Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Rozważania o elektrykach
Autor Wiadomość
hak64 


Marka: Mercedes
Model: 300SE
Silnik: 3,0
Rocznik: 1987
Dołączył: 26 Gru 2015
Posty: 180
Skąd: Żory
Wysłany: 2022-03-16, 10:46   

jas_pik napisał/a:
Już skończyły się czasy biegania po autostradzie do stacji benzynowych , bo na nawet na eSkach sa one oddalone o kilkadziesiąt km. Sa wyspecjalizowane służby/pomoce drogowe od tego i zazwyczaj nie dolewają paliwa bo żaden nowoczesny spalinowiec jeśli zabraknie mu paliwa w trasie raczej nie da rady odpalić , Są szybko wciągane na lawetę ( to samo dotyczy też EV) .
Powstają też służby które mogą dowieźć albo małą szybką stację ładowania . Popatrz się też np na nową Kia EV6 która może pożyczyć prad ze swojego baku innemu pojazdowi EV. O przenośnych małych agregatach nie będę pisał :)
No i wracając do meritum.
EV naładujesz za darmo ze swojego dachu. Coś nie słyszałem o małych rafineriach na dachu żeby samemu sobie produkowac benzynę
Czasy się zmieniaja .

Ty naprawdę widzisz tylko, to co chcesz widzieć. Pisząc pożyczyć miałem na myśli pożyczyć paliwo z baku innego kierowcy - wtedy nie trzeba latać kilometrami do stacji. Drugi problem, którego nie widzisz, to fakt, że mówię o sytuacji, gdy w opisywanym korku stoją samochody spalinowe i elektryczne - tu załóżmy jest ich 30% w kilkukilometrowym korku. Powiedz mi teraz ile czasu potrwa rozładowanie takiego korka przy pomocy autolawet, jeśli ściągnięcia z drogi wymaga kilkaset pojazdów?
jas_pik napisał/a:
EV naładujesz za darmo ze swojego dachu. Coś nie słyszałem o małych rafineriach na dachu żeby samemu sobie produkowac benzynę
Czasy się zmieniaja .

I znowu "moja racja jest mojsza". Wysil sie i pokaż ilu mieszkańców miast (blokowisk) ma możliwość produkowania swojego darmowego (to też pojęcie względne) prądu? Natomiast benzynę można z powodzeniem zastąpić metanolem, który - również z powodzeniem - można produkować z bioodpadów.
Miłego dnia.
_________________
specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-03-16, 11:44   

hak64 napisał/a:

Ty naprawdę widzisz tylko, to co chcesz widzieć. Pisząc pożyczyć miałem na myśli pożyczyć paliwo z baku innego kierowcy - wtedy nie trzeba latać kilometrami do stacji.

Przecież odpowiedziałem na to, własnie taki Kia EV6 zasili kazdego EV - . Zadam pytanie ilu kierowców wozi kanister w swoim pojeździe. jak przepisy dotyczace dróg typu A i S okreslają co trzeba zrobić gdy się stanie w drodze ? przypominam
jas_pik napisał/a:
Popatrz się też np na nową Kia EV6 która może pożyczyć prad ze swojego baku innemu pojazdowi EV.



hak64 napisał/a:
Drugi problem, którego nie widzisz, to fakt, że mówię o sytuacji, gdy w opisywanym korku stoją samochody spalinowe i elektryczne - tu załóżmy jest ich 30% w kilkukilometrowym korku.

Tyle że wtedy w tm korku spalinowe zuzywają ogromne ilości paliwa ( przypominam o drobnym przepisie który zakazuje miec uruchomiony silnik ponad 1 minute gdy pojazd stoi. EV w korku stojąc zuzywają naprawde niewielkie ilości energii w odróznieniu od spalinowych .


hak64 napisał/a:
Powiedz mi teraz ile czasu potrwa rozładowanie takiego korka przy pomocy autolawet, jeśli ściągnięcia z drogi wymaga kilkaset pojazdów?

jw ( wystarczy że taka KIA dostarczy energię tym którym zabrakło, PS. Już w tej chwili mimo że PL jest zapóżniona w rozwju EV mamy szybkie łądowarki średnio co 50 km na większości dróg .



hak64 napisał/a:
I znowu "moja racja jest mojsza". Wysil sie i pokaż ilu mieszkańców miast (blokowisk) ma możliwość produkowania swojego darmowego (to też pojęcie względne) prądu? Natomiast benzynę można z powodzeniem zastąpić metanolem, który - również z powodzeniem - można produkować z bioodpadów.
.

Można i tak . W takim razie ile silników w tych wszystkich pojazdach w PL jest przystosowanych do spalania metanolu ? Ilu z nich korzysta z tego
Tak się składa że w PL w blokach mieszka poniżej 40 % społeczeństwa . A 60 procent w domach . Oni wszyscy mogą korzystać z własnych instalacji PV.
Rozkład w miastach jest na zasadzie 50/50 .
Można posłuchać byłego prezydenta , wziąć kredyt i kupić/zbudować dom.
Znam już kilka wspólnot które zainwestowały we własne instalacje PV bo dachów wolnych w miastach jest sporo , a to znacząco obniża koszty mieszkania w blokach. Można zakładać spółdzielnie energetyczne do takiej właśnie produkcji prądu na potrzeby mieszkańców. Można instalować panele na dachach wiat śmietnikowych . Rozwiązań jest sporo już w obecnie obowiązującym prawodawstwie.
Paliwa kopalne nie będe tanieć a tylko drożeć , jak każda energia. A to jest jedno z rozwiązań.
Pamietaj że także proponowane samochody na wodór też są elektrykami , tyle tylko że wożą ze sobą ogniwa paliwowe które wytwarzają w samochodzie z wodoru prad .
Wodoru kanisterkiem nie pożyczysz i nie przeniesiesz .
Aha gdyby nie niecne działania pani Merkel to pożyczka prądu z samochodu do samochodu - bardzo szybka już dawno byłaby możliwa . Czy tez normalne zasilanie dmu przy awarii sieci elektrycznej .
Po katastrofie w Japonii w 2011 roku takie malutkie miejskie samochodziki ( znane w Polsce jak tzw trojaczki czyli Mitsubishi iMiEV /Peugeot ion/Citroen C0 ) przez kilka tygodni swoimi malutkim akumulatorami dostarczały energię do szpitali w pobliżu miejsca katastrofy
Polecam poczytać : https://www.nytimes.com/2...es/08JAPAN.html
Miłego dnia
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
hak64 


Marka: Mercedes
Model: 300SE
Silnik: 3,0
Rocznik: 1987
Dołączył: 26 Gru 2015
Posty: 180
Skąd: Żory
Wysłany: 2022-03-16, 13:14   

jas_pik napisał/a:
Przecież odpowiedziałem na to, własnie taki Kia EV6 zasili kazdego EV - . Zadam pytanie ilu kierowców wozi kanister w swoim pojeździe. jak przepisy dotyczace dróg typu A i S okreslają co trzeba zrobić gdy się stanie w drodze ? przypominam

Benzynę możesz nalać nawet do butelki po coli.
jas_pik napisał/a:
Przecież odpowiedziałem na to, własnie taki Kia EV6 zasili kazdego EV -

Tak, a ta Kia ma baterię 500 KWh? Czy też może także wyczerpać swoją stojąc w korku na mrozie?
jas_pik napisał/a:
Tyle że wtedy w tm korku spalinowe zuzywają ogromne ilości paliwa ( przypominam o drobnym przepisie który zakazuje miec uruchomiony silnik ponad 1 minute gdy pojazd stoi.

Przypomnę zatem, że przepisy ruchu drogowego są mi znane z racji wykonywanego zawodu, a przepis mówi o postoju ponad 1 minutę. Zajrzyj zatem do definicji, czym jest postój - podpowiem art 2 pkt 30 Ustawy pord
jas_pik napisał/a:
EV w korku stojąc zuzywają naprawde niewielkie ilości energii w odróznieniu od spalinowych .

Tak, o ile nie stoi na mrozie...
jas_pik napisał/a:
mamy szybkie łądowarki średnio co 50 km na większości dróg .

Nawet gdyby były co 5 km, to w przypadku, który opisuję (wielokilometrowy korek) trudno pchać rozładowanego elektryka
jas_pik napisał/a:
Można i tak . W takim razie ile silników w tych wszystkich pojazdach w PL jest przystosowanych do spalania metanolu ? Ilu z nich korzysta z tego
.
Tu się trochę przejęzyczyłem, bo chodzi o etanol. W Brazylii jakoś sobie z tym radzą, a dostosowanie normalnego benzyniaka do spalania etanolu - nawet w warunkach garażowych - nie jest trudne.
jas_pik napisał/a:
Pamietaj że także proponowane samochody na wodór też są elektrykami , tyle tylko że wożą ze sobą ogniwa paliwowe które wytwarzają w samochodzie z wodoru prad .

Jest też inna możliwość, ale widać nie doczytałeś - możliwość zabudowania generatora wodoru do zwykłego silnika spalinowego (takie eksperymenty już z sukcesem przeprowadzano), tyle, że koncerny widzą swój interes wyłącznie w ogniwach wodorowych i dystrybucji wodoru jako paliwa.
_________________
specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-03-16, 14:11   

hak64 napisał/a:
Benzynę możesz nalać nawet do butelki po coli.

Na stacji paliw ? Śmiem wątpić
Są już swiadczone ( na razie w D i CH) usługi dojazdu przejezdnej stacji łądowania na samochodzie ( to taki odpowiednik kanistra)
hak64 napisał/a:
Tak, a ta Kia ma baterię 500 KWh? Czy też może także wyczerpać swoją stojąc w korku na mrozie?

A który samochód ma zbionik paliwa 1000 l ? , takiego porównania użyłeś .Stojąc odpowiednio długo na mrozie wyczerpie się i akumulator trakcyjny w EV i zbiornik paliwa w spalinowycm


hak64 napisał/a:
Tak, o ile nie stoi na mrozie....

jw opisałem że już większośc producentów EV stosuje PC bo zmniejsza to w sposób znaczący zużycie energii .
hak64 napisał/a:
Nawet gdyby były co 5 km, to w przypadku, który opisuję (wielokilometrowy korek) trudno pchać rozładowanego elektryka
.
Tak samo jak pchać spalinowy w którym skończyło się paliwo. Na pewno wiesz że prawie żadnego nowego pojazdu w którym skończyło się paliwo prawie nie uda się odpalić poprzez dolewkę tej przysłowiowej butelki po coli paliwa . Bo system sie zapowietrzy i nie pozwoli na uruchomienie. Ja osobiście nie miałem takiego przypadku ale byłem świadkiem że nie dało się uruchomić i skończyło się na zabraniu pojazdu przez lawetę

hak64 napisał/a:
bo chodzi o etanol. W Brazylii jakoś sobie z tym radzą, a dostosowanie normalnego benzyniaka do spalania etanolu - nawet w warunkach garażowych - nie jest trudne.

Metanol a etanol to przy spalaniu wszystko jedno . Oczywiście że nie jest trudne . Nic nie jest trudne ale czasami tak kosztowne że sę nie opłaca

hak64 napisał/a:
Jest też inna możliwość, ale widać nie doczytałeś - możliwość zabudowania generatora wodoru do zwykłego silnika spalinowego (takie eksperymenty już z sukcesem przeprowadzano), tyle, że koncerny widzą swój interes wyłącznie w ogniwach wodorowych i dystrybucji wodoru jako paliwa.

Tak tylko że do tej pory wydajność takiej instalacji jest zbyt niska a w zwiazku z tym nieekonomiczna.
Już bardziej ekonomiczne na dzień dzisiejszy jest produkowanie syntetycznej benzyny albo bezpośrednio z węgla albo bezpośrednio z CO2 .

PS. Nie docinam czy czytałeś czy nie . Ja tylko informuję bo w przestrzeni krąży wiele dziwnych domysłów / przeinaczeń czyli tego co się ładnie określa fakenewsów .
A że przez te 10 lat kilkoma pojazdami BEV przejechałem osobiście dobrze ponad 200 kkm to naprawdę znam wady i zalety EV od podszewki.
Jako że dla mnie czy Dacia czy dowolny EV służą jako narzędzia do przemieszczania się widze ile oszczędzam używając na jazdy miejskie właśnie EV ,i oszczędzam aby na długie dalekie wyjazdy za poczynione oszczędności wynająć odpowiedni do skali wyjazdu pojazd
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2022-03-16, 14:37   

Może nie jest tak źle z tymi korkami i zimnem ;-)
https://moto.pl/MotoPL/7,170318,28009851,wlasciciel-tesli-utknal-w-korku-na-14-godzin-i-sie-cieszyl.html
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2022-03-16, 20:18   

Panowie, dajcie se trochę na wstrzymanie. To że po roku 2035 nie będzie można zarejestrować nowego samochodu spalinowego - to niewielki problem. Samochody zarejestrowane przed tą datą pójdą do utylizacji ok 2055 roku - pod warunkiem że taki rok w ogóle będzie w historii ludzkości. A do tego czasu kto będzie chciał elektryka wybierze elektryka, kto spalinowy to spalinowy. A które wyjście będzie lepsze się okaże - choć najprawdopodobniej będzie zupełnie inaczej - kto nie wierzy niech sprawdzi prognozy na 2020 rok stawiane w 1990 roku :mrgreen: .
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1091
Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-03-17, 22:41   

w międzyczasie zrobiłem rekonesans i nadal nikt nie chciał mi założyć elektrowni słonecznej na dachu za free, więc usilnie proszę o informacje jak to się ładuje samochody za darmo ?
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-03-18, 08:53   

A ktoś Ci zrobił pokrycie dachowe za darmo?
Nie ?
A PV może nie całkiem za darmo ale możesz znacznie ograniczyć koszty.
odpowiedz na kilka pytań.
1. Jakie masz ogrzewanie w domu ? Jeśli kopciucha to możesz dostać olbrzymią dotację do wymiany kopciucha na PC. Wtedy także koszt instalacji PV zostanie obniżony o około 80% ( tzw dotacja podstawowa)
Dodatkowo otrzymasz z programu "Mój prąd" około 3000 zł
I wisienka na torcie : po wykorzystaniu tych dwóch dotacji może pozostałą kwotę wydatków na PC+PV zmniejszyć ulga podatkową z tytułu tzw "termomodernizacji"
Czyli jeśli koszt łączny PC+PV może wynieść około 40 000 zł to w ramach pierwszej formie dotacji otrzymasz zwrot około 32 000 zł ( 80% kosztów)
Dotacja "Mój prad" 3 000 zł
Do rozliczenia zostaje ci kwota 5000 zł rozliczając to w rozliczeniu podatkowym dostaniesz około 1 500 zł . czyli de facto twoje koszty to 3 500 zł .
czyli będziesz miał system za 8.75% wartości .
Także , ten tego . Prawie darmo . Chyba że uważasz inaczej .
Jesli do tego masz np dach z eternitu to z tzw funduszy norweskich cała procedura demontażu ( a często także całość nowego pokrycia dachowego wraz z montażem ) będziesz miał za darmo.
Wystarczy udać się do urzędu gminy/miasta i popytać o dofinansowania.
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2022-03-18, 09:02   

Punkty darmowego ładowania są zlokalizowane na tych samych stacjach paliw gdzie za darmo nalejesz ON, benzynę czy LPG. Natomiast co do darmowej elektrowni na dachu to takich nie ma, ale np. moja kosztowała we wrześniu 2020 16600 i do tej pory zaoszczędziłem na rachunkach za prąd ponad 5000, dodatkowo dostałem z mojego prądu 3000, ze zwrotu z podatku będzie jeszcze ~
2300. Najdalej za 2lata będę za darmo ładował rower elektryczny ;-)
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
hak64 


Marka: Mercedes
Model: 300SE
Silnik: 3,0
Rocznik: 1987
Dołączył: 26 Gru 2015
Posty: 180
Skąd: Żory
Wysłany: 2022-03-18, 09:43   

jas_pik napisał/a:
Także , ten tego . Prawie darmo .
damiaszek napisał/a:
Najdalej za 2lata będę za darmo ładował rower elektryczny

Tak, tak. Pod warunkiem, że instalacja fotowoltaiczna ma wieczystą gwarancję, nie wymaga serwisowania, przeglądów, czyszczenia... a jeśli nie ma wieczystej gwarancji, to najdalej za 20 lat kupisz sobie nową, niestety już bez bez dopłat, dotacji i programów...
Miłego dnia.
_________________
specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2022-03-18, 11:13   

Codziennie mam pełno ofert na fotovoltaikę. Bo? pewnie po zmianie przepisów nie ma różowo. A magazyn energii to b. wysoki koszt. pozdr
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2022-03-18, 11:39   

Czyli przez 16 lat za darmo będę ładował rower, czy też przewidujesz że nie wytrzyma instalacja 2 lat?
Do tej pory czyli przez półtora roku nie wymagała serwisowania, przeglądów, mycia(deszcz ją myje ;-) )i nie zaobserwowałem spadku mocy (teoretycznie około 1.5%). Posiadam też panel około 17 letni fizycznie uszkodzony rozbity i przebity na wylot (uszkodzony przy demontażu z przyczepy kamp.) i wyobraź sobie że on nadal działa daje około 60% wydajności nominalnej.
A co do psucia się urządzeń to akurat instalacje PV są chyba najodporniejsze ze wszystkich urządzeń jakie można mieć w ogólnie pojętym "gospodarstwie domowym" i w przeciwieństwie do innych używanych w domu urządzeń w przypadku PV można mówić o stopie zwrotu wydanych pieniędzy.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2022-03-18, 11:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
tomkasz 



Marka: Opel
Model: Astra
Silnik: 1.4 T LPG
Rocznik: 2018
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 14 Sie 2021
Posty: 253
Skąd: małopolska
Wysłany: 2022-03-18, 12:45   

jas_pik napisał/a:
Jakie masz ogrzewanie w domu ? Jeśli kopciucha to możesz dostać olbrzymią dotację do wymiany kopciucha na PC. Wtedy także koszt instalacji PV zostanie obniżony o około 80% ( tzw dotacja podstawowa)
Dodatkowo otrzymasz z programu "Mój prąd" około 3000 zł
I wisienka na torcie : po wykorzystaniu tych dwóch dotacji może pozostałą kwotę wydatków na PC+PV zmniejszyć ulga podatkową z tytułu tzw "termomodernizacji"
Czyli jeśli koszt łączny PC+PV może wynieść około 40 000 zł to w ramach pierwszej formie dotacji otrzymasz zwrot około 32 000 zł ( 80% kosztów)
Dotacja "Mój prad" 3 000 zł
Do rozliczenia zostaje ci kwota 5000 zł rozliczając to w rozliczeniu podatkowym dostaniesz około 1 500 zł . czyli de facto twoje koszty to 3 500 zł .
czyli będziesz miał system za 8.75% wartości .
Także , ten tego . Prawie darmo . Chyba że uważasz inaczej .

Nie ma żadnego poparcia tych okrągłych kwot w dokumentach/programach :!: Dopóki nie ma żadnego dowodu na tego typu "ładne słowa" - to jest to bezwartościowa pisanina.
_________________
Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-03-18, 14:12   

hak64 napisał/a:

Tak, tak. Pod warunkiem, że instalacja fotowoltaiczna ma wieczystą gwarancję,

Zawyczaj urzaddzenia maja gwarancję 10 lat a panele 20 lat . Pisze o gwarancji producenckiej . Bo te wszystkie firmeki które powstały w ciągu ostatnich 2 lat w swoich "chłytach marketingowych " daja nie wiadomo co .
hak64 napisał/a:
nie wymaga serwisowania,
Nie wymaga
hak64 napisał/a:
przeglądów, czyszczenia.
nie wymaga , ale jak chcesz możesz oczyszczać panele samemu - będzie większa produkcja
hak64 napisał/a:
.. a jeśli nie ma wieczystej gwarancji,
to najdalej za 20 lat kupisz sobie nową, niestety już bez bez dopłat, dotacji i programów...
.

Z oszczędności na samym prądzie na pewno wystarczy . A Ci którzy nie wierzą w to że to się opłaca będą płacili coraz więcej za prąd .

PS
Pisze z własnego doświadczenia . Na swojej hacjendzie taka instalację zamontowałem 10 lat temu . Wyszło mi to taniej niż budowa kotłowni itd. Mam ogrzewanie w pełni elektryczne ( kable grzejne) jadąc na hacjendę mogę zdalnie ( z telefonu właczyć ogrzewanie i będzie cieplutko jak dojade) Ciepła woda w kranie też będzie. .
Nie ma tam gazu sieciowego a budowa kotłowni na lpg i zbirnik byłyby dużo droższe niż cała ta instalacja PV i ogrzewanie elektryczne. Aha i każdego roku oddaję do sieci za darmo po ok 5 MWh czystej energii . Nikt mi za to nie płaci . A dlaczego ? B instalacja została zrobionana wyrost - aby zapewnić wystarczającą ilośc energii tak jakbym tam mieszkał stale . A jestem tylko w weekendy /święta i na tygodniowym urlopie .
Przez 10 lat ubytek produkcji jest rzedu 5% . Nidgy na dach nie wchodziłem i nie czyściłem paneli . Ani żadnej innej rzeczy serwisowej nie robiłem. Tak zdarzył sie problem - w wyniku wyładowania elektrycznego uszkodzony został tzw inwerter - mam już nowy z ubezpieczenia .
CBDU
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
gfedorynski 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2016
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 04 Lut 2014
Posty: 469
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-03-19, 16:13   

jas_pik napisał/a:
Aha i każdego roku oddaję do sieci za darmo po ok 5 MWh czystej energii . Nikt mi za to nie płaci


Oczywiście, że płaci, wykorzystujesz sieć jako akumulator, gdybyś chciał to zrobić off-grid, wyszłoby dużo drożej.
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-03-19, 19:43   

Nie zrozumiaeś tego co napisałem.
Moja instalacja produkuje rocznie około 11 MWh .Jako prosument mogę odebrać około 8,8 MWh ( z tego tzw. akumulatora . A odbieram łącznie przez cały rok około 3 MWh .
Czyli oddaje do sieci na czysto ponad 5 MWh .
I tak jest każdego roku od 10 lat .
Rozliczenie nadwyżki można zrobić tylko w ciągu roku następnego po wprowadzeniu . Ja nigdy jej nie odbieram .
No i jeszcze ważna rzecz przez to że mam tak duża instalację nie zdarzają sie takie spadki napięcia we wsi jakie były przed zamontowaniem mojej instalacji .
Ps , przez pierwszych kilka miesięcy zanim PGE podłączyło moją instalację do sieci ( miałem przydział mocy w wysokości 2kW na jednej fazie) nie mogłem właczyc nawet ogrzewania a właczenie kuchenki elektrycznej wywalało bezpiecznik na słupie . W zwiazku z tym musiałem zrobić instlacji quasi offgrid , z magazynem energii o pojemności 56 kWh . Aby to mogło zadziałac i aby instacja PV nie przyspieszała kręcenia licznika ( tak niestety wteddy to działao) musiałem zrobić ta instalację jako offgridową - jak okaząło się to bardzo proste - przy uzyciu UPS-a instalacji ongridowa może pracować poprawnie ( ale musi być prawdziwy sinus a nie tzw modyfikowany.
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
Ostatnio zmieniony przez jas_pik 2022-03-19, 20:03, w całości zmieniany 1 raz  
 
pastp 


Marka: FIAT, DACIA
Model: IDEA, SANDERO STEPWAY 2021
Silnik: 1,3 jtd, 1.0Tce LPG
Rocznik: 2005, 2021
Dołączył: 22 Sie 2010
Posty: 142
Skąd: Koszęcin
Wysłany: 2022-03-20, 09:22   

Kolego 10kw instalacją 10 lat temu musiała kosztować majątek. Chwała Ci że masz kasę...... Jednak opowiadasz o kawiorze takim jak ja, którego ledwo stać na śledzia 😀..... .
Elektryki to przyszłość i nic tego nie zmieni. Jak napisałem wcześniej, prawnie musi być wymóg by instalacja w każdym działała w obie strony, nawet w Springu. Potem trzeba w domu mieć zestaw off-grid z min. takim samym akumulatorem. Mam niedparte wrażenie, że nie do końca decydentom na świecie zależy na szybkim rozwoju tego kierunku. To samo w Polsce. Nie dziwi Was, że każdy projekt rozwojowy, obojętnie za jakiej dziedziny, nie jest wspierany przez nasze uczelnie ? Jeżeli coś wspierają to jest o tym za cicho.
 
Kauris 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV II Ph1
Silnik: 1.2 16v 73KM
Rocznik: 2015 120kkm
Wersja: Laureate
Dołączył: 21 Sie 2015
Posty: 618
Skąd: Poznań
Wysłany: 2022-03-20, 12:15   

A taki przykładowy kompleks bloków z halą garażową na 500 miejsc to jakiego rzędu moc przyłączeniową powinien mieć, by obsłużyć to co zjedzie się ładować po 16-tej? (zakładając 100% elektryków w obsadzie)
Ostatnio zmieniony przez Kauris 2022-03-20, 12:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-03-20, 12:36   

pastp napisał/a:
Kolego 10kw instalacją 10 lat temu musiała kosztować majątek. Chwała Ci że masz kasę...... Jednak opowiadasz o kawiorze takim jak ja, którego ledwo stać na śledzia 😀..... .




Jak się ma wiedze to instalacja PV nie jest taka droga jak kazdy mysli ( i jak proponują tysiące firemek na rynku). Marża na elementach instalacji to często nawet kilka tysięcy procent. A społeczeństwo łyka ich "chłyty marketingowe" niestety jak pelikany .
Zobacz jakimi samochodami rozbijają sie ich przedstawiciele handlowi
Panele do tego zestawu kosztowały mnie tyle co nic ( ale do tego trzeba mieć trochę wiedzy).
Koszt montażu był też niewiele większy niż 0 zł ( koszt wszystkich elementów do małej dodatkowej rozdzielni to około 370 zł) . Sam sporo zrobiłem.
Bo łączenie samych paneli zrobi każdy kto potrafi spiąć ze sobą wtyczki .
Koszty papierologii można powiedzieć że zerowe . Aby mieć uprawnienia do montażu i zgłoszenia wystarczy zrobić kurs ( ja robiłem fizycznie ) teraz są już w wersji online i zdać egzamin ( to koszt około 170 zł)
I tak w ciągu kilku godzin możesz być certyfikowanym instalatorem PV.
Kauris napisał/a:
A taki przykładowy kompleks bloków z halą garażową na 500 miejsc to jakiego rzędu moc przyłączeniową powinien mieć, by obsłużyć to co zjedzie się ładować po 16-tej? (zakładając 100% elektryków w obsadzie)

Wg obowiązujących już od paru ładnych lat przepisów jest to wszystko określone w wymaganiach technicznych

pastp napisał/a:
Elektryki to przyszłość i nic tego nie zmieni. Jak napisałem wcześniej, prawnie musi być wymóg by instalacja w każdym działała w obie strony, nawet w Springu. Potem trzeba w domu mieć zestaw off-grid z min. takim samym akumulatorem. Mam niedparte wrażenie, że nie do końca decydentom na świecie zależy na szybkim rozwoju tego kierunku. To samo w Polsce. Nie dziwi Was, że każdy projekt rozwojowy, obojętnie za jakiej dziedziny, nie jest wspierany przez nasze uczelnie ? Jeżeli coś wspierają to jest o tym za cicho.

To o czym piszesz powinno być wymogiem ale nie jest , bo dzięki takiej pewnej Pani z Niemiec w UE został wprowadzony system zasilania EV w całości opatentowany przez jedną firmę ( zgadza się - niemiecką )
Wcześniejszy system szybkiego ładowania EV tzw Chademo działał dwukierunkowo .
System wprowadzany tzw CCS2 jest trudny do zaimplementowania aby działał dwukierunkowo ( bo ta firma udostępnia protokół komunikacyjny jedynie dla producentów samochodów za olbrzymią odpłatnością i za każde zamontowane złącze pobiera słone opłaty patentowe.
Tak takie rzeczy sa możliwe tylko w UE gdzie sa różni i równiejsi i Niemcy ..
Ale od pewnego czasu PW pracuje już nad tym aby każdy pojazd elektryczny( nawet hybrydowy ) mógł być magazynem energii dla domu . Pomysł jest dość rewolucyjny i jak sprawdzałem fizycznie na moich samochodach jest prosty do instalacji i do tego niedrogi .
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
Ostatnio zmieniony przez jas_pik 2022-03-20, 12:49, w całości zmieniany 2 razy  
 
pastp 


Marka: FIAT, DACIA
Model: IDEA, SANDERO STEPWAY 2021
Silnik: 1,3 jtd, 1.0Tce LPG
Rocznik: 2005, 2021
Dołączył: 22 Sie 2010
Posty: 142
Skąd: Koszęcin
Wysłany: 2022-03-20, 12:44   

Ja też instalację 4.2 kW zrobiłem sam za 13 tys. a nie za 18 tys. z montażem i dalej twierdzę że to ekonomicznie jest nieopłacalne. Taką moc wybrałem bo 10kW to koszt samych materiałów ok 40 tys. Nie stać mnie. Fakt można to wykonać samemu ale i tak podłączenie , zgłoszenie do energetyki musisz zlecić
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-03-20, 12:51   

pastp napisał/a:
Ja też instalację 4.2 kW zrobiłem sam za 13 tys. a nie za 18 tys. z montażem i dalej twierdzę że to ekonomicznie jest nieopłacalne. Taką moc wybrałem bo 10kW to koszt samych materiałów ok 40 tys. Nie stać mnie. Fakt można to wykonać samemu ale i tak podłączenie , zgłoszenie do energetyki musisz zlecić

Gdybyś miał panele za darmo to ile by Cię kosztowała instalacja? T jest możliwe , a nawet to że sprzedający zapłaci Ci za każdy panel, bylebyś go od niego odebrał .
Powyżej opisałem że nic nie musisz płacić za zgłoszenie . Wystarczy że zrobisz uprawnienia ( kiedyś nazywane SEP-owskie)
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
pastp 


Marka: FIAT, DACIA
Model: IDEA, SANDERO STEPWAY 2021
Silnik: 1,3 jtd, 1.0Tce LPG
Rocznik: 2005, 2021
Dołączył: 22 Sie 2010
Posty: 142
Skąd: Koszęcin
Wysłany: 2022-03-20, 15:05   

Ok. Zamknijmy ten wątek szczęściarzu :mrgreen:
 
Kauris 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV II Ph1
Silnik: 1.2 16v 73KM
Rocznik: 2015 120kkm
Wersja: Laureate
Dołączył: 21 Sie 2015
Posty: 618
Skąd: Poznań
Wysłany: 2022-03-20, 17:45   

jas_pik napisał/a:
Wg obowiązujących już od paru ładnych lat przepisów jest to wszystko określone w wymaganiach technicznych
Że takie sprawy są unormowane, to wątpliwości nie mam, tylko chciałem uniknąć konieczności doktoryzowania się...
Minimalna moc przyłączeniowa dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym ma natomiast stanowić iloczyn 50 proc. liczby wszystkich stanowisk postojowych związanych z tym budynkiem i wartości mocy 3,7 kW, jednak nie mniej niż 3,7 kW, chyba że z tym budynkiem nie są związane żadne stanowiska postojowe.
(3,7kW*500 miejsc postojowych)*50%= 1MW dodatkowej mocy.

Nie mam zielonego pojęcia jakie teraz jest przyłącze, ale jakiś randomowy kalkulator z netu dla budynku 500 mieszkań, 15 wind, 2000 m hali garażowej, 1000m powierzchni wspólnej, 200 opraw oświetleniowych wyliczył 0,25MW. I jeśli temu wierzyć, a dla bezpieczeństwa podnosząc to nawet do 0,5MW to można sobie pogdybać, że daje to wzrost potrzebnej mocy przyłączeniowej o 300% I to mogą być kontraktowane moce bez realnej możliwości ich dostarczenia tak jak to się robi w świecie finansów (gdzie pożycza się pieniądze, których nie trzeba mieć)? Bo jeśli tak to spoko...
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-03-20, 19:24   

Tyle tylko że różnica w mocy przyłączeniowej to tak naprawdę sa większe średnice przewodów dochodzące do głównej rozdzielni budynku , większe zabezpieczania pomiędzy siecią operatora i trochę więcej okablowania w hali parkingowej .
Moce przyłączeniowe to są moce projektowane dla budynku mające znaczenie dla projektantów oraz wykonawców sieci.
Aha dla takiego przykładowego budynku jeśli został wybudowany po 1999 roku moc przyłączeniowa to co najmniej 0,5 MW
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2022-03-21, 05:45   

500 mieszkań 500kW - wszystkiego najlepszego, w zimie pęka rura i w każdym mieszkaniu trzeba włączyć 2 farelki po 2kW...
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne