Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Zima zaskoczyła drogowców-wysokie zawieszenie i zimowe opony
Autor Wiadomość
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-12-01, 14:52   

stempik napisał/a:
jan ostrzyca napisał/a:
Założyłem zimowe kapcie wg prognoz i ....


Jeśli ktoś mnie przekona że 5mm bieżnika jest wiecej warte niż jego życie ....


No i tu mamy problem. Postępując zgodnie z zaleceniami pogodziarzy i speców od opon zmieniłem gumy po pierwszych przymrozkach w pażdzierniku...a potem na dwa miesiące nastało wczesne lato. I tak wyszło na to, że jeździłem przez dwa miesiące na zimówkach mniej bezpiecznie niż gdybym śmigał na letniakach.

Wrażenia z wymuszonej jazdy na zimówkach przy 15-20 stopniach są takie, że auto przy hamowaniu łatwiej wpada w poślizg i zdecydowanie gorzej trzyma kurs na zakrętach, co jak mi sie wydaje wpływa negatywnie na bezpieczeństwo.

Dlatego ustnawianie prawnego obowiązku jazdy na zimówkach jest bez sensu, bo nasze jesienie, zimy i wiosny są nieprzewidywalne.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
Ostatnio zmieniony przez jan ostrzyca 2010-12-01, 14:59, w całości zmieniany 4 razy  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-12-01, 15:08   

jan ostrzyca napisał/a:
Postępując zgodnie z zaleceniami pogodziarzy i speców od opon zmieniłem gumy po pierwszych przymrozkach w pażdzierniku...a potem na dwa miesiące nastało wczesne lato. I


Ale czy wtedy zapowiadali śnieg ?
Opony zimowe są dobre na śniegu, a nie na przymrozki.


Ja zakładam opony zimowe jak prognozy zapowiadają opady śniegu i to muszą zapowiadać już takie konkretne opady śniegu. I jak na razie odpukać nigdy mnie zima nie zaskoczyła.

Dlatego można założyć opony zimowe w odpowiednim momencie aby uniknąć zakopywania się w śniegu. Powinien być obowiązek zakładania opon zimowych kiedy prognozy pogody zapowiadają duże opady śniegu wraz z przymrozkami a najpóźniej opony zimowe powinny być założone w połowie listopada.
Na pewno takich sytuacji jak 29-tego w Łodzi było by mniej.
A jeśli auto sparaliżowałoby ulicę z powodu zakopania się w śniegu w letnich oponach, powinno być odholowywane na koszt właściciela pojazdu plus mandat z 1000 zł i 10 pkt karnych - co nauczyłoby kierowców, aby na letnich oponach nie pchali się na ulicę pełną świeżego śniegu.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-12-01, 15:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
Prezes 



Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1696
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-01, 15:35   

Ja jeżdżę na zimówkach zawsze od początku października do końca marca. Zima mnie nie zaskakuje, nie zakopuję się w śniegu i nie zauważyłem, że jazda na zimówkach w cieple jest niebezpieczna.
Co do prognoz - to bym się zgodził, ale trudno zmusić ludzi do sprawdzania i trudno "udowodnić" (bo czasem takie jest myślenie ludzkie), że była taka a taka prognoza pogody. Założenia czasowe byłyby niepowtarzalne i ja takowe popieram.
Jak spadł teraz śnieg widziałem, jak na wyjeździe (pod górkę) kilka samochodów spokojnie wyjechało, a jeden wyjeżdżał tak, że mąż pchał ślizgający się samochód z żoną za kółkiem. Chciał na jeden pas, ale im samochód przeleciał za daleko - na szczęście nie skończyło się wypadkiem. Niektórym ludziom, jak mogą zaoszczędzić (bieżnik, pieniądze, benzynę, cokolwiek) nie da się zdroworozsądkowo wytłumaczyć niektórych rzeczy i po to są przepisy. Tak jak te o zapinaniu pasów.
Ostatnio zmieniony przez Prezes 2010-12-01, 15:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-12-01, 15:46   

Prezes napisał/a:
nie zauważyłem, że jazda na zimówkach w cieple jest niebezpieczna.


Cóż, ważne, że fachowcy od bezpieczeństwa jazdy to zauważyli...
http://portalnaukijazdy.p...imowa-latem-316
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
 
Martens 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 15 Lis 2008
Posty: 468
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-01, 15:52   

jackthenight napisał/a:
Ale czy wtedy zapowiadali śnieg ?
Opony zimowe są dobre na śniegu, a nie na przymrozki.


Ja zakładam opony zimowe jak prognozy zapowiadają opady śniegu i to muszą zapowiadać już takie konkretne opady śniegu. I jak na razie odpukać nigdy mnie zima nie zaskoczyła.


Robię dokładnie tak samo, zwłaszcza, że jeżdżę wyłącznie po Warszawie tudzież w promieniu 50 km od miasta, po głównych drogach. Usłyszałem zapowiedź załamania pogody => tel. do oponiarza => zimówki założone. I wcale nie stałem w kilometrowej kolejce, nie czekałem na termin, wszystko spokojnie i sprawnie.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-01, 16:22   

@jan: A dostosowanie stylu jazdy jest trudniejsze na zimowych gumach w czasie (stosunkowo) wysokich temperatur czy może jednak w odwrotnym przypadku?
 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2010-12-01, 17:50   

Ja już trochę czasu temu doszedłem do takiego wniosku: następny komplet opon do mojego Sandero - to będą opony wielosezonowe. No bo nie utrafisz - nigdy nie będzie samego śniegu, a na lodzie zimówki poradzą sobie tak samo jak wielosezonowe. Gdy "zajeżdżę" swoje dwa komplety opon - kupię właśnie wielosezonówki.
 
Zygzak 


Marka: Dacia
Model: Sandero Step Way
Silnik: 15dci
Rocznik: 2010
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 21
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-12-01, 18:26   

A ja uważam, że jak jest coś do wszystkiego to z reguły jest do niczego. Odżałowałem trochę kasy kupiłem felgi stalowe, nowe zimówki i jak zmieniają się warunki pogodowe to sam bez problemu wymieniam sobie koła. W perspektywie kilku lat ta inwestycja zwróci się. A w ten pamiętny " czarny - śnieżny poniedziałek" to w Łodzi z Olechowa na Bałuty 21 km jechałem 3,5 h m.in. przez to, że niektórzy kierowcy jeździli na oponach letnich
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-12-01, 18:57   

No właśnie "Zygzak" akurat z oponami to jest inaczej, bo jak testy wykazują różnica pomiędzy oponą zimową a oponą całoroczną jest niewielka. W testach wychodzi, że opona całoroczna jest praktycznie tak samo dobra na śniegu co opona zimowa - nie ma jakiś znaczących różnic w wynikach testów opon całorocznych a zimowych.

Koszty kupowania opon całorocznych a opon zimowych i letnich będą takie same a może i całoroczne będą tańsze, pod warunkiem że wymieniamy sobie sami całe koła z oponami.

Dodatkową zaletą całorocznych jest to, że nie trzeba ich co pół roku wymieniać.
_________________

 
lukkas 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 03 Maj 2010
Posty: 30
Skąd: wrocław polanica
Wysłany: 2010-12-01, 19:26   

Bez sensu, oszczędzać na bezpieczeństwie :/
tym bardzie, że oszczędności niewielkie...
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1090
Skąd: Kępno
Wysłany: 2010-12-01, 19:34   

Niektóre najnowsze opony wielosezonowe są od letnich opon gorsze bo... trochę szybciej się ścierają, natomiast od zimowych nie są praktycznie gorsze :) Także osoby preferujące spokojnąj jazdę raczej niewiele tracą na bezpieczeństwie.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
RnR 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.5 dCi 110
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 667
Skąd: POL/ŚL
Wysłany: 2010-12-01, 19:40   

Co do zakazu to czemu musimy komplikowac sprawy?

Czy taki prosty przepis nie rozwiazal by 99% problemow?: "Zabrania sie jazdy po drodze pokrytej sniegiem i/lub w trakcie opadow sniegu na oponach letnich"
 
lukkas 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 03 Maj 2010
Posty: 30
Skąd: wrocław polanica
Wysłany: 2010-12-01, 19:42   

nie wiem skad macie takie informacje, no ale cóż...
jezeli ktos mało jeździ, a jak juz to praktycznie tylko po miescie to ok, opony wielosezonowe moga byc.
Ja niestety próbowałem opon wielosezonowych pare lat temu i nie zdały egzaminu, jak tylko spadł śnieg nie dało się podjechać pod górkę na którą wieżdżam na zimowych bez problemu.
 
Zygzak 


Marka: Dacia
Model: Sandero Step Way
Silnik: 15dci
Rocznik: 2010
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 21
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-12-01, 19:55   

Żadna opona wielosezonowa nie jest w stanie dotrzymać właściwością jednoczenie opony letniej i zimowej. ( Właśnie patrz badania. !). Skład mieszanki gumy opony nie jest w stanie równie dobrze zachować swoje parametry w zarówno w wysokich jak i niskich temperaturach. Wiem to również ze swojego doswiadczenia . Gdyby opony wielosezonowe były w stanie zastąpić jednocześnie letnie i zimowe to nikt by ich ( tych ostatnich ) nie produkował a na pewno nie kupował . Chociazby ze wzgledu na potrzebę ich wymiany.
 
lukkas 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 03 Maj 2010
Posty: 30
Skąd: wrocław polanica
Wysłany: 2010-12-01, 20:06   

dokładnie tak jak pisze Zygzak :)
 
WhiteDragon 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dci 85 kM
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Paź 2009
Posty: 310
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2010-12-01, 23:22   

RnR napisał/a:
Co do zakazu to czemu musimy komplikowac sprawy?

Czy taki prosty przepis nie rozwiazal by 99% problemow?: "Zabrania sie jazdy po drodze pokrytej sniegiem i/lub w trakcie opadow sniegu na oponach letnich"


Dokładnie tak - popieram!

Zresztą tak sformułowany przepis dopuszcza też wielosezonowe. Kolego Zygzak - masz nieaktualne informacje, owszem, te wielosezonówki sprzed kilku lat istotnie były do d...y, ale teraz jest inaczej, zwłaszcza w przypadku produktów markowych.
_________________
WhiteDragon
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2010-12-01, 23:28   

Dokładnie, tyle tylko że producenci dla swego zysku nie reklamują produktów wielosezonowych (na ich miejscu też bym wolał sprzedać Kowalskiemu 2 komplety opon niż jeden). Ostatnio czytałem test takich wielosezonowych opon i wnioski były dość pozytywne, odradzali te opony jedynie osobom które
a)preferują dynamiczny styl jazdy, ostre ruszanie itp - bardzo szybko bieżnik schodzi wtedy
b)mieszkają/jeżdzą w terenach podgórskich - w ekstremalnie zimowych warunkach są jednak gorsze od zimówek
 
stempik 



Marka: dacia
Model: logan
Silnik: 1,4mpi
Rocznik: 2005
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 02 Maj 2008
Posty: 698
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-12-02, 01:46   

benny86 napisał/a:
na ich miejscu też bym wolał sprzedać Kowalskiemu 2 komplety opon niż jeden

Producenci opon zysk mieli tylko raz i na tym koniec. Bo wielosezonowe wymieniałbyś częściej.
 
matucha 



Marka: Skoda / VW
Model: Rapid / Up!
Silnik: 1,0 TSI / 1,0 MPI
Rocznik: 2019/2017
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 24 Maj 2010
Posty: 813
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-12-02, 07:04   

A na moje coś, co jest do wszystkiego to jest do niczego ;-)

I co do opon, to jakiś baran na letnich oponach SUV'em zablokował dzisiaj moje osiedle.
_________________
Było Sandero Stepway 1,6MPI + LPG 2010 i Logan MCV 1,6MPI + LPG 2012
 
esdziewiaty 



Marka: Mercedes-Benz
Model: GLK
Silnik: 220 CDI 4Matic
Rocznik: 2009
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 13 Sie 2010
Posty: 619
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2010-12-02, 09:33   

Opony całoroczne wysokiej klasy doskonale nadają się dla ludzi , którzy
-mogą sobie odpuścić jazdę samochodem , gdy miasto zostanie zasypane
- jeżdżą niewiele
-mieszkają w miejscu , gdzie drogi są często odśnieżane
-jeżdżą niezbyt dynamicznie(koledzy podali argument o zużywaniu się opon, to w 100% prawda)
Jest to dosyć dobre rozwiązanie dla tych osób. Nie zgodze się z opinią o tym , że dobre całoroczne są tak samo dobre jak letnie latem a zimowe zimą.
_________________
Duster u szczęśliwego nowego nabywcy :)
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3595
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-02, 10:56   

eee tam kiedyś cała Polska jeździła na kartoflanych D-124 często łysych bo nie dawało się nawet takich kupić , zimy były nieporównywalnie cięższe , gros samochodów tylnonapędowych, prędkości w miastach większe bo nie było korków i ludzie dawali radę bez ABS-ów ASR-ów czy ESP. Teraz to spadnie kilka centymetrów śniegu i wielka tragedia. Trzeba się nauczyć jeździć w takich warunkach , kontrolować uślizgi i przyczepność i tyle . Praktyka praktyka i tylko tyle. Dzisiejszy "absolwent" szkoły nauki jazdy to nie powinien nawet do samochodzików w wesołym miasteczku wsiadać w takich warunkach.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-02, 11:14   

DrOzda napisał/a:
prędkości w miastach większe

Bynajmniej - kto się w latach 80. rozpędzał w mieście do 80? Czym? Gdzie???

To są wszystko opowieści w stylu "jacy byliśmy wtedy młodzi, piękni, a świat kolorowy" d:

Natomiast jedno się zgadza: korków było mało - no ale to nic dziwnego, przy ówczesnej liczbie aut w społeczeństwie...


(OK, teraz spojrzałem - kolega ze stolicy, to może szalał na Wisłostradzie itp, ale reszta kraju miała znacząco mniej takich OS-ów (; ).
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-12-02, 12:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3595
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-12-02, 11:25   

W takich warunkach ojciec rozpędzał potwora szos Zastavę 1100P na Trasie Łaienkowskiej do nawet 90 km/h. Teraz wszystko stoi albo jedzie 10 km/h ;)
 
stempik 



Marka: dacia
Model: logan
Silnik: 1,4mpi
Rocznik: 2005
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 02 Maj 2008
Posty: 698
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-12-02, 11:27   

laisar napisał/a:
"jacy byliśmy wtedy młodzi, piękni, a świat kolorowy"

I to wszystko prawda. Eeeech.............
Dziś wyszedłem przed dom popatrzyłem na przysypanego białytm pychem buraczka i podreptałem piechotką do pracy. Na miejsce dotarłem po 40 minutach, więc całkiem nieżle.


A na cyprze 27 w plusie
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1090
Skąd: Kępno
Wysłany: 2010-12-02, 11:28   

Napisałem bardzo wyraźnie kto niewiele straci na bezpieczeństwie stosując dobre opony wielosezonowe. Jeśli ktoś nie potrafi czytać to jego problem... jak się nauczy to może wiele zyskać.
Tak się składa, że najczęściej użytkuję jednoczesnie 3-4 samochody. I często mam założone w niektóych opony sezonowe a w niektórytch wielosezonowe. Wiem co piszę z praktyki.
Z tanich opon: Dębica Navigator2 - sprawuje się w zimie praktycznie tak dobrze jak frigo2 (oba bieżniki i mieszanki są ze starszych opon Goodyear).
Z droższych: Goodyear Vector 4Seasons - porównywalna w zimie z dobrymi zimówkami, w lecie z przeciętnymi letnimi oponamiu. Proponuję osoby wypowiadające się w temacie, aby najpierw
Są także totalnie nieudane w moim odczuciu; np. Pirelli P400A - w lecie jeszcze obleci, ale w zimie totalny niewypał.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne