W swoich poszukiwaniach i analizach doszedłem do wniosku i mogę stwierdzić, że w ASO serwisach dacii są podawane termostaty z temperaturą otwarcia 83 ˚C o numerze 8200558758 (V7022 83 C 0588). W diagnostyce na monitorze komputera odczytuje się parametry termostatu dla Dci silnik K9K tj. temperatura otwierania 89 ºC, zaś temperatura całkowitego otwarcia 99±2 ºC. ASO w ramach gwarancji nie chce wymieniać 83 ˚C na 89 ºC tłumacząc, że NIE. Szanownym Klubowiczom pragnę poinformować i doradzić. Na wymienionym termostacie z 83 ºC na 89 ºC temperatury otwarcia jeżdżę od 10.03.2010 r. i przejechałem 9 000 km. Nie stwierdziłem ubytku oleju nawet o pół kreski na bagnecie. Stwierdziłem, że spala mniej od 0.3-0.9 L/100 km. Zawsze świeciły i świecą cztery diody. Pokrętło ogrzewania w środkowym położeniu, na maksymalnym jest za gorąco. I tak po przejechaniu około 50 000 km fachowcy w literaturze technicznej podają wymianę termostatu ze względu techniczne wypracowanie i zużycie. Doradzam, że należy wymienić termostat i to u rzemieślnika (rzemieślnik to właściciel warsztatu, który pracuje w warsztacie razem z współpracownikami lub sam a części zamienne zakupuje w hurtowni na podstawie starej wymontowanej części.) Zostawcie ASO to za oszczędzicie na gotówce i to sporo nawet 70 % na nerwach i zdrowiu. A gwarancji nie anulują. Teoretycy i rzemieślnicy mechanicy w dyskusji stwierdzają, że wyższa przedmiotowa temperatura wpływa korzystnie na stan techniczny i eksploatację silnika. Wyrazy szacunku Wiktor.
Wiktor - dzięki za dobre wieści z pola boju - co mnie tylko niepokoi to fakt, że jakaś rozumna intencja towarzyszyła spec. z Renault w wymyślenia takiego termostatu 83C i wkładaniu go do K9K 1,5 dCi (nie tylko w Dacii) - czekam zatem na odpowiedź serwisu i dalej wertuję fora.
Ostatnio zmieniony przez Eutreia 2010-09-10, 16:58, w całości zmieniany 1 raz
Byłem dzisiaj w ASO w sprawie temperatury i tego że mam tylko dwie kreski mechanik mi powiedział że jest to wina źle wyskalowanego wyświetlacza bo gdyby temp. rosła po jednej kresce to by było widać jak się moje auto grzeje a tak to może być że przy tym wyskalowaniu już dwie kreski to 89 stopni i tak się będzie utrzymywało na wskaźniku,
Ale dla spokoju zamówią i wymienią na nowy niestety 83stopnie bo pytałem zobaczymy czy będą 4 kreski
_________________ Pawlo
Ostatnio zmieniony przez Pawlo 2010-09-11, 14:38, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-09-11, 15:06
Pawlo ja kiedyś te kreski i temp. silnika sprawdziłem bardzo dokładnie z komputerem podłączonym do auta - przejechałem tak kilka kilometrów aby zobaczyć przy jakiej temp. zapala się 4 kreska - okazuje się, że powyżej 79 stopnii Celsjusza zapala się 4-ta kreska.
W instrukcji serwisowej napisali :
0 kresek - temperatura poniżej 50 °C
2 kreski = temperatura od 50 do 80 °C
4 kreski = temperatura od 80 do 105 °C
6 kresek = temperatura od 105 do 115 °C
8 kresek = temperatura powyżej 115 °C
Także wszystko się zgadza.
Oczywiście ktoś może mieć np. temp 78 i będzie miał dwie kreski, gdyby temp. była większa o 2 stopnie to paliły by się 4 kreski.
Czy te dwa stopnie ma jakieś znaczenie ? _ Pewnie nie, tylko znów 4 kreski palą się również kiedy temp. wynosi 90 stopni - co jest odpowiednią temp. pracy silnika - i wtedy 12 stopni już różnicę robi.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-09-11, 15:16, w całości zmieniany 3 razy
Ale najważniejsze że założą nowy szkoda tylko że dalej 83 st ale powiedzieli ze tylko ten mają w systemie więc tego 89 założyć nie mogą. jak skończy się gwarancja to go zmienie tylko nie wiem czy dużo z tym jest roboty.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-09-11, 16:42
No trochę pracy jest z wymianą termostatu, bo w końcu trzeba spuścić płyn z układu, wymienić termostat a później wlać płyn i odpowietrzyć układ - ale akurat odpowietrzenie jest bardzo proste, gdyż po prawej stronie silnika, obok filtra na gumowym wężu znajduje się zaworek do odpowietrzania układu.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-09-11, 22:48, w całości zmieniany 1 raz
Użytkownicy Dacii z silnikiem benzynowym nie mają problemu z temperaturą i czteroma kreskami (diodami), ponieważ w tych silnikach układach zasilania są montowane termostaty z temperaturą otwarcia 89˚ C oczywiście i wymieniane. A w moim wozie ASO chciało wymienić na taki sam, jaki był wmontowany tj. 83˚ C, na co nie wyraziłem zgody i po wielkich zabiegach wymieniłem na 89˚C temperatury początkowej otwarcia termostatu
Czy te dwa stopnie ma jakieś znaczenie ? _ Pewnie nie, tylko znów 4 kreski palą się również kiedy temp. wynosi 90 stopni - co jest odpowiednią temp. pracy silnika - i wtedy 12 stopni już różnicę robi.
No tak, ale dwie kreski to również może być 65 stopni. Gdybym miał Dacie i 2 krechy nie odpuściłbym tematu. Może niektóre Dacie, zamiast do Hiszpanii jada do Polski
Ostatnio zmieniony przez MarkD 2010-09-11, 19:02, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-09-12, 17:05
krakry1 napisał/a:
Jackthenight podałeś dokładne temperatury płynu i odpowiadające im ilości kresek - rozumiem, że w Twoim 1,4 MPI. Nie wiesz czy tak samo jest w dieslu?
Dotyczy to również Diesla .
MarkD napisał/a:
Gdybym miał Dacie i 2 krechy nie odpuściłbym tematu. Może niektóre Dacie, zamiast do Hiszpanii jada do Polski
Oczywiście, i to samo chciałem przekazać w moim poście, poza tym w manualu serwisowym dla Diesla napisano wyraźnie, że odpowiednią temp. pracy silnika diesel jest 90 stopni.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-09-12, 17:11, w całości zmieniany 3 razy
Jackthenight podałeś dokładne temperatury płynu i odpowiadające im ilości kresek - rozumiem, że w Twoim 1,4 MPI. Nie wiesz czy tak samo jest w dieslu?
Tak jak pisałem wcześnie u mnie na starym i nowym termostacie:
-2 kreski przy 53˚C
- 4 kreski przy 84˚C
Przy czym przy starym termostacie czterech prawie nigdy nie miałem.
Ostatnio zmieniony przez tomi 2010-09-13, 06:32, w całości zmieniany 1 raz
Powiedzcie mi koledzy gdzie mogę znaleźć informację z instrukcji serwisowej jaki mają mi założyć termostat żeby pokazać w ASO że np. do diesli teraz zakładają 89st a nie tak jak mnie chcą założyć 83st bo tak mają w swojej serwisówce.
_________________ Pawlo
Ostatnio zmieniony przez Pawlo 2010-09-13, 19:13, w całości zmieniany 1 raz
I mnie również dotknął ten problem, który wcześniej mieli koledzy - w czasie jazdy z czterech kresek spada na dwie, ostatnio nawet na trasie przez 180 km jechałem niemal cały czas na dwóch kreskach przez co spalanie było wyższe. No i Logan dobija do trzech lat, więc zgadzałoby się, że w tym okresie termostat lubi się psuć.
Czeka mnie wizyta w serwisie, dobrze że jeszcze na gwarancji.
Jakby ktoś miał taki problem, to - tak jak u kolegów - była to awaria termostatu. Wymieniony na gwarancji, bez problemów w Nawrocie we Wrocławiu.
_________________ Dacia Logan 1.4 MPI 75 KM, wersja Access + poduszka pasażera
2007 - 2012, ok. 86 tys. km
To był naprawdę fajny wóz!
www.psur.pl - moja strona o podróżowaniu po Polsce
Witam wszystkich ja już jestem po wymianie teraz dwie kreski mam po ok 2-3km a cztery kreseczki wskakują za każdym razem po ok 7-8km.
Rozmawiałem z mechanikiem który pokazał mi na kompie początek otwarcia 85st koniec otwarcia 89st, następnie pokazał mi że wiatrak załącza się przy 85st i zrzuca temperaturę do 83. Termostat miał napisane po numerze referencyjnym 83 więc wnioskuję że jest to termostat 83st. Powiem że tak to jeszcze u mnie wskaźnik nigdy nie działał większość roku było na dwóch kreskach. Mechanik stwierdził że cztery kreski powinny się nawet zapalać przy pracy silnika na postoju a wtedy to ja nawet dwóch nie byłem wstanie uzyskać.
Polecam wymianę
Jestem po wizycie w serwisie i długiej dyskusji z diagnostą (cierpliwy człowiek , która uświadomiła mi kilka kwestii w zakresie termostatów do 1,5 dCi.
1. Włożenie termostatu 89 w okresie gwarancji więc jeszcze 4 lat jest niemożliwe dla jej zachowania bo w ASO tego zrobić nie mogą, w razie awarii silnika sprawdzą podzespoły (nr-y ref.) i mogą nie uznać gwarancji.
2. Serwis nie wie z czego wynika rozbieżność między tzw. serwisówką - która umożliwia wymianę termostatu tylko o temp. 83 a dokumentacją techniczną mówiącą o 89C - to pytanie zamierzam skierować do RP - dalej wierzę w jakiś rozumną intencję
3. Czy wymiana termostatu może wpłynąć na a) nagrzewanie wnętrza samochodu i b) uzyskanie tych upragnionych 4 kresek c)zmniejszenia spalania ?
Mój termostat (mam fabrycznie montowany 83C) - sprawdziliśmy jest sprawny. Jednak zwykle w jesieni-zimie-przedwiośniu silnik podczas nawet długiej jazdy do 160 km - nie osiąga 80 st (są dwie kreski - czyli jest niedobrze), czy włożenie termostatu 89 pomoże ? - NIE - czy włożymy 83C czy 89C będzie i tak zamknięty (temp. silnika jest poniżej 80C), i nie spowoduje szybszego nagrzewania.
Tym nie mniej, jeśli już mamy w cieplejsze dni te cztery kreski (=pow. 80 C) a silnik jest rozgrzany do 83-85C lub 89 C, wtedy przy tym drugim termostacie faktycznie może być więcej ciepła środku (którego już w cieplejsze dni nie potrzebujemy) i ew. niższe spalanie uzyskamy - zgodnie z racjonalną argumentacją Wiktora.
Skąd zatem niedogrzanie ? wg. diagnosty T.T.T.M.-
a) to efekt oszczędnego silnika - mniej idzie w ciepło b) efekt temperatury zewnętrznej i owiewania silnika przez zimne powietrze (przez wloty) uniemożliwiające mu dojście do temperatury roboczej w której zaczyna działać termostat (jakikolwiek 83 lub 89) - cały czas trzymany jest poniżej 80C.
Jak rozwiązać problem niedogrzania ?
1) Firma HEKO oferuje do wielu marek tzw. osłony zimowe, redukujące efekt chłodnego powietrza - taka alternatywa dla tektury
osłony zimowe często stosowane w w krajach FSU - w tym roku w zimie widziałem w Kijowie w wielu samchodach
lub
2) w niektórych samochodach Renault montowane są (choć zabrzmi to zaskakująco) elektryczne elementy grzejne w układzie chłodzenia mające na celu w określonych warunkach podgrzać silnik (!) - koszt raczej niestrawny.
Rozmawiałem z mechanikiem który pokazał mi na kompie początek otwarcia 85st koniec otwarcia 89st, następnie pokazał mi że wiatrak załącza się przy 85st i zrzuca temperaturę do 83.
Jeżeli wiatrak załącza się przy 85st a włożymy termostat 89st, to nie będzie jakiejś sprzeczności? Chyba że wiatrak bierze temperaturę z innego czujnika, nie tego przy termostacie.
Niestety ja też jak inni mam tylko dwie beleczki na wskaźniku temperatury.
Wczoraj będąc na przeglądzie zgłosiłem ten fakt, stwierdzili, że termostat do wymiany, niestety nie mieli na stanie.
Jeżeli po wymianie termostatu faktycznie temperatura pracy silnika będzie wyższa, to wychodzi na to, iż była jakaś wadliwa seria termostatów w naszych silniczkach i to faktycznie powinno wywołać jakąś akcję serwisową.
@flowerman : gdzie oddajesz i jak długo chcą robić (termostat)? Co do pisku, to u mnie sprzęgło, ale czasem piszczy czasem nie. Ciężko powiedzieć od czego to zależy.
Ostatnio zmieniony przez Domel 2010-09-29, 21:39, w całości zmieniany 1 raz
Wczoraj wymieniono mi termostat.
Po wyjeździe z serwisu, po około 7km zaświeciły się 4 belki i tak już świeciły do końca podróży.
Dziś rano cztery belki zaświeciły się dopiero po przejechaniu 20 km i świeciły się do końca trasy.
Czyli jest lepiej niż było przed wymianą, bo wtedy cztery belki zaświecały się tylko przy dużym upale gdy stałem w korku.
No dobra. Przeczytałem caaaały ten temat już pare dni temu. I wyciągnąłem wnioski:
1. Benzyniaki mają 4 krechy w normie
2. Diesle mają 2 kreski w normie
3. Co 1,5 strony ktoś się pyta, czy 2 kreski w dieslu to norma
4. Co 1,5 strony ktos mu odpowiada, że w benzyniaku ma 4 kreski
5. Co 1,5 strony ktoś pisze, że w dieslu ma 2 kreski
6. i tak w kółko
Moze jednak ktoś definitywnie zakończy ten temat?
_________________
Ostatnio zmieniony przez Ammianus 2010-10-06, 13:40, w całości zmieniany 3 razy
Ja też go przeczytałem i konkluzja taka jak napisał jackthenight:
Temperatura płynu chłodzącego - silnik rozgrzany - 90 °C, cztery kreski zapalają się od 80 °C. Czyli jak ktoś ma 2 kreski to jest źle. Jak widać, wymiana termostatu na taki sam (83°C) pomaga.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum