Android Auto. Połączenie po kablu telefonu i MediaNav. Warunek to zainstalowany android auto na telefonie. Polecam poczytać odpowiedni wątek na forum, wtedy masz wyświetlane mapy na ekranie MediaNav, darmowe mapy i zawsze aktualne
przymierzam się do aktualizacji map i dodatków do map i nawigacji w mojej Dacii Lodgy 1,6 SCe Laureate z 2019 r. z MNE3 na pokładzie i mam niestety kilka pytań, może ktoś zechce mi odpowiedzieć?
Do tej pory nie aktualizowałem map (poza aktualizacją fabryczną w ciągu 90 dni od zakupu auta), nie modyfikowałem i nie uwalniałem MNE3. W nawigacji posiadam standardowy zestaw 8 map od Dacia w wersji HERE 2018.Q4 (z niepotrzebnymi mi mapami Islandii, Łotwy i Estonii oraz tymi które mi się przydadzą czyli mapami: Polski, Słowacji, Czech, Węgier i Litwy). W MNE mam fabrycznie aktywowane w MICOM TEST - TMC, jest w ustawieniach przycisk Duży ruch zawierający ustawienia i jest widoczna antena na ekranie nad ikoną Dom, ale bez licencji na TMC i bez plików dostawców komunikatów TMC.
Posiadam:
1. Backup MNE
2. Odcisk nawigacji z pobrany z MNE
3. Niezbędne pliki do wykonania backupu MNE, aktualizacji map (patch), aktualizacji speedcam - metodą na piechotę (ręcznie)
4. Zestaw map, poi, speedcam, building, phoneme iGO R3 HERE [Navteq] EUROPE 2020.(Q4)
5. Pliki TMC dostawców komunikatów TMC w Polsce: Poland_CeTraffic.tmc i Poland_MediamobileNordic.tmc
6. Dodatkowe licencje:
1) LGe_Renault_ULC4_18CY_Primo_WEU_17Q2_HM_POI_KML_SPC_TMC_JV_iWEUHM@17Q2RenaultULC.lyc
2) Mega_Free_1_Year_Update_FEU_NQ_2018_Q3.lyc
7. oraz dodatkowo narzędzie MNT Unleashed
Chciałbym usunąć ww. zbędne mapy, zaktualizować ww. potrzebne i dodać brakujące (Niemcy, Austria, Rumunia, Bułgaria, Chorwacja, Słowenia a za jakiś czas także inne) poprzez uwolnienie/odblokowanie navi.
Dużo o tym czytałem tutaj na forum (kilka razy), wiele wątków i na innych stronach, ale jest z tym straszne zamieszanie.
Znam Wasze bardzo cenne wypowiedzi i załączone opisy. Niemniej jednak nie wszystko da się wywnioskować, zrozumieć i przełożyć na rzeczywistość.
Dlatego mam kilka pytań:
0. Co oznacza wpis w plikach backupu MediaNav: nng2/synctool/sync_files.ini w kolumnie [Content_map] wiersz: files="*.fbl,*.fda,*.fpa,*.ftr,*.fjv,*.hnr" ?
1. Czy ww. licencje 3 oryginalne + 2 dodatkowe będą wystarczające i poprawne do dodania ww. map i uruchomienia TMC w Polsce (po dodaniu plików TMC dostawców komunikatów TMC w Polsce: Poland_CeTraffic.tmc i Poland_MediamobileNordic.tmc)?
2. Jakie pliki z zestawu map warto dorzucić do aktualizacji map oprócz .fbl? (.fda, .fpa, .fjw, .hnr)
3. Czy mapy .hnr dorzuca się do folderu map z pozostałymi mapami aby się zaktualizowały?
4. W jaki sposób usunąć zbędne mapy (Islandii, Łotwy, Estonii)?
Będę wdzięczny za wszystkie podpowiedzi!
Pozdrawiam z Lublina ...
Ostatnio zmieniony przez PPiotrek78 2021-09-03, 18:20, w całości zmieniany 2 razy
Nie wiem co rozumiesz przez oficjalnie i przez toolbox?
Sugerujesz, że mam najpierw zaktualizować MNE3 do najnowszej aktualnie wersji OS pobieranej z Dacia MediaNav Toolbox po zczytaniu przez Dacia Toolbox odcisku z MNE3, a następnie zalogować się do Dacia Toolbox by usunąć zbędne mapy, a dopiero potem uwolnić MNE3 z najnowszym aktualnym OS i zaktualizować mapy i dodatki do map i nawigacji ręcznie?
Jeśli chcesz tylko usunąć mapy to możesz to zrobić w MN Toolbox. Przy czym rzeczywiście toolbox najpierw wymusi aktualizacje softu. Czy da sie uniknąć tej aktualizacji softu w ten sposób? Nie sądzę. Po tym bierzesz odcisk z samochodu, uruchamiasz toolbox w opcjach odznaczasz wszystkie mapy jakie chcesz idziesz do samochodu i po użyciu tego pendrive mapy zostaną usunięte.
Jeśli chcesz uwalniać to po udanym uwolnieniu prawdopodobnie w ten sam sposób jak będziesz wgrywał pirackie mapy to w analogiczny sposób można je usunąć , w tym te orginalne. Zamiast polecenia copy polecenie delete. Czyli generalnie skoro chcesz szukać sposobu na uwolnienie to zasadniczo niema co się bawić z toolboxem. Jeśli chcesz aktualizować oficjalną drogą to niema potrzeby usuwać niczego bo jakiekolwiek mapy kupisz to one się tam zmieszczą. Oczywiście w granicach rozsądku.
Ostatnio zmieniony przez Łukasz_M 2021-09-04, 09:33, w całości zmieniany 2 razy
No więc właśnie, zmierzam do uwolnienia i bezpłatnej aktualizacji map i dodatków do map i nawigacji, dlatego w tej sytuacji chyba nie ma sensu aktualizowanie MNE do nowej wyższej wersji OS aby w Toolboxie Daci usunąć zbędne mapy.
Powtarzasz to jak mantrę w wielu miejscach (sorry za uwagę), tymczasem ja nie pytałem o to z jakiego rodzaju navi korzystać (online/offlne), bo korzystam z obu, ale chcę uwolnić i zaktualizować tę w MNE czyli offline, ale nie wszystko jest dla mnie jasne. Dlatego liczę na pomoc Szanownych Kolegów, którzy się na tym znają, bo to opanowali, rozkminili temat.
Przeczytałem na ten temat bardzo dużo, i tutaj, i na innych forach, stronach i grupach, także zagranicznych (od lisandru z Rumunii zaczynając). Problem polega na tym, że jest z tym bardzo duże zamieszanie. Każdy pisze co innego i nie zawsze wiadomo kto ma rację. Mam wrażenie że im więcej czytam tym mniej wiem. Dlatego uznałem, że warto zapytać, poprosić o pomoc ludzi, którzy mają wiedzę i doświadczenie, wiedzą co mówią i co robią.
Ja akurat chcę uwolnić MNE, aktualizować mapy kiedy chcę, zmodyfikować MNE i ustawienia komputera auta dlatego, że mnie to interesuje i ciekawi, a niektóre fabryczne ustawienia w aucie po prostu mnie irytują.
Ostatnio zmieniony przez PPiotrek78 2021-09-04, 14:38, w całości zmieniany 2 razy
Wobec tego polecam lekturę francuskiego forum, gdzie jest wszystko wyjaśnione. A w razie problemów pomogą je rozwiązać. Tutaj temat uwolnienia MNE 3 jest dość ubogi, bo ludzie mając taką wersję systemu korzystają z Android Auto, prościej i bezpieczniej, itd. Ja swoją wiedzę pozyskałem z lektury forum właśnie francuskiego i rosyjskiego.
Ostatnio zmieniony przez Robson68 2021-09-04, 15:41, w całości zmieniany 1 raz
Dziękuję Wszystkim za wasze rzeczowe odpowiedzi na moje pytania! Bez Was nie wiedziałbym co robić dalej, a teraz już wiem. Przecież w końcu po to są fora i grupy dyskusyjne żeby pomagać potrzebującym a nie być tylko towarzystwem wzajemnej adoracji, fora są też po to aby czasem być też niepokornym wobec systemu i otaczającej nas skomercjalizowanej rzeczywistości! Ludzie ludziom zgotowali ten los! Pozdrawiam ...
Ostatnio zmieniony przez PPiotrek78 2021-09-12, 10:49, w całości zmieniany 2 razy
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 105 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3604 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-10-13, 13:02 Nowe mapy
Dla zainteresowanych- od końca września w sieci dostępne są już najnowsze mapy Here 2021Q2.
Oczywiście, jak zwykle nie dotyczy to jeszcze map dostępnych oficjalnie w serwisie Naviextras- tam znajdziemy poprzednią wersję 2020Q4.
Marka: Opel
Model: Astra
Silnik: 1.4 T LPG
Rocznik: 2018
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Sie 2021 Posty: 253 Skąd: małopolska
Wysłany: 2021-10-13, 13:57
Mam pytanie: czy da się gdzieś sprawdzić jakie są najnowsze mapy dostępne w Naviextras bez latania z pendrive do samochodu? (czy jest jakaś stronka z taką informacją?)
_________________ Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
Marka: Opel
Model: Astra
Silnik: 1.4 T LPG
Rocznik: 2018
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Sie 2021 Posty: 253 Skąd: małopolska
Wysłany: 2021-10-13, 19:19
Ciężko nosić urazę do kogoś kto nie odpowiada na pytanie, powołując się dodatkowo na informację od innej osoby, która to (informacja) temu ... przeczy .
_________________ Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
Mam pytanie: czy da się gdzieś sprawdzić jakie są najnowsze mapy dostępne w Naviextras bez latania z pendrive do samochodu? (czy jest jakaś stronka z taką informacją?)
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 105 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3604 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-10-14, 07:51
paul7 napisał/a:
3 sekundy i Google podadzą. Bez urazy ale Dymek napisał wcześniej. Jest tam 2021.Q2 .
Ale... ja napisałem, że oficjalnie to tam jest 2020.Q4... I pewnie jeszcze sporo czasu upłynie zanim Naviextras udostępni 2021.Q2.
Ale ja rozumiem autora, że problem jest inny- odkąd Naviextras wprowadziło inne oznaczenia wersji niż ogólnie znane, to faktycznie można się pogubić która wersja odpowiadała której, bo widać to dopiero po ściągnięciu mapy od nich. Nie znalazłem takiego porównawczego zestawienia, ale też i takiego nie szukałem. Ale obecna wersja map u nich to 10.2 i to odpowiada 2020.Q4.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2021-10-14, 08:08, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Opel
Model: Astra
Silnik: 1.4 T LPG
Rocznik: 2018
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Sie 2021 Posty: 253 Skąd: małopolska
Wysłany: 2021-10-14, 07:59
Dymek trafiłeś w samo sedno! Właśnie o to mi chodziło. Ciekawe czy nowa wersja to będzie 10.2.1 (jak gdzieś w netach), 10.3, 11.2 ... ja w każdym razie nie wiem .
_________________ Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 105 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3604 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-10-14, 08:15
W przybliżeniu można przyjąć tylko porównawczo i orientacyjnie sprawdzając dostępne wersje dla innych marek samochodów- dla niektórych są nadal stare oznaczenia map. Na przykład dla Hyundai wygląda to tak: KLIK
Czyli dla Europy 2020.Q4, dla USA 2021.Q2 a dla niektórych regionów są nawet jeszcze starsze.
Ale w przypadku Renault czy Dacii może to wyglądać inaczej.
Jeszcze taka mała uwaga do plików map ,które się pojawiły. Pliki .fds nie są używane więc nie ma potrzeby ich ściągać. Często są dołączane do zestawów map, ale nie wiadomo do czego miały by służyć. W MN na pewno nie. Więc szkoda transferu .
I jeszcze najnowszą licencję zapodaję.
Pliki .fds nie są używane więc nie ma potrzeby ich ściągać. Często są dołączane do zestawów map, ale nie wiadomo do czego miały by służyć.
I jeszcze najnowszą licencję zapodaję.
.fds w Igo ostrzegają o niebezpiecznych i ostrych zakrętach. Jednak czy MNV z nich korzysta?
Marka: Opel
Model: Astra
Silnik: 1.4 T LPG
Rocznik: 2018
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Sie 2021 Posty: 253 Skąd: małopolska
Wysłany: 2021-10-14, 11:07
A jest jakieś przewidywanie kiedy te 2021Q2 będą w Dacia MNE Toolbox? Ile to trwa mniej więcej? Kiedyś czytałem, że Dacia ma aktualizację w grudniu i kwietniu ... czy jakoś tak.
_________________ Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 105 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3604 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-10-14, 14:56
tomkasz napisał/a:
A jest jakieś przewidywanie kiedy te 2021Q2 będą w Dacia MNE Toolbox? Ile to trwa mniej więcej? Kiedyś czytałem, że Dacia ma aktualizację w grudniu i kwietniu ... czy jakoś tak.
Historycznie patrząc, to przez oficjalny Toolbox najświeższa mapa to była zawsze jedno wydanie do tyłu.
Inaczej mówiąc wrzucali nową wersję wtedy, gdy nieoficjalnie dla niektórych krajów pojawiała się już jeszcze nowsza wersja
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2021-10-14, 14:57, w całości zmieniany 1 raz
Pliki .fds nie są używane więc nie ma potrzeby ich ściągać. Często są dołączane do zestawów map, ale nie wiadomo do czego miały by służyć.
I jeszcze najnowszą licencję zapodaję.
.fds w Igo ostrzegają o niebezpiecznych i ostrych zakrętach. Jednak czy MNV z nich korzysta?
*.fds – Dangerous parts of the roads or curves - niebezpieczne odcinki dróg lub zakrętów (dostępne tylko dla niektórych urządzeń), z tego co się orientuję nie działają w MediaNav
*.fbl - mapy
*.fda - (DriverAlerts) - ostrzeżenia dla kierowców,
*.fds - pliki danych o niebezpiecznych zakrętach (dla NextGena)
*.fjv - plik widoku rozwidleń dróg;
*.fjw - plik widoku rozwidleń dróg;
Firma NNG przechodzi z formatu *.fjv (bmp) na *.fjw (SVG) - uniwersalny format dwuwymiarowej grafiki wektorowej. Nowy format (*.fjw - "realistyczny" widok rozwidleń dróg) w chwili obecnej, obsługują nowe urządzenia Becker i Falk (inny program nawigacyjny/ nowe licencje), użytkownicy iGO Primo - muszą jeszcze poczekać (dodawanie tych plików/ wstawianie linków > nie ma sensu).
*.fpa - (Point Adressing) - punkty adresowe - Ułatwiają dotarcie do adresów nie będących przy drogach (osiedla, posesje oddalone od dróg) - iGo prowadzi do najbliższego miejsca, a resztę trasy na mapie wyświetla linia przerywana i prowadzi dalej w trybie pieszego.
*.fsp - profile trasy inteligentnej - mapy zawierają predefiniowane w osi czasu korki i zatory drogowe. W praktyce omijają miejsc z tego typu utrudnieniami ruchu, w godzinach w których najczęściej te utrudnienia występuja.
*.ftr - (Truck Info) - dane dla ciężarówek,
*.hnr - Pliki z przedefiniowana siecią dróg - Przyspieszają proces przeliczania trasy na większych odległościach.
powyższe informacje o plikach za My Navia
Czyli nam wystarczą maksymalnie -
.fbl
.fda
.fpa
.hnr
oraz ewentualnie:
.fsp
oraz jak ktoś lubi to pliki:
.3dc .3dl - dla budynków 3D
.poi - 3 rodzaje - zwykłe.poi; Extended.poi; FuelType.poi
.spc - fotoradary
ja zastanawiam się nad .fsp czy zostawić czy wykasować.
No i ciekawi mnie jakie mapy trafiają do ciekawie opisanego w zawartości folderu map - Typ: 61cb7134
Są jeszcze pliki .dem ukazujące na ekranie ukształtowanie terenu - ale to jest widoczne dopiero w górach tak naprawdę (okolice Szklarskiej Poręby działało) ale usunąłem bo obciążały procesor.
_________________ Autko do jeżdżenia - zużycie poglądowe dla zainteresowanych: 1.6 SCe 115 KM
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum