Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Otwarty przez: laisar
2009-01-06, 12:20
10 przykazań na ekonomiczną jazdę
Autor Wiadomość
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 418 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18035
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-01-16, 10:51   

Trzeba się dać holować na biegu, to wszystkie elementy - pompa ukł. hamulcowego, wspomagania, elektryka - będą miały zasilanie...































PS
;-) :mrgreen:

PPS
Nieco bardziej serio to TSD rzeczywiście mogliby te wszystkie elementy napędzać nieco bardziej niezależnie - na postoju faktycznie do silnika, ale już w ruchu od drugiej strony sprzęgła.
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-01-16, 11:03   

laisar napisał/a:
Trzeba się dać holować na biegu, to wszystkie elementy - pompa ukł. hamulcowego, wspomagania, elektryka - będą miały zasilanie...

Nie wpadłem na to. Jest coś o tej technice na forum? np. na którym biegu? a może normalnie zmieniamy biegi w czasie holowania? A jeśli pompa jest elektryczna to pewnie trzeba włączyć zapłon - wtedy to nie będzie tak jak byśmy chcieli odpalać "na pych"?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 418 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18035
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-01-16, 11:11   

Zapłon chyba nie, myślę, że powinno wystarczyć ustawienie AC [[[;
 
dogberry 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 85 KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 495
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-04-15, 14:19   eco-driving

Wydzielone z http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1986 ("odpalanie silnika dci")

psur napisał/a:
Ja na samym początku jeżdżenia Logana miałem podobny, bardzo rzadko występujący problem ( http://daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=607 ), a wziął on się z tego, że za dużo naczytałem się o eko-jeździe (a do tego doszło docieranie silnika) i jeździłem na perwersyjnie niskich obrotach (to moje pierwsze auto, więc dopiero się uczyłem). Teraz jeżdżę normalnie, spalanie takie samo, a o tym problemie dawno zapomniałem.


Z Eko-jazdą nie można przeginać. Jedynie na 1 i 2 biegu obroty mogą być poniżej 1600. Jadąc normalnie 1700-1800 to jest minimum a pod górkę 2000.
_________________
Od 23-11-2007 do 29-10-2009r. przejechane 162 939 kilometrów.
Ostatnio zmieniony przez KaS602 2009-04-15, 23:47, w całości zmieniany 2 razy  
 
czaju 



Marka: Dacia,Citroen,Ford
Model: Duster,C4 GP,Fusion
Silnik: 1.5@107,2.0@150,2.0@240 4x4
Rocznik: 2010.2014
Wersja: Prestige
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Posty: 1853
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2009-04-15, 14:30   

no tak - ale jeśli chodzi o 1.4MPI (w tym temacie gdzieś tam było), to ten samochodzik (przynajmniej u mnie) dokładnie pokazuje na którym przełożeniu ma być (niski moment). osobiście w przypadku tego MPI jeżdżę od 2000rpm (głównie chodzi o miasto i IV bieg). Jednak tak wiedząc że ma się zamiar przyspieszać to 2300rpm to jest minimum. Pod górkę nie ma mowy poniżej 2500rpm, a przyspieszać to od 3000rpm. Zresztą inaczej spala mnóstwo paliwa (mam wzgórze koło domu i próbowałem na trybie serwisowym pojeździć i czasami zmiana biegu na niższy powoduje obniżenie spalania nawet o połowę (wzgórze 40km/h - III spalanie 5.8l/h, II spalanie 3.2l/h).
Więc mowa że niby niższe obroty=niższe spalanie, tak ale powyżej 3000rpm.
A najlepiej zawsze z górki jeździć. Jako że mieszkam na tym wzgórzu, a centrum jest w "dolinie" nieraz dojechałem do centrum ze średnim spalaniem 2.8l/100km (jakieś 5km :D)
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2009-04-15, 17:58   

dogberry napisał/a:
Z Eko-jazdą nie można przeginać. Jedynie na 1 i 2 biegu obroty mogą być poniżej 1600. Jadąc normalnie 1700-1800 to jest minimum a pod górkę 2000.

Nie za bardzo się z tym zgodzę. Chodzi mi o to, że nie można "sztywno" wyznaczyć jakichś tam granic. Na eko-jeździe znam się dosyć dobrze, stosuję ją od wielu lat (najpierw w benzyniakach, później w dieslach) i mam w ten sposób przejechane kilkaset tysięcy km. Ja bardziej kieruję się słuchem i odczuciem reakcji auta na gaz (jest to też uzależnione od nachylenia drogi) i spokojnie (oczywiście sporadycznie) można jechać np. na V biegu nawet poniżej 1500 obr.
 
czaju 



Marka: Dacia,Citroen,Ford
Model: Duster,C4 GP,Fusion
Silnik: 1.5@107,2.0@150,2.0@240 4x4
Rocznik: 2010.2014
Wersja: Prestige
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Posty: 1853
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2009-04-15, 18:47   

Zgodzę się z wox'em. Eco-jazda to na pewno nie przeciążanie silnika ani jego żyłowanie. Jeśli mamy utrzymać prędkość na równej drodze nie ma potrzeby wysokich obrotów, jeśli zaś zrobi się trochę pod górkę w tym momencie jazda przy tych samych niskich obrotach już nie jest eco...
 
jacek 



Marka: dacia
Model: logan mcv
Silnik: 1.5 dci85KM
Rocznik: 2007
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 433
Skąd: Tychy
Wysłany: 2009-04-15, 19:04   

Po niżej 1500 nie ma co jeździć chyba że z górki . Lepszy od obrotomierza jest słuch silnik sam się domaga zmiany biegu.
Ostatnio zmieniony przez KaS602 2009-04-15, 23:49, w całości zmieniany 1 raz  
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-04-15, 19:06   

Ja bym nawet zaryzykował stwierdzenie, że jazda z równą prędkością przy obrotach rzędu 3 000 obr/min nie powoduje zwiększenia zużycia paliwa.
Ostatnio zmieniony przez KaS602 2009-04-15, 23:49, w całości zmieniany 1 raz  
 
czaju 



Marka: Dacia,Citroen,Ford
Model: Duster,C4 GP,Fusion
Silnik: 1.5@107,2.0@150,2.0@240 4x4
Rocznik: 2010.2014
Wersja: Prestige
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Posty: 1853
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2009-04-15, 19:10   

jeśli nie mówimy o V biegu to tak - moment jest ok 3200 w naszych MPI więc tutaj wpływ ma opór powietrza
Ostatnio zmieniony przez KaS602 2009-04-15, 23:49, w całości zmieniany 1 raz  
 
dogberry 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 85 KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 495
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-04-15, 21:15   

Diesel w samochodach osobowych to nie ten sam co w ciężarówkach gdzie zakres użytecznych obrotów jest wąski i bardzo niski.

Jazda na niskich obrotach w samochodach osobowych nie jest dobra (chodzi o samochody z manualną skrzynią). Co z tego, że będę miał o pół litra mniejsze spalanie a silnik "dobity".

Ja się opieram na prędkościomierzu bo aby się wsłuchiwać w silnik to by trzeba jeździć cały czas z wyłączonym radiem a słuch nie jest najlepszym wyznacznikiem. Po to on jest aby móc wykorzystywać moment obrotowy a nie na czuja zgadywać.

Poza tym z eko jazdą nie można przesadzać, trzeba myśleć o innych użytkownikach a nie jechać cały czas 65km/h bo to np. w Dacii około 1500 obrotów. Co z tego, że spalę 4,5 litra a innych szlag trafia jak za takim kimś jedzie.
_________________
Od 23-11-2007 do 29-10-2009r. przejechane 162 939 kilometrów.
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2009-04-15, 21:56   

dogberry napisał/a:
Poza tym z eko jazdą nie można przesadzać, trzeba myśleć o innych użytkownikach a nie jechać cały czas 65km/h bo to np. w Dacii około 1500 obrotów. Co z tego, że spalę 4,5 litra a innych szlag trafia jak za takim kimś jedzie.

Ludziska :mrgreen: skończcie z tym wiązaniem "eko-kierowca to zawalidroga". Nie ma sensu tłumaczyć na czym polega eko-jazda komuś, komu na tym nie zależy, ale zapewniam, że to ja częściej narzekam na zawalidrogi, mimo stosowania eko-jazdy.

O wiele dziwniejszym stylem jazdy wydaje mi się zerkanie na prędkościomierz, by wiedzieć, czy auto będzie mi przyspieszało, czy może muszę zredukować :?: Nie "czujesz" auta?

a propos tych 65 km/h - jadąc z taką prędkością Dacia spala około 3,0 - 3,2 litra
Ostatnio zmieniony przez KaS602 2009-04-15, 23:49, w całości zmieniany 1 raz  
 
kier 


Marka: Dacia/Dacia
Model: Logan/Logan MCV
Silnik: 1.4 MPI/SCe 1.0
Rocznik: 2007/2019
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Lut 2008
Posty: 305
Skąd: Ciechanów
Wysłany: 2009-04-16, 06:53   

wox napisał/a:
65 km/h - jadąc z taką prędkością Dacia spala około 3,0 - 3,2 litra


na benzynie 4.3-4.4 :D

--
pozdrawiam
kierek
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-04-16, 08:23   

Cytat:
Z moich badań wynikało, że najmniejsze zużycie paliwa - ~5.5L/100 - jest w okolicach 55-60km/godz na V. biegu.

No tez mi sie to duzo wydaje. Spalalem ok 5l na trasie i napewno jechalem szybciej :P

Na V mozna jechac spokojnie 50 km/h. Nie patrze ani na obrotomierz, ani na glos silnika, tylko na reakcje na gaz. Co do eko-jazdy to proponuje pojezdzic rowerem, wtedy najlepiej czuc kiedy silnik jest bardziej wysilony ;)

W miescie ostatnio mi wyszlo ok. 8l i jestem jednym z najszybszych kierowcow (u nas sie jezdzi chyba wolniej niz w Warszawce ;).
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-04-16, 09:53   

DUCATI napisał/a:
W miescie ostatnio mi wyszlo ok. 8l i jestem jednym z najszybszych kierowcow

DUCATI, jeśli jest to wynik z komputera to może pamiętasz średnią prędkość wg niego?
 
dogberry 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 85 KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 495
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-04-16, 10:10   

wox napisał/a:
dogberry napisał/a:
Poza tym z eko jazdą nie można przesadzać, trzeba myśleć o innych użytkownikach a nie jechać cały czas 65km/h bo to np. w Dacii około 1500 obrotów. Co z tego, że spalę 4,5 litra a innych szlag trafia jak za takim kimś jedzie.

Ludziska :mrgreen: skończcie z tym wiązaniem "eko-kierowca to zawalidroga". Nie ma sensu tłumaczyć na czym polega eko-jazda komuś, komu na tym nie zależy, ale zapewniam, że to ja częściej narzekam na zawalidrogi, mimo stosowania eko-jazdy.

O wiele dziwniejszym stylem jazdy wydaje mi się zerkanie na prędkościomierz, by wiedzieć, czy auto będzie mi przyspieszało, czy może muszę zredukować :?: Nie "czujesz" auta?

a propos tych 65 km/h - jadąc z taką prędkością Dacia spala około 3,0 - 3,2 litra


A jak mam nazwać kogoś kto jedzie 70km/h na drodze gdzie można jechać 90-120km/h? Patrze na obrotomierz bo to jest najlepszy sposób aby najlepiej wykorzystać moment obrotowy. Poza tym lubię sobie też posłuchać muzyki a nie tylko odgłosu pracującego silnika.
_________________
Od 23-11-2007 do 29-10-2009r. przejechane 162 939 kilometrów.
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-04-16, 10:37   

Wcale go nie nazywaj tylko wyprzedz :) Nikt tu nie kazal jechac 70... wskazano tylko teoretyczna mozliwosc :)

Becki, korzystalem z komputera osobistego i wykazal srednia predkosc ok 20 km/h ;)
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-04-16, 10:51   

Nie wiem jak to zrobiłeś, bo u mnie przy średniej V~30km/h nie chce zejść poniżej 9 l/100km.
Twój silnik to 8 czy 16V?
 
dogberry 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 85 KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 495
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-04-16, 12:23   

DUCATI napisał/a:
Wcale go nie nazywaj tylko wyprzedz :) Nikt tu nie kazal jechac 70... wskazano tylko teoretyczna mozliwosc :)

Becki, korzystalem z komputera osobistego i wykazal srednia predkosc ok 20 km/h ;)


Czasami się nie da, jest sznurek aut i się tak wszyscy wleką. Jak w peletonie jest ciężarówka to w ogóle można zapomnieć. A potem korki na kilometr.
_________________
Od 23-11-2007 do 29-10-2009r. przejechane 162 939 kilometrów.
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2009-04-16, 13:28   

Beckie, eco driving.. ;) Moze zmienie zawod i zaczene udzielac lekcji ;)
8V, no 2005r... ten komputer, oczywiscie, w glowie ;)
 
czaju 



Marka: Dacia,Citroen,Ford
Model: Duster,C4 GP,Fusion
Silnik: 1.5@107,2.0@150,2.0@240 4x4
Rocznik: 2010.2014
Wersja: Prestige
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Posty: 1853
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2009-04-16, 14:55   

moje 1.4MPI po mieście 6.8l średnia 33.8kph.
Po prostu cały czas na biegu, obserwacja drogi, minimalizacja czasu stojąc przed światłami, przyspieszanie na płaskich odcinkach - but, pod górkę co najwyżej utrzymuje prędkość - obroty - przecież te 8V Renault wyraźnie mówią kiedy co chcą - nie czarujmy się wszystko słychać - mimo muzyki, rozmowy etc..
Pamiętam, że jak pojechałem do Katowic, to tam spalanie (po przejechanych 20km od stacji) z 6.5 skoczyło mi do 7.2, ale jeździłem ze średnią 20-25kph jakąś godzinę. Czyli wychodzi że 7.9
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2009-04-16, 19:21   

dogberry napisał/a:
A jak mam nazwać kogoś kto jedzie 70km/h na drodze gdzie można jechać 90-120km/h?

Zgadzam się z Tobą, bo ja też bardzo często denerwuję się na takich kierowców (jadących 70 - 80 km/h cały czas; na obszarze zabudowanym staje się on piratem, poza obszarem zabudowanym zaś zawalidrogą), ale to, że on jedzie akurat 70 km/h, to wcale nie musi oznaczać, że to jest kierowca stosujący zasady eko- jazdy. Zapewniam Cię, że ja niskie wyniki spalania uzyskuję korzystając z auta w szerokim zakresie prędkości - głównie jeżdżę poza obszarem zabudowanym, po drogach jednopasmowych, ale w terenie górskim i staram się jeździć przepisowo (licznikowo prawie 100 km/h, czyli w rzeczywistości 90 km/h), ale jak muszę wyprzedzić jakiegoś zawalidrogę, to (oczywiście nie zawsze) chwilowo osiągam licznikowe 110 - 120 km/h. Na drogach dwupasmowych na zawalidrogi raczej nie narzekam, a na mnie też nikt nie musi narzekać - po prostu nie ma większych problemów z jazdą własnym tempem (przeważnie jadę licznikowe 120 km/h; na autostradzie szybciej).
Ostatnio zmieniony przez wox 2009-04-16, 20:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2009-04-16, 19:59   

wox napisał/a:
głównie jeżdżę poza obszarem zabudowanym, po drogach jednopasmowych,


i tutaj bym się dopatrywał przyczyny niskiego spalania, po mieście ciężko mieć cały czas tą sama prędkość i ecodriving jak najbardziej pomaga choć trochę zmniejszyć apetyt naszych benzynowych smoków :-D a w trasie jadąc prędkością 80 na pewno 2l mniej będzie niż przy 100 :-D i nie ma co się czepiać tych co jada wolniej w końcu jada zgodnie z przepisami, ktoś musi ;-)
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2009-04-16, 20:02   

gigi303 napisał/a:
nie ma co się czepiać tych co jada wolniej w końcu jada zgodnie z przepisami, ktoś musi ;-)

Ja też jeżdżę (staram się) zgodnie z przepisami, a czepiam się tych kierowców, o których napisałem powyżej

gigi303 napisał/a:
wox napisał/a:
głównie jeżdżę poza obszarem zabudowanym, po drogach jednopasmowych,

i tutaj bym się dopatrywał przyczyny niskiego spalania, po mieście ciężko mieć cały czas tą sama prędkość

To podam przykład jazdy typowo miejskiej: 70 km po Krakowie ze śr. prędkością około 30 km/h i zużyciu 5,3 l

W tej chwili średnie zużycie po przejechaniu prawie 35 tys. km wynosi 4,54 l
Ostatnio zmieniony przez wox 2009-04-16, 22:17, w całości zmieniany 3 razy  
 
czaju 



Marka: Dacia,Citroen,Ford
Model: Duster,C4 GP,Fusion
Silnik: 1.5@107,2.0@150,2.0@240 4x4
Rocznik: 2010.2014
Wersja: Prestige
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Posty: 1853
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2009-04-16, 20:22   

a ja przede wszystkim jeżdżę ostrożnie i staram się nikomu nie przeszkadzać.
Zdarza mi się przekraczać prędkość, ale również w niektórych miejscach jeżdżę wolniej niż mówią znaki drogowe (jest kilka źle wyprofilowanych zakrętów w okolicy, kilka miejsc które pozornie wyglądają łatwo). Czyli na pewno jeśli dopuszczalna prędkość na drodze wynosi dajmy na to 70 to moja średnia jest poniżej 75
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne