Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2008-11-28, 09:23
Chiptuning / zwiększenie mocy w dci
Autor Wiadomość
dogberry 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 85 KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 495
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2007-11-30, 16:17   Chiptuning / zwiększenie mocy w dci

Myślał ktoś nad chiptuningiem Dacii? :mrgreen:

W Polsce na stronie V-Techu widziałem ( http://www.vtech.pl/ext/k.html ) Dacie, wyciągnęli z 68 KM 84, czyli tyle ile ma fabrycznie mocniejsza wersja (85 KM). Na jakiejś rumuńskiej stronie firmy zajmującej się tuningiem widziałem, że z wersji 85 KM udało im się wycisnąć 105 KM i 250 Nm! http://www.obdtuning.ro/index.php

To już robi wrażenie! 8-)

Pozdrawiam
_________________
Od 23-11-2007 do 29-10-2009r. przejechane 162 939 kilometrów.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-03-15, 13:06, w całości zmieniany 2 razy  
 
GeRRaD 



Marka: DACIA
Model: LOGAN BlackLine ;)
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 918
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-11-30, 18:42   

Obawiam się że wielu amatorów tuningu to na forum raczej nie znadziesz (vide wątek o alufelgach) Ja lubię ten temat, jednak z uwagi na 1.4 MPI nie mogę nic powiedzieć w tym temacie. Druga ważna kwestia to że na gwarancji to z tym chipem nie poszalejesz :-(
_________________
GeRRaD
 
baba za kółkiem 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączyła: 18 Wrz 2007
Posty: 68
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-11-30, 19:42   

No więc przyznaję: ja się zastanawiałam i nadal się zastanawiam. I bardzo jestem ciekawa dalszego ciągu tego wątku - może się czegoś dowiem, zachęcę albo zniechęcę. Krowiastość... przepraszam (tylko bez bana pls) - stateczność Loli nieco mnie irytuje i chętnie bym jej dołożyła trochę kopa. Doświadczeń wcześniejszych nie mam, to i niewiele wiem. Ale pamiętam, jak pan sprzedawca z jednego z warszawskich salonów, cieszącego się tu - martwiącego? - nienajlepszą opinią, wspominał o Jaszpolu - że tam by mi to mogli zrobić i coś sugerował, że gwarancji by nie zaszkodziło.
 
GeRRaD 



Marka: DACIA
Model: LOGAN BlackLine ;)
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 918
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-11-30, 20:58   

Możeby i założyli wirusa ale za ile i czy mają np.hamownie :?: Prawda jest jednak taka że nawet 10 - 15 % mocy więcej Ferrari z Logana nie zrobi, ma on inne przeznaczenie i zalety, a jak ktoś chce mieć szybkie rodzinne auto kupuje np. Megane F1 Team, Lagunę 2.0 T itp.
_________________
GeRRaD
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2007-12-01, 16:40   

Tuning to najlepszy sposób na zepsucie silnika. Fabryka daje tyle kucyków, że loganem można sie bezpiecznie i żwawo przemieszczać.

Inna rzecz, że dacia daje te same silniki w wersjach nieco słabszych od tych występujących w reno.

Mnie osobiście brakuje wlnossącego diesla 1.9. Jak kupowałm mvc, dawali go kangoo w mocy 68 km. Pali więcej niż dci ale jest praktycznie niezniszczalny. 500.000 km bez napraw to dla niego pestka.

Gdyby był wybór 1.5 dci i 1.9 d wybrałbym ten drugi.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
 
GeRRaD 



Marka: DACIA
Model: LOGAN BlackLine ;)
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 918
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-12-01, 18:22   

Nie zgodzę się że tuning to droga do zniszczenia silnika. Każdy współczesny silnik posiada rezerwę którą można spokojnie wykorzystać :-D Jednak trzeba to robić z głową (bez przesady) i w profesjonalnym warsztacie (Chojnacki, Godula itp.) a nie w garażu, chipem z Allegro.Inna sprawa że przy profesjonalnym tuningu nie można poprzestać na samym chipie, a np. wymienić turbosrężarkę, dokonać zmian w zawieszeniu, układzie dolotowym, hamulcowym, wydechowym itp a to kosztuje :-(
_________________
GeRRaD
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2007-12-01, 18:40   

GeRRaD napisał/a:
....Inna sprawa że przy profesjonalnym tuningu nie można poprzestać na samym chipie, a np. wymienić turbosrężarkę, dokonać zmian w zawieszeniu, układzie dolotowym, hamulcowym, wydechowym itp a to kosztuje :-(


A to wlasnie oferuje fabryczna mocniejsza wersja silnika... Moze nie tyle w zawieszeniu (choc moze to dotyczyc np. stabilizatora) ale przekonstruowany jest caly silnik by mogl bezpiecznie rozwiljac dana moc przy zachowaniu normy spalania i czystosci spalin.
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2007-12-01, 21:06   

GeRRaD napisał/a:
Każdy współczesny silnik posiada rezerwę którą można spokojnie wykorzystać :-D Jednak trzeba to robić z głową (bez przesady) i w profesjonalnym warsztacie (Chojnacki, Godula itp.) a nie w garażu, chipem z Allegro.Inna sprawa że przy profesjonalnym tuningu nie można poprzestać na samym chipie, a np. wymienić turbosrężarkę, dokonać zmian w zawieszeniu, układzie dolotowym, hamulcowym, wydechowym itp a to kosztuje :-(


To już chyba lepiej (i taniej) kupić taką wersję silnikową, jak nam odpowiada .

Na pytanie czy tuning nie psuje silnika, warto sobie odpowiedziec pytaniem ( choc to pono nieeleganckie) czy kupiłbym auto uzywane niefabrycznie tuningowane? Ja bym takiego wozu nie kupił.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
 
GeRRaD 



Marka: DACIA
Model: LOGAN BlackLine ;)
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 918
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-12-01, 21:39   

Można kupić, o ile wersja silniejsza występuje, po drugie tuning to pasja, hobby, frajda z dokonywania zmian/ulepszeń i posiadania czegoś czego nie mają inni (unikalnej wersji).Ja o ile byłoby mnie stać oddałbym auto do profesjonalnego tuningu niefabrycznego bez mrugnięcia okiem i wiedziałbym że mam jedyną niepowtarzalną wersję samochodu w Polsce, a może i Europie (nie chwaląc się już zmieniłem co nieco). A to nie to samo co silniejsza wersja fabrycznego wozu złożonego w iluś tam egzemplarzach, według jednego schematu.

Ot i cała filozofia tuningu :-D
_________________
GeRRaD
 
Gregosa 



Marka: dacia
Model: logan MCV
Silnik: dCi
Rocznik: '07
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 243
Skąd: ...
Wysłany: 2007-12-02, 12:18   

jan ostrzyca napisał/a:
Mnie osobiście brakuje wlnossącego diesla 1.9. Jak kupowałm mvc, dawali go kangoo w mocy 68 km. Pali więcej niż dci ale jest praktycznie niezniszczalny. 500.000 km bez napraw to dla niego pestka.
Gdyby był wybór 1.5 dci i 1.9 d wybrałbym ten drugi.

Czyli służyłby Ci 25 lat, przy twoich przebiegach rocznych :mrgreen:
dCi przy właściwej aksploatacji powinien bezawaryjnie służyć przez ca. 300 tys km. Starczy :)
_________________
Gregosa
---------
MCV dCi lauréate | 63k+ km
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2007-12-02, 12:43   

Gregosa napisał/a:

Czyli służyłby Ci 25 lat, przy twoich przebiegach rocznych :mrgreen:
dCi przy właściwej aksploatacji powinien bezawaryjnie służyć


Niekoniecznie, służyłby mi przez max. 200 tys. km. przez ok. 10 lat ale za to super TANIO i BEZ RYZYKA usterki. Zresztą kupowanie nowego samochodu po to żeby go sprzedać po 4 latach (za 35 % wartości salonowej) ma sens wyłącznie dla firm. Odliczenia, odliczenia...

Gdyby osoby fizyczne mogły odliczać od podatku choć część kosztów zakupu i eksploatacji samochodu, pewnie zmieniałyby wózki częściej.

Nie widzę różnicy miedzy nauczycielem a np. dentystą, architektem, prawnikiem, wszyscy dojeżdżaja do roboty samochodami, a jednak 3 ostatnich ma ulgi podatkowe z tym związane,więc biorą samochody na "firmę". Adwokat też może dojechać do sądu tramwajem...

Min. 50% moich przebiegów jest związanych z pracą dojazdy, delegacje i sprawy służbowe.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2007-12-03, 10:35   

co do utraty wartosci, to w tescie 300 tvn turbo panienka z samaru wskazala, ze po 3 latach mcv straci mniej niz octawia . pozdr
 
Black Eryk 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 06'
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Wrz 2007
Posty: 541
Skąd: Jastrzębie Zdrój
Wysłany: 2007-12-03, 13:37   

Ja bym nic nie kombinował, a to dlatego że nie warto ryzykować , gdyż zawsze można trafić na jakiegoś żukojebce. Po drugie można kupić inne auto żeby było mocniejsze a nie na chama starć się zrobić z Daćki rajdówkę co jej wcale na dobre może nie wyjść, a ona i tak jak na nasze drogi uważam że ma wystarczające parametry. A po trzecie to każdy robi co chce i jego sprawa - a ja osobiście nie zbyt przychylam się do takich pomysłów szczególnie że są dostępne dci o mocy 85KM. NA forum KRC można wiele znaleść na temat chiptuningów DCI w wersji 68 i 85KM. Tam jest już grono osób które mają już pewne doświadczenie z takowymi przeróbkami i na pewno zawsze mogą coś doradzić bądź odradzić i nie patrzą na Daćki spod łba więc można śmiało pytać.
_________________
LOGAN 1.5 DCI 8-) (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)

Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
 
GeRRaD 



Marka: DACIA
Model: LOGAN BlackLine ;)
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 918
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-12-03, 20:37   

Powiem tak - silnicznki naszych Dacii są w miarę dobrym kompromisem pomiędzy osiągami i spalaniem, jednak do komfortowej jazdy na trasie to niestety im trochę brakuje (oj zdarza się przy wyprzedzaniu że ma się duszę na ramieniu - starczy miejsca, nie starczy :lol: - potwierdziła to ostatnio nawet moja żona, która nie lubi szybkiej jazdy, ale zauważyła czasy wyprzedzania auta z 200 konnym silnikiem w porównaniu do 75 km)
_________________
GeRRaD
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2007-12-04, 10:01   

zgadza sie. ale przy wyprzedzaniu bardziej musi pracowac glowa niz silnik. pozdr
 
Andrzej 



Marka: Dacia Logan
Model: MCV 7os.
Silnik: dci 85
Rocznik: 11.2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 556
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-12-04, 10:14   

Co do duszy na ramieniu przy wyprzedzaniu - to nie koniecznie musi to zależeć od mocy silnika....

Ale z kolei jeżeli już mówimy o rasowaniu silnika dci 68, to moim zdaniem należy zacząć od samej turbiny, a nie od chipa. W prawdzie tylko kawałek jechałem tym autem, ale zauważyłem, że reaguje ono z opóźnieniem na wciśnięcie gazu i opóźnieniem na zdjęcie nogi z gazu, więc sądzę, że problemem jest duża bezwładność turbiny, a nie moc sama w sobie. Porównywałem dynamikę Dacii dci 68 z dynamiką o ok 50kg lżejszej Fabii TDI 70, i różnica znaczna na kożyść Fabii.
 
psur 



Marka: Nissan
Model: NV200 Evalia
Silnik: 1.5 dCi
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 652
Skąd: DW
Wysłany: 2007-12-04, 10:30   

Cytat:
Powiem tak - silnicznki naszych Dacii są w miarę dobrym kompromisem pomiędzy osiągami i spalaniem


Myślę, że raczej między osiągami a ceną. Wsadzili stare silniki Renault, owszem sprawdzone i w miarę dynamiczne, ale jak na współczesne auta, to zdecydowanie zbyt wiele palą. Ale dzięki temu Logan kosztuje ile kosztuje, więc nie narzekam :)
_________________
Dacia Logan 1.4 MPI 75 KM, wersja Access + poduszka pasażera
2007 - 2012, ok. 86 tys. km
To był naprawdę fajny wóz!

www.psur.pl - moja strona o podróżowaniu po Polsce
 
GeRRaD 



Marka: DACIA
Model: LOGAN BlackLine ;)
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 918
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-12-04, 12:15   

Mówimy o dieslach
_________________
GeRRaD
 
Black Eryk 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 06'
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Wrz 2007
Posty: 541
Skąd: Jastrzębie Zdrój
Wysłany: 2008-01-14, 09:39   

chip tuning 1.5 dCi...
http://www.44tuning.pl/da...an-1.5-dci.html
http://www.44tuning.pl/tu...ie-silnika.html
_________________
LOGAN 1.5 DCI 8-) (niestety troszke się poobijał i został sprzedany)

Przejechane 97000km, Only ON BP ULTIMATE.
Pozdrawia Krystian
gram w http://www.speedimspeed.pl
 
El Logano 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.5 DCi K9K 68KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Wrz 2007
Posty: 213
Skąd: Okolice Trójmiasta
Wysłany: 2008-01-14, 17:23   

W przyrodzie nic nie ginie. Wytrzymałość silnika zależy o d jego rezerw mocy, a te spadają wraz z mocą (współczynnik wysilenia). Mi styka 68KM, bo rzadko wyprzedzam, generalnie jeżdżę przepisowo i to inni mnie wyprzedzają, potrzebują mocniejszych i mocniejszych silników, więc nie potrzebuję więcej mocy, by sobie pyrkać 55, 75, 95, 120 km/h (teren zabudowany, ograniczenia do 70, poza terenem zabudowanym, obwodnica). A raz na 1000km przycisnę do dechy przez kilka km jak mam miejsce i nikogo nie widzę.
_________________
102 000km zadowolenia za kierownicą Dacii.
 
El Logano 



Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.5 DCi K9K 68KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Wrz 2007
Posty: 213
Skąd: Okolice Trójmiasta
Wysłany: 2008-01-14, 17:33   

Nigdyś kiedy się wiecznie spieszyłem, wyprzedzała mnie Ibiza TDi po tunningu. Finał był taki, że po pół roku z rury buchnął jej kłąd dymu i jazda skończyła się na poboczu... . Nie starczyło 100KM i taki był finał.

W Autoświecie testowali markowe chipy i boksy kiedyś. Realnie dawały 50-80% tego, co było napisane, że powinny dawać. Były też zdjęcia zajechanej turbiny, pokrzywionych zaworów... Chip nie wpływa dobrze na silnik. Powoduje podwyższone obroty turbiny, wzrost emisji spalin i dymienia, wzrost temperatury pracy w silniku. Ja sobie odpuszczam. Uważam, że moc podstawowa + te 15-20KM dzięki turbo to jest maksymalne optimum w dieslu (np. 75KM + turbo = 90-100KM z 1.9 czy 2.0 spoko, ale ponad 100KM to już przegięcie). Golf II 1.6D miał 54KM, przypuszczam, że dzięki common rail i innym nowoczesnym rozwiązaniom 1.5DCi bez turbo ma podobną moc czyli koło 55KM. Teraz wyobraźcie sobie taką wersję 100KM - 45KM doładowania - masakra. Silniki TDi bez turbo mają około 70KM (1.9 SDi ma 64KM, a to właśnie takie TDi, ale bez turbo)

Do wykręcania mocy lepiej się nadają benzyniaki. Taki 2.0 benzyna z turbiną może mieć 180KM i nic mu długo nie będzie. Diesle są do oszczędzania.

Uważam, że faktycznie brakuje w ofercie takich prawdziwych diesli o klasycznej budowie. Z jednej strony jest to wina trendów na rynku, z drugiej wymagań, co do emisji spalin (diesle z komorą wstępną były bardziej smrodliwe).
_________________
102 000km zadowolenia za kierownicą Dacii.
 
dogberry 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 85 KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 495
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-01-14, 22:44   

Oj przesadzacie z tą żywotnością silników o małej pojemności i większej mocy. Samochodem z turbo trzeba umieć jeździć i nic mu nie będzie. Renault ma w ofercie 1.5dCi o mocy 110KM. BMW wprowadza 2.0 diesla z dwoma turbinami o mocy ponad 200KM.

Samochód regularnie serwisowany, dbamy o turbo, nie lejemy "wody" do baku i jeździmy bezproblemowo.
_________________
Od 23-11-2007 do 29-10-2009r. przejechane 162 939 kilometrów.
 
dogberry 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 85 KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 495
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-03-15, 12:43   Moduł PRO-TURBO

Witam

Przez przypadek znalazłem coś takiego na allegro.pl

http://moto.allegro.pl/it...pro_turbo_.html

Co wy na to? Ma ktoś może?
_________________
Od 23-11-2007 do 29-10-2009r. przejechane 162 939 kilometrów.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-03-15, 13:39   

Ja oczywiście nie mam, ale w świetle dyskusji, którą tu kiedyś przeprowadziliśmy, urządzenie wydaje się przynajmniej ideowo sensowne.
 
dogberry 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 85 KM
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lis 2007
Posty: 495
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-03-15, 13:40   

Koszt nie jest duży i by się takie coś opłacało. Jestem tylko ciekawy co na to ASO i jak gwarancja.
_________________
Od 23-11-2007 do 29-10-2009r. przejechane 162 939 kilometrów.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne