Wysłany: 2010-06-01, 16:41 Heal and toe (hamowanie z międzygazem)
Chciałem poznać opinie użytkowników na temat tej techniki, wiem że wywodzi się ona raczej z wyścigów, ale jej elementy (jej idee) lubię wykorzystywać na co dzień.
Chodzi o to że w trakcie hamowania, redukując biegi (tak, żeby hamować silnikiem) przed wbiciem niższego biegu uderza się piętą w pedał gazu (piętą bo lewa stopa wtedy wciska sprzęgło, a palce prawej są na hamulcu), obniża to skuteczność dohamowania, jednak samochód zachowuje się stabilniej (nie rwie nim w trakcie szybkiej redukcji, w której nie ma czasu na tzw. jazdę na pół-sprzęgle).
Moje zastosowanie - redukcja biegu przed wyprzedzaniem, faktycznie wydaje się że upłynnia to manewr przez co istnieje mniejsze prawdopodobieństwo utraty przyczepności (tyle że to taka redukcja bez hamowania). No ale pozwoliłem sobie kilkukrotnie na pustej ulicy dohamować w ten sposób (np do świateł) i myślę że jest to dość dobry sposób na hamowanie w sytuacjach awaryjnych (subiektywne odczucie), mimo że wymagało przynajmniej ode mnie kilkunastu prób.
Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate Pomógł: 12 razy Dołączył: 22 Mar 2009 Posty: 1889 Skąd: lubelskie
Wysłany: 2010-06-01, 17:01
Ciekawy sposób i raczej dla profesjonalistów. Jechałem jeden jedyny raz z kierowcą rajdowym jego wehikułem i on rzeczywiście tak hamował - czy spróbuję - raczej nie teraz, może za parę lat jak autko trochę pojeździ.
też długo się wahałem (ze dwa miesiące) od kiedy kolega mnie zaczął namawiać na zastanawianie się co robić żeby rozumieć się z samochodem. Później dorwałem jakieś pedały z zestawu komputerowego... i się zaczęło ;)
co prawda nie robię tego odruchowo, jednak myślę że to kwestia czasu.
Myślę że jedyne zagrożenie to spalenie sprzęgła (chodzi o to żeby nauczyć się z wyczuciem uderzać pedał gazu, bo po co podbijać obroty o więcej niż 1000-1500 i dobrze by było żeby cały "manerw" trwał jak najkrócej - bo w końcu chodzi o czas :) ). Czy na coś jeszcze powinienem zwrócić uwagę?
Osobiście skojarzyło mi się to z opowieściami ojca o samochodach które trzeba było podwójnie wysprzęglać - tam (chyba) również występował element "przygazówki" pomiędzy biegami...
Nie rozumiem, jak rozwiązać problem równoczesnego wciśnięcia trzech pedałów bez użycia pięty (to chyba anatomicznie niemożliwe). jeśli chodzi o redukcję przed wyprzedzaniem oczywiście starczają nogi (bo nie hamujemy).
Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate Pomógł: 12 razy Dołączył: 22 Mar 2009 Posty: 1889 Skąd: lubelskie
Wysłany: 2010-06-01, 18:35
czaju napisał/a:
Cytat:
Nie trzeba kombinować z piętą
Nie rozumiem, jak rozwiązać problem równoczesnego wciśnięcia trzech pedałów bez użycia pięty (to chyba anatomicznie niemożliwe) ...
Dlaczego niemożliwe ... może ktoś ma dodatkowa kończynę dolną (nie mylić z najdłuższym palcem) ... noga lewa na sprzęgle, środkowa na hamulcu, a prawa na gazie.
Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna Pomógł: 6 razy Dołączył: 20 Wrz 2007 Posty: 1106 Skąd: krakow
Wysłany: 2010-06-03, 20:45
Jednoczesne hamowanie z gazem tylko w sportowej jeżdzie, po to żeby na dohamowaniu silnik nie spadał z obrotów. Kończysz hamowanie i masz znowu ciąg do przodu. W codziennej jezdzie bezsens. Potem prawą nogą chodzisz nawykowo do siebie pozdr
Gość
Wysłany: 2010-06-04, 18:18
jurek napisał/a:
po to żeby na dohamowaniu silnik nie spadał z obrotów
Jeżeli nie odłączasz za pomocą sprzęgła silnika od skrzyni tylko używasz samego hamulca to obroty będą takie same niezależnie czy dajesz gaz czy nie natomiast auto jest stabilniejsze na zakręcie dzięki czemu można zakręt szybciej pokonać. Polecam spróbować z ciekawości tylko na początku nóżki sie plączą i to zniechęca:)
Sorry trochę nie doczytałem.
Chodzi o podkręcenie silnika przy wciśniętym sprzęgle?
To było do skrzyń niezsynchronizowanych. Natomiast stosuje się przy hamowaniu jednoczesne wciskanie gazu i robi się to lewą nogą(hamulec) i to auto rzeczywiście stabilizuje w zakręcie. Może o to Wam chodzi?
Ostatnio zmieniony przez Gość 2010-06-04, 18:29, w całości zmieniany 3 razy
Już wyjaśniam (nie zauważyłem odpowiedzi). Chodzi głownie o dohamowania z prędkości maksymalnych (w przypadku naszych Dacii), żeby było efektywnie w trakcie hamowania hamulcem nożnym, dobrze jest redukować biegi (tak, żeby i silnikiem hamować optymalnie), jednak w trakcie gdy mamy 3k obrotów na 5 biegu, zrzucimy do 4 biegu okaże się że mamy deficyt 1000-1500obrotów, przez co występuje szarpnięcie (i możliwa utrata panowania nad samochodem) i myk polega na tym, aby te obroty "podnosić" tak żeby płynnie hamować silnikiem.
Owszem zdarza mi się hamować lewą nogą, ale tylko czasami i tylko jak traktuję samochód jako sposób na rozładowanie stresu (mimo że jestem świadomy że tak to tylko na torze, bądź przy okazji rajdu ;p)
Ale jakie szarpniecie jesli hamujesz na maxa ? No i Dacia ma az tak slabe hamulce, ze trzeba ja wspomagac silnikiem i nie mozna redukowac ponizej 2000 ? NAwet jesli to chyba latwiej "złagodzic" sprzeglem...
no właśnie są dwa rozwiązania:
międzygaz albo półsprzęgło, jednak międzygaz jest szybszym rozwiązaniem. No i chodzi bardziej o silne dohamowania więc redukcje możesz wykonywać nawet przy 3000 obrotów, a szarpnięcie między 3000 obrotów - 100 które zdąży spaść na dajmy blisko 4000 - no fakt szybko wytracisz prędkość, ale kosztem stabilności. A hamowanie silnikiem jest bardziej efektywne przy wyższych obrotach, przez co warto redukować.
Tak jak słusznie zauważyli przedmówcy wywodzi się to z jazdy sportowej i mocnego dohamowania do zakrętów. Jest mnostwo filmów opisujących tą technikę na "jutiubie" ;p
Przekraczającym prędkość na dwujezdniówkach (nie ekspresowych i autostradach) również może się to przydać, bo zdarza się że albo przejedzie ktoś na czerwonym albo mocno hamuje ;p (są tacy nawet w naszym skromnym mocowo klubie)
Ostatnio zmieniony przez czaju 2010-06-21, 16:16, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum