Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2023-01-15, 17:10
Systemy bezpieczeństwa i teoria kompensacji ryzyka.
Autor Wiadomość
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-01-14, 16:30   Systemy bezpieczeństwa i teoria kompensacji ryzyka.

Zebrałem trochę materiałów do przemyśleń na ten temat:
https://dziennikubezpieczeniowy.pl/2004/06/03/Jeszcze_o_kompensacji_ryzyka/artykul/16275
https://www.latimes.com/a...sk35-story.html
https://www.theverge.com/...-crash-research
https://www.youtube.com/watch?v=UeZl_V7BnC0
https://www.youtube.com/watch?v=cWDCpHHt35s
 
EBmazur 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 581
Skąd: Mazury
Wysłany: 2023-01-14, 17:40   

Jak ktoś wali taki tekst :" Inaczej mówiąc kompensujemy sobie zabezpieczenia ryzykowniejszym zachowaniem. ( ...) Człowiek bez spadochronu z najwyższym tylko trudem da się namówić za skok z wysokości pięciu kilometrów.Człowiek zaopatrzony w spadochron czyni to nieraz wręcz z rozkoszą." i odnosi to do zachowania się kierowców mających świadomość stosowania różnych systemów bezpieczeństwa , to dalej już nie czytam.
Skoczek bez spadochronu to nie ryzykant tylko samobójca.
Pewnego rodzaju zabezpieczeniem/ systemem bezpieczeństwa dla skoczka jest spadochron zapasowy ( to są jego "pasy bezpieczeństwa")
_________________
Czerwone jeżdżą szybciej
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-01-15, 07:09   

https://www.l-instruktor....ml#.Y8OTUv6ZNPY
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 832
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-01-15, 09:10   Re: Systemy bezpieczeństwa i teoria kompensacji ryzyka.

velomar napisał/a:
Zebrałem trochę materiałów do przemyśleń na ten temat:
https://dziennikubezpieczeniowy.pl/2004/06/03/Jeszcze_o_kompensacji_ryzyka/artykul/16275
https://www.latimes.com/a...sk35-story.html
https://www.theverge.com/...-crash-research
https://www.youtube.com/watch?v=UeZl_V7BnC0
https://www.youtube.com/watch?v=cWDCpHHt35s



Nic nie zebrałeś, po prostu przekopiowałeś parę linków; bajdełej to jest taka inna teoria -- że wiele osób zgadza się z tym, co ostatnio przeczytało/obejrzało, zwłaszcza jeśli w miarę pasuje to do ich poglądów ;-)
 
Kauris 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV II Ph1
Silnik: 1.2 16v 73KM
Rocznik: 2015 120kkm
Wersja: Laureate
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 21 Sie 2015
Posty: 618
Skąd: Poznań
Wysłany: 2023-01-15, 14:35   

To teraz jest dobry moment, by skonfrontować to ze statystyką. Skoro przytaczasz coś co w jednym z linków jest nazwane "badaniami z lat 70-tych", można się chyba pokusić o luźną ocenę efektu obranego kierunku w kwestii poprawy bezpieczeństwa na drogach po 50-ciu latach i potem zastanowić się czy warto sobie zawraca głowę konstruktami typu "kompensacja ryzyka". Bo takie coś zapewne występuje, ale tak jak płaskość linii horyzontu, w oderwaniu od całego obrazu, może rodzić niepotrzebne pomysły...
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-01-15, 22:30   Re: Systemy bezpieczeństwa i teoria kompensacji ryzyka.

defunk napisał/a:

Nic nie zebrałeś, po prostu przekopiowałeś parę linków; bajdełej to jest taka inna teoria -- że wiele osób zgadza się z tym, co ostatnio przeczytało/obejrzało, zwłaszcza jeśli w miarę pasuje to do ich poglądów ;-)

Kolejny malkontent - zamiast podziękować, że wygrzebuję z czeluści internetu ciekawe rzeczy, to od razu krytykuje.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-01-16, 03:13   

Jeśli ktoś wątpi w teorię kompensacji ryzyka to niech spojrzy choćby na futbol amerykański i jak zmieniał się sposób gry na coraz bardziej agresywny wraz ze zmianami w sprzęcie ochronnym (kaski, zbroje). Problem wstrząśnienie mózgu i późniejsze trwały zmiany w mózgu (chroniczna encefalopatia pourazowa) to problem, o którym mówi się coraz głośniej w środowisku.
https://www.youtube.com/watch?v=oGwe1Hf2Igg
https://www.youtube.com/w...G7FdapKwck&t=2s
https://www.youtube.com/watch?v=Y8F7xNe3ygs
https://www.youtube.com/watch?v=8Kuvpjw1fAo
 
EBmazur 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 581
Skąd: Mazury
Wysłany: 2023-01-16, 04:46   

Cytat:
velomarKolejny malkontent - zamiast podziękować, że wygrzebuję z czeluści internetu ciekawe rzeczy, to od razu krytykuje.

Co dla Ciebie jest ciekawe to niekoniecznie ciekawi innych.
_________________
Czerwone jeżdżą szybciej
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2023-01-16, 09:24   

Cytat:


Ta teoria, znajduje potwierdzenie w rzeczywistości, jednakże nie należy tego brać tak dosłownie.

Przykład z naszych dróg: Jak ktoś jeździł Fiatem 126p (P jak Sport oczywiście), to jeździł nim z prędkością 80-90 posiadając rodzinę. młody jechał ponad jednego Macha :-P

Dziś jazda maluchem drogą krajową, przyspiesza siwienie, choroby krążenia i serca, bo jest po prostu niebezpieczna.

W dzisiejszych czasach, cały system, jest oparty na współczesnych rozwiązaniach i jazda autem bez ABS, ESP, czy innych TTLi (trzy tajemnicze litery), robi się po prostu dużo bardziej niebezpieczna niz w okresie, gdy to auto było nowe. Inaczej się jeździ, szybciej, wincej, wincej.

No nie da się cofnąć czasu, często zmieniam auta. Na co dzień, jeżdżę współczesnym, ale do zabawy mam takie starodawne i niestety no inaczej sie jeździ. To już nie te czasy, aby na co dzień jeździć staruchem. No mnie brak ABS zaskakuje czasem, choć kiedyś umiałem nim zahamować lepiej niż z ABSem. No już człek wyszedł z wprawy. treningiem można przywrócić tą umiejętność, ale wole ten czas poświęcić na trening własnego organizmu, lub spędzenie czasu z przyjaciółmi w knajpie, niż ćwiczyć umiejętność panowania nad dupowozem w imię ascezy. Wole ascezę ćwiczyć w innych obszarach życia...
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 832
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-01-16, 10:39   Re: Systemy bezpieczeństwa i teoria kompensacji ryzyka.

velomar napisał/a:
defunk napisał/a:

Nic nie zebrałeś, po prostu przekopiowałeś parę linków; bajdełej to jest taka inna teoria -- że wiele osób zgadza się z tym, co ostatnio przeczytało/obejrzało, zwłaszcza jeśli w miarę pasuje to do ich poglądów ;-)

Kolejny malkontent - zamiast podziękować, że wygrzebuję z czeluści internetu ciekawe rzeczy, to od razu krytykuje.


Ależ nie widzę niczego nadzwyczajnego w tym, że coś sobie pomyślałeś, znalazłeś w sieci garść linków potwierdzających Twe tezy -- i wrzuciłeś te odnośniki. Nawet nie byłoby nadzwyczajnym gdybyś choćby streścił to, co tam jest napisane; większym wysiłkiem byłoby problemowe przedstawienie zagadnienia (za i przeciw).

Dla mnie jest nadzwyczajne, że się dziwisz, że internet reaguje jak reaguje, tj. niektórzy (ja) kpiną ;-)
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-01-16, 15:33   

Nie będę streszczał np. rozmowy z profesorem Fredem Menneringiem (Fred Mannering, Executive Director of the Center for Urban Transportation Research, and Professor of Civil and Environmental Engineering at the University of South Florida) trwającej 1g13min. Mogę wskazać ciekawe fragmenty. Nie będę pisał elaboratów na kilka stron i stawiał tez, bo i tak laisar dopatrzy się gdzieś odniesienia do polityki albo propagowania jakiegoś światopoglądu i wyrzuci mój wysiłek do kosza (co już wielokrotnie, bezczelnie czynił).
Ostatnio zmieniony przez velomar 2023-01-16, 15:34, w całości zmieniany 1 raz  
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2023-01-16, 16:12   

Co nie zmienia faktu, że z tą teorią sie nie do końca zgadzam, bo rozwój technologii istotnie przesuwa granicę bezpieczeństwa, żyjemy duzo bardziej ryzykownie niż 30 lat temu, jadac szybciej, szybciej pokonujac zakrety, ale kiedyś mielismy do dyspozycji konia i karetę. Dla nich to dopiero ryzykownie sie zachowujemy.

Co nie zmienia faktu, że dać palec, a wezmą cała rękę. Tak jest Świat poukładany.
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 832
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2023-01-16, 16:31   

Michał B24 napisał/a:
żyjemy duzo bardziej ryzykownie niż 30 lat temu, jadac szybciej, szybciej pokonujac zakrety, ale kiedyś mielismy do dyspozycji konia i karetę. Dla nich to dopiero ryzykownie sie zachowujemy.


Słyszałem kiedyś taki żarcik (a może dwa): że jak w przyszłości ludzkość ustali, na podstawie wykopalisk, że kiedyś podróż polegała na tym, że dwa pojazdy rozpędzały się w sposób, który gwarantował (w przypadku kolizji) bardzo poważne konsekwencje, aby szarżować na siebie -- i omijać się w ostatniej chwili o kilka łokci -- to nie będzie w stanie w to uwierzyć.
Kontra jest właśnie taka, że jazda konna była i tak bardziej ryzykowna, bo koń mógł się zbiesić i ponieść, pogryźć, zrzucić, etc., trzeba było go karmić, dać mu odpocząć... No ale w gruncie rzeczy wówczas podróżowała olbrzymia mniejszość, bo cała reszta co najwyżej dojeżdżała do pierwszego większego miasteczka na targowisko.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2023-01-16, 16:11   

Poprzednie posty zostały skasowane z powodu obrażania interlokutorów, a nie przez politykę.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-01-16, 21:02   

https://www.youtube.com/watch?v=emg8qCFkduU
 
Henry 



Marka: Dacia
Model: Duster 4wd
Silnik: 1.3 TCe
Rocznik: 2022
Wersja: Prestige
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2021
Posty: 71
Skąd: Warmia
Wysłany: 2023-01-16, 21:53   

Michał B24 napisał/a:
W dzisiejszych czasach, cały system, jest oparty na współczesnych rozwiązaniach i jazda autem bez ABS, ESP, czy innych TTLi (trzy tajemnicze litery), robi się po prostu dużo bardziej niebezpieczna niz w okresie, gdy to auto było nowe. Inaczej się jeździ, szybciej, wincej, wincej.


U mnie ABS i ESP widzę aktywne tylko na polnej drodze jak jest dużo błota. Na asfalcie nigdy. Najwięcej niebezpiecznych sytuacji fundujemy sobie sami. To nie z samochodami ani ze zwiększonym ruchem jest problem.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-01-19, 17:39   

https://www.youtube.com/watch?v=p36NLTOQnwM
https://www.youtube.com/watch?v=rjdabZmR5Yc
https://www.youtube.com/watch?v=4WzwyjyFOwU
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 588
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-01-19, 17:58   Re: Systemy bezpieczeństwa i teoria kompensacji ryzyka.

defunk napisał/a:
większym wysiłkiem byłoby problemowe przedstawienie zagadnienia (za i przeciw).

Tu masz zestawienie za i przeciw:
https://www.ncbi.nlm.nih....les/PMC1123100/
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2023-01-20, 08:56   

Znamy angielski, ale wklejanie linków słabo działa.

Może tak opisz problem, do tego bibliografia?
Ostatnio zmieniony przez Michał B24 2023-01-20, 08:58, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne