Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2022-04-02, 23:19
Olej z normą RN17
Autor Wiadomość
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3593
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-02-27, 12:23   

Już Ci odpisywałem na priv , zgodnie z zaleceniami producenta powinieneś użyć oleju zgodnego z normą RN17 lub RN17FE - ten drugi ma mniejszą lepkość przez co stawia mniejsze opory i trochę oszczędza paliwo. Jednakże w wyższych temperaturach szybciej potrafi zerwać film olejowy ze smarowanych części.
Ja bym lał RN17 5W30 koniecznie low-saps ze względu na DPF. Niestety, jak wynika z dyskusji w wątku jest problem z zakupem olejów zgodnych z normą RN17 na rynku, co moim zdaniem stanowi przesłankę do zainteresowania się tymi praktykami przez UOKIK.
Napisałem nawet do nich w tej sprawie ale nikt nie odpowiedział.
 
cowcar 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 100
Rocznik: 2019
Wersja: Stepway
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 20 Lut 2019
Posty: 192
Skąd: LKS
Wysłany: 2020-02-27, 12:36   

Bo firmy olejowe wiedziały gdzie posmarować :D
Olej ciężko znaleźć w detalu właśnie z uwagi na ASO.

Wracając do tematu... Ja zrezygnowałem z wymiany oleju po tzw. dotarciu.
Nie ma takiego przymusu. Myślę, że to kwestia indywidualna więc jeżeli ktoś ma taki kaprys to sobie wymieni i po kilku tys.
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 827
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2020-02-27, 13:16   

dd2 napisał/a:
dziekuje za odpowiedzi. Ja do instrukcji mam dołączony zeszyt przegladów i sa tam tylko pola na wbicie pieczatki , podpis serwisu i ...tyle. Spróbuje jeszcze podzwonic do ASO. Może po VIN-ie sprawdzą.
pozdrawiam

Nie dostałeś pojedynczej kartki A4 "Karta przeglądów i gwarancji"?
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 827
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2020-02-27, 13:17   

DrOzda napisał/a:
jest problem z zakupem olejów zgodnych z normą RN17 na rynku

Nie ma żadnego problemu.
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3604
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-02-27, 15:13   

Black Dusty napisał/a:
Nie dostałeś pojedynczej kartki A4 "Karta przeglądów i gwarancji"?

Sądząc po ilości pytań na forum o harmonogramy przeglądów, to mało kto ma coś takiego na piśmie.
U mnie przy zakupie tego nie dawali- dopiero w serwisie "My Dacia" zobaczyłem rozpiskę dla mojego samochodu.
Są rodzaje płynów, ale nie ma pojemności układu hamulcowego, układu chłodzenia czy skrzyni. Tylko silnik.
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 827
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2020-02-27, 15:34   

Cytat:
Sądząc po ilości pytań na forum o harmonogramy przeglądów, to mało kto ma coś takiego na piśmie.

W 2018 coś takiego dostałem i raczej dalej to jest jednym z dokumentów jakie dostaje się przy odbiorze samochodu choć podobno nie są już wyszczególnione w nim jakie płyny są dla danego samochodu wymagane. Myślę że duża część klientów nie jest łaskawa się z nim zapoznać tak jak z instrukcjami obsługi i dlatego często pojawiają się pytania na poziomie samochodowego przedszkola.
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3593
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-02-27, 21:08   

Black Dusty napisał/a:
DrOzda napisał/a:
jest problem z zakupem olejów zgodnych z normą RN17 na rynku

Nie ma żadnego problemu.

Gdzie mogę kupić Elf RN17 ?
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Tarnów... okolice :)
Wysłany: 2020-02-27, 21:15   

Na przykład TU
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 827
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2020-02-28, 00:52   

Cytat:
Gdzie mogę kupić Elf RN17 ?

Czy spróbowałeś chociaż coś znaleźć?
Do wyboru, do koloru.
https://allegro.pl/kategoria/oleje-silnikowe-syntetyczne-253184?string=rn17&description=1&bmatch=baseline-cl-eyesa2-dict43-aut-1-1-0207&order=pd
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3593
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-02-28, 07:24   

Piszę o rynku polskim. Wysyłka z Niemiec czy jeden wrocławski sprzedawca na allegro który na wlasną rękę ten olej sprowadza zza granicy to nie jest "dostępny na rynku".
Powiedzmy że prowadzę niezależny serwis i chciałbym kupić kilkaset litrów.....też mam ściągać przez allegro ?
 
Auto Krytyk 


Marka: .
Model: .
Silnik: .
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 25 Cze 2010
Posty: 819
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-02-28, 08:15   

Reszta tych olei nie spełnia norm rn17 mają performance rn17 a to nie to samo. Jedynie Elf ma tą normę. Euro tez ma performance rn17 czyli wydajność rn17. Lepiej zapytać się w serwisie jak się ma gwarancję i silnik zatrze to będą grzebać jaki olej był wlewany.
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Pomogła: 6 razy
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-02-28, 09:15   

vulcanor napisał/a:
.... i silnik zatrze to będą grzebać jaki olej był wlewany.

Trochę mnie kolega przestraszył, ale nie znam się na olejach to poczytam w necie, a tu piszą, że normy RN17 powodują tylko "dobrze" dla filtrów cząstek stałych, a nie silnika - czy dobrze rozumiem problem z RN17?
Tu o RN17
https://motofocus.pl/informacje/nowosci/79170/olej-eurol-elance-5w30-z-norma-rn17
a tu o technologi Low SAPS (mid SAPS)
https://autokult.pl/27911,co-to-jest-olej-low-saps
Wydaje mi się, że koledzy na początku tematu też tak rozumieli właściwości normy RN17, ale to tylko moje amatorskie przemyślenia o ewentualnej możliwości zatarcia silnika.
_________________
Od f126p do Dustera
 
dd2 
Zielony listek


Marka: dacia
Model: duster
Silnik: 1.5dci
Dołączył: 26 Lut 2020
Posty: 6
Skąd: nazowieckie
Wysłany: 2020-02-29, 12:09   

do Drozda : wydawanie pojazdu w salonie(podczas odbioru nowego) jak dla mnie odbyło sie w lekkim chaosie. Kupa dokumentów do podpisania i do odbioru przez klienta. Dodatkowo jestem przyzwyczajony w zwiąku z moimi porpednimi 10 samochodami któr ekupowałem jako nowe ,że w intrukcji osługi jest dział dane techniczne i wnich pownny byc zawarte wszystkie techniczne info na temat samochodu więc także normy srodów smarnych. Niestety w Dacii tak nie jest. Podczas odboiru ni erzuciły mi sie żadne kartki , swistki z kalendarzem przegladów , mam tylko zeszyt czy tez ksiązeczke przegladów ale tam nie ma żadnych info technicznych. Także ni eposiadam żadnych info na temat oleju zastosowanego w silniku.
Druga sprawa: producent decyduje czym zalewa silnik. Nie mnie jest oceniac czy olej może zerwac film olejowy cz y nie. Więc nie moge na ten temat dyskutowac bo jest to troche dyskucja bez sensu. Jak kiedys byłu polonezy to jak mechnik usłuszał o oleju 5w30 to by ci tez powiedziłą ,że silnik sie zatrze w upał i by miła racje ale technologie sie zmieniają i dzis nowe silniki moga miec zmienione co nieco i olej 0W20 może byc tym który stossuje sie do silnika 1.5 dCi począwszy do 2018 roku. Wprowadzanie informacji do internetu jako takich wrzutek aby tylko postresowac uzytkowników i samemu coś sprzedac jest dla mnie karygodne.
kolejna psrawą jest róznica miedzy olejem 0W20 a 5W30. tO ZUMPEŁNIE INNE OLEJE. Jesli został zasotowany 0W20 to do nowego silnika nie pownno sie zalewać 5w30 ze zgledu na DIAMETRALNIE INNĄ LEPKOŚC . Po prostu 5w30 bedzie rozbijał niepotrzebnie panewki.jesli ma pan nowy silnik to 0W20 nozna np uzywac przez powiedzmy 30 - 50 tys a potem kiedy troche złapie na panewkach luzu przejśc na "grubszy" np 5w30 . W ten sposób przdłużmay zywotnośc tego silnika.Jesli od razu pan zastosuje 5w30 to o te 30 tys jeździ pan krócej

jeszcze jedna kwestia dla pełnego zrozumeinia. Ja jeżdże samochodem w sposób karygondy. To znaczy uzywam duzo gazu i duzo hamulca . Wykorzystuej w samochodzie jego dynamike na 110% . Po prostu jestem człowiekiem niecierpliwym wjeżdżeniu samochodem. Stad moje samochody nie robia duzych przbiegów. Aha i gdy ich dynamika osłabnie(mw stosunku do nowego silnika) to uznaje silnik za złom. Stąd moja troska o utzymanie jak najlepszej kompresji silnika i niechęc do stosowania w nowym silniku oleju o zbyt duzej lepkosci jesłi mniejsza byłaby wystarczajaca do uzyskania 100% kompresji.

Silnik w tej chwili zachowuje sie dobrze i ma dobra kompresje i chce zalac to co obecnie jest. I tyle. Je;lsi jest to 0W20 to chce zalac 0W20 a jesli 5w30 to 5w30.
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 827
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2020-02-29, 15:07   

dd2 napisał/a:
Ja jeżdże samochodem w sposób karygondy.

Tak też piszesz.
Ot taki żarcik. :mrgreen:
 
dd2 
Zielony listek


Marka: dacia
Model: duster
Silnik: 1.5dci
Dołączył: 26 Lut 2020
Posty: 6
Skąd: nazowieckie
Wysłany: 2020-02-29, 19:51   

jaka jazda takie pisanie. Niecierpliwie . przez to sporo LITERÓWEK a nie błedów ortograficznych czy stylistycznych więc nie ma co sie czepiać bo jak ktos chce to doskonale sens i treść zrozumie
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-03-01, 00:26   

dd2 napisał/a:
Wykorzystuej w samochodzie jego dynamike na 110% . Po prostu jestem człowiekiem niecierpliwym wjeżdżeniu samochodem. Stad moje samochody nie robia duzych przbiegów. Aha i gdy ich dynamika osłabnie(mw stosunku do nowego silnika) to uznaje silnik za złom.

Wydaje mi się, że Dacię Duster uznasz po 3 dniach za złom... Dobrze dobrałeś samochód do swoich potrzeb ? Bo twój dobór oleju do twojego stylu jazdy jest na bardzo niskim poziomie... Sportowa jazda bardziej wymaga olejów klasy 5W50 czy 10W60...
Ostatnio zmieniony przez Mamert 2020-03-01, 00:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
condensed 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: SCe 75
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 25 Kwi 2008
Posty: 18
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 2020-03-01, 19:06   

DrOzda napisał/a:
Black Dusty napisał/a:
DrOzda napisał/a:
jest problem z zakupem olejów zgodnych z normą RN17 na rynku

Nie ma żadnego problemu.

Gdzie mogę kupić Elf RN17 ?


Nie szukaj Elf'a. Ja kupiłem Castrol 5w30 RN17 33 zł za litr.
Nie narzekam :)

c5w30.gif
Plik ściągnięto 22 raz(y) 17,83 KB

 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3593
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-03-01, 21:00   

Faktycznie ale zdaje się że dopiero od niedawna jest w ofercie.
 
Adam2019 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 0.9 Tce LPG
Rocznik: 2019
Dołączył: 27 Mar 2019
Posty: 8
Skąd: śląskie
Wysłany: 2020-03-06, 14:14   

Ja także planuję niedługo wykonać pierwsze zlanie oleju, ale ten Castrol póki co tak samo jak Elf praktycznie w żadnym sklepie stacjonarnym i internetowym nie do kupienia, jest jeszcze holenderski Eurol, ale zastanawia mnie brak popularności produktów tego producenta na rodzimym holenderskim rynku. W ostatnim czasie pojawił się także YACCO LUBE RN 17 5W30, słyszał ktoś z Was w ogóle jakieś opinie na temat tej firmy?

Ewentualnie czy komuś z Was udało się zakupić w oryginalnym opakowaniu Elfa RN17 w ASO chociażby pod pretekstem posiadania na dolewki?
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3593
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-03-06, 14:25   

Adam2019 napisał/a:
Ja także planuję niedługo wykonać pierwsze zlanie oleju, ale ten Castrol póki co tak samo jak Elf praktycznie w żadnym sklepie stacjonarnym i internetowym nie do kupienia,

Jest w Intercarsie i to dość tanio. Jak ktoś ma tam zniżki to już w ogóle cena będzie niezła:
https://intercars.pl/produkty/1883513-olej-silnikowy-castrol-gtx-5w30-rn17-5l
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2020-03-06, 14:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
Adam2019 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 0.9 Tce LPG
Rocznik: 2019
Dołączył: 27 Mar 2019
Posty: 8
Skąd: śląskie
Wysłany: 2020-03-09, 11:19   

Dzięki za wrzucenie linka, jakoś mi Google nie wyszukało go w pierwszym strzale,ale rzeczywiście da się go kupić i to w raczej zaufanym sklepie,więc nie ma potrzeby kombinowania z innymi markami.
 
michauek22 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2017
Wersja: Off-Road
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 299
Skąd: Legionowo
Wysłany: 2020-03-09, 16:21   

DrOzda napisał/a:
Faktycznie ale zdaje się że dopiero od niedawna jest w ofercie.

Ale to chyba nie jest jakaś nowość? Bo mam wrażenie, że wcześniej już było coś podobnego...
 
sluka 


Marka: Ford
Model: Focus
Silnik: 1,6
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2020
Posty: 48
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-03-13, 11:40   

Wiem, że RN17 to "nowa" norma Renault.

Ale oto cytat z "wzorcowego" Elf Evolution.

Cytat:
International specifications ACEA C3; API SN/CF
OEMs approvals RENAULT RN17 (compatible RN0700, RN0710)


Jak nie jesteście "warsztatem renault" czyli "OEM", to dla was jest podana norma międzynarodowa tego oleju, europejska ACEA i amerykańska API.

Warsztaty OEM używają RN17. Są do tego zobligowane.

Jest to normalny zwykły olej, jakie obecnie są produkowane. Nawet ze względu na normalną wartość TBN
Cytat:
T.B.N. ASTM D2896 mgKOH/g 7,6
byłbym bardzo daleki o posądzanie go o longlife. Te zazwyczaj mają zawartość KOH w okolicach 10, a nawet powyżej.

Problem z obecnością norm producentów samochodów jest taki, że za oficjalne normy umieszczone na opakowaniu producent oleju musi zapłacić. Inaczej jest tylko "zgodność" z normami. Na opakowaniach jest dużo więcej zgodności, niż oficjalnych potwierdzeń, również API i ACEA. Raczej przy polityce Renault należy unikać "zgodności" marek nie wiadomo skąd, czy też odległych. Handlowcy/importerzy w razie problemów będą odbijać problem na użytkownika.
 
kaczok1 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.6 SSCE
Dołączył: 12 Lut 2020
Posty: 31
Skąd: Kobyla Góra
Wysłany: 2020-04-14, 13:21   

odpowiedz o pytanie jaki olej na drugi przeglad w ASO:
"olej wymagany jest ELF lub CASTROL z normą ACEA A3/B4, RENAULT RN 0710 5W40, 4,2 litra . "
gdziekolwiek bym nie szukał to jest tylko olej 5w30 oraz norma C3 (ale akurat ona odpowiada tez a3/B4).
Czy Wy gdzies spotkaliscie tą specyfikacje lub niedawno byliście w ASO na wymianie i wiecie co Wam wlali?
 
buladag 


Marka: Dacia
Model: Lodgy SL Techroad
Silnik: 1.6
Wersja: Techroad 7 os.
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 28 Maj 2019
Posty: 622
Skąd: -:-
Wysłany: 2020-04-14, 13:24   

Leją motrio czyli to samo co najtańszy na rynku olej GM i wiele innych "oryginalnych". Nie ma sensu marnować czasu na rozwodzenie się nad tymi normami, niczego to nie zmieni.
Ostatnio zmieniony przez buladag 2020-04-14, 13:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne