Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1104 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-09-22, 22:01
Koledzy, jedno co można Wam poradzić, to w okresie gwarancji wlewać zalecany olej przez producenta.
Kiedyś oglądałem w TV program jak starsze małżeństwo zakupiło olej marki Total (to samo co ELF) do Sandero. Nie pamiętam czy olej był wymieniany w serwisie. Po pewnym czasie zepsuł się silnik. Serwis odmówił naprawy gwarancyjnej, ponieważ olej nie był zalecany przez producenta i Ci państwo nie mieli rachunku zakupu na ten olej. Zachodziło podejrzenie, że olej był podrabiany...
Tak więc, lepiej kupić zalecany olej we własnym zakresie (znacznie taniej niż w serwisie), zachować dowód zakupu oraz bańkę z resztką oleju dla dowodu w ewentualnej sprawie.
A to nie jest tak, że to serwis musi udowodnić, że usterka była z powodu złego oleju, a nie tylko sobie powiedzieć?
Z resztą co trzeba by wlać do Sandero żeby się zepsuło z tego powodu, chyba przepalony olej z frytek. Daje się po prostu olej do analizy i wszystko wychodzi.
_________________ Browar domowy Mariampol
Ostatnio zmieniony przez Obywatel MK 2019-09-23, 09:05, w całości zmieniany 1 raz
A to nie jest tak, że to serwis musi udowodnić, że usterka była z powodu złego oleju, a nie tylko sobie powiedzieć?
Nie pamiętam czy to ta sama sprawa, ale coś pamiętam. Silnik się przegrzał i zatarł. ASO odmówiło naprawy, bo olej był zmieniany przez nich, ale z bańki klienta. Ekspertyza potwierdziła że olej był złej jakości i przegrzanie mogło być spowodowane przez zerwanie filmu olejowego, co zostało potwierdzone przez wypolerowanie gładzi cylindrowych. Okazało się że przy zmianie właściciel był informowany że skoro części własne, to gwarancji na nie nie ma. Paragonu nie było, więc nie dało się udowodnić że olej był odpowiedniej jakości.
Ale kto stwierdził, że był złej jakości, bo może pompa oleju-smok się zepsuł, a poszło na zły olej bo tak najłatwiej. Coś takiego trzeba udowodnić żeby to było wiarygodne, naprawdę trzeba się mocno postarać żeby kupić podrabiany olej który zatrze silnik, bo nawet jeśli był podrabiany to podrobiony z 5w40 na 10w-40 jakiejś najtańszej firmy, ale nawet taki olej nie doprowadzi do zatarcia. Bo ilu klientów można by nabrać na coś takiego 5-ciu? 10-ciu i to wszystko, a nie o to chodzi oszustom żeby się zdemaskować.
Skoro są ślady na zatarcie to nie było w ogóle podawania oleju.
_________________ Browar domowy Mariampol
Ostatnio zmieniony przez Obywatel MK 2019-09-23, 11:15, w całości zmieniany 1 raz
A teraz do rzeczy.
Od ponad tygodnia mam również Dustera 1,3 TCe 150 KM. Najdalej za 2-3 tygodnie zmieniam olej. Olejów z normą RN17 jest kilka (znalazłem 4). Osobiście skłaniam się jednak do zastosowania oleju zalecanego do Mercedesa z tym samym silnikiem, np. A160, a w tym przypadku olejów jest dużo. Mój wybór to Motul lub Millers, ale również Orlen ma właściwy olej w ofercie, więc kto wie.
_________________ pozdrawiam / Maciek
Ostatnio zmieniony przez MM 2019-10-25, 19:09, w całości zmieniany 2 razy
podsumowując, Duster z silnikiem 1,3 Tce (130KM, FAP):
Olej: ELF EVOLUTION RN-TECH ELITE 5W30 RN17
Filtr: nr ref. 152095084R
Zgadza się?
Jak ktoś wie jaki filtr montują w przy wymianie w ASO (próbowałem ustalić konkrety, ale udają, że nie wiedzą), to proszę o podanie. Chce się zapatrzeć w gotowe produkty bo czeka mnie wymiana, a jakoś nie mam zaufania do ASO.
Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway / Duster II
Silnik: 1,5 dCi / 1,3 Tce 150
Rocznik: 2012 / 2019
Wersja: Prestige Pomógł: 3 razy Dołączył: 01 Mar 2013 Posty: 104 Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-11-05, 23:14
daszek napisał/a:
...
Jak ktoś wie jaki filtr montują w przy wymianie w ASO (próbowałem ustalić konkrety, ale udają, że nie wiedzą), to proszę o podanie. Chce się zapatrzeć w gotowe produkty bo czeka mnie wymiana, a jakoś nie mam zaufania do ASO.
Miło patrzeć jak jeden stara się pomóc drugiemu ale pamiętajcie o tym że osoba pytająca nie zawsze ma taki sam samochód i silnik jak osoba chcąca pomóc i czasem może wyjść klops. Dobrze jest to sobie zweryfikować bo przez nieuwagę lub straszną chęć pomocy można się pomylić czasem.
Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway / Duster II
Silnik: 1,5 dCi / 1,3 Tce 150
Rocznik: 2012 / 2019
Wersja: Prestige Pomógł: 3 razy Dołączył: 01 Mar 2013 Posty: 104 Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-11-06, 12:17
Black Dusty napisał/a:
Miło patrzeć jak jeden stara się pomóc drugiemu ale pamiętajcie o tym że osoba pytająca nie zawsze ma taki sam samochód i silnik jak osoba chcąca pomóc i czasem może wyjść klops. Dobrze jest to sobie zweryfikować bo przez nieuwagę lub straszną chęć pomocy można się pomylić czasem.
Istotnie, masz rację - z mojego opisu nie wynika, że mam również Dustera II 1,3 TCe 150. Ale potwierdzam: tak mam i pisałem o filtrach i olejach do Dustera II 1,3 Tce (130 i 150 KM, a także Lodgy z silnikiem 1,3)
Miło patrzeć jak jeden stara się pomóc drugiemu ale pamiętajcie o tym że osoba pytająca nie zawsze ma taki sam samochód i silnik jak osoba chcąca pomóc i czasem może wyjść klops. Dobrze jest to sobie zweryfikować bo przez nieuwagę lub straszną chęć pomocy można się pomylić czasem.
Istotnie, masz rację - z mojego opisu nie wynika, że mam również Dustera II 1,3 TCe 150. Ale potwierdzam: tak mam i pisałem o filtrach i olejach do Dustera II 1,3 Tce (130 i 150 KM, a także Lodgy z silnikiem 1,3)
Podpis poprawię.[/quote
Ta uwaga była raczej ogólna bo dość często są dyskusje na jakiś temat a dyskutujący nieświadomie mówią o różnych autach czy różnych rzeczach. A właściwy opis cóż jest mile widziany bo często pomaga.
Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway / Duster II
Silnik: 1,5 dCi / 1,3 Tce 150
Rocznik: 2012 / 2019
Wersja: Prestige Pomógł: 3 razy Dołączył: 01 Mar 2013 Posty: 104 Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-11-09, 19:58
Słowo się rzekło i zmieniłem olej w silniku przy stanie licznika 1033 km - silnik jest dotarty (mowa o Dusterze II 1,3 TCe 150 KM). Wybrałem olej z rekomendacji Mercedesa - PLATINUM MaxExpert XD 5W-30 (MB Approval 229.52) i oryginalny filtr oleju Renault 152095084R.
Olej wylany z silnika mienił się metalicznie, a na dnie obudowy filtra oleju zebrały się opiłki metalu. W związku z tym kolejną wymianę oleju zaplanowałem przy stanie licznika 3000 km - silnik ma osiągnąć wówczas pełną wydajność. W stosownym czasie zdam relację z tej operacji.
a na dnie obudowy filtra oleju zebrały się opiłki metalu
Ludzie kochani a co w tym dziwnego, że coś tam w filtrze jest, przecież filtr jest właśnie od tego aby wyłapywać zanieczyszczenia z oleju. Widzę, że co niektórzy mają już hopla na punkcie tych wymian oleju po 1kkm, 3kkm
Ludzie kochani a co w tym dziwnego, że coś tam w filtrze jest, przecież filtr jest właśnie od tego aby wyłapywać zanieczyszczenia z oleju.
Nic w tym dziwnego. Ale jak to się ma do twierdzenia ASO, że silnika nie trzeba docierać? Jeżeli w dotartym silniku, w oleju są opiłki to już nie jest takie normalne.
Cytat:
Widzę, że co niektórzy mają już hopla na punkcie tych wymian oleju po 1kkm, 3kkm
Wymiana oleju po 1 tys. Potem po 3 tys. jest trochę bez sensu. Ale w przypadku nowego, dotartego silnika, w którym znalazłbym opiłki, chyba zrobiłbym tak samo.
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway / Duster II
Silnik: 1,5 dCi / 1,3 Tce 150
Rocznik: 2012 / 2019
Wersja: Prestige Pomógł: 3 razy Dołączył: 01 Mar 2013 Posty: 104 Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-11-10, 13:19
Olej wymieniłem samodzielnie.
Opiłki w oleju i obudowie filtra to był metalowy pył, a nie żadne wióry - zatem proces docierania oraz montażu silnika wydaje się być bardzo poprawny. Czy krążenie oleju "z metalową zawiesiną" przez kolejne miesiące (max 24) i tysiące km (max 30 tys.) to dobry pomysł? Ja uważam, że nie. Czy wymiana oleju za kolejne 2 tys. km ma sens? Nie wiem, ale przekonam się o tym osobiście.
EDIT:
Bardzo istotna uwaga.
Przeprowadzane przez mnie "zabiegi olejowe" odnoszą się do silnika 1,3 TCe. Jest to bardzo nowoczesny silnik, ze zmiennymi fazami rozrządu na obydwu wałkach, z bardzo nowoczesną turbiną (nawiasem mówiąc z chłodzeniem wodnym oraz niezależnym (elektrycznym) wymuszeniem obiegu cieczy chłodzącej, więc S&S jej nie straszne), ze specjalnymi gładziami cylindrów no i napinaczem łańcucha rozrządu. Wszystkie te elementy wymagają czystego oleju. Stąd moje "dmuchanie" na zimne.
Inne, sprawdzone już silniki, być może nie wymagają takich zabiegów.
_________________ pozdrawiam / Maciek
Ostatnio zmieniony przez MM 2019-11-10, 13:50, w całości zmieniany 1 raz
Opiłki w oleju i obudowie filtra to był metalowy pył, a nie żadne wióry
Oczywiście, rozumiem. Tylko że ten pył właśnie świadczy o tym że silnik nie był dotarty w fabryce i właśnie się dociera. W prawidłowo dotartym silniku, w oleju, nie ma prawa być żadnego pyłu czy wiórów. Jeżeli są to świadczy o uszkodzeniu silnika.
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Ale producent zaleca pierwszą wymianę oleju po 30 tys. km. Więc, albo wszystkie te elementy NIE wymagają tak czystego oleju, albo producent stara się żebyś przedwcześnie zniszczył silnik .
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Mam tą wątpliwą przyjemność dołączyć do grona biadolących... dziś byłem w ASO potwierdzić fakt i do mojego klekota (1.5 blue dci z DPF!!!) też mam lać RN17. Na zachodniej stronie Motula znalazłem informację, że to paskudztwo pasuje niby do DPF, pomimo że jest to klasa ACEA-C3... no chyba, że źle zrozumiałem. Link: https://www.motul.com/fr/...ecific-17-5w-30
Pomijając DPF-a... sprawa z tym olejem RN17 wygląda dziwnie. Byłem dziś w intercarsie i powiedzieli mi, że olej został cytuję "wycofany". W oficjalnej polskiej dystrybucji kupić się go praktycznie nie da i mam tu na myśli większość marek olejowych. Pomijam allegro i inne takie źródła, bo w razie jakiejś podróby pewnie nie będzie kogo pozwać.
A tak na marginesie... Renault/Dacia zaleca Elf, a przed aso w moim mieście stała dziś na palecie beczka z olejem RM0720 (albo już po) na której jak byk stało "BP Europe" ... czyli Castrol? Na etykiecie widniała nazwa "Motrio Premium 5w-30 c4"... i weź tu człowieku zleć wymianę oliwy w ASO z beczki.
_________________ kle, kle, kle... 12s do setki ;]
Słowo się rzekło i zmieniłem olej w silniku przy stanie licznika 1033 km - silnik jest dotarty
W związku z tym kolejną wymianę oleju zaplanowałem przy stanie licznika 3000 km - silnik ma osiągnąć wówczas pełną wydajność. W stosownym czasie zdam relację z tej operacji.
Nowoczesne silniki na nowoczesnych olejach docierają się dopiero w okolicy 20.000km...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum