GVO będzie przedłużone
2009 - 07 - 22 | 14:13
źródło: Komisja Europejska
W.T.
O 3 lata Komisja Europejska chce przedłużyć obowiązywanie rozporządzenia GVO, które pierwotnie miało zakończyć swój żywot w maju przyszłego roku. W tym czasie mają powstać nowe przepisy regulujące sektor motoryzacyjny w krajach unijnych.
Rozporządzenie GVO reguluje m.in. kwestie związane ze sprzedażą aut nowych, ich naprawami oraz wykorzystywaniem części zamiennych. Wprowadzenie tego rozwiązania w istotny sposób ograniczyło prawo ingerencji koncernów samochodowych w proces sprzedaży oraz późniejszej obsługi posprzedażnej, wzmacniając pozycję konkurencyjną niezależnych uczestników rynku. Najważniejszymi rozwiązaniami były m.in. możliwość sprzedaży wielu marek w jednym salonie, możliwość nabywania przez autoryzowane warsztaty także części zamiennych od niezależnych dostawców, prawo właścicieli aut, bez utraty gwarancji, do wyboru części zamiennych niezależnych producentów bez logo koncernu samochodowego oraz niedyskryminowany dostęp nieautoryzowanych warsztatów do informacji technicznej, narzędzi oraz szkoleń.
Już od dłuższego czasu wiadomo było, iż 31 maja 2010 roku rozporządzenie GVO wygaśnie. Jednak z bardzo wielu różnych stron odezwały się głosy do KE o pozostawienie obowiązujących przepisów bez zmian jeszcze na jakiś czas. Takie rozwiązanie miałoby być najlepsze z punktu widzenia całego sektora motoryzacyjnego, a jednocześnie dałoby czas na stworzenie odpowiednich regulacji i przygotowanie się do nich wszystkich podmiotów działających w branży.
Dzisiejsza decyzja Komisji, by na okres trzech lat pozostawić dziś obowiązujące przepisy bez zmian, choć o niczym jeszcze nie przesądza, otwiera furtkę dla zwolenników przedłużenia GVO. Do 25 września zainteresowane strony mogą jeszcze zgłaszać swoje uwagi w tej kwestii, a później podjęta zostanie ostateczna decyzja.
Komisja Europejska zaproponowała utrzymanie ograniczających konkurencję zasad umożliwiających konstruktorom samochodów zakładanie sieci punktów napraw i serwisowania samochodów na wyłączność.
Natomiast już tylko do 2013 KE chce przedłużyć obowiązujące obecnie zasady co do dystrybucji nowych samochodów, a to oznacza, że producenci samochodów już tylko przez trzy lata będą mogli zakładać sieci sprzedaży dealerskiej na wyłączność.
"Koszty samochodów stanowią znaczną część budżetu gospodarstw domowych. Konkurencja jest więc żywotna zarówno w sektorze sprzedaży, jak i naprawy. Nasza analiza pokazuje, że konkurencja jest intensywna jeżeli chodzi o sprzedaż. Nie ma więc powodu, by traktować ten sektor inaczej niż inne" - powiedziała komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes.
Inaczej, zdaniem Kroes, sytuacja wygląda na rynku napraw i serwisowania. "Ten sektor jest znacznie bardziej narażony na problemy konkurencji. Dlatego zaproponowaliśmy utrzymanie specyficznych zasad w tej dziedzinie" - dodała.
KE zaproponowała możliwość utrzymania sieci napraw na wyłączność tylko dla przedsiębiorstw, których udział w rynku wynosi poniżej 30 procent.
KE już w lipcu rozpoczęła konsultacje publiczne w sprawie unijnego rozporządzenia dotyczącego sprzedaży i serwisowania samochodów. Rozporządzenie to wygasa w maju 2010 i KE musi albo je przedłużyć albo zastąpić innym aktem legislacyjnym.
Zainteresowane strony mogą składać swe opinie i komentarze do 10 lutego w sprawie propozycji KE, które mają obowiązywać do 2013 roku. Następnie KE planuje zniesienie antymonopolowych wyjątków w sektorze motoryzacyjnym.
Chodzi o obowiązujące od 2002 r. "rozporządzenie GVO w zakresie dystrybucji i serwisowania pojazdów silnikowych". Umożliwia ono producentom zakładanie sieci sprzedaży dealerskiej na wyłączność, a także gwarantuje prawo klientów do konkurencyjnych cenowo nieoryginalnych części zamiennych oraz serwisowania samochodów w nieautoryzowanych warsztatach bez utraty gwarancji.
KE zapowiedziała, że "zamierza" wydać specyficzne dyspozycje, jeżeli chodzi o rynek części zamiennych, tak aby "zapewnić niezależnym warsztatom dostęp do części oryginalnych", a także, by producenci nieoryginalnych części zamiennych "mogli dalej je oznakowywać swoją marką i dostarczać na rynek po sprzedaży".
Ponadto KE planuje też specjalne wytyczne, które wyjaśnią inne problemy konkurencji - "na przykład, gdy konstruktor samochodowy odmawia uznania gwarancji, jeśli samochód był naprawiany w niezależnym warsztacie".
Wysłany: 2010-05-28, 07:37 Koniec (autoryzowanego) zdzierstwa.
No to się doczekaliśmy. Od 1-go czerwca naprawę i wymianę części podczas trwania gwarancji można dokonać W DOWOLNYM warsztacie bez jej utraty (gwarancji) - na mocy rozporządzenia UE. Czyli wszystko co mielibyśmy wymienić za pieniądze w naszym wozie. Dodatkowo nie mamy obowiązku stosowania podczas naprawy/wymiany części orginalnych - możemy stosować DOWOLNE zamienniki. Szkoda, że to rozporządzenie nie weszło w życie pół roku temu gdy musiałem zmienić rozrząd...
Czyli teraz podczas przeglądu, jak zadzwonią do nas zapytać czy mogą wymienić to czy tamto nie w ramach gwarancji (czyli nie bezgotówkowo) odmawiam bo na bank zrobię to przynajmniej o połowę taniej.
Być może - ale kol. ouragan pisał zdaje się głównie z perspektywy klienta, który takich szczegółów najczęściej nie widzi... (Nawet, jeśli de facto na niego wpływają).
Nowe jest to, że teraz szeroko o tym mówią w radiu czy TV, poprzednio jakoś odbyło się to bez rozgłosu.
Wcześniej nawet jak ktoś słyszał że można gdzie indziej, to zwykle i tak jechał do ASO (tak na wszelki wypadek, aby problemu nie było), teraz pewnie więcej osób wybierze niezależne warsztaty. Bo skoro w TV mówią że można, to można
Ja tam pamiętam, że i wtedy dość głośno o tym było... No ale może masz rację - a w każdym razie już na pewno nie zaszkodzi, że jest trochę szumu na temat (:
Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009 Pomógł: 31 razy Dołączył: 15 Mar 2009 Posty: 2944 Skąd: Śląsk
Wysłany: 2010-05-28, 13:58
Po prostu okres obowiązywania poprzedniego rozporządzenia dobiegł końca, skorzystali z okazji i w nowym doprecyzowali tą regulację. Ja w swoim samochodzie kupionym w grudniu 2009 w instrukcji obsługi mam wyrażne zapisy iż ZALECANE jest korzystanie z ASO, a nie wymagane obligatoryjnie...
Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009 Pomógł: 31 razy Dołączył: 15 Mar 2009 Posty: 2944 Skąd: Śląsk
Wysłany: 2010-05-28, 21:07
Od dawien dawna wiadomo, że te same fakty można przedstawiać w najróżniejszy sposób, a odpowiednio dobierając słowa sugerujemy "prawidłową" interpretację całości. Dociekliwość i ciekawość szczegółów w takich przypadkach pomaga i to bardzo:)
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016 Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1073 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-01-28, 22:09
W większości przypadków w okresie gwarancji przypadną 1 lub 2 wizyty w ASO. Z jednej strony dawać 500zł za wymianę oleju (bo do tego się sprowadzają te 2 pierwsze serwisy) to woła o pomstę do wszystkich możliwych bogów na niebiesiech. Z drugiej - ryzykować auto warte dzisiątki tysięcy dla oszczędzenia 400 zł? No może jak ktoś jest prawnikiem z misją, gotowym na donkiszotowe batalie z korporacjami motoryzacyjnymi. Mam obawy że w razie awarią silnika przeciętny kowalski nie wygrałby z machiną prawniczą giganta, drobnymi druczkami w umowie i setkami stron aktów prawnych określających jak Kowalski miał dokumentować serwisy poza ASO, łącznie z opieczętowanymi adnotacjami o homologacji gumy do żucia miętolonej przez mechanika podczas odkręcania pojemnika z olejem.
W większości przypadków w okresie gwarancji przypadną 1 lub 2 wizyty w ASO. Z jednej strony dawać 500zł za wymianę oleju.
W Dacii masz jednak wybór - mnie w okresie gwarancji czeka około 5 wizyt w ASO ( 100 kkm) A że przeglądy mogą być znacznie tańsze - bo zamiast zalecanego Elfa wybieram Motrio to koszt takiej wizyty to 350 zł czyli 1750zł/3 lata to wybrałem ASO ( w przypadku mojego poprzedniego prywatnego Forda kwota taka wystarczała na 1,5 przeglądu gwarancyjnego w ASO ( ale moze to były stare czasy/może się nie znam)
Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE Pomógł: 11 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 2127 Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-01-29, 07:51
I tak dobrze, że dacia zrezygnowała z obowiązkowych debilnych niby przeglądów za ok. 100 zł. Starzy loganowcy pamiętają, że oprócz normalnych przeglądów z olejem, były jeszcze takie mini przeglądy, mechanik obszedł wóz dookoła, kasa wzięła stówę, pieczątka w książę i wio...
_________________ MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
Ostatnio zmieniony przez jan ostrzyca 2016-01-29, 07:56, w całości zmieniany 2 razy
Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE Pomógł: 11 razy Dołączył: 16 Wrz 2007 Posty: 2127 Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-01-29, 10:14
Lza napisał/a:
Resurs, to jest okres czasu po jakim maszyna jest całkowicie wyeksploatowana. Chyba nie o to Ci chodziło? ;)
Za Słownik Języka Polskiego:
Resurs-
«ustalony okres pracy sprzętu, w którym zagwarantowane jest bezpieczeństwo i sprawność eksploatacji»
Określenie "resurs" na okres pomiędzy przeglądami okresowymi jest całkowicie prawidłowe, bowiem przeglądy okresowe gwarantują (teoretycznie i z reguły też praktycznie) sprawność i bezpieczeństwo eksploatacji w okresie między przeglądowym.
_________________ MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
Bardzo ciekawy fragment artykułu o warunkach gwarancji na samochody:
"Warto przypomnieć, że od 1 czerwca 2010 roku obowiązuje rozporządzenie Komisji Europejskiej 461/2010, popularnie zwane w Polsce "GVO" oraz Sektorowe Wytyczne do niego. Na tej podstawie prawnej właściciel nowego samochodu może zlecać jego naprawy i okresowe przeglądy warsztatom niezależnym bez utraty gwarancji. W samochodzie na gwarancji można stosować części eksploatacyjne nie tylko z logo producenta pojazdu, ale także znacznie tańsze części oferowane przez niezależny rynek.
Wynikająca z gwarancji producenta pojazdu bezpłatna naprawa będąca wynikiem awarii nadal możliwa jest wyłącznie w Autoryzowanej Stacji Obsługi, ale już przegląd okresowy czy wymiana elementów eksploatacyjnych mogą być przeprowadzone w dowolnym warsztacie".
Ostatnio zmieniony przez Piitubski 2016-02-02, 21:29, w całości zmieniany 2 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum