Marka: Dacia
Model: Logan Sedan
Silnik: 1,5 dci 85
Rocznik: 2008
Wersja: Prestige Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lut 2008 Posty: 41 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-04-12, 06:27 Automatyczny włącznik i wyłącznik świateł mijania
Czy któryś z Klubowiczów (ek) montował automat do włączania i wyłączania świateł mijania. Znalazłem "kostkę" (35,00 PLN) która automatycznie wykrywa napięcie z alternatora i włącza światła, natomiast po 1 sekundzie od wyłączenia silnika światła wyłącza.
W Decarze powiedzieli, że już raz komuś to montowali. Chciałbym się dowiedzieć, czy warto to robić i jak to sie sprawdza w praktyce?
Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012 Pomógł: 13 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 1371 Skąd: Warmia
Wysłany: 2008-04-13, 10:39
Ja mam zamontowany owy wylacznik. Jako, ze tak czy inaczej jezdzilem na swiatlach mijania bez wzgledu na pore dnia jestem z niego zadowolony. Jest to przekaznik dzialajacy na zasadzie o ktorej piszesz (po rozruchu "czeka" na napiecie z alternatora i po wylaczeniu silnika gasi po ok 1 s.). Dodatkowa zaleta jest to, ze swiatla mijania sa zawsze wlaczone, nawet wtedy, gdy przelaczasz na drogowe - zyskujesz lepsze oswietlenie drogi. Minus taki, ze aby wlaczyc drogowe tak czy inaczej musisz wlaczyc najpierw manetka mijania.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1105 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-04-15, 12:46
Ten automat który opisujecie, jest dla mnie trochę bezsensu.
1. Nie wiem po co omijać włącznik świateł (można po prostu przerywać obwód świateł włączonych przy wyjętym kluczyku)
2. Elektronika zastasowana w tym magicznym pudełku nie jest pewnie najwyższych lotów i pewnego dnia a raczej nocy stwierdzi że jest ładowanie akumulatora i rano będzie zonk - brak akumulatora
Ja bym zastosował dwa przekaźniki
pierwszy do zapalenia lamp po przekręceniu stacyjki
drugi do chwilowego ich odłączenia przy kręceniu rozrusznikiem.
Takie rozwiązanie było zastosowane fabrycznie w Facie Palio Weekend i zdawało to egzamin.
Proste rozwiązania są najlepsze i niezawodne.
A ja cały czas główkuję jak ten bezsens ominąć lub zminimalizować straty w oświetleniu. Może ktoś próbował montować światła do jazdy dziennej (np diody) zamiast tradycyjnych żarówek. Jak pominąć to oświetlenie wszystkich żarówek w kabinie, wiem ktos napisze niewiele. Spróbujcie je sami wymienić! Jest tam miejsce na wlocie dolnym do chłodnicy na lampy Hella te wąskie! Może ktos podejmie temat, czekam.
Marka: Dacia
Model: Logan Sedan
Silnik: 1,5 dci 85
Rocznik: 2008
Wersja: Prestige Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Lut 2008 Posty: 41 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-04-20, 11:46
Dzieki koledzy.
W mojej megi miałem automatyczne światła (czujnik zmierzchowy), ale po zmianie przepisu ta funkcja jest lekko bez sensu. Ale jezeli światła są włączone na on to po zakończeniu pracy wyłączają się automatycznie po otorzeniu drzwi kierowcy. Zapalają się z powrotem po odpaleniu silnika. identycznie jest w nowym CLIO (kazda wersja) nawet bez automatycznych świateł.
Jezeli technologia DACIA i RENAULT są kompatybilne, to mozna to rozwiązać w serwisie.
Moja LOGI już zrobiła 70 km (Piątem i Sobota). Spalanie na docieraniu w Wawie 5,8 dm3ON/100km - rewela.
Pozdro Kamyk
Odgrzewam kotleta. Kupilem sobie takowy włącznik świateł i potrzebuję:
"+" po stacyjce - gdzie go znajdę?
rozumiem, że to co w instrukcji zostało nazwane "FAZOWANIE" to poprostu plus od świateł (czyli gdzieś w szereg przy bezpiecznikach można się wpiąć), zgadza się?
pomoże ktoś?
EDIT: Mała zmiana pomysłu - czy FAZOWANIE można podpiąć pod plus w akumulatorze (zakładając bezpiecznik 40-60A) i wpiąć się w przewody już bezpośrednio do żarówek? (+ po stacyjce czy to można pod zapalniczkę, albo pod radio podpiąć?)
Ostatnio zmieniony przez czaju 2010-09-07, 14:43, w całości zmieniany 1 raz
Sprawdziłem na zasilaczu 15V (ładowarce do laptopa), zrobiłem tak:
- zwarłem czerwony, brązowy i zielony - do plusa
- szary będzie do masy, więc do minusa dla celów tesowych
mierzyłem napięcie na białych i niebieskich względem minusa i okazało się żę jak pojawia się masa po chwili pojawia się napięcie na białych i niebieskich. Dlatego proszę o ocenienie pomysłu
Do plusa akumulatora przez bezpiecznik 40-60A czerwony i brązowy (ew na czerwonym oddzielne 20A i na brązowym 20A)
Do zapalniczki, albo radia zielony (bo się ma włączyć po stacyjce, gdzie znajdę to najbliżej skrzynki przekaźników/bezpieczników?)
Do masy szary
białe równolegle do świateł mijania (koło skrzynki przekaźników idzie wiązka przewodów więc nie będzie chyba dużych problemów z ich lokalizacją)
niebieskie równolegle do pozycyjnych (tutaj potrzebuję pomocy w zlokalizowaniu gdzie je znajde, tudzież ich kolory w tej wiązce)
Obawa co się stanie jak włączę światła ręcznie (tak od strony teoretycznej to chyba nie powinno się nic wielkiego stać), rozumiem, że jak włączę długie to będą świeciły się obydwa włókna...
Ostatnio zmieniony przez czaju 2010-09-07, 22:39, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-09-08, 06:09
No to tak czaju - ten włącznik możesz w pełni schować go pod maskę do skrzynki przekaźników - gdyż pod maską masz wszystkie potrzebne ci napięcia.
Jak otworzysz skrzynkę przekaźników pod maską to zobaczysz to :
Interesuje cię ten przekaźnik zaznaczony strzałką.
Do tego przekaźnika dochodzą dwa żółte przewody, ty wykorzystasz ten cieńszy żółty.
I ten cienki żółty przewód podłączasz do zielonego we włączniku.
Minus z akumulatora podłączasz do szarego we włączniku.
Plus z akumulatora podłączasz do brązowego przez bezpiecznik 20A i do czerwonego przez bezpiecznik 10A we włączniku, albo możesz podłączyć przez jeden bezpiecznik 30-40A do brązowego i czerwonego razem.
I teraz biały od włącznika podłączasz do białego kabla przy wtyczce H4 od lewego reflektora (to są mijania).
Drugi biały od włącznika podłączasz do fioletowego kabla przy wtyczce H4 od prawego reflektora.
Niebieski od włącznika podłączasz do niebieskiego przy wtyczce od pozycyjnych przy lewym reflektorze.
Drugiegi niebieskieki podłączasz do niebieskiego przy wtyczce od pozycyjnych przy prawym reflektorze.
Oczywiście to nie musi być przy wtyczce, może zlokalizujesz te przewody wcześniej, jednak przy wtyczkach jest łatwiej i trudniej o pomyłkę.
czaju napisał/a:
Obawa co się stanie jak włączę światła ręcznie (tak od strony teoretycznej to chyba nie powinno się nic wielkiego stać),
Nic się całkowicie nie stanie.
czaju napisał/a:
rozumiem, że jak włączę długie to będą świeciły się obydwa włókna...
No właśnie, tak będzie - a u nas w Daciach fabrycznie długie palą się same tylko z pozycyjnymi.
Dlatego mógłbyś to wyeliminować dodając jeden przekaźnik, który rozłączałby mijania w momencie włączenia długich.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-09-08, 06:31, w całości zmieniany 8 razy
Jeszcze raz wielkie dzięki, niestety efekt osiągnięty połowiecznie, tj. podświetlenie zegarów działa razem z pozycyjnymi ;( - jakiś pomysł jak to wykluczyć?
Jeśli nie to można było je sobie podłączyć pod przewody od świateł, bez bezpieczników, bez podłączania do akumulatora...
Wyciągnąłem akumulator - lepszy dostęp do przewodów - wszystko zamknęło się w lewym, przednim rogu Sandy...
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-09-08, 20:24
Już patrzę, czy można to jakoś wykluczyć.
Oki, można to wykluczyć, ale trzeba się trochę narobić.
Gdyby nie trzeba było świecić tylnymi pozycyjnymi, to by było trochę prościej.
Teraz po prostu kabel od włącznika dolutowywałeś do niebieskiego kabla od pozycyjnych.
Natomiast musiałbyś ten przewód niebieski przeciąć i wstawić w niego diodę w kierunku żarówki pozycyjnej.
Dioda prostownicza np. 1A lub mocniejsza - cena za szt. to jakieś 0.30 zł.
I tak trzeba by było zrobić dla każdej żarówki pozycyjnej - oczywiście nie musisz robić tego przy żarówce, możesz wcześniej .
Jeśli chodzi o przednie pozycyjne to raczej nie jest to problem, gorzej z tylnymi pozycjami.
Pozycyjne tylne przechodzą przez wtyczkę R2, która jest pod wykładziną przy środkowym słubku od strony kierowcy.
Tutaj widać jedną z wtyczek R2(niestety są aż dwie wtyczki R2 umieszczone blisko siebie) :
Ale to nie jest jeszcze ta, której szukasz.
Tej której szukasz jest jeszcze bardziej po prawej stronie, przy środkowym słupku.
I w niej piny 2 i 12, czyli dwa kable na przeciwko siebie są niebieskie i to one są przewodami od pozycyjnych tylnych.
I do nich również musiałbyś przeciągnąć kabel niebieski od modułu i podłączyć diodę tak jak wyżej pokazałem.
I wtedy jak automat włączy ci pozycyjne to deska rozdzielcza i wszelkie inne przyciski świecić się nie będą.
Natomiast jeśli normalnie z manetki przekręcisz to wszystko się zapali normalnie.
czaju napisał/a:
Jeśli nie to można było je sobie podłączyć pod przewody od świateł, bez bezpieczników, bez podłączania do akumulatora...
Natomiast, tego to nie bardzo rozumiem, o co ci chodzi.
Chcesz po prostu odłączyć włączanie pozycyjnych czy jak ?
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-09-09, 06:11, w całości zmieniany 5 razy
Jeśli nie to można było je sobie podłączyć pod przewody od świateł, bez bezpieczników, bez podłączania do akumulatora...
Natomiast, tego to nie bardzo rozumiem, o co ci chodzi.
Chcesz po prostu odłączyć włączanie pozycyjnych czy jak ?
Aktualny efekt można było osiągnąć przy manetce ustawionej na włączone światła i wsadzając na "Fazowanie" nie akumulator, a właśnie te niebieskie, biały i fioletowy... btw to co mnie zaniepokoiło - podłączając + do jednej żarówki H4 świeci również druga, co śmieszniejsze mamy bezpiecznik na lewy i oddzielny bezpiecznik na prawy reflektor... prowadzić specjalnie przewodów mi się nie chce, no i szkoda, że ta cała instalacja jest tak prymitywna (że wszystko idzie jednym przewodem ;/)
Szkoda że nie pomyślałem o tym przy wytłumianiu...
Ostatnio zmieniony przez czaju 2010-09-09, 22:47, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-09-10, 05:40
czaju napisał/a:
Aktualny efekt można było osiągnąć przy manetce ustawionej na włączone światła i wsadzając na "Fazowanie" nie akumulator,
"Fazowanie" - to zapewne chodzi ci o napięcie po stacyjce.
Efekt taki można uzyskać na wiele sposobów i bez modułu "automatu", który zawsze twierdziłem że jest zbędnym gadżetem - jednak dla przeciętnej osoby dużo łatwiej podłączyć jakiś tam automat, gdyż praktycznie nie wymaga znajomości schematów pojazdu, niż modyfikować instalację pojazdu. A bez znajomości schematów i wiedzy z podstaw elektrotechniki można tylko niestety coś zepsuć.
Cytat:
a właśnie te niebieskie, biały i fioletowy... btw to co mnie zaniepokoiło - podłączając + do jednej żarówki H4 świeci również druga, co śmieszniejsze mamy bezpiecznik na lewy i oddzielny bezpiecznik na prawy reflektor... prowadzić specjalnie przewodów mi się nie chce
To źle, że ci się nie chce, bo teraz na cienkim dość przewodzie zasilasz dwie żarówki H4, czyli 110W - do takiej mocy powinien być użyty przewód min. 1.5mm^2 - a nie jestem pewny czy w instalacji auta nie są cieńsze przewody, dlatego właśnie są dwa wyprowadzenia z modułu aby zamiast grubszych kabli można było użyć dwóch cieńszych - również przewody modułu są na pewno cieńsze niż 1.5mm^2.
Tak podłączając tylko do jednej H4 ryzykujesz że np. spalisz sobie instalację elektryczną lub nawet całe auto.
czaju napisał/a:
no i szkoda, że ta cała instalacja jest tak prymitywna (że wszystko idzie jednym przewodem ;/)
Ależ, wcale tak nie jest. To tylko tak tobie się wydaje, z braku odpowiedniej wiedzy. Każda żarówka w aucie jest podłączona równolegle do zasilania, a każdy obwód jest chroniony odpowiednim bezpiecznikiem. Jest to całkowicie poprawne połączenie. W każdym aucie kolego jest podobnie.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-09-10, 06:18, w całości zmieniany 4 razy
To źle, że ci się nie chce, bo teraz na cienkim dość przewodzie zasilasz dwie żarówki H4, czyli 110W
Otóż w moim przypadku (w tym co ja robiłem) obydwie żarówki są całkowicie oddzielnie podłączone, jednak martwi mnie że ta instalacja jest gdzieś zwarta. Pomijam już jakość fabrycznych przewodów (która to nawet w porównaniu z tym co dostałem z przekaźnikiem jest... marna)
Cytat:
Ależ, wcale tak nie jest. To tylko tak tobie się wydaje, z braku odpowiedniej wiedzy.
Może u mnie jest coś nie tak, ale prawda jest taka, że fabrycznie jak przepalisz bezpiecznik prawego mijania to z automatu przepalisz bezpiecznik lewego mijania... nie wiem gdzie, nie wiem w jakim celu plusy tych żarówek są połączone.
Analogicznie jest z pozycyjnymi i podświetleniem tablicy, jak pokażasz mi bezpiecznik tylko podświetlenia zegarów itp to pozwoli mi to na dalsze modyfikacje (np poprzez drugi przekaźnik).
Nie mówię że tak jest tylko w Dacii, mówię tylko że nie zabardzo mnie to przekonuje.
Cytat:
dużo łatwiej podłączyć jakiś tam automat
Więc tak, ten "automat" to nic innego jak najzwyklejszy przekaźnik wysokoprądowy, jasne że można chociażby manetkę podpiąć pod istniejący już przekaźnik (nie wiem, nie zagłębiałem się w schematy). Tyle że aktualne rozwiązanie powoduje że samochód włącza światła po kilku sekundach od uruchomienia silnika i myślę że jest ok (chociażby dlatego że mam dwa zapasowe bezpieczniki w samochodzie, które nigdy nie wiadomo do czego mogą się przydać)
"Fazowanie" to poprostu +, tylko jakoś dziwnie nazwał go producent (prąd stały i fazy?!)
Ostatnio zmieniony przez czaju 2010-09-10, 10:27, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-09-10, 10:57
czaju napisał/a:
jednak martwi mnie że ta instalacja jest gdzieś zwarta.
To nie masz się czym martwić, jest to jak najbardziej poprawne i bezpieczne połączenie.
czaju napisał/a:
że fabrycznie jak przepalisz bezpiecznik prawego mijania to z automatu przepalisz bezpiecznik lewego mijania
W żadnym przypadku w sprawnej instalacji jest to nie możliwe.
A już ci się przepalił kiedyś bezpiecznik ? Jeśli tak to musisz mieć jakieś zwarcie w instalacji.
Przecież są Dacki roczniki 2005 w których żaden z bezpieczników mijania się chyba jeszcze nie przepalił.
czaju napisał/a:
nie wiem gdzie, nie wiem w jakim celu plusy tych żarówek są połączone
Na jak gdzie, w instalacji. Jest to połączenie równoległe żarówek, a włącznik mijania jest jeden. Także od włącznika idzie jeden grubszy przewód i roździela się na dwa, następnie są dwa bezpiecznik i ż dwie żarówki. Najnormalniejsze połączenie równoległe.
czaju napisał/a:
jak pokażesz mi bezpiecznik tylko podświetlenia zegarów itp to pozwoli mi to na dalsze modyfikacje (np poprzez drugi przekaźnik).
Nie ma takiego bezpiecznika "tylko od podświetlenia". Podświetlenie jest podłączone pod bezpiecznik od prawego światła pozycyjnego. Ale jak wyjmiesz ten bezpiecznik to i tak to nic nie da.
Rozwiązanie problemu podałem ci kilka postów wyżej - inaczej a przede wszystkim prościej tego nie da się zrobić.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-09-10, 11:25, w całości zmieniany 3 razy
W żadnym przypadku w sprawnej instalacji jest to nie możliwe.
A już ci się przepalił kiedyś bezpiecznik ? Jeśli tak to musisz mieć jakieś zwarcie w instalacji.
Przecież są Dacki roczniki 2005 w których żaden z bezpieczników mijania się chyba jeszcze nie przepalił.
Sytuacja jedynie hipotetyczna, w nocy wolałbym jednak aby chociaż jedno światełko mi się świeciło aż do dojazdu na stacje... PS spaliłem tylko bezpiecznik od zapalniczki kiedyś (prawdopodobnie niesprawny kompresorek). To w jakim celu są dwa oddzielne bezpieczniki, skoro jest to jeden przewód?
Cytat:
Nie ma takiego bezpiecznika "tylko od podświetlenia
Z jednej strony dobrze, że nie ma. No i to faktycznie pokazuje że bez diód nie da się tego zrobić. Tj. da ale zabawa w mikrokontrolery jest niewarta świeczki (no i wiąże się ze znacznie większymi kosztami ;p)
Ostatnio zmieniony przez czaju 2010-09-10, 12:09, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-09-10, 12:43
czaju napisał/a:
o w jakim celu są dwa oddzielne bezpieczniki, skoro jest to jeden przewód?
A czemu w domu masz kilka bezpieczników/wyłączników skoro do domu doprowadzany jest tylko jeden przewód z elektrowni ?
Jeszcze raz powtarzam : od włącznika/manetki idzie jeden grubszy przewód i rozdziela się na dwa cieńsze przewody. Do każdego z tych dwóch przewodów dodany jest bezpiecznik i żarówka.
Nie wiem jak mam to dokładniej opisać.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-09-10, 12:44, w całości zmieniany 2 razy
Jeszcze raz powtarzam : od włącznika/manetki idzie jeden grubszy przewód i rozdziela się na dwa cieńsze przewody. Do każdego z tych dwóch przewodów dodany jest bezpiecznik i żarówka.
No może właśnie wyjaśniłeś mi całość. Czyli to że dla celów sprawdzenia podłączyłem jedną żarówkę do akumulatora (bezpośrednio) i zaświeciła się druga, to do drugiej żarówki nie poszło to bezpośrednio, a przez bezpiecznik tej żarówki 1, następnie do miejsca złączenia przewodów i przez bezpiecznik żarówki 2 do żarówki 2 (o tym nie pomyślałem w pierwszej chwili). No to faktycznie nei ma zagrożenia jeśli tak jest.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-09-10, 12:53
czaju napisał/a:
o do drugiej żarówki nie poszło to bezpośrednio, a przez bezpiecznik tej żarówki 1, następnie do miejsca złączenia przewodów i przez bezpiecznik żarówki 2 do żarówki 2
Dokładnie.
Schemat :
mijania.JPG
Plik ściągnięto 6084 raz(y) 28,97 KB
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-09-10, 13:00, w całości zmieniany 3 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum