Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Rower - ktoś praktykuje ?
Autor Wiadomość
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2018-04-16, 22:25   

Hm, w wieku 13 lat zaplatałeś i centrowałeś koła a pytasz o wymianę oski? Gwint pod tryb masz na piaście a nie na ośce. Jak masz odpowiedni klucz, to odkręcisz kasetę i nakręcisz nową. Wymiana ośki z wiankami i konusami to prosta sprawa jak masz klucze do konusów. pozdr
 
malygabrys 



Marka: Dacia, Dacia
Model: Duster 4*2, MCV
Silnik: 1,6 16V + LPG BRC, 1,6 MPI+LPG BRC
Rocznik: 2011 , 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 20 Sty 2011
Posty: 532
Skąd: Jastrowie
Wysłany: 2018-04-16, 22:30   

Wyraziłem się nieprecyzyjne. Muszę wymienić całą piastę i pytanie brzmi czy obecne piasty zagrają się z moją starą kasetą nakręcaną na piastę.
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2018-04-16, 22:39   

Oczywiście że tak. Na twoim miejscu zmieniłbym na piastę z bębenkiem pod zdejmowaną kasetę. Nawet pod 7 biegów ale zawsze lepsze rozwiązanie.
 
malygabrys 



Marka: Dacia, Dacia
Model: Duster 4*2, MCV
Silnik: 1,6 16V + LPG BRC, 1,6 MPI+LPG BRC
Rocznik: 2011 , 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 20 Sty 2011
Posty: 532
Skąd: Jastrowie
Wysłany: 2018-04-16, 22:45   

Możesz wytłumaczyć czemu jest lepsze to rozwiązanie techniczne?
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2018-04-17, 00:45   

Ośka przy wolnobiegu może ulec pęknięciu, oraz nie bije tak benbenek jak wolnobieg. Tylko tyle.
Ostatnio zmieniony przez arnold 2018-04-17, 01:03, w całości zmieniany 1 raz  
 
Kubuch 


Marka: Volkswagen / Skoda
Model: Golf 7FL / Octavia 3FL
Silnik: 1,4 TSi / 1,0 TSi
Rocznik: 2017 / 2017
Dołączył: 03 Lut 2016
Posty: 340
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2018-04-17, 07:58   

Jak ten wolnobieg ma 13 lat to też się zaraz rozsypie. Skoro chcesz wymieniać piastę to wymień komplet - majątku to nie kosztuje a będzie spokój na kilka kolejnych lat.
_________________

 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1061
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2018-04-17, 08:50   

malygabrys napisał/a:
yraziłem się nieprecyzyjne. Muszę wymienić całą piastę i pytanie brzmi czy obecne piasty zagrają się z moją starą kasetą nakręcaną na piastę.


Nie zgrają się. Współczesne piasty mają mechanizm z zapadkami w piaście, a kaseta to same zębatki, bez żadnego mechanizmu w środku. Dawniej mechanizm ten był umieszczony w nakręcanym na piaście wielorybie - piasta miała tylko łożyska.
Więc nie da się tefo połączyć - musisz kupić zarówno piastę jak i kasetę.

Nie wiem jaki masz rower, wielotryby były chyba max 6 zębatek, więc stawiam, że to system 3*6 shimano SIS lub podobny. Taka wymiana piasty i kasety z pewnością pociągnie za sobą wymianę manetek, przerzutek, i łańcucha oraz najprawdopodobniej też korby i jej suportu. (stare systemy 3x6 nie są w stanie pracować z nowymi: 3x8, 3x9, 3x10, 2x10, 2x11 1x11): inne łańcuchy, inne odległości między zębatkami, inna pojemność przerzutek itd.

Jeśli posiadasz klamkomanetki, trzeba też będzie wymienić klamki do hamulców. A jeśli hamulce są cantilever, to najlepszym rozwiązaniem w takim przypadku jest wymiana również hamulców na v-brake.

W przypadku tak starego roweru, jego ulepszanie nie ma za bardzo ekonomicznego sensu. Najlepiej wymienić tylko zużyte elementy na takie same albo cały rower na nowy.

arnold napisał/a:
Oczywiście że tak.


Bzdura, W jaki sposób chcesz nakręcić wielotryb na piastę z wielowypustem pod montaż kasety?

malygabrys napisał/a:
Możesz wytłumaczyć czemu jest lepsze to rozwiązanie techniczne?


- lżejsze
- wymiana zużytej kasety jest łatwiejsza, podczas gdy odkręcenie wielotrybu to czasem może być duże wyzwanie
- bardziej odporne na zabrudzenia - mechanizm jest schowany głęboko w piaście, może przez tysiące km pracować bez konserwacji, ponieważ jest odizolowany od otoczenia
- bardziej wytrzymałe
- bezobsługowe - Tylna piasta XT wytrzymała mi 10 lat i tysiące km w błocie i piachu bez jakiejkolwiek konserwacji, bez zaglądania do niej.
_________________
Ostatnio zmieniony przez Lza 2018-04-17, 08:54, w całości zmieniany 1 raz  
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3598
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-04-17, 08:54   

Wolnobieg to już archaiczne rozwiązanie które ma więcej wad niż zalet. Raz że z reguły całość jest cięższa, a po drugie rozkład obciążeń od zębatek na oś wyjątkowo niekorzystny co powoduje jej wygięcie a czasami pękanie szprych. Kasety są już od siedmiu rzędów więc nie warto się bawić w wolnobieg jeśli masz do wymiany piastę. Pytanie czy ogóle opłaca się ją wymieniać bo koszt jej zakupu i przeplatania z centrowaniem może być większy niż noweego koła. Sprawdź też stan obręczy bo po latach klocki potrafią już mocno ją zjechać.

Wolnobiegi występują do ośmiu koronek włącznie , kasety od siedmiu do 12.
Więc zmienić napęd z wolnobiegu na kasetę można tylko dla siedmiu lub ośmiu rzędów nie ruszając innych elementów.
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2018-04-17, 12:17, w całości zmieniany 2 razy  
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 839
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-04-17, 10:04   

Lza napisał/a:
W przypadku tak starego roweru, jego ulepszanie nie ma za bardzo ekonomicznego sensu. Najlepiej wymienić tylko zużyte elementy na takie sam


Jeśli rama jest tego warta, tak zabytkowy rower warto przerobić na singla :)
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2018-04-17, 11:35   

Jak chcesz porady jak zreanimować ten rower to albo go opisz dokładnie albo najlepiej dodatkowo obfotografuj - bo piszesz trochę niekonkretnie. Jak się domyślam masz zniszczona piastę tylną ( bo oska to tylko ta część nieruchoma część wewnątrz piasty, na której obraca się koło ) podejrzewam że znajdę w swoich rupieciach stara piastę do nakręcanego wielotrybu.
Jak jest to kilkunastoletni rower markowy i Ci wystarcza to warto bawić się w jakieś przeróbki ( choć wątpię, przed kilkunastu laty były już kasety, nakręcane wielotryby to było rozwiązanie w klasie "supermarketowej", jak byle jaki -lepiej kupić nowy.
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1061
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2018-04-17, 11:39   

Zgadza się, 18 lat temu miałem już rower z kasetą 3x8 (miały go ówczene grupy RC, LX, XT, XTR). Nakręcane wielotryby wtedy miały rowery z najniższej półki oparte na osprzęcie shimano SIS lub podobnym 3x6
_________________
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2018-04-17, 11:52   

Lza napisał/a:
Zgadza się, 18 lat temu miałem już rower z kasetą 3x8 (miały go ówczene grupy RC, LX, XT, XTR). Nakręcane wielotryby wtedy miały rowery z najniższej półki oparte na osprzęcie shimano SIS lub podobnym 3x6

Ja mam na pewno w STX SE 1996r, a jak będę miał chwilę to sprawdzę w najstarszym posiadanym egzemplarzu - Deore DX 1990r - osprzęt absolutnie niezniszczalny
( no chyba ze pod walcem) :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2018-04-17, 11:54, w całości zmieniany 3 razy  
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3598
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-04-17, 11:58   

Niestety, nawet dzisiaj wolnotryby to standard w budżetowych rowerach nawet w miarę markowych producentów.
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2018-04-17, 12:01, w całości zmieniany 2 razy  
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1061
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2018-04-17, 12:03   

Trudno się dziwić - tanie w produkcji, a do jeżdżenia po mieście całkowicie wystarczają. Ja jeździłem po Beskidach, po szlakach z takim wielotrybem, rowerem ważącym 18kg. Jakoś wytrzymywały katowanie. Zapadki się łamały, ale można je było wymienić, omzna było kupić zapasowe. Skoro to sobie radziło na szlaku w górach, to po mieście nie powinno być problemu ;)
_________________
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2018-04-17, 21:05   

Jak ktoś chce rzeczywiście zabytkową ramą jako podstawę do singla bądź retro - szosówki to w czeluściach mojej piwnicy leży Huragan rozmiar 570, pochodzący z lat 70-tych, jest na nim marzenie każdego rowerzysty w połowie lat 70-tych - prawdziwa przerzutka Shimano Eagle - jestem pewien że po kąpieli w nafcie i nasmarowaniu będzie działać jak nowa.
Nie napisałem - bo wydawało mi się oczywiste - oddam za darmo chętnemu do odbudowy.

20180417_212951.jpg
Plik ściągnięto 5689 raz(y) 30,38 KB

20180417_212903.jpg
Plik ściągnięto 5689 raz(y) 35,86 KB

Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2018-04-17, 22:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2018-04-17, 21:13   

Lza napisał/a:

arnold napisał/a: Oczywiście że tak.



Bzdura, W jaki sposób chcesz nakręcić wielotryb na piastę z wielowypustem pod montaż kasety?


Nie napisałem że kasętę idzie wymianiać z wolnobiegiem tylko że oba rozwiązania są dostępne w sprzedaży. Można wymienić samą piastę.
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1106
Skąd: krakow
Wysłany: 2018-04-17, 21:49   

Tak dla przypomnienia - nie ma sprzętów absolutnie niezniszczalnych. pozdr
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1061
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2018-04-17, 21:57   

malygabrys napisał/a:
pytanie brzmi czy obecne piasty zagrają się z moją starą kasetą nakręcaną na piastę


arnold napisał/a:
Oczywiście że tak


Lza napisał/a:
Bzdura


arnold napisał/a:
Nie napisałem że kasętę idzie wymianiać z wolnobiegiem tylko że oba rozwiązania są dostępne w sprzedaży. Można wymienić samą piastę.


Nadajesz się arnold do polityki ;o)
_________________
 
malygabrys 



Marka: Dacia, Dacia
Model: Duster 4*2, MCV
Silnik: 1,6 16V + LPG BRC, 1,6 MPI+LPG BRC
Rocznik: 2011 , 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 20 Sty 2011
Posty: 532
Skąd: Jastrowie
Wysłany: 2018-04-17, 21:59   

Kasetę mam 7 i napęd 3*7. Rower jest produkcji polskiego rometu i do rekracji nic więcej nie jest mi potrzebne. Miałem czas gdy jeździłem bardzo dużo w klubie kolarskim na SPORCIE rometu w latach 87-93, na orginalnych schimano, szytkach itp. Ale ten czas minął. Teraz potrzebuję rower sporadycznie ale ma być sprawny.
Podsumowując muszę poszukać takiej piasty jak mam (typ), zrobić przekładkę i tyle.
Dzięki wszystkim za informacje.
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1061
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2018-04-17, 22:05   

W takim razie najbardziej ekonomiczne rozwiązanie to wymienić uszkodzone części na nowe, takiego samego typu. Unikniesz konieczności wymiany połowy roweru ;)
_________________
 
malygabrys 



Marka: Dacia, Dacia
Model: Duster 4*2, MCV
Silnik: 1,6 16V + LPG BRC, 1,6 MPI+LPG BRC
Rocznik: 2011 , 2010
Wersja: Laureate
Dołączył: 20 Sty 2011
Posty: 532
Skąd: Jastrowie
Wysłany: 2018-04-17, 22:07   

dokładnie
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2018-04-22, 14:52   

Właśnie wróciliśmy z testów rowerów Giant i Liv - testowaliśmy najpierw dwa egzemplarze Liv E +2, potem ja wziąłem Gianta TCX. Elektryki super, W sam raz dla dwojga dziadków, jak ja pojechałem bez wspomagania to na podjeździe zostałem w tyle, na dodatek jak dojechałem byłem zdechły. Wreszcie elektryk z odpowiednim przekrokiem - chyba się zdecydujemy -oboje :-D
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1353
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2018-04-22, 20:29   

Jak tam Wasz "letni weekendzik" :mrgreen: :?:
U nas intensywnie - prawie 200 km na rowerze i 28 km na trekkingu w górach :-)
https://www.strava.com/activities/1520128688
https://www.strava.com/activities/1523145729
https://www.strava.com/activities/1525202174
_________________
enjoy the silence
Ostatnio zmieniony przez gregorisan 2018-04-22, 20:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1061
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2018-04-22, 23:05   

Ja męczyłem zielonego ścieżkowca na wertepach:

https://www.endomondo.com...outs/1105135337
https://www.endomondo.com...outs/1105708955
_________________
 
imielinek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Dołączył: 08 Lut 2015
Posty: 113
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2018-04-23, 05:48   

u mnie delikatny trening ok 60 km ale strasznie wiało
_________________
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne