Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Podnoszenie mocy K4M
Autor Wiadomość
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2021-10-24, 19:56   Podnoszenie mocy K4M

W temacie będę zbierał informacje o podnoszeniu mocy w K4M bez niepotrzebnych dyskusji.
Pierwszy i największy problem polega na tym że nikt nie tuninguje K4M bo to głupi pomysł więc nie ma do nich żadnych części i z tym będzie największa problem.
Tutaj opuisano dużo https://megane.com.pl/topic/75192-prawda-o-tuningu-16-16v-k4m-w-megane-ii/ ale oni mieli łatwiej bo silnika są identyczne a duster na dzień dobry ma mniejsze sprężanie.

Zaczniemy klasykami żeby już się nie powtarzać:
SWAP- cokolwiek poza K4M się zespawuje trzeba wymienić dodatkowo: skrzynie , pół osie , mocowanie silnika i zwykle piasty hamulce czyli całe zawieszenie do tego pożegnaj się działającą klima chyba że jakimś cudem to zgrasz --- nie opłaca się w daily
TURBO- podstawowy problem to miejsce , kolektor wydechowy jest blisko grodzi do tego trzeba znaleźć/zrobić kolektor wydechowy pod turbo cała reszta nie jest trudna. ale kolektora nie znajdziecie a zrobienie kosztuje milon piećset , w opcji tylko soft turbo bo inaczej trzeba odprężać silnik --- nie opłaca się w daily
KOMPRESOR - jedyne miejsce żeby go napędzić jest na miejscu sprężarki klimy-- nie opłaca się w daily




Skoro to wyjaśniliśmy wiadomo że w opcji jest tylko modyfikacja seryjnego silnika.
Największa strata mocy w tym silniku wynika z "błędu" konstruktora. Przepustnica i rezonator jest umieszczona parę cm nad kolektorem wydechowym i go bardzo mocno rozgrzewa. Rozwiązanie może dobre na Syberie bo silnik szybciej się nagrzewa ale u nas częściej można spotkać +30 niż -30 więc połowę roku temp powietrza dolotowego wynosi ok 40-50 C.

Wymiana kolektora:
Tutaj opcje sa 3
1. Od meganki/clio plastik - nie rozpatrywałem bo nic się nie zyskuje poza mniejszym nagrzewaniem
2.Od twingo RS 8200699284 - te rozwiązanie wybrałem a problemy opisze dalej.
3. https://dbilas-shop.com/en/intake-tract/flowtec-manifold/renault/104/flowtec-manifold-for-renault-clio-megane-dacia-logan-1-6-16v-79kw-k4m - nie przekonali mnie


Kolektor 8200699284


Problemy:
1. Przepustnica od dustera nie pasuje , do twingo 1000 zł jak donosi Internet dokładnie taka sama była stosowana do e46 318 (po lift , 1.8IS) 13541439224
https://allegrolokalnie.pl/oferta/przepustnica-bmw-e46-318i-renault-twingo-rs-wind
Koniecznie trzeba kupić z kawałkiem kostki bo w daci jest inna (6 pinów w rządku , a twingo 2 rzędy po 3 piny)

2. Odma w dusterze jest w rezonatorze (plastik przy przepustnicy) w twingo w kolektorze, trzeba zrobić wężyk z głowicy do kolektora (ten niżej na rys.)
Można też iść na łatwiznę i na krócieć z głowicy założyć filtr powietrza tez będzie działać ale będzie mniej eko


3. Podciśnienia w kolektorze są 2 , serwo i opary paliwa. Serwo w daci jest na szybko złączkę trzeba ja przerobić na cybant. Z oparami paliwa jest problem bo w daci znajduje się na przepustnicy a tiwngo obok map sensora tutaj zaślepiacie kolektor i kupujecie gume od bmw https://allegro.pl/oferta/rura-waz-przewod-przeplywomierza-bmw-3-e46-m52-m54-9311265250 tam jest owtór lub możecie przerobić przewód na ten krócieć w kolektorze.

4. Uszczelka kolektora ssącego 8200808363 - zamiennik AJUSA 13260400 nigdzie nie dostępny niestety chyba tylko ASO. Tej uszczelki nie ma daci ponieważ kolektor jest plastikowy i najwyżej się dognie do dolnego aluminiowego kolektora , po zamianie będzie aluminium aluminium więc musi być metalowa uszczelka.

5. Układ dolotowy: tutaj opisywać nie będę bo każdy sobie poradzi , przepustnica ma 74mm zew średnicy i na taki rozmiar budujcie układ.

KOLEKTOR WYDECHOWY:

Można założyć od twingo RS ale jest razem z katalizatorem i wygląda jak by mała przestrzeń wymusiła jego dziwaczna formę.
8200852914
https://www.franceauto.pl...140044465R/6074

tutaj szukam jakiś fajnych tekstów/ filmików co można zrobić z wydechem aby w silniku atmosferycznym nie popsuć a poprawić bo co forum to opinia.

CIĄG DALSZY NASTOPI.
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2021-10-25, 19:09   

Niestety edytowanie postów jest tylko do 60 min więc nie mogę poprawić literówek , a widzę że auto korekta narobiła ich sporo ;-)

Kolektor już jest u mnie.
Uszczelka kolektora dostępna tylko w ASO 90 zł 1 szt w Polsce. Ktoś sie pokusił o mape do K4M w dusterze a efekty tego były fenomenalne https://vtech.pl/katalog/chip-tuning-Dacia-Duster-I-1.6-77kW-105KM
Znalazłem ludzi którzy są po takiej operacji. wygląda to mniej więcej tak:

247621181_4154319461357869_4851899512518018893_n.jpg
Plik ściągnięto 171 raz(y) 205,72 KB

Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2021-10-25, 19:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
rob_plk 


Marka: Dacia
Model: D
Silnik: 1.6SCE
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Gru 2018
Posty: 103
Skąd: skąd
Wysłany: 2021-10-25, 20:43   

Nie widzę żadnych fenomenalnych efektów na wykresie gdzie opór na kołach się "magicznie" zmienia :)
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2021-10-26, 14:48   

Podejrzewam że ten wykres to ściema jak 99% w necie generowanych automatycznie
Wymiary króćców 8 mm , 10 mm odma 14 mm (na głowicy odma ma 15 mm więc bez żadnych przeróbek.
Otwór na przepustnice ma 64mm a daciowa przepustnica ma 74 mm po zew , problem jest tylko w tym że nawet po rozwierceniu nie będzie tego jak przymocować

248921274_887340601759163_8874863037841234353_n.jpg
przewód serwa ma taką samą średnice tylko mocowanie inne
Plik ściągnięto 44 raz(y) 116,15 KB

249000524_225535342918166_2248268684682761711_n.jpg
geniusz inżynierii , kolektor dolotowy parę cm od wydechowego
Plik ściągnięto 59 raz(y) 160,32 KB

249256368_2722190174740715_2198306057686996218_n.jpg
Jak się nazywa ta spinka od par paliwa bo zdążyła się połamać
Plik ściągnięto 97 raz(y) 91,18 KB

Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2021-10-26, 15:05, w całości zmieniany 3 razy  
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3593
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-10-27, 07:21   

Tyle zachodu dla paru Nm ?
Podejrzewam że zalanie olejami o niższych oporach toczenia silnika i skrzyni da podobny efekt.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-10-27, 07:31   

Bez dodatkowego powietrza nic nie zrobisz , czyli wersja najprostsza to kompresor.
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2021-10-27, 19:40   

Tyle że na kompresor nie ma miejsca. a dodatkowe powietrze to tylko zmniejszenie oporów lub zmiana w rozrządzie.
Zakładanie KZFR to abstrakcja już łatwiej będzie zmienić słupek na ten z twingo RS dlatego zakładam kolektor.
Mam też cichą nadzieje że dopasuje kolektor wydechowy od czegoś np m43 z bmw to będzie to wstęp do soft turbo bo miejsce się zrobiło teraz idealne.

W m52 w /e46 samym kolektorem z m50 można ugrać pare koników , tak więc że tu jak będzie 3-5 to będzie mega sukces a pewnie będzie 1-2 ale i tak trzeba od czegoś zacząć. a tam dopiero jest ile roboty https://www.bmw-syndikat..../ansaugbruecke/

Ja nie szukam większego przyspieszenia ale mocy powyżej 3.5 tyś obr , co dzień jeżdżę teraz trasą i to jest tragedia powyżej 120 km/h

POSZUKUJE
Schematu elektrycznego do dustera lub samego wycinka z przepustnica.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2021-10-27, 19:49, w całości zmieniany 2 razy  
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
  Wysłany: 2021-10-27, 20:28   

A nie lepiej jednak zamienić Dustera na coś bardziej dostosowanego do szybszej jazdy? Niezależnie co wyrzeźbisz w silniku nadal pozostanie ci karoseria typu klocek o kiepskim Cx, podatna na boczny wiatr - im szybciej jedziesz tym bardziej. Byłem bardzo zadowolony z Dustera, ale jak miałem jechać autostradą to starałem się wziąść inny samochód - nawet Zafira która tez jest klockiem prowadzi się zdecydowanie lepiej przy 140 - 150, choć oczywiście najlepiej zachowywało się BMW E 34. :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2021-10-27, 20:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-10-27, 21:34   

+1
Duster to auto po zakupy , albo na działkę do dziadków , etc. Chcesz mieć więcej w takim dusterze pod butem to trzeba turbo wsadzić/kompresor , albo swapa zrobic dużego silnika , ale to już są koszty za duże.
ps. 2-5KM wiecej to sporo - bez komentarza ;-) nawet nie odczujesz tego
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 827
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2021-10-27, 23:35   

Fruxo napisał/a:
bo to głupi pomysł

Baw się jak Ci to sprawi przyjemność ale jak nie wydasz worka kasy na profesjonalne przeróbki i wymianę elementów to nic poza wmówionym sobie efektem nie zauważysz.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-10-28, 00:21   

Fruxo napisał/a:
[szukam] mocy powyżej 3.5 tyś obr

Możesz się bawić w różne rzeczy, ale bez poważnych modyfikacji - nie znajdziesz...

Wiem, że znasz, ale link dla ewentualnie nie znającej publiczności - http://www.chojnacki.com.pl/wersja-gt

A te powiedzmy 10% więcej mocy maksymalnej tak naprawdę i tak jest w zasadzie nie odczuwalne.

Fruxo napisał/a:
POSZUKUJE
Schematu elektrycznego do dustera

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=194
 
dudu$ 



Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1812
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2021-10-28, 17:56   

Chyba najlepszym sposobem na zwiększenie mocy w Dusterze jest jego sprzedaż i zakup wschodniego odpowiednika z silnikiem 2.0 16v F4R. Zyskamy 30KM oraz ponad 40Nm więcej w porównaniu do K4M
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-10-29, 10:14   

miejmy nadzieję, że autor postu nie załamał się ani nie spuścił dacii do Wisły
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 827
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2021-10-29, 14:03   

corrado napisał/a:
miejmy nadzieję, że autor postu nie załamał się ani nie spuścił dacii do Wisły

Myślę że raczej się zawziął/wkurzył i postanowił nam pokazać że da radę, i wtedy dopiero się odezwie. ;-)
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2021-11-01, 07:39   

Bo nie ma o czym mówić. Na wstępie zaznaczałem że nie ingeruje w słupek bo auto ma pozostać bez awaryjne. Wszystkich expertów od "bez turbo nie ma sensu" zapraszam do założenia i opisywania jak często auto nie dojechało do celu. Wsypałem kiedyś worek monet w zakute ej25 i koniec końców obróciła mi sie panewka , blok do wymiany i wał do szlifu. Tak się kończą "grubsze zabawy"

Znalazłem w paru miejscach powtarzającą się liczbę 125-130 KM i ma się to uzyskać kolektorem z rs , wydechem z 2.0 + nowa mapa
Niczego więcej w tym silniku nie da się uzyskać , jest jakiś zestaw to twingo rs na 165 i to jest kolektor wydechowy , wydech , nowe wałki i mapa https://www.evo.co.uk/ren...t-twingo-rs-163


Musze coś zrobić z wydechem , wiem że zakładali kolektory https://www.supersprint.c...s-steel-v1.aspx
ale dostępność żadna a na oko wiele się o tego daciowego nie różni


I teraz nie wiem czy zastąpienie katalizatora strumienica plus sportowy ostatni cos zmieni
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2021-11-01, 07:42, w całości zmieniany 2 razy  
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-11-01, 09:22   

Napakujesz kasy a efekt będzie żaden. ja nie mówie tu o grubym doładowaniu tylko 0.5b max bez zaglądania w słupek.
Ps.Każdy 1.5dci robi na VNT 125Km to remapie i moment obrotowy i tak będzie mieć lepszy nawet na Delphi na starym.

Ale spoko kibicuje i pochwal się jak coś ;)
 
eliks 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 0.9
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate Plus
Dołączył: 10 Lip 2021
Posty: 337
Skąd: Lidzbark
Wysłany: 2021-11-01, 09:22   

Cytat:
Znalazłem w paru miejscach powtarzającą się liczbę 125-130 KM i ma się to uzyskać kolektorem z rs , wydechem z 2.0 + nowa mapa
Niczego więcej w tym silniku nie da się uzyskać , jest jakiś zestaw to twingo rs na 165 i to jest kolektor wydechowy , wydech , nowe wałki i mapa

A liczyłeś sobie koszt takiej operacji? Ile by to wyszło? Czy swap silnika z nowszego DD wchodzi w grę?
_________________
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2021-11-01, 09:40   

Kolektor -200-300
uszczelka kolektora z aso 90 zł
przepustnica z kablem 50 zł
to już mam

dolot ~100 zł

wydech wyciągnął bym sam i dał do wspawania strumienice po spieniężeniu kata wyjde na 0

Strojenie to jest 600-800 zł

Przecież to żadne kwoty kiedy 2 wałki do sportu kosztują 800 euro a kolektor pod turbo jest w portugali za 350 euro
http://store.trwperforman...&products_id=42

zresztą ktoś już założył w PL do K4M turbo , http://www.racingforum.pl...php?t67122.html
przy 0.6 bara rozpadł sie kolektor i silnik poszedł w drzazgi
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-11-01, 10:51   

Jak już masz to zakładaj na co czekasz?;) I tak nikogo nie sluchasz i wiesz lepiej.
Cytat:
obecnie na doładowaniu 0.5 bara wyszło 179 koni i 235Nm

Jak dla mnie spoko.
Pękł kolektor później na spawie a to nie dziwne w benzynie gdzie temp spalin o wiele wyższe.U znajomego gościa pękły spawy i to w 1.5dci który zakładał o wiele większe turbo z 2.0dci więc to normalka.
 
eliks 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 0.9
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate Plus
Dołączył: 10 Lip 2021
Posty: 337
Skąd: Lidzbark
Wysłany: 2021-11-01, 11:41   

Fruxo napisał/a:
Kolektor -200-300
uszczelka kolektora z aso 90 zł
przepustnica z kablem 50 zł
to już mam

dolot ~100 zł

wydech wyciągnął bym sam i dał do wspawania strumienice po spieniężeniu kata wyjde na 0

Strojenie to jest 600-800 zł

Przecież to żadne kwoty kiedy 2 wałki do sportu kosztują 800 euro a kolektor pod turbo jest w portugali za 350 euro
http://store.trwperforman...&products_id=42

zresztą ktoś już założył w PL do K4M turbo , http://www.racingforum.pl...php?t67122.html
przy 0.6 bara rozpadł sie kolektor i silnik poszedł w drzazgi

No to żadne koszty. 1.3 TCe to też niedrogi koszt bo 3-4k zł. Ale wiadomo, do tego komp, skrzynia, pierdoły i robi się koszt.
_________________
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2021-11-01, 12:58   

Zakładanie turbo do tego silniak to głupota , lepiej wyjdzie FR4t kupić w rozbitku za ok 7-9 tyś i wszystko przełożyć z zegarami. No to jest silnik z potencjałem i dostępem do części tuningowych w ludzkich pieniądzach. Tylko że łatwiej kupić w rozbitku i wyklepać niż wszystko przekładać ..
I tu wracamy do pkt wejście , mam silnik 120 tyś km przebiegu od nowości w moich rękach olej, rozrząd wszystko robiłem sam na ori częściach po co mam teraz wsadzać jakieś klocka z niewiadomego źródła ? Ja mam e46 wydmuszkę porobiona którą średnio trzeba co miesiąc holować :mrgreen:
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-11-01, 13:03   

Haha toż było mówione ze kompresor to najniższy ból i koszta a ty dalej swoje
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2021-11-01, 13:05   

kompresora nie ma gdzie założyć co już tez było mówione, nie bez powodu na necie nie ma jednego K4M z kompresorem
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-11-01, 13:43   

Jak się popieści to się wszystko zmieści i wiem, że są małe eatony np
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2021-11-01, 22:57   

co z tego że sa, jak nie ma gdzie tego napędzić
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne