Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Wpływ stylu jazdy na zużycie paliwa w funkcji prędkości śred
Autor Wiadomość
chrom6 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 100 TCE
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 04 Lis 2021
Posty: 381
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2021-12-27, 13:07   

Wynik będzie różny w zależności od okoliczności :-) tylko mam wrażenie że trzeba dorosnąć aby to zrozumieć.
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 835
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-12-27, 13:27   

chrom6 napisał/a:
Wynik będzie różny w zależności od okoliczności :-) tylko mam wrażenie że trzeba dorosnąć aby to zrozumieć.


Niedaleko mego miejsca zamieszkania jest taka szeroka droga prowadząca do centrum miasta, zwykle dość mocno zakorkowana. Już lata temu zauważyłem, że jadąc statecznym 50 km/h jest szansa na zieloną falę; każde przyspieszenie oznacza, że na światłach jesteś za wcześnie -- więc stoisz (feler jest taki, że większość kierowców goni, więc stoją na światłach -- więc nawet jadąc owe 50 km/h dojeżdża się do świateł w momencie, kiedy rajdowcy jeszcze nie ruszą...)
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1083
Skąd: Kępno
Wysłany: 2021-12-27, 15:45   

@defunk; taką prawidłowość da się zauważyć niemal wszędzie - w zdecydowanej większości "zielona fala" jest skonfigurowana pod stałą prędkość, max dla danego odcinka drogi. Niestety, mam wrażenie że większość kierowców z dużych miast nigdy tego nie pojmą i przez to sami tworzą korki.
Decydująca o braku ciągłości ruchu część kierowców nadal wychodzi z założenia, że im szybciej wystartuje ze świateł i im większą szybkość rozwinie, tym jest większa szansa że kolejne światła zapalą zielone się wcześniej albo będą mieli wspomnianą w tym wątku "nadwyżkę czasu" ;)
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Henry 



Marka: Dacia
Model: Duster 4wd
Silnik: 1.3 TCe
Rocznik: 2022
Wersja: Prestige
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2021
Posty: 71
Skąd: Warmia
Wysłany: 2021-12-27, 20:21   

Niby takie oczywiste, a jednak nie.
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2021-12-27, 20:37   

velomar napisał/a:
Michał B24 napisał/a:
Jeżdzę dużo wolniej i dalej dojeżdżam w tym samym czasie.

To nie jest chwalenie się, tylko nauka, że niezależnie jak zasuwasz i tak dojedziesz w tym samym czasie.

Doprawdy?
Czyli co, całą naukę ze szkoły, że prędkość, droga i czas są ze sobą ściśle powiązane mam wyrzucić do kosza?
Przecież to co piszesz to ewidentna bzdura. Powiedz to jakiemuś kierowcy rajdowemu czy wyścigowemu.
Jeśli na jakimś odcinku jedziesz wyraźnie szybciej niż innym samochodem a dojeżdżasz w tym samym czasie to znaczy, że na innym musiałeś jechać wolniej, albo stawałeś po drodze na jedzenie czy siku. Albo przed zamkniętym przejazdem kolejowym.


Fizykę znam, używam na codzień, jednakże na polskich drogach jest wiele czynników spowalniających i co z tego, że zasuwasz przez 15km bardzo szybko, jak nastepne kilkadziesiąt spędzisz za kimś jadacym wolniej. Już się nauczyłem, że wyprzedzenie x aut, generuje przyjazd x sekund, nie minut szybciej. Na dłuższą metę, nie opłaca się
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2021-12-27, 20:38   

r70 napisał/a:
@defunk; taką prawidłowość da się zauważyć niemal wszędzie - w zdecydowanej większości "zielona fala" jest skonfigurowana pod stałą prędkość, max dla danego odcinka drogi. Niestety, mam wrażenie że większość kierowców z dużych miast nigdy tego nie pojmą i przez to sami tworzą korki.
Decydująca o braku ciągłości ruchu część kierowców nadal wychodzi z założenia, że im szybciej wystartuje ze świateł i im większą szybkość rozwinie, tym jest większa szansa że kolejne światła zapalą zielone się wcześniej albo będą mieli wspomnianą w tym wątku "nadwyżkę czasu" ;)
To nie taki problem. Wyobraź sobie Kępno z liczbą mieszkańców razy 50, a wliczając jeszcze studentów, przyjezdnych do pracy - to razy 70. Do tego liczba samochodów na drodze razy 50. Kilometry drog razy 20. I teraz godziny szczytu 7-9 oraz 15-18, wtedy wszyscy stoją w korkach, tłumy pieszych na chodnikach, w autobusach, w tramwajach. Tu jest główny problem. W moim mieście czesto zmieniaja cykle swietlne - myślę sobie, że chca odzwyczaić od jazdy na styk. Czasem jest zielona fala, czasem jej nie ma.
Ostatnio zmieniony przez eio 2021-12-27, 20:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1083
Skąd: Kępno
Wysłany: 2021-12-28, 01:15   

eio napisał/a:
r70 napisał/a:
@defunk; taką prawidłowość da się zauważyć niemal wszędzie - w zdecydowanej większości "zielona fala" jest skonfigurowana pod stałą prędkość, max dla danego odcinka drogi. Niestety, mam wrażenie że większość kierowców z dużych miast nigdy tego nie pojmą i przez to sami tworzą korki.
Decydująca o braku ciągłości ruchu część kierowców nadal wychodzi z założenia, że im szybciej wystartuje ze świateł i im większą szybkość rozwinie, tym jest większa szansa że kolejne światła zapalą zielone się wcześniej albo będą mieli wspomnianą w tym wątku "nadwyżkę czasu" ;)
To nie taki problem. Wyobraź sobie Kępno z liczbą mieszkańców razy 50, a wliczając jeszcze studentów, przyjezdnych do pracy - to razy 70. Do tego liczba samochodów na drodze razy 50. Kilometry drog razy 20. I teraz godziny szczytu 7-9 oraz 15-18, wtedy wszyscy stoją w korkach, tłumy pieszych na chodnikach, w autobusach, w tramwajach. Tu jest główny problem. W moim mieście czesto zmieniaja cykle swietlne - myślę sobie, że chca odzwyczaić od jazdy na styk. Czasem jest zielona fala, czasem jej nie ma.


hehe... ale ja nie piszę z perspektywy Kępna :) To za małe miasto żeby mówić o jakiejkolwiek zielonej fali :D
Najwięcej doświadczenia w zakresie jazdy w korkach "zdobyłem" we Wrocku - przez kilka lat jeździłem tam 5 dni w tygodniu. Teraz już tak nie muszę, ale ilekroć tam jestem to widzę że większość nawyków "ułanów za kierownicą" pozostała na tym samym poziome. Podobne zachowania obserwuję w we wszystkich dużych miastach - niestety.
Może uściślę - nie pisałem o wszystkich możliwych sytuacjach, tylko o takich w których to ewidentnie zły styl sporej grupy kierowców powoduje że jedzie się nie płynnie, tylko skokowo.
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2021-12-28, 01:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2021-12-28, 07:33   

Tu bym się zgodził.

Cała teoria o średniej prędkości też się zgadza, jednakże:

1 Jadę na złamanie karku i doganiam ciezarówkę, ale mogę ją dopiero wyprzedzić w miejscu X
2 Jadę sobie spokojnie, doganiam tą samą ciezarówke z punktu 1, ale duzo później. Jednak i tak moge ja wyprzedzić w punkcie X, w którym to, ta sama cieżarówka będzie dokładnie w tym samym czasie.

Predkość średnia wychodzi ta sama, a zużycie paliwa nie. Takich punktów X na zaplanowanej trasie jest sporo i cała podróż kończy sie w tym samym momencie.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2021-12-30, 19:38   

chrom6 napisał/a:


na czas przejazdu danym odcinkiem składa się wiele składowych, z których prędkość jest jednym ale nie jedynym.


A jakież to są te inne składowe?
Im szybciej porusza się samochód, tym większą drogę pokonuje w jednostce czasu, więc drogi szybciej ubywa, a czas jej pokonania się skraca. Jeśli samochód stoi to prędkość chwilowa wynosi zero, więc mnożenie tej prędkości przez czas daje również okrągłe zero. Drogi nie ubywa, a czas leci. Prędkość średnia spada. Jak by na to nie patrzeć, ostateczny wynik zawsze zależy od prędkości i od niczego innego.
Prędkość średnia nigdy nie będzie wyższa od maksymalnej prędkości chwilowej.
Nawet jeśli pokonasz jakiś odcinek jadąc idealnie równym tempem, bez zatrzymań i osiągasz średnią 60 km/h to aby tą średnią zwiększyć musisz gdzieś jechać szybciej. Inaczej się nie da.
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2021-12-30, 20:48   

Prędkość średnia zależy od czasu w którym przejedziesz odcinek. W którym miejscu wzoru na predkość srednią masz jakąkolwiek prędkość?

Vśr=L(m/km)*t(s/min/h)

Praw fizyki sie nie da oszukać.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2021-12-30, 22:19   

W którym miejscu wzoru na predkość srednią masz jakąkolwiek prędkość?
Tak naprawdę to w każdym, bo fizyki nie da się oszukać.
Samochód pokonuje drogę nie dlatego, że porusza się z jakąś wyliczoną prędkością średnią, tylko dlatego, że porusza się z realną prędkością chwilową.
Gdybyś narysował wykres gdzie na osi poziomej byłby czas, a na pionowej prędkość chwilowa, to całkowitą drogę przebytą w czasie możesz wyliczyć "na piechotę" (w bardzo dobrym przybliżeniu) dzieląc np. całą trasę na odcinki sekundowe i obliczając pole powierzchni prostokątów utworzonych przez taki sekundowy odcinek i odczyt prędkości chwilowej, a potem je sumując. To się chyba nazywa całkowanie (dawno byłem w szkole). Wcale nie musisz znać prędkości średniej. Jeśli wiesz, że podróż trwała np. godzinę i znasz prędkość chwilową w każdej sekundzie to bez problemu wyliczysz przebytą w tym czasie drogę.
Wyjaśni to ten film (od 10min48s):
https://www.youtube.com/watch?v=4xE9EkuCPEw
Ostatnio zmieniony przez velomar 2021-12-30, 22:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2021-12-31, 08:45   

Po co całkować, jak to jest bardzo prosty wzór, do ogarnięcia przez 6 latka?
Prędkość w czasie.

Do prędkości średniej wlicza sie nawet postój na siku
 
EBmazur 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 584
Skąd: Mazury
Wysłany: 2021-12-31, 10:54   

Cytat:
velomar
Kod:
Michał B24 napisał/a:   
Jeżdzę dużo wolniej i dalej dojeżdżam w tym samym czasie.

To nie jest chwalenie się, tylko nauka, że niezależnie jak zasuwasz i tak dojedziesz w tym samym czasie.


Doprawdy?
Czyli co, całą naukę ze szkoły, że prędkość, droga i czas są ze sobą ściśle powiązane mam wyrzucić do kosza?
Przecież to co piszesz to ewidentna bzdura. Powiedz to jakiemuś kierowcy rajdowemu czy wyścigowemu.
to tylko część nauki - a praktyka czasem jest inna niż teoria .
Kilka lat temu dziennikarze ( polscy a nie anglojęzyczni ) zrobili swego rodzaju eksperyment . Jednego dnia jechali " na wariata " z Warszawy do Krakowa czy Katowic . Zajęło im to oczywiście ileś tam czasu . Następnego dnia jechali tę samą trasę o tej samej porze , jak i poprzednio w dzień powszedni i jazda zgodna z przepisami ( w tym bez przekraczania prędkości ) zajęła im raptem coś 10 czy 15 minut więcej . Płynna jazda jest często bardziej efektywna niż szarpanie się .
I nie porównuj , proszę , jazdę rajdową / wyścigową do jazdy po drogach publicznych
_________________
Czerwone jeżdżą szybciej
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2021-12-31, 12:20   

Zarówno na rajdach, jak i w życiu, prędkość pokonania jakiegoś odcinka jest funkcją pokonanej drogi w czasie. Z tego wynika prędkość na danym odcinku drogi.

Czy bedziemy całkować poszczególne cząstkowe prędkości, co w życiu takie proste nie jest, czy zapiszemy sobie czas startu i czas mety, wyjdzie nam to samo.

Róznica między prędkością średnią z komputera, a rzeczywistą jest taka, że komputer nie zlicza czasu postoju, gdy samochód jest wyłączony, w sensie, tankowanie, siku gdy kluczyk wyjmiemy ze stacyjki, czy tez podobny stan przy karcie handsfree.

Nawet na rajdzie, jak się zatrzymamy na odcinku specjalnym, a pozostały czas zasuwamy 10 razy szybciej od innych, to liczy sie czas przybycia na metę. Jeśli czas zatrzymania jest długi, to o dobrym wyniku mozna pomarzyć.

Stąd wniosek, zasuwamy i musimy po drodze tankować, nie daj Boże LPG, to okaże się, że jadąc szybciej, dojedziemy później niż jadąc wolniej bez tankowania. To tylko przykład.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2021-12-31, 14:03   

velomar napisał/a:
Jeśli samochód stoi to prędkość chwilowa wynosi zero, więc mnożenie tej prędkości przez czas daje również okrągłe zero. Drogi nie ubywa, a czas leci. Prędkość średnia spada. Jak by na to nie patrzeć, ostateczny wynik zawsze zależy od prędkości i od niczego innego.

Czy Wy w ogóle czytacie uważnie moje posty?
Przecież to co powyżej napisałem wyraźnie uwzględnia wliczanie do prędkości średniej postojów, czyli momentów, gdy prędkość wynosiła 0.
Cały mój wywód miał tylko pokazać, że ostateczny rezultat w skali makro (prędkość średnia) wynika wprost z tego, co dzieje się po drodze w skali mikro (analiza prędkości chwilowej). I nie ma tu już żadnych dodatkowych zmiennych. Wszystko jest zawarte w przebiegu prędkości chwilowej w czasie.
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2021-12-31, 14:11   

Mówimy o tym samym, tylko Ty sie denerwujesz. Wyluzuj. Nigdzie nie podważałem poprawności Twoich wyliczeń, tylko że można to prościej wyliczyć, niż całkując.

Bo w sumie prędkość średnia to bardzo łatwo wyliczalna wartość.

Z własnego doswiadczenia, powyzej mój wywód, niezależnie jak zasuwam to i tak dojeżdżam w tym samym czasie.

Ze tak powiem, ostatnio często jeżdzę Świnoujście - Gdynia. No najwyzsza prędkość srednia mi wyszła, jak jechałem najwolniej, bo sie nigdzie nie zatrzymywałem, paliwa wystarczyło, a nie byłem zmeczony i nie musiałem odpoczywać.
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1083
Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-07-05, 15:25   

Odkopię wątek.
Ostatni powrót z urlopu - A1+S8 - łącznie 500km (2+2+bagaż). Ja jechałem na tempomacie 110km/h, tego samego dnia tą samą drogą wracał znajomy (2osoby+bagaż). Jechał VW Polo 1.4TSI - dynamicznie, do 150km gdzie się dało. Ja miałem średnią z całej trasy trochę powyżej 96km/h, znajomy chwalił się że "prawie" 100km/h (nie chciał uwierzyć kiedy mu odpowiedziałem moją średnią). Dystans dość długi- różnica w czasie przejazdu - u mnie 5h12min, znajomy (zakładając 100km/h) 5h. Różnica - 12min ! wg mnie pomijalna. Różnica w spalaniu - u mnie 7.4L/100 LPG (na Pb byłby pewnie ok. 5-6lL/100) u znajomego 7.7L/100Pb.
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2022-07-05, 15:28, w całości zmieniany 3 razy  
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 835
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2022-07-05, 16:21   

r70 napisał/a:
jechałem na tempomacie 110km/h, tego samego dnia tą samą drogą wracał znajomy (2osoby+bagaż). Jechał VW Polo 1.4TSI - dynamicznie, do 150km gdzie się dało.(...) Różnica w spalaniu - u mnie 7.4L/100 LPG (na Pb byłby pewnie ok. 5-6lL/100) u znajomego 7.7L/100Pb.


W sumie dość proste: żeby jechać 150 km/h trzeba często zwalniać i przyspieszać, co powoduje znaczące zwiększenie spalania, natomiast utrzymanie jakiejś tam (nieco niższej) przelotowej pozwala trzymać pedał gazu w jednym z grubsza położeniu.

(Jak ktoś nie wierzy, proponuję przejechać się rowerem, na określonej, niedługiej trasie:
- pierwszy raz pedałując miarowo i jednostajnie,
- drugi raz przyhamowywać i nadganiać (tak, żeby dojechać w tym samym czasie),

a na końcu sprawdzić, po którym przejeździe bardziej bolały uda ;-)
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne