Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2015-09-10, 14:46
Nowy czynnik klimatyzacji R-1234yf
Autor Wiadomość
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 835
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-07-11, 19:59   

franius napisał/a:
defunk, to brzmi jak antyreklama serwisowania klimy u Mietków w warsztatach... :roll:


Klima była serwisowana w bardzo dobrym wrocławskim serwisie specjalizującym się w VAG.

Tzw. "Mietek" uratował sprawę.
 
anples 


Marka: dacia
Model: reno
Silnik: 2.3 dci
Dołączył: 01 Maj 2017
Posty: 102
Skąd: Kuj-Pom
Wysłany: 2018-07-11, 21:53   

toka93 napisał/a:
Klimatyzację należy serwisować co 2 lata
Ciekawe ,
w starym chryslerze ponad 6 lat nie dotykałem klimy a działała od kupna do ostatniego dnia (sprzedaży).
 
Gość

Wysłany: 2018-07-11, 21:56   

"Należy" nie odnosi się do musu. Z doświadczenia jednak wiem, że awaria klimy to naprawa liczona w tysiącach w stosunku do serwisu za 200zl to chyba kalkulacja jest prosta.
 
franius 



Marka: Dacia
Model: Logan II
Silnik: 0.9 TCe Easy-R
Rocznik: 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 19 Mar 2016
Posty: 246
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-07-12, 15:27   

defunk napisał/a:
franius napisał/a:
defunk, to brzmi jak antyreklama serwisowania klimy u Mietków w warsztatach... :roll:


Klima była serwisowana w bardzo dobrym wrocławskim serwisie specjalizującym się w VAG.

Tzw. "Mietek" uratował sprawę.


Czyli mimo serwisowania u Mietka, wymianie rurek, ostatecznie strzelił Ci kompresor dlatego polecasz tak serwisować. Kalkulacja nie wydaje mi się aż tak oczywista...
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 835
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-07-12, 20:19   

franius napisał/a:
Czyli mimo serwisowania u Mietka, wymianie rurek, ostatecznie strzelił Ci kompresor dlatego polecasz tak serwisować. Kalkulacja nie wydaje mi się aż tak oczywista...


Jeśli do takich wniosków przywiodła Cię moja opowieść, to bardzo mi przykro...

(Ale klima była serwisowana, a rurki wymieniane w serwisie z etykietą "BOSCH Service" -- nie da się ukryć, że czasem byle osiedlowy serwis może więcej poradzić, niż wielkie autoryzacje; problem w pewnej rotacji pracowników, którzy dopiero po czasie nabywają doświadczenia.)
Ostatnio zmieniony przez defunk 2018-07-12, 20:22, w całości zmieniany 1 raz  
 
dudu$ 



Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1812
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2018-07-12, 21:22   

rok temu kupiłem używanego logana MCV II z przebiegiem 55tyś km. Pierwszy właściciel tego auta prawdopodobnie przez 2 lata użytkowanie ani razu nie sprawdzał klimatyzacji. W czerwcu 2017 przed wyjazdem na wakacje z ciekawości sprawdziłem stan klimatyzacji. okazało sie że w układzie było coś ponad 235g czynnika zamiast fabrycznie nabitych 480g. Oczywiście układ szczelny do dzisiaj chodzi ok, temperatura schładzania na wylocie z kratek wentylacyjnych około 8 stopni C. W tym roku nie sprawdzałem ilości czynnika w układzie ale wydaje mi sie , że jest ok bo klima ładnie chłodzi. Jedynie wymieniłem miesiąc temu filtr kabinowy na nowy oraz 3 razy wyczyściłem skraplacz specjalną pianką bakteriobójczą i antygrzybiczną. Kolejny przegląd klimatyzacji planuję wykonać w czerwcu 2019r.
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2019-02-26, 16:30   

wystarczy spuścić nowy czynnik i nabić 134A np nowe trafici na tym samym systemie sprężarki,przewodów jedne są nabite 1234YF a drugie 134A
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2019-02-26, 16:41   

Lukas87 napisał/a:
wystarczy spuścić nowy czynnik i nabić 134A np nowe trafici na tym samym systemie sprężarki,przewodów jedne są nabite 1234YF a drugie 134A

Rok temu czytałem o tym, dlatego mało pamiętam. Żeby chłodziła klima dedykowana na nowym, a napełniona starym czynnikiem, trzeba zrobić kilka zmian w sprzęcie. Gra nie wydaje się warta świeczki, bo:
- ceny starego czynnika sa stopniowo zrównywane z cenami nowego,
- po przeróbkach tracisz gwarancję na klimę,
- możliwe zabranie dow. rej. za samowolne zmiany.
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2019-02-26, 18:48   

eio napisał/a:
Lukas87 napisał/a:
wystarczy spuścić nowy czynnik i nabić 134A np nowe trafici na tym samym systemie sprężarki,przewodów jedne są nabite 1234YF a drugie 134A

Rok temu czytałem o tym, dlatego mało pamiętam. Żeby chłodziła klima dedykowana na nowym, a napełniona starym czynnikiem, trzeba zrobić kilka zmian w sprzęcie. Gra nie wydaje się warta świeczki, bo:
- ceny starego czynnika sa stopniowo zrównywane z cenami nowego,
- po przeróbkach tracisz gwarancję na klimę,
- możliwe zabranie dow. rej. za samowolne zmiany.

no na pewno ceny są zrownoważanie :lol: butla 5kg 1234YF kosztuje ok 3000zł zaś butla 134A 12kg kosztuje ok 1400zł różnica jest kolosalna!! i uwierz układ w traficu nie jest niczym innym oprócz naklejki, zabranie dowodu za co?? może ktoś powącha co masz w klimie? mase aut jeździ na propanie-butanie lub propanie R290 klima chodzi i to dużo lepiej niż na czynniku 134A
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
Ostatnio zmieniony przez Lukas87 2019-02-26, 18:49, w całości zmieniany 2 razy  
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2019-02-26, 19:36   

Lukas87 napisał/a:
butla 5kg 1234YF kosztuje ok 3000zł zaś butla 134A 12kg kosztuje ok 1400zł różnica jest kolosalna!! i uwierz układ w traficu nie jest niczym innym oprócz naklejki, zabranie dowodu za co?? może ktoś powącha co masz w klimie? mase aut jeździ na propanie-butanie lub propanie R290 klima chodzi i to dużo lepiej niż na czynniku 134A

Może wiesz lepiej. Nie wiem jakie ceny były przed rokiem, więc trudno mi wyrokować o ruchach cen. Skoro już je podałeś (żałuję że bez źródła) to za kilka kwartałów można sprawdzić czy różnica zmalała i jak bardzo.
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2019-02-26, 20:42   

Tak piszecie, jakby trzeba bylo klime nabijac co rok.
Wiekszosc przypadkow wycieku gazu to auta po bombie lub jakies amatorskie naprawy.
W 99% przypadkow sprzedawanych aut uzywanych z niedzialajaca klima naprawa idzie w tysiace, bo trzeba osuszacz, bo trzeba sprezarke. W tym przypadku to akurat czynnik kosztuje najmniej.
W moim przypadku (2 auta z klima. 6 i 9 lat) nigdy nie dobijalem klimy w Fiacie(9 lat). W Lodgy po strzale w autobus, sprawdzalem czy mam czynnik naciskajac na zaworek. Po poskladaniu pojechalem dobic klime i okazalo sie ze brakuje 10 gram( chyba tyle co wypuscilem w powietrze.
_________________
Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2019-02-26, 20:47   

eio napisał/a:
Lukas87 napisał/a:
butla 5kg 1234YF kosztuje ok 3000zł zaś butla 134A 12kg kosztuje ok 1400zł różnica jest kolosalna!! i uwierz układ w traficu nie jest niczym innym oprócz naklejki, zabranie dowodu za co?? może ktoś powącha co masz w klimie? mase aut jeździ na propanie-butanie lub propanie R290 klima chodzi i to dużo lepiej niż na czynniku 134A

Może wiesz lepiej. Nie wiem jakie ceny były przed rokiem, więc trudno mi wyrokować o ruchach cen. Skoro już je podałeś (żałuję że bez źródła) to za kilka kwartałów można sprawdzić czy różnica zmalała i jak bardzo.


Dwa dni temu znajomy pytał się ile kosztuje nabicie 1234yf bo ma pegueota 301 to zaśpiewali 250zł za 100g a nabicie klimy 134A pustej czyli liczmy 500g średnio ok 300zł

Cena 1234YF https://e-katalog.intercars.com.pl/#/produkty/3013333214221-R1234YF%7C5BUTLA-czynnik-chlodniczy.html

Cena 134A https://www.wszystkodlawa...chlodniczy.html
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
Ostatnio zmieniony przez Lukas87 2019-02-26, 20:50, w całości zmieniany 2 razy  
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2019-02-26, 21:38   

shrek napisał/a:
Tak piszecie, jakby trzeba bylo klime nabijac co rok.
Wiekszosc przypadkow wycieku gazu to auta po bombie lub jakies amatorskie naprawy.
W 99% przypadkow sprzedawanych aut uzywanych z niedzialajaca klima naprawa idzie w tysiace, bo trzeba osuszacz, bo trzeba sprezarke. W tym przypadku to akurat czynnik kosztuje najmniej.
W moim przypadku (2 auta z klima. 6 i 9 lat) nigdy nie dobijalem klimy w Fiacie(9 lat). W Lodgy po strzale w autobus, sprawdzalem czy mam czynnik naciskajac na zaworek. Po poskladaniu pojechalem dobic klime i okazalo sie ze brakuje 10 gram( chyba tyle co wypuscilem w powietrze.

Popieram - jako dowód mogę przedstawić Lagunę 1998 którą mamy od nowości i czynnik był uzupełniany raz - i to niewielka ilość, klima działa do dzisiaj, Dustera 2010 w którym klima nie była ruszana i działa. Opel to póki co żadem argument, działa od wrześnie 2014.
 
telecaster1951 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.0 Sce
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 26 Lut 2019
Posty: 630
Skąd: Łódź
Wysłany: 2019-02-26, 22:04   

Ja się wypowiem jako chemik.
Nowy czynnik, czyli tetrafluoropropen różni się od starego, czyli tetrafluoroetylenu w zasadzie jednym ważnym parametrem. Temperaturą samozapłonu, która dla starego wynosi około 700 stopni zaś nowego 400. Ktoś powie że istnieje zatem ryzyko zapalenia się samochodu. Istniałoby, gdyby nie to że nie ma żadnej szansy, aby czynnik się zapalił od rozgrzanych elementów. Dlaczego? A co w komorze silnika rozgrzewa się do 400 stopni? Kolektor wydechowy i katalizator co najwyżej, które są oddalone od układu AC.
Wiele osób straszy że w czasie spalania nowego czynnika powstaje fluorowodór. W przypadku starego też i w dodatku powstaje on w dużo niższej temperaturze. Tak. Temperatura rozkładu termicznego tetrafluoroetylenu to 300 stopni.
Wiele osób mówi że jest od toksyczny. Otóż, dawka śmiertelna LD50 wynosi 500000 ppm, czyli pól miliona cząstek na milion, czyli jedna cząsteczka na dwie. Innymi słowy, zabija on w mieszaninie z powietrzem 1:1. Spaliny zabiją nas znacznie szybciej.

Poprawnie działający układ AC nie wymaga napełniania. Jest szczelny. Rozszczelnienie może mieć miejsce po uszkodzeniu mechanicznym co najwyżej.
Ja akurat się cieszę że ceny nowego czynnika będą wyższe. Dlaczego? Bo warsztaty w końcu zaczną się przykładać do serwisu klimatyzacji. W poprzednim aucie musiałem czynnik uzupełniać kilka razy w roku. Bo skręcili na starych uszczelkach, bo się obluzowało, bo wężu nieszczelność była. Ale wtedy za napełnienie płaciłem mniej niż stówę, więc wszyscy mieli to gdzieś, bo nikt za 80zł nie robił afery. Jak teraz 500 gramów czynnika kosztuje 800zł, to mało kto przepuści partaczowi skręcenie układu na starych uszczelkach. Nagle się okaże że każdy przegląd klimatyzacji zaczną od sprawdzenia szczelności wodorem. Nagle się okaże że nie trzeba co roku "nabijać" układów. Bo jak kilku takich partaczy dostanie po kieszeni za partactwo, to reszta będzie musiała podnieść jakość.
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2019-02-26, 22:28   

telecaster1951 napisał/a:
Ja się wypowiem jako chemik.
Nowy czynnik, czyli tetrafluoropropen różni się od starego, czyli tetrafluoroetylenu w zasadzie jednym ważnym parametrem. Temperaturą samozapłonu, która dla starego wynosi około 700 stopni zaś nowego 400. Ktoś powie że istnieje zatem ryzyko zapalenia się samochodu. Istniałoby, gdyby nie to że nie ma żadnej szansy, aby czynnik się zapalił od rozgrzanych elementów. Dlaczego? A co w komorze silnika rozgrzewa się do 400 stopni? Kolektor wydechowy i katalizator co najwyżej, które są oddalone od układu AC.
Wiele osób straszy że w czasie spalania nowego czynnika powstaje fluorowodór. W przypadku starego też i w dodatku powstaje on w dużo niższej temperaturze. Tak. Temperatura rozkładu termicznego tetrafluoroetylenu to 300 stopni.
Wiele osób mówi że jest od toksyczny. Otóż, dawka śmiertelna LD50 wynosi 500000 ppm, czyli pól miliona cząstek na milion, czyli jedna cząsteczka na dwie. Innymi słowy, zabija on w mieszaninie z powietrzem 1:1. Spaliny zabiją nas znacznie szybciej.

Poprawnie działający układ AC nie wymaga napełniania. Jest szczelny. Rozszczelnienie może mieć miejsce po uszkodzeniu mechanicznym co najwyżej.
Ja akurat się cieszę że ceny nowego czynnika będą wyższe. Dlaczego? Bo warsztaty w końcu zaczną się przykładać do serwisu klimatyzacji. W poprzednim aucie musiałem czynnik uzupełniać kilka razy w roku. Bo skręcili na starych uszczelkach, bo się obluzowało, bo wężu nieszczelność była. Ale wtedy za napełnienie płaciłem mniej niż stówę, więc wszyscy mieli to gdzieś, bo nikt za 80zł nie robił afery. Jak teraz 500 gramów czynnika kosztuje 800zł, to mało kto przepuści partaczowi skręcenie układu na starych uszczelkach. Nagle się okaże że każdy przegląd klimatyzacji zaczną od sprawdzenia szczelności wodorem. Nagle się okaże że nie trzeba co roku "nabijać" układów. Bo jak kilku takich partaczy dostanie po kieszeni za partactwo, to reszta będzie musiała podnieść jakość.


Wychodzi na to że propan ma wyższą temp samozapłonu :D jako ciekawostkę zamiast 500g czynnika wystarczy ok 100g propanu żeby klima śmigała jak trzeba przetestowane i potwierdzone eksperymentem
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
telecaster1951 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.0 Sce
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 26 Lut 2019
Posty: 630
Skąd: Łódź
Wysłany: 2019-02-26, 22:58   

Lukas87 napisał/a:


Wychodzi na to że propan ma wyższą temp samozapłonu :D jako ciekawostkę zamiast 500g czynnika wystarczy ok 100g propanu żeby klima śmigała jak trzeba przetestowane i potwierdzone eksperymentem
Temperaturę samozapłonu ma wyższą, to prawda. Jednak propan jest gazem palnym, tetrafluoropropen gazem utleniającym. Zapalenie go jest niezwykle trudne. Sam z siebie się nie zapali, on wzmaga palenie innych gazów. Powyżej 400 stopni może ulec samozapłonowi w określonych warunkach.
Propan natomiast zapala się od iskry.
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2019-02-26, 23:16   

No i jak widac, od nowego na forum mozna sie wiele nauczyc.
Dobrze gada.
_________________
Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2019-06-10, 20:25   

eio napisał/a:
Lukas87 napisał/a:
butla 5kg 1234YF kosztuje ok 3000zł zaś butla 134A 12kg kosztuje ok 1400zł różnica jest kolosalna!! i uwierz układ w traficu nie jest niczym innym oprócz naklejki, zabranie dowodu za co?? może ktoś powącha co masz w klimie? mase aut jeździ na propanie-butanie lub propanie R290 klima chodzi i to dużo lepiej niż na czynniku 134A

Może wiesz lepiej. Nie wiem jakie ceny były przed rokiem, więc trudno mi wyrokować o ruchach cen. Skoro już je podałeś (żałuję że bez źródła) to za kilka kwartałów można sprawdzić czy różnica zmalała i jak bardzo.

Sprawdziłem wg źródła intercars. Po obliczeniach - wzrost ceny nowego czynnika był większy (11%) od wzrostu ceny starszego (8%) w ciągu kwartału. Nowy czynnik jest ponad 5-krotnie droższy od starszego (w butlach, po przeliczeniu na 1 kg) i ta różnica trochę wzrosła. To przeczy pierwotnym założeniom.
Ostatnio zmieniony przez eio 2019-06-10, 20:32, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne