Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2020-08-01, 21:55
wspomaganie/asystent nagłego hamowania BAS/EBA
Autor Wiadomość
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2020-07-22, 15:37   

Black Dusty napisał/a:
telecaster1951 napisał/a:
możliwość sterowania prędkością każdego z kół osobno, co jest niemożliwe.

Odbiegając od tematu, jest to możliwe w samochodach elektrycznych z niezależnymi silnikami dla każdego z kół( daje to ogromne możliwości trakcyjne) ale dla kolegi velomar to już pewnie S-F.


Jeszcze w EVO X masz taka możliwość... ale to tak dla kronikarskiego obowiązku.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2020-07-22, 16:55   

telecaster1951 napisał/a:
velomar napisał/a:

Myślę, że moja dalsza dyskusja z doktorantem, który nie zna podstaw fizyki, jest bezcelowa.
Gdzie nie znam podstaw fizyki? Proszę podać gdzie!


Nie unoś się, telecaster1951. Sam się pochwaliłeś tym doktoratem. Więc nie dziw się, że od inżyniera, który lada dzień będzie nosił tytuł doktora, wymaga się więcej i tym bardziej rażą Twoje nieprecyzyjne, ogólnikowe wypowiedzi. I wykazują Twoją niewiedzę albo ignorancję.

No bo jaką informację niesie takie zdanie:
Kontrola trakcji pozwala na przejeżdżanie łuków bez zwalniania. Mam w drodze do pracy dwa zakręty 90 stopni. Nie hamuję przed nimi. Bez kontroli trakcji bym tego nie miał jak zrobić.?
Żadnej. To jest po prostu jakiś bełkot. Ktoś, kto ma umysł ścisły i jeszcze kształci się w tym kierunku, w życiu nie powinien wypowiedzieć takiego zdania. Tu nie ma żadnych danych.

Poza tym podpierasz się jakimś swoim jednokrotnym doświadczeniem z hamowania bez ABS-u, robisz porównania do 600-konnych monstrów albo kosztujących miliony bolidów Formuły 1. To się ma nijak do normalnych samochodów. Tam sama kierownica kosztuje tyle, co średniej klasy samochód cywilny, a wszystkie elektroniczne systemy są dużo bardziej zaawansowane.

Ja dzielę się tu tylko swoimi pierwszymi wrażeniami z użytkowania Sandero i z działania "systemów bezpieczeństwa". Może te wrażenia są mylne, będę to zgłębiał i zapoznawał się z ich funkcjonowaniem w praktyce, w różnych warunkach. Moim punktem odniesienia jest surowe auto bez systemów i 31 lat doświadczenia za kierownicą takich właśnie pojazdów.
Proszę mi tylko nie sugerować, że moje auto ma niesprawne hamulce czy układ kierowniczy. Nikt z Was nie był na badaniu technicznym. Nawet 40 letnie auto może być w pełni sprawne (czyli spełniać warunki techniczne obowiązujące dla tego auta).
Jak na razie to ja mogę poczuć się tutaj atakowany za szczere podzielenie się wrażeniami.

A, i jeszcze jedno. Auta elektryczne wcale nie są dla mnie s-f. Prowadziłem już kilka razy Nissana Leafa (1 generacji), hybrydową Kię Niro, hybrydę plug-in Hyunday'a Sonatę. Miałem nawet propozycję poprowadzenia 400-konnego Volvo S90 (też hybryda plug-in, gdzie silnik spalinowy napędza koła przednie, a elektryczny tylne) - wtedy nie skorzystałem. Ale może jeszcze się nadarzy okazja.
Choć mówiąc szczerze, ta elektryczna motoryzacja wieje nudą.
Ostatnio zmieniony przez velomar 2020-07-22, 16:57, w całości zmieniany 1 raz  
 
telecaster1951 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.0 Sce
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 26 Lut 2019
Posty: 630
Skąd: Łódź
Wysłany: 2020-07-22, 17:18   

velomar napisał/a:
Tu nie ma żadnych danych.
Nie rozśmieszaj mnie, błagam. Mam Ci podawać promień zakrętu, jego profil i dokładną prędkość? Po co? Seminaria mam w piątki.
velomar napisał/a:
To się ma nijak do normalnych samochodów
Popatrz sobie w instrukcje obsługi. Masz ASR? Masz KERS? Przeca to z F1! Oczywiście że systemy są bardziej zaawansowane, ale zasada działania pozostaje niezmienna.
velomar napisał/a:
Proszę mi tylko nie sugerować, że moje auto ma niesprawne hamulce
Sam napisałeś że Peugeot miał hamulce i półosie do remontu.
Cytat:
głównie spód i dach, no i trochę mechaniki - rozrząd, półoś, hamulce, belka

velomar napisał/a:
Nikt z Was nie był na badaniu technicznym
Na badaniu technicznym przechodzą auta bez klocków. I nie w żaden magiczny sposób czy za łapówkę. Po prostu na samo zaciśnięcie zacisków często powoduje wystarczającą siłę hamowania i badanie jest zaliczone.
velomar napisał/a:
Nawet 40 letnie auto może być w pełni sprawne
Może, ale sam napisałeś że Twoje nie było.
velomar napisał/a:
Jak na razie to ja mogę poczuć się tutaj atakowany za szczere podzielenie się wrażeniami.
Nie jesteś przez nikogo atakowany za podzielenie się wrażeniami. Ty w co drugim poście piszesz herezje dotyczące działania systemów bezpieczeństwa. Piszesz że ABS jest zbędny bo lepiej hamujesz bez niego. Na dowód wstawiasz filmy dotyczące testu na trasie rajdu. Opisujesz działanie BAS, które działa zupełnie inaczej niż mówisz. Zarzucasz Sandero że Ci się elektronika wtrąca bo jak postawisz nogę na hamulcu, to auto zaczyna hamować. Tymczasem w każdym sprawnym aucie tak się dzieje.
Napisaliśmy Ci, że w takim razie to auto nie jest dla Ciebie. Tyle. Tymczasem to Ty mnie zaatakowałeś i obraziłeś.
 
dacia 


Marka: dacia
Model: dacia
Silnik: 1,5
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Lut 2015
Posty: 380
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-07-22, 21:37   

Podczas bardzo gwałtownego hamowania u mnie zapalają się awaryjne. Nie wiem czy to ten asystent,ale jak jeleń wywalił w środku wioski to aż dacia zaczęła migać awaryjnymi na jego widok a ja spodnie prawie trzepałem po takim hamowaniu ;-) .Prędkość coś koło 80 i pedał w podłogę ,aż z pedału ,,soki " poszły
Ostatnio zmieniony przez dacia 2020-07-22, 21:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2020-07-22, 23:40   

Kontrola trakcji pozwala na przejeżdżanie łuków bez zwalniania

Choćbyś na głowie stawał i wyciągnął wszystkie swoje tytuły naukowe, nie obronisz tej bzdury, Panie inżynierze.
 
telecaster1951 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.0 Sce
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 26 Lut 2019
Posty: 630
Skąd: Łódź
Wysłany: 2020-07-22, 23:47   

velomar napisał/a:

Choćbyś na głowie stawał i wyciągnął wszystkie swoje tytuły naukowe, nie obronisz tej bzdury, Panie inżynierze.
To zależy Kolego jak szybko się poruszasz. Jak poruszasz się zgodnie z ograniczeniem, to gwarantuję że łuk https://www.google.com/ma....5541758,18.75z przejedziesz bez dotykania hamulca. Wiem, bo codziennie tędy do pracy jadę.
Autem bez ASR musiałem tu zwalniać i jechać maks 30, bo nie dało się inaczej złożyć.
Ostatnio zmieniony przez telecaster1951 2020-07-22, 23:50, w całości zmieniany 2 razy  
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2020-07-23, 06:07   

telecaster1951 napisał/a:
velomar napisał/a:

Choćbyś na głowie stawał i wyciągnął wszystkie swoje tytuły naukowe, nie obronisz tej bzdury, Panie inżynierze.
To zależy Kolego jak szybko się poruszasz. Jak poruszasz się zgodnie z ograniczeniem, to gwarantuję że łuk https://www.google.com/ma....5541758,18.75z przejedziesz bez dotykania hamulca. Wiem, bo codziennie tędy do pracy jadę.
Autem bez ASR musiałem tu zwalniać i jechać maks 30, bo nie dało się inaczej złożyć.


Panie inżynierze, ASR ma niewielki wpływ na pokonywanie zakrętów. Ale ESP może mieć duży
 
luckyboy 



Marka: Peugeot
Model: 308
Silnik: 1.6 8v HDI 92 FAP
Rocznik: 2011
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 501
Skąd: Toruń
Wysłany: 2020-07-23, 07:52   

telecaster1951 napisał/a:
Autem bez ASR musiałem tu zwalniać i jechać maks 30, bo nie dało się inaczej złożyć.


Chciałeś napisać: zużytym i zdezelowanym samochodem. :lol:

U siebie mam ostry zakręt którym często jadę i na 6 letnich oponach letnich zawsze włączało się ESP przy 40km/h. Kiedy założyłem nowe opony ESP już nie reaguje - na tyle byłoby rozważań :lol:
_________________

Ostatnio zmieniony przez luckyboy 2020-07-23, 08:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 827
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2020-07-23, 08:18   

Każdy samochód pojedzie inaczej, stary, nowy, w dobrym stanie czy w złym.
Ten sam samochód inaczej obciążony przez osoby lub bagaż pojedzie inaczej.
Rodzaj opon, ich zużycie, napompowanie też dają różnicę.
Ślisko czy sucho, gorący asfalt czy zimny, bardziej szorstki czy gładszy, bezwietrznie czy z mocnymi podmuchami, inny kąt wejścia w zakręt i wiele jeszcze różnych czynników ma na to wpływ więc taka dyskusja do niczego nie doprowadzi.
 
pikodat 


Marka: dacia
Model: sandero techroad
Silnik: TCe 0.9 LPG
Rocznik: 2019
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 20 Lut 2019
Posty: 774
Skąd: Lublin
Wysłany: 2020-07-23, 11:45   

Black Dusty napisał/a:
Każdy samochód pojedzie inaczej, stary, nowy, w dobrym stanie czy w złym.
Ten sam samochód inaczej obciążony przez osoby lub bagaż pojedzie inaczej.
Rodzaj opon, ich zużycie, napompowanie też dają różnicę.
Ślisko czy sucho, gorący asfalt czy zimny, bardziej szorstki czy gładszy, bezwietrznie czy z mocnymi podmuchami, inny kąt wejścia w zakręt i wiele jeszcze różnych czynników ma na to wpływ więc taka dyskusja do niczego nie doprowadzi.


Wbrew Twojej opinii - doprowadzi. Wręcz Twoja opinia to dość dobre podsumowanie - czynników wpływających na trakcję jest dużo. Człowiek wszystkich na raz zazwyczaj nie ogarnie. Im lepiej się przygotuje (np , jelsi jedzie 50 raz po danej drodze i wie, ze jest nawierzchnia dobrze wyrprofilowana - pozwala jechac szybciej. A jak źle - wolniej.
(na przykład [URL=https://www.google.com/maps/place/Lublin/@51.2568272,22.5083959,21z/data=!4m5!3m4!1s0x472257141e154061:0x5528ee7af6e8e95f!8m2!3d51.2464536!4d22.5684463]karygodnie źle wyprofilowana[/URL] droga jest tu, gdy z Mazowieckiego dołącza się do Solidarności w Lublinie. łuk o parametrach, który gdzie indziej przy 60..70 nawet by się nie bardzo czuło tu już przy 56 ma się bardzo nieprzyjemne wrażenia - po prostu zamiast lekkiej pochyłości, ze zewnętrza strona łuku drogi jest lekko wyzej - tu jest na odwrót (najwyżej jest wewnętrzna) oczywiście to minimalne wartości, ale widać działanie.

Zatem - skoro znajomośc wielu parametrów nie gwarantuje, że znamy wszystkie - decydujace jest aktualne zachowanie auta.
Układy ASB i ESP mają za zadanie m.in. nie doprowadzić do pośligu. Na ogół jest to dobre. Wyjątkiem sa m.in. sytuacje, gdy kierowca, który potrafi - bo trenował - wychodzić z poslizgu i JEST PRZYGOTOWANY że wprowadzi w poślizg auto - istotnie dany fragment przejechałby lepiej. Ale potrzeba dobrego kierowcę (coraz większa rzadkość) i przygotowanego na sytuację awaryjną (choćby przez to, że nie gada z innymi, w pełni skupiony na drodze, wyspany i akurat nie chciało mu sie ziewać).

I tu komputer (czy jak tam nazwiemy to urzadzenie elektroniczne w samochodzie - sterownik może bardziej prawidłowo?) ma zaletę - on nie analizuje sytuacji drogowej 'na zaś", nie patrzy czy dziś słoneczko czy nie i jeśli słoneczko - to czy świeciło na tę drogę od kilku godzin od rana czy dopiero od kwadransa ( raz w zyciu jako pasażer zaparkowałem na drzewie, bo w słoneczny poranek listopadowy gdy jechało sie droga, gdzie obok stały drzewa okazało się, że będąca AKTUALNIE w słońcu droga jeszcze kwadrans temu była w cieniu i nocny lód nie stopniał. Akura tego lodu było tyle, by prawa strona straciła przyczepność) - tylko patrzy na AKTUALNE obroty kół (i parę innych parametrów). Poza sytuacjami, ze sterownik się zepsuł- jego działanie będize zawsze zgodne z algorytmem ustwionym (zazwyczaj w fabryce).

I ta wielość parametrów powoduje, że znaleźć sytuację, gdy człowiek podejmie do końca prawidłowe działanai albo niekoniecznie w oiptymalnym czasie - będzie dużo łatwiej, niż taką, że ten sterownik zadziała gorzej od człowieka.
Trochę jak z pasami - w zapewne w bardzo dużej ilości sytuacji ratuja życie (przy parkowaniu na drzewie czy dachowaniu - przydają się), w niektórych - moga zaszkodzić (wpadnięcie do jeziora, pożar w samochodzie - przed ucieczką trzeba się uwolnić z pasów).
No i robimy sobei model matematyczny, prawdopodobieństwa każdej z tych sytuacji (zakładam się o co tam chcecie - że samych dachowań - nie licząc uderzeń w drzewo - jest więcej niz wpadnięć do rzek i jezior), określamy wagę zdarzenia i liczymy nadzieję matematyczną wynikająca z tych założeń. I okazuje się, że pasy zmniejszają ilość śmierci acz wpływają na strukturę.
Co najwyżej jadąc przez długi most można by pomyśłeć o wypięciu się z pasa.

A to, że pan Abacki w pewnych warunkach miał farta, że przejechał lepiej bez tychże urządzeń niż gdyby je miał (i to lepiej w taki sposób, ze trzeba dokładnie analizowac drugie miejsca po przecinku by róznicę zauważyć) - dla statystyki przydatności ma małe znaczenie.

Acz ja się przyznam, że raz jak zaczął działać ABS na śliskiej (śnieżno lodowej) drodze miałem wrażenie, że siła hamowania spadła do mniejszej , niż gdybym sunął po drodze.
Akurat miałem predkośc rzędu 20 km/h więc ostrego poślizgu nie było zagrożenia, jakbym akurat śliżg miał w prawo (co nie jest pewne) to wpadnięcie na śnieg przy krawężniku zapewne mnie jeszcze mocniej wyhamowało - ale sterownik zadziałał standardowo - ma poślizgu nie być i kropka.

Może zatem nalżzy po prostu przystosować się do świata, gdy auta bez systemów to auta na specjalne tory dla chetnych takowej jazdy.
_________________
Spritmonitor.de
Ostatnio zmieniony przez pikodat 2020-07-23, 11:45, w całości zmieniany 1 raz  
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2020-07-23, 12:37   

telecaster1951 napisał/a:
buladag napisał/a:

Tylko jak się tego spodziewasz.
Dokładnie tak. Jeśli znamy punkty hamowania, znamy trasę, to w odpowiednich warunkach wyhamujemy szybciej bez ABSu, ale to są warunki laboratoryjne. Możliwe do spełnienia jedynie na torze albo odcinku specjalnym rajdu. Nie na drodze publicznej. Przecież nikt normalny nie opóźnia hamowania przez zakrętem, ani wjazdem do bramy. Raz że to niebezpieczne, bo ktoś może nam zaparkować w bagażniku, dwa szkoda auta na takie manewry. Pali się hamulce, niszczy opony i spala niepotrzebnie paliwo.


Nie ma czegoś takiego jak warunki laboratoryjne - ani na torze, ani na trasie rajdu, ani na drodze. Kierowca wciąż musi dostosowywać swoje działanie do aktualnych warunków, a te wciąż się zmieniają. Nawet obecność startej gumy z opon samochodu, który przejechał przed zawodnikiem na torze ma wpływ na przyczepność, a na luźnych nawierzchniach to już w ogóle jest jak w kalejdoskopie - wszystko się nieustannie zmienia. I pomimo tego, auta rajdowe i tak nie mają ABS-u.
Nie dzieliłbym również hamowania na normalne i awaryjne, a tylko na dobre i złe, skuteczne i nieskuteczne. Gdy pojawia się sytuacja niespodziewana kierowca powinien zadziałać automatyczne, wykorzystując wyuczone odruchy, ale co do zasady, takie hamowanie się nie różni.
Wszystkie filmy pokazujące zalety ABS-u przedstawiają najpierw samochód sunący bezradnie (zwykle na lodzie, śniegu lub mokrej nawierzchni) na zablokowanych kołach w przeszkodę (jakiś pudła lub pachołki), a potem taki sam z ABS-em, gdzie widać, jak koła co chwilę blokują się i odzyskują przyczepność, a auto skręca i omija przeszkodę.
Tylko że ta pierwsza sytuacja nie dotyczy kierowców, którzy mają jakieś doświadczenie z hamulcami bez ABS-u. Żaden dobry kierowca nie zablokuje kół na tak długo (chyba że na sypkiej nawierzchni, gdzie to może być korzystne, ale i tak będzie korygował tor jazdy albo próbował ominąć przeszkodę).
Ja uważam, że lepiej mieć do dyspozycji prosty, niezawodny system, który może nie jest doskonały, ale działa przewidywalnie i niezawodnie, niż skomplikowany, bazujący na wielu czujnikach, modułach, oprogramowaniu, który może w teorii powinien być skuteczniejszy, ale w praktyce nie zawsze taki jest.

Poniżej kolejny film, pokazujący że mocne hamowanie z ABS-em tak jak zwykle tego uczą, czyli do dechy, polegając całkowicie na jego działaniu, nie zawsze przynosi dobre skutki.
https://www.youtube.com/watch?v=7_99dN4dVkc
Ostatnio zmieniony przez velomar 2020-07-23, 12:44, w całości zmieniany 4 razy  
 
askr_poz 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Techroad
Dołączył: 05 Wrz 2019
Posty: 89
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-07-23, 13:00   

Czy ktoś wie gdzie w ddt4all włączyć / sprawdzić miganie kierunkowskazami przy awaryjnym hamowaniu?
Nie mam tego aktywnego (DD2, 08.2019)
 
luckyboy 



Marka: Peugeot
Model: 308
Silnik: 1.6 8v HDI 92 FAP
Rocznik: 2011
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 501
Skąd: Toruń
Wysłany: 2020-07-23, 14:21   

pikodat napisał/a:
Ale potrzeba dobrego kierowcę (coraz większa rzadkość)


Dobry kierowca nie doprowadza do poślizgów - nie ma poślizgu, nie ma problemu.
_________________

 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2020-07-23, 20:34   

https://austonhensley.wordpress.com/2012/12/26/why-abs-is-dangerous-and-how-to-disable-it/
 
pikodat 


Marka: dacia
Model: sandero techroad
Silnik: TCe 0.9 LPG
Rocznik: 2019
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 20 Lut 2019
Posty: 774
Skąd: Lublin
Wysłany: 2020-07-23, 21:12   

luckyboy napisał/a:
pikodat napisał/a:
Ale potrzeba dobrego kierowcę (coraz większa rzadkość)


Dobry kierowca nie doprowadza do poślizgów - nie ma poślizgu, nie ma problemu.


Kiedyś z dwie godziny po deszczu jechałem koło Kościerzyny. Droga lekko kręta więc prędkość tak do 70 km. I jest zakręt. Z naprzeciwka jedzie terrorysta ścinając zakręt. Jedzie - nie mam radaru więć i pewnosći - szybciej ode mnie,
Mam do wyboru - czołówka albo ucieczka w prawo. A po prawej- jak to na trzeciorzędnych drogach - kałuża i pod nią nierówności. Poślizg - dachowanie.
Czyli coś w stylu testu łosia - tylko w prawo nie w lewo i z wjechaniem prawymi kołami w kałużę. Powiedzmy z prędkością 65 km/h. Było to z 10 lat temu a auto t o był jakiś 15 letni renault bodajże 21 - czyli z połowy lat 90tych (nie pamiętam, czy miał ABS).
Być może jakiś inny kierowca jakimś nieznanym mi sposobem po nagłym skręceniu w prawo i wjechaniu w nierówny asfalt pokryty wodą uniknąłby dachowania - ale nie poślizgu.
_________________
Spritmonitor.de
Ostatnio zmieniony przez pikodat 2020-07-23, 21:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Pomogła: 6 razy
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-07-23, 22:12   

askr_poz napisał/a:
Czy ktoś wie gdzie w ddt4all włączyć / sprawdzić miganie kierunkowskazami przy awaryjnym hamowaniu?
Nie mam tego aktywnego (DD2, 08.2019)

I to jest dobre pytanie, bo też nie zauważyłam, że mi to działa - może za wolno wciskałam hamulec, a może w ogóle nie mam go aktywnego?
_________________
Od f126p do Dustera
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2020-07-24, 07:03   

maugu napisał/a:
askr_poz napisał/a:
Czy ktoś wie gdzie w ddt4all włączyć / sprawdzić miganie kierunkowskazami przy awaryjnym hamowaniu?
Nie mam tego aktywnego (DD2, 08.2019)

I to jest dobre pytanie, bo też nie zauważyłam, że mi to działa - może za wolno wciskałam hamulec, a może w ogóle nie mam go aktywnego?


Działanie tego systemu zauważyłem dopiero przy hamowaniu ze 120km/h do zera, na ekspresówce. Czyli długie, ostre hamowanie.

Może za dobrze jeździsz, znaczy rozważnie i system Ci się nie uaktywnił.
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2020-07-24, 07:05   

askr_poz napisał/a:
Czy ktoś wie gdzie w ddt4all włączyć / sprawdzić miganie kierunkowskazami przy awaryjnym hamowaniu?
Nie mam tego aktywnego (DD2, 08.2019)


Na pewno masz, ale prawdopodobnie masz dobrze rozwiniętą umiejętność przewidywania sytuacji i nie miałeś awaryjnego hamowania.
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Pomogła: 6 razy
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-07-24, 07:39   

Michał B24 napisał/a:
...
Może za dobrze jeździsz, znaczy rozważnie ....

Chciałoby się powiedzieć oczywiście, ale generalnie to krótkie odcinki praca - dom i na szczęście nie było specjalnie ekstremalnych zdarzeń. Pytanie zadałam bo za niecały rok kończy mi się gwarancja i się zastanawiałam czy to u mnie działa, ale może lepiej jednak nie będę sprawdzała skoro to tylko można testować poprzez ekstremalne hamowanie ze 120 do zera - no chyba, że jakiś domownik się o tym dowie to ani chybi zrobi mi kwadratowe opony :)
_________________
Od f126p do Dustera
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2020-07-24, 08:14   

Nie zrobi kwadratowych opon, może niekoniecznie 120, ale mi udało się to zobaczyć na ekspresówce, gdy jechałem 100-120km/h i nagle zrobił się zator. Normalnie w takich sytuacjach ostrzegam awaryjnymi, ale tym razem hamowanie było na tyle gwałtowne, że nie zdążyłem o tym pomyśleć. Zobaczyłem jednak, że awaryjne migają i tak, chyba szybciej niż normalnie, ale za to głowy nie dam.

Przez 60tys km przejechane Dacią, zdarzyło mi się raz. Nie wiedziałem wcześniej, że ten system w ogóle mam.
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Tarnów... okolice :)
Wysłany: 2020-07-24, 09:09   

System można bez problemu sprawdzić samemu. Wystarczy znaleźć kawałek nie uczęszczanej drogi (taki żeby można było się bezpiecznie rozpędzić do ok 50-60km/h i oczywiście później się zatrzymać.). System zadziała pod warunkiem że podczas rozpędzania gwałtownie i bardzo mocno wciśniemy hamulec. Tak sprawdziłem swojego Dustera. Wszystko zadziałało.

Jeszcze tylko ostrzeżenie: podczas zadziałania asystenta hamulce zadziałają bardzo mocno i gwałtownie. Dużo mocniej niż wynikało by to z siły z jaką naciskamy pedał.
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3604
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-07-24, 09:29   

maugu napisał/a:
askr_poz napisał/a:
Czy ktoś wie gdzie w ddt4all włączyć / sprawdzić miganie kierunkowskazami przy awaryjnym hamowaniu?
Nie mam tego aktywnego (DD2, 08.2019)

I to jest dobre pytanie, bo też nie zauważyłam, że mi to działa - może za wolno wciskałam hamulec, a może w ogóle nie mam go aktywnego?

W ustawieniach BCM/UCH, pozycja Flashers, opcje Hazard.
Z Sandero (nie sugerować się ustawieniami- nie są odczytane):

HAZARD.jpg
Plik ściągnięto 23 raz(y) 83,91 KB

Ostatnio zmieniony przez Dymek 2020-07-24, 09:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
askr_poz 


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Techroad
Dołączył: 05 Wrz 2019
Posty: 89
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-07-24, 12:53   

Dymek napisał/a:
maugu napisał/a:
askr_poz napisał/a:
Czy ktoś wie gdzie w ddt4all włączyć / sprawdzić miganie kierunkowskazami przy awaryjnym hamowaniu?
Nie mam tego aktywnego (DD2, 08.2019)

I to jest dobre pytanie, bo też nie zauważyłam, że mi to działa - może za wolno wciskałam hamulec, a może w ogóle nie mam go aktywnego?

W ustawieniach BCM/UCH, pozycja Flashers, opcje Hazard.
Z Sandero (nie sugerować się ustawieniami- nie są odczytane):


Dzięki.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2020-07-24, 21:57   

telecaster1951 napisał/a:
velomar napisał/a:

Myślę, że moja dalsza dyskusja z doktorantem, który nie zna podstaw fizyki, jest bezcelowa.
Gdzie nie znam podstaw fizyki? Proszę podać gdzie!
Bo punktuje Twoje bzdury odnośnie nieprzydatności systemów bezpieczeństwa? Powiem wprost. Próbujesz być mądrzejszy od setek tysięcy inżynierów projektujących te układy, bo jeżdżąc starymi gruzami bez żadnej elektroniki uznałeś że tak jest najlepiej, a Twoja noga działa lepiej niż najlepszy komputer. Nie działa. Żadna noga nie działa lepiej. Twoja brawura kiedyś może się skończyć na drzewie lub co gorsza innym pojeździe, bo jesteś przekonany o swojej nieomylności a to że pojazd inaczej się zachowuje uznajesz z góry za jego wadę.

Prędzej skończy na drzewie ktoś, kto myśli, że "kontrola trakcji pozwala na przejeżdżanie łuków bez zwalniania".
Komputer Cię wtedy nie uratuje, Panie inżynierze.
Właśnie takich kierowców jak Ty boję się na drodze najbardziej.
Komputer... .
https://www.youtube.com/watch?v=E1B54NkHr7Y
Ostatnio zmieniony przez velomar 2020-07-24, 22:07, w całości zmieniany 1 raz  
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2020-07-25, 07:34   

Kontrola trakcji to ASR, nie ESP. Czyli pomaga teoretycznie przyspieszać. Akurat jest to najmniej przydatny z systemów wspomagających kierowcę.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne