Przy okazji wymiany wewnętrznych W5W na LEDy, z czystej ciekawości postanowiłem sprawdzić jak by wyglądały LED'owe zamienniki stopów (czyli P21W/5W).
No i oczywiście mega porażka - nie dość, że LEDówka nie działa przy zwykłych światłach mijania (zapala się dopiero po wciśnieciu stopów), to jeszcze wydobywa się z niej dziwny smród (coś się pali).
(testowałem coś takiego: http://interlook.pl/produ...1-SMD-5050.html )
Wykształcenie elektroniczne nie dało mi spokoju, postanowiłem sprawdzić dlaczego tak się dzieje.
Właśnie skończyłem studiować schemat okablowania duster'a (i to jeszcze po niemiecku) do tego miernik i kilka pomiarów tej "żarówki" i wszystko wiem.
Nie dość że taki LED oczywiście zapewnia brak homologacji na światła i wszystkie tego konsekwencje - to jeszcze może zrobić krzywdę naszemu samochodowi.
Okazało się, że zapewne chiński producent takiej żarówki, postanowił zapewnić jej dwa poziomy świecenia poprzez wlutowanie normalnego opornika (30 ohm z pomiarów) pomiędzy dwa styki zasilające.
Oczywiście w świecie idealnym kiedy po prostu do tych styków podpinamy zasilanie wszystko działa.
W wypadku Duster'a - ze schematu elektrycznego wynika jasno, że linia zasilająca żarówki STOP nie jest podłączona tylko do zasilania (poprzez przełącznik pedału hamulca - ale także to linii kontrolnych komputera wtrysku oraz komputera ABS/ASR).
Jeżeli teraz włożymy taką żarówkę i włączymy światła, to zasilanie podane na jedną końcówkę żarówki przez nieszczęsny opornik przenosi się na linię zasilania STOP - zaczyna płynąć prąd, opornik zaczyna się palić (stąd piękny zapach) a nasz samochód jest przekonany o tym, że wcisnęliśmy pedał hamulca (a przynajmniej komputery) - co by mogło z tego wynikać ... zapewne kłopoty.
Po tym przydługiej opowieści - jak widać żarówka LED nie ma nic wspólnego z żarówką nie tylko pod względem tego jak świeci..
Dla ciekawskich bardzo uproszczony schemat:
p,paw
Ostatnio zmieniony przez pawelg 2014-07-29, 22:31, w całości zmieniany 3 razy
Ja zainstalowalem w Dusterze. Ktos pytał o wersje podłaczenia... W Dusterze jest to wersja 1.
Koszt 150 zł z przesyłka.
Żarówka Led W21/5W T20 30W 6x HP Biały Zimny 7443 CREE
świeci ładnie.
fakt tanio nie jest...
Chociaż to led Cree wiec świeci pełną mocą....
a efekt bardzo przyjemny... :)
A niebieska powloka klosza reflektora dustera poteguje efekt ledowy ;)
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sie 2013 Posty: 726 Skąd: Wro
Wysłany: 2014-11-27, 20:48
olgierdowyy napisał/a:
Ja zainstalowalem w Dusterze. Ktos pytał o wersje podłaczenia... W Dusterze jest to wersja 1.
Koszt 150 zł z przesyłka.
Żarówka Led W21/5W T20 30W 6x HP Biały Zimny 7443 CREE
świeci ładnie.
podeslij linka gdzie kupiles i jakies foto jak Twoj Duster z tym wyglada
http://allegro.pl/zarowka-led-t20-w21-5w-7443-5xcob-cree-7-5w-12v-24-i4843567306.html
http://allegro.pl/zarowka...4797102747.html
czy te są takie same? też mam zamiar kupić ale poprzez allegro, bo mam jeszcze kupony po 20zł. taniej przy zakupie powyżej 50zł.
Drugi link jest ok to sa te same ;)
Co do pierwszych mialbym watpliwosci
pytanie po co ? jak często używacie pozycyjnych ?
druga sprawa że jest nielegalne i przy potrąceniu człowieka możecie być uznaniu winnych właśnie z powodu niehomologowanych świateł .
Hmm swiatla do jazdy dziennej... w dzien potracic czlowieka to nie lada wyczyn.... w realu ( zdjecia tego nie odzwierciedlaja) w moim oczuciu te ledy sa bardziej widoczne od zwyklych zarowek...
Swoja droga... moja 55 letnia mama mowi do mnie... wow bez porownania.. skoro kobieta widzi roznice na kozysc ledow...
( mialem wtrdy zalozone jedna zarowke a druga led)
Ostatnio zmieniony przez olgierdowyy 2014-11-28, 22:08, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.6 LPG
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Dołączył: 02 Kwi 2014 Posty: 55 Skąd: Niemcy
Wysłany: 2014-11-28, 22:23
Ja akurat jeżdżę bardzo często. Poza tym raczej bym się nie przejmował homologacją. Duster nowe auto, niebieski klosz, każdy pomyśli seryjne ledy:) a co do wypadku, raczej za pozycyjne jeszcze nikt siedzieć nie poszedł
Ja wam mówię , przy wypadkach z pieszymi normą staje się sprawdzanie czy całe przednie oświetlenie było homologowane.
Ubezpieczyciel to sprawdza bo w przypadku naszej winny pieniędzy z OC nie dostaniemy
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2014-11-29, 08:50, w całości zmieniany 1 raz
Tylko ci wydaje ja sam widziałem jak kobieta skosiła człowieka w samo południe .
Stał pas lewy do skrętu a prawy jechał .
Człowiek wyszedł z pomiędzy samochodów i bach kierowca nie miał szans uniknąć zderzenia .
Wiadomo że winna kierowcy bo przepisy mówią że jak stoi jeden pojazd przed przejściem należny się zatrzymać a ten pas stoi zawsze do skrętu więc niby należało by się zawsze zatrzymywać .
Kiedyś też mi tam kobieta z dzieckiem wyskoczyła to zacząłem najmocniej jak mogę hamować , wyhamowałem ale trwało to z 3-4 sek a kobieta stała osłupiona , wyszła by chwile później i bym nie wyhamował
Druga sprawa że nawet jak walniecie kogoś w nocy to i tak doczepią się do nie homologowanych dziennych ...
Niehomologowana żarówką = niehomologowany cały reflektor
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2014-11-30, 14:49, w całości zmieniany 3 razy
Zasada ograniczonego zaufania. zachowanie ostroznosci badz szxzegolnej ostroznosci....
Bo w obu przypadkach ktore kolega opisal bylaby wina kierowcy...
A co do lampy to nie byloby homologacji... ale mowimy tu o naprawde skrajnych przypadkach...
bo w normalnym uzytkowaniu musialby sie trafic policjant ktory sie doczepi.... bo tak odraz nikt nie wpadnie na to ze ktos wstawil leda zamiast zarowki.
Ja mam ciepłe LEDy w oświetleniu tablicy, wygląda to jak żarowe, nie grzeje tak oprawek (w felce po latach wyglądają, jakby się ktoś na nich mścił z użyciem zapalniczki), a gdyby co do czego, to jasne, że takie oświetlenie nie jest homologowane, ale niech ktoś wykaże wpływ niehomologowanego oświetlenia tablicy na spowodowanie wypadku. No chyba, że pan władza nie mogący w nocy odczytać mojej tablicy rozpocznie pościg i owinie się na drzewie.
To nie ameryka że ty tobie mają coś udowadniać
brak homologacji = brak dopuszczenia do ruchu po drogach publicznych
masz na to jakieś konkretne oprzykłady z życia?
bo ja mam i mogę coś w temacie powiedzieć, mianowicie jeżdże na torowych oponach i klockach(nie są dopuszczone do ruchu publicznego) i przy oględzinach policji czy to ubezpieczyciela nie zdażyło się żeby ktoś w to wnikał czy jest homologacja, to samo z oświetleniem
To, że się nie zdarzyło nie oznacza, że zdarzyć się nie może, a na bzdurne tezy typu "potrącony pieszy nie widział samochodu, bo niehomologowane oświetlenie przestało działać" zawsze towarzystwo może się pokusić ;P - chociaż przyznaję, że nie znam stanu prawnego w tej sprawie.
Jak udowodniłem raz panu milicjantowi że nie za przepisów to mi sprawdził
z opowieści wiem że przy startych bmw się sprawdzą bo często ich posiadacze montują ksenonki z allegro za 200 zł
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum