable w peszlu elastycznym pomiedzy klapa a karoseria. Tam zazwyczaj lubia sie lamac.
_________________
Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-04-03, 11:46   

Dzięki Shrek,

Tak jak podejrzewałeś, winny jest złamany przewód właśnie w peszlu elastycznym (foto).
Przewody są bardzo sztywne i mocno napięte, przy każdym zamknięciu bagażnika są łamane - nie wiem dlaczego w tym miejscu zastosowano taki rodzaj materiału.

Teraz mam problem czy w ogóle jest jakaś metoda by to połączyć bez wyciągania wiązki.
Macie jakaś w miarę prostą propozycję, która będzie trwała?

Może wystarczy łącznikiem izolowanym z Juli?
https://www.jula.pl/catal...olowane-604222/

IMG_20190403_123245.jpg
Plik ściągnięto 48 raz(y) 208,84 KB

Ostatnio zmieniony przez sobol1976 2019-04-03, 12:03, w całości zmieniany 2 razy  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-04-03, 12:04   

sobol1976 napisał/a:
mocno napięte

To jest błąd montażowy i właściwa przyczyna problemu, a nie materiał - inny rodzaj też by się złamał.

sobol1976 napisał/a:
połączyć bez wyciągania wiązki

Jak widać masz masz tam dobry dostęp, więc po prostu dolutuj fragment przewodu pomiędzy urwane końcówki.

(Edytka: łącznik też zadziała, ale nie wiadomo jakiej jest jakości i ile wytrzyma).

Przy okazji sprawdź ułożenie wiązki i zrób jej trochę luzu, żeby nie była taka napięta.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2019-04-03, 12:07, w całości zmieniany 1 raz  
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-04-03, 14:24   

Dziękuję wszystkim zaangażowanym za pomoc. Wycieraczka już działa. Zamiast lutowania założyłem jednak łącznik izolowany bo nie miałem szansy w dzisiejszym wietrze lutować.
Łącznik trzyma, dodatkowo zaizolowałem cały odcinek kabla taśmą. Myślę że trochę posłuży a w razie czego polutuję. Teraz wiem gdzie szukać :)
 
trybik 


Marka: dacia
Model: dokker
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2013
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lis 2013
Posty: 362
Skąd: Bialystok
Wysłany: 2019-04-03, 17:39   

witam
a ja chcę podziękować koledze " sobol " za piękne pokazanie co odkrył i jak problem rozwiązał
pozdro
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-04-27, 10:32   

Po 3 tygodniach niestety złączka zaciskowa puściła - tam jest wszystko tak naprężone, że dosłownie wyrwało przewód po kilkunastu otwarciach bagażnika. Nie ma zbyt dużego pola manewru jeśli chodzi o poprawienie luzu wiązki bo wszystko jest owinięte izolacją łącznie z plastikowymi łącznikami do karoserii.

Jako że wczoraj była idealna pogoda na lutowanie za zewnątrz, załatwiłem sprawę (mam nadzieję :) ostatecznie, dolutowując dodatkowy przewód i izolując wszystko taśmą. Teraz przy otwieraniu bagażnika dodatkowy przewód będzie kompensował naprężenia w wiązce.
Ostatnio zmieniony przez sobol1976 2019-04-27, 10:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne