Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Smog - diesel vs. benzyna
Autor Wiadomość
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2020-10-15, 18:25   

maugu napisał/a:
jaką metodę opisała kol. defunk? Co masz na myśli?

Czepiasz się słówek? ;-) ;-) Niech będą badania pełne.
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-10-16, 09:03   

Mój uśmiech z odesłania mnie do metody przywołanej przez kol.defunk nie wynikał z czepiania się słówek tylko niegdysiejszej analizy kodów ICD stosowanych przez lekarzy koderów (tak czytałam o tym dawno temu jak wypowiadałam się w tym wątku na początku stycznia (str 9) i nawet przywoływałam link prawie do tego samego miejsca, które kol. defunk odkrył teraz). Śmieszne w tym odesłaniu jest to, że jeżeli zapytalibyśmy się nie o ilość zgonów spowodowanych smogiem, ale np. o – trzymajcie się mocno nomen omen fotela - ilość zgonów spowodowanych „upadkiem z fotela bujanego na ulicy i autostradzie” to znajdziemy taki kod ICD (W05.4), albo zapytalibyśmy się o „upadek z z krzesła na ulicy i autostradzie” ICD (W07.4), lub kontakt ze zwierzęciem morskim (na ulicy i autostradzie) ICD (W56.4), lub „ugryzienie lub uderzenie przez krokodyla i aligatora dla odmiany (w szkole innej instytucji i urzędzie administracji publicznej” kod ICD (W58.2), oczywiście jak się już domyślacie na ulicy i autostradzie będzie W58.4.
Nie, nie sfiksowałam – możecie to sprawdzić sami:
http://www.leksykon.com.pl/icd.html#icd-S.html
Problem w tym, że tak szczegółowej klasyfikacji powodów śmierci wpisywanych do kart zgonu nie ma - no czego? No SMOGU! A jest „zanurzenie i tonięcie w wannie” np. na ulicy i autostradzie W65.4. lub „przypadkowe zadławienie i zadzierzgnięcie w łóżku i też do wyboru na autostradzie lub w urzędzie itp. itd. No żeby byś dokładnym jest też kod ICD (W99) dotyczący „narażenia na inne i nieokreślone czynniki środowiska wytworzone przez człowieka” np. dla autostrady z końcówką 4, ale nie przypuszczam by koderzy wpisywali ten kod jako smogowy. I teraz zapoznając się z poradnikiem szkoleniowym jak wypełniać karty zgonu (link)
https://www.google.com/ur...UZUR-Oea8O4L58t
dowiadujemy się, że w karcie zgonu w rubryce 4 można wpisać np. nikotynizm T65.2 lub nawet ogólnie „warunki związane z otoczeniem” Y97, ale nie ma SMOGU jako takiego.
Z ciekawostek – jeżeli ktoś ma czas przeczytać w/w poradnik – to dowie się np. o takich zaleceniach statystycznych (str.35);
Wiek starczy, starość Orzekanie przyczyn zgonu u osób starszym podlega takim samym zasadom, jak w przypadku stwierdzenia zgonu osób w młodszym wieku (podajemy chronologiczny ciąg zdarzeń, które doprowadziły do zgonu). Starcze zwyrodnienie mięśnia sercowego, starość czy miażdżyca uogólniona nie mogą stanowić wyjściowej przyczyny zgonu.
Innymi słowy, jak nawet człowieku przeżyjesz 105 lat to i tak statystycy muszą ci przypisać jakąś przyczynę zgony, a jaką ? Może najbardziej modną? O problemie błędnego wypełniania kart zgonów i ulegania pewnym „modom” - str. 7.
I to byłoby tyle o czepianiu się słówek :)
_________________
Od f126p do Dustera
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 835
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-10-16, 09:09   

maugu napisał/a:
dowiadujemy się, że w karcie zgonu w rubryce 4 można wpisać np. nikotynizm T65.2 lub nawet ogólnie „warunki związane z otoczeniem” Y97, ale nie ma SMOGU jako takiego.


Myślę, że to wynika z faktu, że smog nie zabija "bezpośrednio", lecz jest zwykle przyczyną schorzeń (takie przypadki jak Great Smog of London są stosunkowo rzadkie, podobnie jak np. katastfofa w Bhopalu).
Idąc w polemiczne analogie -- jestem pewien, że gdybyśmy przeanalizowali precyzyjnie przyczyny zgonu pasażerów rozbitego aeroplanu, też nie byłoby to takie oczywiste ;-)
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2020-10-16, 09:46   

Trudno mi sobie wyobrazić wpis: cząsteczki smogu goniły rowerzystę przez całe miasto, w końcu go dopadły i zabiły na miejscu - przyczyna zgonu - smog ;-) Lekarz może jedynie stwierdzić (poza m.in. przyczynami zewnetrznymi, np. wypadkami drogowymi) co przestało funkcjonować w ciele denata, albo na co był leczony bez powodzenia, albo nowotwór jakiego organu nie został trwale usunięty (nie jestem lekarzem stąd mój niefachowy język). Naukowcy w badaniach klinicznych grupy przypadków już powiązali schorzenia z przyczynami ich pojawienia się. Tak na marginesie w nowych badaniach nawet odnajdują magnetyty w mózgach pochodzenia smogowego (które już dziś potrafią odróżnić od źródeł naturalnych). Dlatego schorzenia prowadzace do zgonów mają przypisane źródła przyczyn. Nie wiem czy są jednocześnie smogowe i pozasmogowe czy tylko smogowe. Nie interesowałem się tym. Gdzieś wcześniej w temacie podawałem za różnymi źródłami powiązanie konkretnych schorzeń / nowotworów z każdym składnikiem smogu oddzielnie (np. SO2, NO2, PMX, O3, VOC).
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-10-16, 11:41   

eio napisał/a:
Trudno mi sobie wyobrazić wpis: cząsteczki smogu goniły rowerzystę przez całe miasto, w końcu go dopadły i zabiły na miejscu - przyczyna zgonu - smog ;-) ....

Analogicznie z paleniem tytoniu, ale tu jednak mamy kod T65.2, poza tym pośrednie przyczyny zgonów wpisywane są w kolejne -w niżej położone, okienka (jest to opisane dokładnie w instrukcji razem z przykładami) w zależności od ich coraz to bardziej ogólnego wpływu na zasadniczą przyczynę zgonu - okienko górne (pierwsze) w karcie zgonu. Tak więc - jeżeli się nie mylę - z formalnego punktu widzenia żadnego zgony (w oparciu o karty zgonów) nie można by zakwalifikować wprost w ten sposób, że przyczynkiem do niego był smog (rubryka najniższa, gdzie wpisuje się np. nikotynizm, otyłość itp).
_________________
Od f126p do Dustera
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2020-10-16, 13:33   

Nie mogę pobrać tej listy bo kliknąłem "pomiń" zgodnie z prawdą. Nie chcę by mój IP widniał w rekordach z zapisem pobrania listy. Nie wiem na jakiej zasadzie w karcie zgonu jest wpisywana przyczyna, na podstawie której później jest przypisany kod. Po leczeniu, pobycie w szpitalu jest z pewnością łatwiej. Także po wypadkach, samobójstwach, zabójstwach, utonięciach etc. Ale kiedy sprawa jest trudna / zagadkowa / niejednoznaczna denat jest badany w prosektorium. Czasem na tv discovery można obejrzeć takie programy - ważenie organów, wysyłanie ich wycinków do laboratorium, czy wizualna ocena badanych organów. Stwierdzonej przyczynie jest przypisywany kod - np. nowotwor płuc, astma,... no nie wiem co, bo listy nie widziałem. W opracowaniach naukowych każde schorzenie ma swoja przyczynę - źródło (moja gdybologia). Myślę że inaczej jest ze starszymi ludźmi. Jeśli umrze poza szpitalem w domu lekarz może orzec zgon z przyczyn naturalnych.
Ostatnio zmieniony przez eio 2020-10-16, 13:44, w całości zmieniany 2 razy  
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 835
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-10-16, 14:16   

eio napisał/a:
Nie wiem na jakiej zasadzie w karcie zgonu jest wpisywana przyczyna, na podstawie której później jest przypisany kod. (...) Jeśli umrze poza szpitalem w domu lekarz może orzec zgon z przyczyn naturalnych.


Na podstawie dokumentacji medycznej zmarłego (dlatego zasadniczo kartę zgonu sporządza lekarz z POZ lub placówki, w której ostatnio zmarły przebywał) i na podstawie wywiadu np. ze zgłaszającym zgon.
Ale wydaje mi się, że to tylko w przypadku kiedy umiera osoba starsza lub przewlekle chorująca. Jeśli umiera osoba młoda i zdrowa, zawsze jest śledztwo i autopsja.
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-10-16, 14:32   

eio napisał/a:
Nie mogę pobrać tej listy bo kliknąłem "pomiń" zgodnie z prawdą.....

Może to i dobrze bo zaoszczędzisz trochę czasu - i ja może też :)
A podjęłam Twój temat o smogu trochę z przewrotnej chęci skomentowania prawdopodobnych asocjacji pandemiczo ekologicznych, które być może nam się kroją w kwestii przyczyny zgonów. Wyostrzając warunki brzegowe obecnej sytuacji (rozważania czysto teoretyczne) doszłam do pytania czy gdyby wszystkie zgony w kraju zostały zakwalifikowane jako pandemiczne to ekolodzy w dalszym ciągu zgłaszali by pretensje do swoich 45 tys. z powodu smogu - przynajmniej w mediach?
_________________
Od f126p do Dustera
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2020-10-16, 14:42   

klikając jednym palcem szukałem informacji w internecie. To co na razie znalazłem:

1. GUS wyjaśnia jak prowadzi statystyki zgonów
2. Śmieciowe kody śmierci (o problemach z polskimi statystykami)
3. nowe inne badania, które mogą wskazywać na dwukrotnie wiekszą liczbę zgonów: Jak szacowana jest umieralność z powodu zanieczyszczenia powietrza. Z symulacji może wynikać że liczba zgonów spowodowana smogiem jest bardzo niedoszacowana. Konkluzja może być taka że aktualnie stosowana metodologia jest błędna. Jestem ciekaw sporów naukowcow uczestniczących w dyskusji nt tej pracy. Mogę gdybać, że jeśli aktualna metodologia jest oparta na kodach zgonów, błąd tkwi w rozstrzygnięciu sytuacji niejednoznacznych (o czym pisali naukowcy w pracy, do której już podawałem link wcześniej). Przyznam się że wcześniej sądziłem że siła związku przyczynowo-skutkowego zgony-smog byly szacowane w modelach stochastycznych zawierających smogowe i niesmogowe przyczyny. Teraz mam wątpliwości.
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2020-10-16, 14:49   

maugu napisał/a:
Wyostrzając warunki brzegowe obecnej sytuacji (rozważania czysto teoretyczne) doszłam do pytania czy gdyby wszystkie zgony w kraju zostały zakwalifikowane jako pandemiczne to ekolodzy w dalszym ciągu zgłaszali by pretensje do swoich 45 tys. z powodu smogu - przynajmniej w mediach?

Może to byłby jakiś kreatywny sposob na wirtualne zmniejszenie liczby zgonów z powodu smogu. Tymczasem:

Cytat:
Najnowsze badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii potwierdzają zabójczy związek między zanieczyszczeniem powietrza a przebiegiem COVID-19. Zdaniem naukowców ryzyko zgonu zwiększa się o kilka procent, gdy zakażony jest narażony na przebywanie w smogu.

https://www.google.com/am...113760a%3famp=1

Choć te badania wymagają dalszego szlifowania.
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-10-16, 15:43   

Ja trochę buntuję się na taki medialny przekaz – z powodu smogu zmarło tyla a tyle osób, a nie np. u tylu, a tylu oszacowano średnio skrócenie życia o X dni/tygodni/lat.
Kiedyś chyba w styczniu w ferworze dyskusji (tu na forum) nawet chciałam (pewnie z b. dużym przybliżeniem) porównać sprawdzająco statystyki GUS-u w zakresie średniej długości życia z różnych gmin/powiatów i sprowadzić to do przyczyn zgonów uwarunkowanych środowiskowo. Myślałam o porównaniu długość życia maksymalnie podobnej grupy osób pod względem wiekowym jak i wg. kryterium ekonomicznego - najlepiej powiązanego z wykonywanym zawodem. Oczywiście chciałam porównać grupy osób z najbardziej i najmniej zanieczyszczonego regionu (np. powiatu słupskiego i jakiegoś dolnośląskiego). Moim zdaniem idealnie nadawali się do tego nauczyciele. Pracują w podobnych warunkach, mają stabilne wieloletnie zatrudnienie w podobnych warunkach stresowych jak i lokalowych. Są też podobnie wynagradzani mają zatem podobne możliwości dostępu do leczenia. Są też dość liczną grupą. O ile pamiętam z tych pobieżnych porównań nic nie wynikało – nie dawało mi się udowodnić zakładanej nadumieralności w zanieczyszczonych powiatach. Oczywiście to były tylko amatorskie przymiarki i pewnie ze zbyt uproszczonym modelowaniem, ale pewne niedowierzanie co do danych publikowanych przez ekologów pozostało.
_________________
Od f126p do Dustera
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2020-10-16, 16:33   Smog a zdrowie - dowody naukowe i metodologia

Poniżej podaję linki do opracowań / raportów badawczych:

1. Quantifying the health impacts of ambient air pollutants: recommendations of a WHO/Europe project [LINK 1]
2. WHO Regional Office for Europe (2013a). Review of evidence on health aspects of air pollution—REVIHAAP project: technical report. Copenhagen, WHO Regional Office for Europe [LINK 2 PDF]
3. WHO Regional Office for Europe (2013b). Health risks of air pollution in Europe—HRAPIE project: recommendations for concentration-response functions for cost–benefit analysis of particulate matter, ozone and nitrogen dioxide. Copenhagen, WHO Regional Office for Europe [LINK 3 PDF]

W [1] znalazłem [2] i [3]. W [2] są zawarte dowody (bardzo ogólnikowo, skrótowo, szczególy trzeba szukać po źródłach) w atrakcyjny sposób: pytań i odpowiedzi. W [3] jest metoda CRF w projekcie HRAPIE dla każdego analizowanego składnika smogu oddzielnie. W tabelach podano jak dobierano próbki do par zmiennych, źródła baz etc.
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2020-10-17, 08:24   Smog a zdrowie - dowody naukowe i metodologia; PL

Linki do materiałów i raportow z badań dla Polski:

2.1. Zewnętrzne koszty zdrowotne emisji zanieczyszczeń z sektora bytowo-komunalnego [LINK 2.1 PDF]
2.2. Smog w Polsce i jego konsekwencje - Polski Instytut Ekonomiczny [LINK 2.2 PDF]
2.3. droga do zdrowego powietrza - raport [LINK 2.3 PDF]

Polecam lekturę zawierającą bogaty zbiór informacji o sytuacji, bazach danych, badaniach, metodologii, skutkach zdrowotnych i finansowych.
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2020-10-17, 08:35   

Smog w Polsce 2017 r. - źródło LINK 2.2 PDF

A. transport drogowy
B. inne pojazdy i urządzenia
C. rolnictwo

składniki smogu: udzały A/B/C %

PM10: 7.8/4.7/11.6
PM2.5: 10.2/7.8/2.1
VOC: 0.9/-/2.1
NOx 37/10.5/8
Ostatnio zmieniony przez eio 2020-10-17, 09:42, w całości zmieniany 2 razy  
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2020-10-17, 19:10   

O metodologii badania (i pomiaru siły) związku pomiędzy zgonami (ryzykiem) a stężeniem zanieczysz zenja powietrza - CRF:

Cytat:
Wpływ zanieczyszczenia powietrza pyłem zawieszonym na zdrowie Polaków obliczono wykorzystując dane demograficzne i te dotyczące jakości powietrza, korzystając z funkcji stężenie-odpowiedź (CRF, Concentration-Response Functions). Do diagnozy posłużyły też wyniki badań epidemiologicznych i wnioski z raportu WHO5.

Powstałe w ten sposób modele pozwalają określić, jak duży jest wzrost ryzyko wystąpienia konkretnego skutku zdrowotnego (np. przedwczesnej śmierci), gdy wzrasta stężenie danej substancji o określoną wartość. Można więc zbadać, jaki wpływ na nasze zdrowie ma zanieczyszczenie powietrza. Wymaga to posiadania wiarygodnych danych o stężeniu oraz o narażonej populacji.

źródło: [LINK 2.1 PDF]

Badanie przeprowadzono tylko dla stężeń PM10 ze źródeł komunalno-bytowych z 2017 r.

Na podstawie pobieżnej lektury kilku dokumentow podejrzewam że istota badan opiera się na modelach stochastycznych par skutek-przyczyna, gdzie skutek - to przedwczesna śmierć spowodowana sklasyfikowanym schorzeniem, a przyczyna - to jeden ze składników smogu. Taki model może rodzić wiele problemów co nie jest bez wpływu na dokładność wyników (pytanie jakiej wielkości może być błąd wyniku - kilkuset, kilkudziesięciu zgonów?). Choć przypomnę o badaniach (które linkowałem wcześniej) które wskazują na możliwość dużego niedoszacowania wyników badań europejskich (jak sądzę opartych na CRF).


Kolejne linki:
3.1. GŁÓWNY INSPEKTORAT OCHRONY ŚRODOWISKA Ocena jakości powietrza - modelowanie na potrzeby ocen [LINK 3.1]
3.2. GIOŚ Raport z modelowania stężeń PM10, PM2,5, SO2, NO2, B(a)P w skali kraju za rok 2017 [LINK 3.2 PDF]

W [3.1] można przeglądnąć mapę Polski w latach 2012-2016 z wynikami stężeń po wybraniu jednego ze składników smogu.
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2020-10-17, 22:29   Smog a zdrowie - metodologia

Dobra. Znalazłem:

4.1. Pyły drobne w atmosferze. Kompendium wiedzy o zanieczyszczeniu powietrza pyłem zawieszonym w Polsce [LINK 4.1]
4.2. Zależność dawka-reakcja [LINK 4.2]

[4.1] - polecam od s. 75.
[4.2] to tak w skrócie o metodzie dawka-reakcja (crf). Przypomina mi met. probit-tobitowe.
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-10-18, 14:39   

@ eio chapeau bas za ilość „przewalonej” literatury. Chyba masz rację, że poszukiwane mechanizmy wiążące ilość zgonów z zanieczyszczeniami są wzmiankowane w ostatnich źródłach. Ja (bardzo pobieżnie) czytając teksty z Twoich linków trafiłam też we wcześniejszym odesłaniu (cytat poniżej) do wzmianki o tych referencyjnych krzywych odniesienia (PIE 5/2019 str.25).
...W przypadku analiz dotyczących wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie Polaków korzysta się z krzywych międzynarodowych, które przestawiają "statystycznego mieszkańca świata". Dzieje się to ze względu na brak takich wskaźników dla Polski...
Być może coś więcej o metodach tworzenia tych krzywych można by znaleźć w odesłaniu do kohortowych metody badań (wzmianka IOŚu po str 75 – link z ostatniego post), które to są chyba analogiczne do stosowanych w opracowaniach ekologicznych, a wcześniej były już stosowane w badaniach epidemiologicznych gdzie na ich podstawie szacowało się np. wpływ azbestu lub palenia tytoniu na zdrowie (zakładka P2: http://www.emfexplained.info/pol/?ID=25212 ). Być może są to podobne metody i ich analiza coś by wniosła do naszych poszukiwań, ale nie wiem czy chcąc się dowiedzieć o godzinę nie szukamy przypadkiem instrukcji budowy zegarka.
_________________
Od f126p do Dustera
Ostatnio zmieniony przez maugu 2020-10-18, 14:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2020-10-18, 18:45   

Dzięki. Ja dopiero będę się wgłebiał stopniowo kiedy będę miał czas. Te informacje będą dla mnie punktem startowym. Dzięki poznaniu metody badawczej crf (od praktycznej strony) samodzinie ocenię wartość podawanych wyników. Choć wcześniej zrobili to mądrzejsi ode mnie.
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2021-03-27, 07:21   

Cytat:
Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało najnowszą wersję nowelizacji ustawy o elektromobilności. Rząd ograniczył w niej kategorie pojazdów, które w przyszłości będą mogły wjeżdżać do stref czystego trasportu. Właściciele diesli i aut z LPG nie będą zadowoleni. (...)

każda gmina miejska licząca powyżej 100 tys. mieszkańców będzie musiała taką strefę wyznaczyć. W nowym brzmieniu nowelizacji wszystko ma zależeć od stopnia zanieczyszczenia powietrza.(...)

rada gminy będzie mogła przez 3 lata od powołania strefy pozwolić, by w godzinach od 9:00 do 17:00 wjeżdżały do niej pojazdy, które nie spełniają wymogów strefy. Oczywiście za opłatą. Jednorazowo miałoby to być do 2,50 zł za godzinę . Ci, którzy zdecydowaliby się na abonament, płaciliby nie więcej niż 500 zł miesięcznie . (...)

AUTOKULT ELEKTROMOBILNOŚĆ, 19 lutego 2021
https://www.google.com/am...iej-aut%3famp=1
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2021-08-04, 14:36   

Uważny czytelnik tematu z pewnością pamięta wątek o wpływie zanieczyszczenia powietrza (smog) na demencję ludzi i zwierząt. Poniżej informacje z dalszych badań (statystycznych).

Cytat:
Polepszenie jakości powietrza może poprawić funkcje poznawcze i zmniejszyć ryzyko demencji - sugerują wyniki kilku badań ogłoszone podczas Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia Alzheimer (AAIC) 2021 w Denver.

29.07.2021
więcej: https://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C88762%2Cpoprawa-jakosci-powietrza-zmniejsza-ryzyko-demencji.html
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 827
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2021-08-04, 15:38   

ktoś tam napisał/a:
sugerują

Kolejne słowo usprawiedliwiające niby naukowy bełkot statystyczny.
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2021-09-17, 19:33   

Zabójczy smog z samochodowych spalin
03 GRUDNIA 2020

NIK - ustalenia pokontrolne w sprawie smogu pochodzącego z transportu drogowego. Kompleksowa analiza sytuacji w Polscd z ostatnich lat.

https://www.nik.gov.pl/ak...ych-spalin.html
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2021-10-14, 22:17   

Cytat:
Lekarze w liście z października 2021 domagają się, by Polska zaimplementowała nowe normy dotyczące smogu, jakie wyznaczyła Światowa Organizacja Zdrowia.

więcej: https://www.onet.pl/infor...prc23s,30bc1058

W istocie chodzi o znaczne obniżenie polskich norm dopuszczalnego stężenia w powietrzu składników smogu PM2.5, PM10, NOx - w skali roku i dobowych.
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2024-03-23, 10:33   

Cytat:
...ministerstwo będzie prowadzić rozmowy z Komisją Europejską w ramach renegocjacji w kierunku niewprowadzania tej opłaty.

Jeśli się to nie uda, coroczna opłata dla każdego właściciela pojazdu będzie uzależniona od emisji CO2 i NOx. W związku z tym podatek miałby być uzależniony od dwóch czynników:

pojemności silnika, a wprost od katalogowego zużycia paliwa, które jest bezpośrednio powiązane z emisją CO2.
normy emisji spalin Euro, która ma bezpośredni związek z emisją NOx. Warto wiedzieć, że tlenki azotu (NOx) były brane pod uwagę od normy Euro 3. Oznaczałoby to prawdopodobnie, że pojazdy jej niespełniające byłyby obciążone najwyższą opłatą.

https://autokult.pl/zniknie-akcyza-na-samochod-w-jej-miejsce-pojawi-sie-nowa-oplata,7008291612191456a

Właściciele aut z małymi silnikami benzynowymi zapłacą mniej.
Ostatnio zmieniony przez eio 2024-03-23, 10:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne