Nowe badanie z 2021 wpływu EGR w silniku diesla z CR ( Bosch common-rail system CRS2–16) na m.in. skutki ekologiczne - produkty spalania jak i ekonomię spalania Biodiesla. Poniżej wykres zależności zużycia silnika od obciążenia silnika dla różnych stopni wypełnienia zaworu EGR i różnych ciśnień atm.
Widać wyraźnie , że dla każdego przypadku dla obrotów do 1800rpm wyłączenie EGR - z wypełnienia PWM 16% na 0% - czyli "wyłączenie", zmniejsza zużycie paliwa diesla na przypadającą jednostkę pracy ( moc * czas ). W badaniu nie zmieniali kąta początku wtrysku.
Mało jeździłem ostatnio bo trzeba oszczędzać , ale już wkrótce zobaczę czy faktycznie coś pomogło samo ograniczenie EGR.
bsfc_egr.jpg Study on the Influence of EGR on the Combustion Performance of Biofuel Diesel at Different Ambient Simulated Pressures
Marka: Renault
Model: Koleos II
Silnik: 2.0 dci
Rocznik: 2019 Pomógł: 3 razy Dołączył: 27 Kwi 2020 Posty: 122 Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2022-07-01, 12:10
corrado, błędów nie mam. DPF działa poprawnie. Jedyne zmiany to było podniesienie mocy i momentu. Ale i przed i po rozjazdy podobne. Czasami jak po zresetowaniu poziomu paliwa przez ddt4all jest trochę dokładniej. Ale ogólnie tendencja jest taka, że na autostradzie mam mniejszy błąd niż jeżdżąc spokojnie i ekonomicznie. Wygląda na to, że nie umiem jeździć Dusterem.
Marka: Renault
Model: Koleos II
Silnik: 2.0 dci
Rocznik: 2019 Pomógł: 3 razy Dołączył: 27 Kwi 2020 Posty: 122 Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2022-07-01, 13:33
corrado, Jak do czyszczenia? Auto nie ma żadnych objawów. Auto ma dopiero 82 tys km i od nowości takie rozjazdy były. Program ich nie zmienił. Od początku notuję sobie wszystko w Fuelio, więc widzę jak się to kształtuje na przestrzeni czasu. Zaniepokoiłeś mnie tymi wtryskiwaczami...
Marka: Renault
Model: Koleos II
Silnik: 2.0 dci
Rocznik: 2019 Pomógł: 3 razy Dołączył: 27 Kwi 2020 Posty: 122 Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2022-07-01, 13:35
Co do mapy to się nie wypowiem, bo się na tym nie znam. Tuner ma raczej dobre opinie, choć i najlepszym zdarzają się wpadki. Auto jeździ normalnie tylko lepiej jak seria. Na programie przejechałem już ok. 30 tys km
niestety muszę dalej poszukać map do Egra bo tylko na chwilę obecną mogę włączyć lub wyłączyć, co wydłuża nagrzewanie silnika . Obniżyłem obroty jałowe z 800 na 760obr/min i jeszcze nie ma drgań silnika większych, trochę choć trochę mniej spalać będzie na światłach . A poza tym faktycznie dodanie gazu nie byłoby złym rozwiązaniem, gdyby tylko dało się to podłączyć bezpiecznie i tanio, nawet mała ilość propanu wpuszczana w dolot podnosi lekko obroty i nie słychać stuków, można byłoby uruchamiać po przekroczeniu zadanego ciśnienia w kolektorze nawet z butli choćby małej z małym reduktorem bez podłączania do "nagrzewnicy".
Wyłączyłem Egr "progresywnie" od obrotów 1250/1500/min i większej dawce paliwa. Silnik się dobrze rozgrzewa jednocześnie.
Wyłączyłem też praktycznie do zera Post Injection - który miał na celu zmniejszenie produkcji zadymienia (kilkanaście stopni po głównym wtrysku jest wtrysk 2-3mg ). Wyłączenie Egr zmniejsza zadymienie ale zwiększa NOx , więc ogólnie bilans zadymienia powinien być mniej więcej ten sam.
Na razie jazda po mieście bez zmian - też pali 5.3L/100km ale więcej stoje w sumie niż jeżdzę na światłach w Warszawie, więc większy test będzie jak pojadę w trasę.
Na pewno plus jest, że po wyłączeniu Egr, boost jest szybciej budowany i jest większy moment obrotowy przy obrotach poniżej 2tys obr/min, więc można mniej deptać.
Ostatnio zmieniony przez corrado 2022-07-22, 08:59, w całości zmieniany 1 raz
Spalanie w trasie 4.2L/100km przy 110km/h i jazda na dziennych - myślę , że coś to dało . Także już nie zamulałem a spalanie spoko już na kanciastego dustera jeszcze z moimi wystającymi kołami trochę poza błotniki . Generalnie 3.8L/100km jadąc 90km/h jest wykonalne bo tak miałem przez pewien odcinek krótki ale nie chciało mi się tak zamulać. W nocy wracając do domu skasowałem licznik i było już 4.2L/100km i jadąc 100km/h-105km/h na ekspresówce (próbowałem utrzymać takie spalanie jak za dnia), przy zapalonych światłąch zarówkowych mijania a nie DRL .
Spalanie w trasie 4.2L/100km przy 110km/h i jazda na dziennych - myślę , że coś to dało . Także już nie zamulałem a spalanie spoko już na kanciastego dustera jeszcze z moimi wystającymi kołami trochę poza błotniki . Generalnie 3.8L/100km jadąc 90km/h jest wykonalne bo tak miałem przez pewien odcinek krótki ale nie chciało mi się tak zamulać. W nocy wracając do domu skasowałem licznik i było już 4.2L/100km i jadąc 100km/h-105km/h na ekspresówce (próbowałem utrzymać takie spalanie jak za dnia), przy zapalonych światłąch zarówkowych mijania a nie DRL .
basic egr map.jpg basic egr map - podstawowa mapa wypelnienia zaworu egr w procentach rpm i iq sa niepoprawne oznaczone tutaj, ale rosną w kierunkach w prawo i w doł odpowiednio oczywiscie
Przynajmniej w euro4 1.5dci jest wycofany dość mocno SOI - jest ok -3 do -4 BTDC ( czyli za TDC górnym martwym punktem walu korbowego) na pewno by zmniejszyc ilość NOx itp i moze ulagodzic hałasy pracy silnika itp.
Można dodać ok 0 do +2 stopni w obrotach do jazdy po trasie itd czyli ok 2-3k rpm
Tu znalazłem fajny film pokazujący jak wpływa początek czasu wtrysku na prace w CR, widać jest też tutaj oczywiście PILOT injection na ok 18st BTDC
W weekend wgrałem mapę z przyśpieszonym początkiem wtrysku o (ok 2 stopnie ) wtrysku dla mapy z przedwtryskiem do jazdy na codzień i prędkości przy ok 120km/h ( sprawdziłem wcześniej logując ) do 32mg/suw i 1250-3250 rpm, zwiększając też lekko ciśnienie wtrysku (20barów). Zwiększyło to lekko moment obrotowy - oczywiście nie ma mowy o wgniataniu w fotel :D - ale jeśli ktoś jeździ kilka lat danym silnikiem w aucie to wyczuje poprawę - auto lepiej rusza z takim samym wciśnieciem pedału przyśpieszenia, który wyznacza żądaną ilość paliwa.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum