Wysłany: 2022-05-23, 18:03 Dziwny sygnał dźwiękowy po odpaleniu silnika
Szanowni,
Dacia Lodgy 2016, silnik 1.6SCe 102KM z założoną instalacją gazową Landi Renzo.
Od kilku dni obserwuję dziwny objaw: kiedy odpalam silnik, po krótkim czasie (od 30 sekund do +/- półtorej minuty) odzywa się krótki sygnał ("piknięcie") składający się z dwóch dźwięków - krótkiego i długiego ("kropka - kreska").
Poza tym wszystko działa normalnie, nie zauważam żadnej różnicy w pracy silnika czy funkcjonowaniu auta. Co istotne - nie zapala się także żadna kontrolka sugerująca jakąś awarię, brak jakiegoś płynu czy niskie ciśnienie w oponach.
Myślałem, że to może instalacja gazowa – pojechałem do warsztatu, gdzie mi ją zakładano, gazownik podłączył komputer i stwierdził, że żadnych błędów nie ma, a on o takim sygnale nic nie wie. Wsiadł ze mną do samochodu, żeby go usłyszeć - i stwierdził, że to nie jest sygnał z instalacji LPG, tylko z auta.
Po zajrzeniu pod maskę stwierdziłem, że poziom płynu chłodniczego jest niski (w okolicy "min") - więc go dolałem, ale to nic nie zmieniło.
Szukałem w sieci, szukałem w instrukcji - nigdzie nie znalazłem informacji o takim objawie. Czy ktoś z Was wie, o co może chodzić?
Nie, zdecydowanie nie o to chodzi. To, o czym mówię, nie jest "po zgaszeniu", tylko przeciwnie, po włączeniu silnika - i nie jest to nieokreślone brzęczenie, tylko wyraźny sygnał składający się z dwóch "piknięć", krótkiego i długiego.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II Ph1
Silnik: 1.2 16v 73KM
Rocznik: 2015 120kkm
Wersja: Laureate Pomógł: 21 razy Dołączył: 21 Sie 2015 Posty: 618 Skąd: Poznań
Wysłany: 2022-05-24, 08:35
Porównaj sobie z innymi ostrzegawczymi dźwiękami "daciowymi" typu jazda z podniesionym ręcznym, otwartymi drzwiami, czy obciążonym siedzeniem pasażera bez zapiętego pasa, by mieć pewność, że to brzmi identycznie.
Zero podobieństwa. Wszystkie wymienione przez Ciebie sygnały są "ciągłe": jeśli mam podniesiony ręczny albo pasażer nie ma zapiętego pasa, system będzie "pikał" tak długo, aż przyczyna sygnału zniknie (czy też, w przypadku niezapiętego pasa, zdaje się przez dwie minuty). Tu mam jednorazowym krótki sygnał "kropka-kreska" i potem cisza.
Poza tym wszystkim sygnałom o ręcznym, pasach czy drzwiach towarzyszy zapalenie odpowiednich ikonek.
Myślę, że pojadę na dniach do warsztatu, żeby mi podłączyli auto do komputera - może coś pokaże?
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II Ph1
Silnik: 1.2 16v 73KM
Rocznik: 2015 120kkm
Wersja: Laureate Pomógł: 21 razy Dołączył: 21 Sie 2015 Posty: 618 Skąd: Poznań
Wysłany: 2022-05-24, 09:47
Nie zrozumiałeś mnie. Nie chodziło mi o naturę tych sygnałów, a o fizyczne ich źródło - pipczyk. Dacia ma swój jeden pipczyk i instalacja (czy tam panel kontrolny) LPG ma swój pipczyk. Bardzo prawdopodobne jest, że generują trochę inną barwę dźwięku. I o to bym się zaczepił. Nie wiem jak wymusić pracę pipczyka z LPG, ale wiem jak wymusić pracę pipczyka daciowego - by się upewnić przez porównanie brzmienia - który z nich ci pipczy te 30 sek po odpaleniu. Gazownikowi się wydawało, że to daciowy pipczyk pipczy, ale nie widzę argumentów...
Cóż, mogę się wsłuchać, ale trochę zakładam, że gazownik "wie, co mówi" - skoro komputer nie pokazuje żadnych błędów, gaz działa normalnie i żadne instrukcje producenta nie mówią o takim sygnale…
Posłucham. No i zajrzę o warsztatu "ogólnego", żeby mi sprawdzili komputerem, czy samochód jakichś błędów nie zgłasza.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II Ph1
Silnik: 1.2 16v 73KM
Rocznik: 2015 120kkm
Wersja: Laureate Pomógł: 21 razy Dołączył: 21 Sie 2015 Posty: 618 Skąd: Poznań
Wysłany: 2022-05-24, 12:24
Ewentualnie jeszcze jakieś inne pipczyki typu czujniki cofania, kamera/rejestrator, nawigacja w radio...
Test kontrolek zaraz po zapłonie zapala wszystkie kontrolki (zygzak, czujniki TPMS)? Może jakiś magik już tam był...
Albo rezerwa w baku? ;) (piszczy ale nie pamiętam jak i kiedy)
Ostatnio zmieniony przez Kauris 2022-05-24, 12:26, w całości zmieniany 1 raz
Nie, to nie to. Jeżdżę tym samochodem od nieco ponad roku, jestem pierwszym właścicielem w Polsce (przywieziony z Francji), i dotąd nic takiego się nie działo. Zaczęło się jakiś tydzień temu.
I tak, jak pisałem wyżej - poza tym jednym, dziwnym sygnałem wszystko chodzi jak zwykle, nic się nie zmieniło.
_________________ ____
Jan
Ostatnio zmieniony przez Pooh 2022-05-24, 12:27, w całości zmieniany 1 raz
kiedy odpalam silnik, po krótkim czasie (od 30 sekund do +/- półtorej minuty) odzywa się krótki sygnał ("piknięcie") składający się z dwóch dźwięków - krótkiego i długiego ("kropka - kreska")
Dokładnie taki sygnał pojawia się po dezaktywacji systemów bezpieczeństwa wyjęciem bezpiecznika od pompy ABS, ale świecą się wtedy kontrolki na desce (ABS, ogólna ostrzegawcza i samochód na wężykach). Jednak pojawia się on już po przekręceniu kluczyka, jeszcze przed odpaleniem (przynajmniej w Sandero).
Jeśli pojawia się dopiero po kilkudziesięciu sekundach to podejrzewam, że chodzi raczej o awarię któregoś z czujników przy kołach, bo system musi to sprawdzić w ruchu. Wyjęcie bezpiecznika system widzi od razu.
A jak z działaniem ABS, kontroli trakcji? Uaktywnia się? Spróbuj na jakiejś luźnej nawierzchni.
Oczywiście bezpieczniki też możesz sprawdzić (ten główny od ABS jest zapewne w skrzynce pod maską). Może poprzedni właściciel coś tam grzebał.
O, widzisz, to są bardzo konkretne wskazówki. Sprawdzę działanie ABS (choć kontrolki się nie palą), a jak zajadę do warsztatu, żeby podpięli auto do komputera, to poproszę ich też o sprawdzenie tych bezpieczników - ja jestem laikiem i wolę, jak to robią fachowcy.
Dzięki!
_________________ ____
Jan
Ostatnio zmieniony przez Pooh 2022-05-24, 15:13, w całości zmieniany 1 raz
Właśnie przeżyłem z moją Dacią historię z gatunku "Czary, panie, czary".
Dwa miesiące temu wrzuciłem tu pytanie o dziwny sygnał dźwiękowy, którego nie umiałem zidentyfikować (cały wątek TUTAJ
W skrócie: po odpaleniu silnika Dacia dawała dziwny sygnał dźwiękowy ("kropka-kreska"), którego wyjaśnienia nie znalazłem w żadnej instrukcji ani na żadnym forum.
Kilkoro w Was sugerowało mi wtedy, co warto sprawdzić - niestety nic z tego się nie sprawdziło.
Auto trafiło do warsztatu, po podpięciu do komputera wyskoczyło kilka błędów, które jednak były spowodowane czym innym. Mechanik poprawił co było do poprawienia, "skasował" błędy - tajemniczy sygnał zniknął na kilka dni, ale zaraz wrócił. Poddałem się - trudno, niech pika, skoro żadnej awarii nie ma i jeździ normalnie.
Wczoraj po raz pierwszy od dłuższego czasu wybierałem się w dłuższą drogę (miałem do zrobienia ~ 700 km), więc zajrzałem na stację, żeby sprawdzić ciśnienie w oponach, czego - przyznaję ze wstydem - nie rozbiłem od zmian opon na letnie. Zgodnie z instrukcją w przednich kołach powinno być 2,4, w tylnych 2,9. Z przerażeniem stwierdziłem, że w lewym tylnym kole miałem ciśnienie 1,2! (W ogóle nie rzucało się w oczy, żeby opona była płaska). Napompowałem do podręcznikowej 2,9, wsiadłem, ruszyłem i… "tajemniczy sygnał" zniknął!
I na razie nie wrócił.
I muszę przyznać, że jestem naprawdę zaskoczony. I to podwójnie.
Raz - że NIGDZIE w żadnych instrukcjach i na żadnych forach nie znalazłem informacji o tym, że samochód może w ten sposób sygnalizować zbyt niskie ciśnienie w oponie.
Dwa - że przecież moja Lodgy ma specjalną kontrolkę, która powinna się zapalać, kiedy ciśnienie w oponach jest nieprawidłowe - a kontrolka się nie paliła.
Po prostu czary.
Co Wy na to?
_________________ ____
Jan
Ostatnio zmieniony przez Pooh 2022-07-10, 12:54, w całości zmieniany 2 razy
...przecież moja Lodgy ma specjalną kontrolkę, która powinna się zapalać, kiedy ciśnienie w oponach jest nieprawidłowe - a kontrolka się nie paliła.
Dlatego wcześniej zasugerowałem, że warto sprawdzić zaraz po przekręceniu kluczyka gdy zapalają się testowo wszystkie kontrolki - czy te od tpms i wielufunkcyjny zygzak na pewno działają. W sumie nie odpisałeś że działają (napisałeś że są - temat zostawiłem), a to one powinny się świecić (zygzak na czerwono) gdy tpms zgłasza problem krytyczny pipczykiem (zwykły ubytek ciśnienia zygzak żółty i bez pipczyka). Przy czym jest to opis działania u mnie systemu z fizycznymi czujnikami na wentylach.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum