Walczyłem z tymi 2 kreskami już jakiś czas(wymieniłem termostat i czujnik) aż się poddalem.
Tydzień temu temperatura na zegarkach wariowala tzn
2 kreski po chwili 0 kresek A przed odpaleniem pokazał czasem max kresek na zimnym silniku.Monitorowalem temperature na elm327.Temperatura max podczas jazdy 74 stopnie.
Zacząłem od wymiany czujnika.Pomoglo ,w końcu wskaźnik pokazuje najpierw 2 kreski A następnie 4 I tak trzyma.
Temperatura podczas jazdy 84-86 stopni.przy 94 stopniach na postoju załącza się wentylator.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 79 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3593 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-06-24, 20:55
Ostatnio wjeżdżałem w górach kiepską leśną drogą 5 kilometrów na jedynce/ dwójce. Wentylator chodził po tym dobre pięć minut. Postanowiłem sprawdzić via Elm temperatury pracy silnika i dziś przy 26 stopniach na trasie S8 temperatura oscylowała w granicach 82-83 stopnie. Po zatrzymaniu utrzymywała się na poziomie 83 a potem spadła do 78 i tak sobie krążyła w pętli histerezy.
Jest ok czy jest to za niska temperatura i termostat do wymiany ? Trochę też wzrosło spalanie ale tp może przez krótkie odcinki. Poza tym epizodem w górach wentylator chlodnicy włącza się tylko gdy działa klima.
Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway / Duster II
Silnik: 1,5 dCi / 1,3 Tce 150
Rocznik: 2012 / 2019
Wersja: Prestige Pomógł: 3 razy Dołączył: 01 Mar 2013 Posty: 104 Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-07-16, 15:05
DrOzda napisał/a:
...
Jest ok czy jest to za niska temperatura i termostat do wymiany ? ...
Sprawa jest stosunkowo prosta do zbadania. Termostat jest do wymiany, gdy się nie otwiera lub gdy się nie domyka. Pierwszy przypadek możesz śmiało odrzucić w swoim przypadku. Natomiast drugi przypadek zbadasz uruchamiając zimny silnik i mierząc temperaturę "via Elm" i dopóki silnik nie osiągnie temperatury roboczej, dopóty rura prowadząca do chłodnicy musi pozostawać zimna - oznacza to, że termostat jest szczelny. Przy dalszym wzroście temperatury roboczej silnika następuje stopniowe ogrzewanie się tej rury.
W moim 1,5 dci temperatura robocza silnika waha się dokładnie w podanym przez Ciebie zakresie
(78-83°C).
Czy jest to zakres właściwy również dla silnika benzynowego to inna sprawa, ale wynika on z konstrukcji termostatu.
Diesel jest niedogrzany z definicji . Tez przymierzam się jednak do zainstalowania termostatu o temp otwarcia 89st , mimo ze jeszcze niedawno wymieniałem u siebie go normalnego 83st C( na wiosne ) …
Czy do k9k 796 i innych jak np. Logan I i Sandero I 1.5dci będzie pasować każdy z kubistara 89st ?:roll:
w literaturze popularno-naukowej o silnikach wysokoprężnych i zapłonie samoczynnym
może bardziej konkretnie ? swoją drogą - czy sprawny diesel przy dłuższej jeździe będzie niedogrzany ? To skąd bierze się "ciepełko " ( i to bardzo mocne ) podczas mrozów ?
Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017 Pomógł: 46 razy Dołączył: 02 Mar 2019 Posty: 1700 Skąd: Radzionków
Wysłany: 2019-07-24, 20:18
Swego czasu jeździłem chyba z 2 miesiące z popsutym termostatem w zimie i nawet trasa 450km w jednym ciągu nie spowodowała nagrzania diesla do odpowiedniej temperatury. Nagrzewał się do 60-70 i nic więcej, zważywszy, że ciepełko zapewne zaczyna się od 25 stopni to chyba wiadomo skąd się brało :)
Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017 Pomógł: 46 razy Dołączył: 02 Mar 2019 Posty: 1700 Skąd: Radzionków
Wysłany: 2019-07-24, 20:36
Przy sprawnym termostacie jest to niemożliwe, więc też nie rozumiem stwierdzenia że diesel nie dogrzewa. Na swoim przykładzie pokazałem, że zapewne benzyna po 20km nawet z ciągle otwartym termostatem skakałaby temperaturą w okolicach 90 stopni.
Pozwolę sobie powrócić do tematu, mam problem z Dusterem 1,6 16V 2011 rok. Otóż wskazania licznika nie pokrywają się z tabelką przedstawioną na forum. 4 kreski faktycznie pojawiają się od ok 80 stopni natomiast 6 kresek zapala się już przy 97 stopniach i 9 kresek przy ok 100 stopniach. Wentylator pierwszy stopień rusza przy 99 stopniach i zbija do ok 94-95 st natomiast drugi stopie wentylatora rusza przy 102 st. Wykluczam niesprawność czujnika ( wymienione juz 2 na próbe OEM ) termostat również wymieniony z temp. otwarcia 89. Dla testów podmieniłem licznik i wskazania są takie same. Bardzo proszę o jakąś wskazówkę, bardzo mi te 6/9 kresek dokuczają, szczególnie latem.
Ostatnio zmieniony przez bentomen 2022-09-09, 11:58, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum