Nie wiem, jak wytrzymam do tego listopada (wtedy odbieram MCVkę), nosi mnie po prostu... :)
Zainspirowany tym, co wrzucił na SB matucha:
zacząłem zastanawiać się nad czarną folią na słupki między szybami bocznymi. Przyciemnianie samych szyb w rachubę nie wchodzi - albo wszystkie, albo żadna, przyciemnianie tylko tylnych wygląda IMHO obleśnie. :] Pobawiłem się chwilę GIMPem i oto co mi wyszło. Na początek Szary Basalte:
Szału nie ma. :/ Inny szary i pod kątem - zaczyna robić się ciekawie... :)
Na koniec centralnie z profilu:
Przepraszam osoby wrażliwe za brak umiejętności GIMPowych, proszę zmrużyć oczy. ;)
No i nie wiem - tyle się już napatrzyłem, że straciłem dystans. :) Ma to sens według Was czy agrotuning i darować sobie? Ktoś w ogóle bawił się taką folią (na allegro "folia słupki" w dowolnych ilościach), wygląda to jakoś, nie odłazi? Da radę ją nakleić tak, żeby wyglądała w miarę estetycznie?
Zainspirowany oklejeniem słupków w MCV kolegi Bebe postanowiłem wykonać osobiście całą operację a oto mój opis.
1) Potrzebne materiały i wymagania.
- folia czarna, matowa ja miałem firmy ORACAL 640 permanent. Potrzeba dla pewności 8 pasków o wymiarach 55x17. Jeśli ktoś jest biegły i pomierzy to wystarczy mniej. Koszt foli około 40zł
- nóż do tapet - ostry.
- coś do odtłuszczenia powierzchni (ja stosowałem spirytus do odkażania rąk).
- linijka 20 cm.
- miękki cienkopis (sprawdzić czy się zmyje z lakieru przed rysowaniem).
- nożyczki.
- jeśli chodzi o czas wykonania, zajęło mi to 2 popołudnia ale nie miałem doświadczenia.
2) Uszczelki.
Powoli wypchnąć uszczelkę poziomą, stopniowo zaczynając od końca w kierunku środka.
Wepchnąć gumową uszczelkę do wnętrza drzwi pozostawiając fragmenty żeby cała nie wpadła.
3) Odtłuścić całą powierzchnię klejenia i wewnętrzną stronę drzwi na zakładkę.
4) Rysowanie linii pomocniczej.
Żeby nie ciąć nożem foli na lakierze narysowałem linie miękkim pisakiem i według tej linii dopasowywałem paski.
Dolną część naklejanego paska trzeba jednak w końcu równo dociąć nożykiem. Obawiając się porysowania lakieru przykleiłem małe paski zabezpieczające lakier w czasie cięcia.
Paski te zostają po odklejeniu foli. Trzeba je nakleić śliską stroną na zewnątrz wtedy folia się nie przyklei. Dodatkowo zgiąłem papierowy pasek w celu utworzenia pomocniczej linii żeby wiedzieć jak dociąć folię.
Warto przykleić też pionowy pasek z papieru (śliską stroną na zewnątrz) żeby po nim docinać folię z odpowiednim naddatkiem potrzebnym do przyklejenia wewnątrz drzwi.
6) Przyklejanie foli.
Pasek foli musi mieć wystarczający zapas z każdej strony. Trzeba go wstępnie dociąć do uprzednio narysowanej linii na słupku (oczywiście nie docinamy na słupku). Trzeba przewidzieć że część foli musi schować się pod uszczelką szyby a także trzeba wywinąć naddatek foli po krawędzi do wewnątrz drzwi.
Nie wolno odklejać całego papieru z paska foli tylko około 5-7 cm i odwinąć go po spód foli.
Folie trzeba naklejać przez miękką ścierkę powoli od góry stopniowo posuwać się w dół. Nie można się spieszyć bo powstaną pęcherze z powietrzem.
Jak wszystko idzie dobrze to folia powinna tak się naklejać:
aż do momentu kiedy dojedzie się do papieru zabezpieczającego
wtedy od linijki trzeba odciąć naddatek foli. Należy uważać z nożykiem bo łatwo można uszkodzić lakier. Właśnie z tego powodu obawiałem się zlecić tą robotę firmie.
Wykonane wcześniej zagięcie przydaje się teraz do odcięcia foli.
Następnie trzeba odciąć pionowy naddatek foli zostawiając około 2-3 cm na wywinięcie foli do wewnętrznej strony drzwi.
Teraz trzeba się zająć tą stroną, która wchodzi pod uszczelkę szyby. Ważne jest żeby zostawić odpowiedni naddatek foli bo w przeciwnym razie może być widać lakier pomiędzy folią i uszczelką.
Trzeba stopniowo naklejać folię bo w tym miejscu jest wyprofilowana blacha i w zagłębieniu uszczelki mogą powstać pęcherzyki powietrza. W zaokrągleniach trzeba trochę podgrzać folę suszarką to wtedy ładnie przylega.
A taki jest efekt końcowy:
Jak dla mnie to tych czarnych foli na MCV-ce brakowało. Oczywiście o gustach się nie rozmawia a manual stworzyłem dla tych, którzy chcą spróbować swoich sił. Robota nie jest dla wszystkich bo wymaga cierpliwości.
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-21, 21:37
Szacun! Super Ci to wyszło!
Jeśli chodzi o metodę naklejania, to panowie fachowcy robili to identycznie, może tylko więcej rzeczy robili "na oko". ;)
Jak sobie poradziłeś z najtylniejszymi (uchylnymi) oknami? U mnie panowie fachowcy odkręcili mocowania i zdjęli całe szyby. Do zdjęcia i do założenia szyb potrzebne są dwie osoby, przy czym do założenia bardziej. :) Panowie fachowcy nagimnastykowali się srodze, zanim udało im się zapanować nad tematem.
Jak sobie poradziłeś z najtylniejszymi (uchylnymi) oknami? U mnie panowie fachowcy odkręcili mocowania i zdjęli całe szyby. Do zdjęcia i do założenia szyb potrzebne są dwie osoby, przy czym do założenia bardziej. :) Panowie fachowcy nagimnastykowali się srodze, zanim udało im się zapanować nad tematem.
Zastanawiałem się nad zdejmowaniem szyb ale w końcu docinałem folię po krawędzi szyby. To co zostało wcisnąłem w szczelinę pomiędzy słupkiem i szybą. Widać trochę lakier ale to trzeba się przyglądać. Dla lepszego efektu lepiej zdemontować szybę.
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-03-05, 22:19
Pozwolę sobie odgrzać trupka. :)
Dzisiaj wpadła mi w oko tak oklejona Dacia:
Od tyłu wygląda IMHO obłędnie. :] Od przodu już mniej fajnie, bo folia z boków zachodzi na górę paneli błotników i wygląda to nieco dziwnie. Wrzucam jako inspirację. :)
Czy ktoś może oklejał słupki w czarnym Duster'ze ?
Zastanawia Mnie jak by to wyglądało, irytują mnie trochę te odciski palców które bardzo łatwo znać u Mnie
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-23, 12:51
Dominus napisał/a:
Kolega bebe montował u siebie w MCVce więc może poda coś konkretnego.
Nie poda. :( Pomijając już fakt, że to było 4 lata temu, to po prostu dałem samochód do oklejenia firmie oklejającej samochody. Nie pytałem, jaką folią oklejają, a oni się nie chwalili.
Czy da radę przykleić folię na te progi plastikowe , po oczywiście odtłuszczeniu ?
Czy będzie się trzymać ? Mam srebrne ale już mocno porysowane od kamyków itd.
Chciałbym je np okleić folią , przy okazji polepszyć wygląd
Wysłany: 2020-05-13, 20:05 Oklejenie słupków w Dusterze II
Może kogoś to zainspiruje. Wersja Essential bez czarnych słupków B. Koszt folii termokurczliwej to około 50zł, opalarka, nożyk do tapet oraz 3 godziny pracy. Efekt jak na zdjęciach: przed, w trakcie i po ;)
Linia ostatniego okna już trochę opada więc wyprowadzenie odpowiedniego przejścia jest trochę skomplikowane. Swoją drogą ostatnie okno jest jednym z charakterystycznych znaków Dustera więc niech pozostanie osobno.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum