Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2019-11-09, 18:33
Przeglądy i czyszczenie klimatyzacji, ilość czynnika i oleju
Autor Wiadomość
tomkasz 



Marka: Opel
Model: Astra
Silnik: 1.4 T LPG
Rocznik: 2018
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Sie 2021
Posty: 253
Skąd: małopolska
Wysłany: 2022-02-17, 14:12   

Moim skromnym zdaniem układy klimatyzacji są nieco odmiennym elementem od innych, zwykle otwartych układów w samochodzie (olejowy, chłodzący, powietrzny). Odnoszę wrażenie, że lepiej jest dla nich jak ich się za często nie otwiera (nie dodaje czynnika i oleju). Układ jest zamknięty szczelnie, ma wbudowany pochłaniacz wilgoci, a zużywanie się oleju w układzie (nie wykorzystywanym non-stop, szczelnym) jest nie tak szybko postępujące. Ja popieram głos: póki działa z pełną wydajnością lepiej nie podpinać do maszyny do uzupełniania czynnika/oleju. Co nie znaczy żeby nie sprawdzać nieszczelności czy stanu paska napędu oraz oporów na kompresorze.

Ale to powyżej dotyczy się wewnętrznego działania. Pozostaje jeszcze działanie zewnętrzne: czyszczenie układu powietrznego w kabinie i parownika oraz wymiana filtra kabinowego. Ja wymieniam filtr kabinowy bardzo często (nawet raz na kwartał - bo zwykle w tyle robię 10 tyś.km) i używam takiego z węglem i dodatkową filtracją (zwykle żółte lub niebieskie). To zmniejsza ilość wszystkiego co może się osadzić na parowniku i w kanałach powietrznych -> czyli mniej możliwości rozwoju pleśni i grzybów. A dodatkowo czyszczę parownik, przy każdej wymianie. Czyszczenie granatami itp. zewnętrzne jest w zasadzie przykrywaniem brudu (jak pudrowanie w starofrancuskich czasach). Parownik trzeba wyczyścić wprost i do tego czymś co czyści i dezynfekuje. Jeżeli pianka to tylko taka która ma coś więcej niż detergent (płyn do naczyń z ciepłą wodą da ten sam efekt). Ja czyszczę pianką ze składnikiem dezynfekującym, potem ciepłą wodą z płynem do naczyń i na koniec rozcieńczonym alkoholem izopropylowym (ze względu na to że jest neutralny dla elektroniki/elektryki). Do płynu i alkoholu kupiłem sobie najmniejsze urządzenie do oprysku (rolnictwo; mój zakup) z zakrzywioną końcówką. W Dusterze sprawdza się znakomicie bo z boku można je dość bezproblemowo umieścić w komorze na filtr i wymyć/spłukać cały parownik.
_________________
Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
Ostatnio zmieniony przez tomkasz 2022-02-17, 14:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 887
Skąd: EL
Wysłany: 2022-02-17, 15:29   

tomkasz napisał/a:
Parownik trzeba wyczyścić wprost i do tego czymś co czyści i dezynfekuje. Jeżeli pianka to tylko taka która ma coś więcej niż detergent (płyn do naczyń z ciepłą wodą da ten sam efekt). Ja czyszczę pianką ze składnikiem dezynfekującym, potem ciepłą wodą z płynem do naczyń i na koniec rozcieńczonym alkoholem izopropylowym (ze względu na to że jest neutralny dla elektroniki/elektryki).
Taka opieka zaprocentuje brakiem problemow z grzybami na parowniku i brakiem problemow z chorobami płuc. Kazdy właściciel robi to, co uważa za słuszne. Samemu można dopieścić każdy element, kontrolować i przeciwdziałać awariom, ktore na pewno byłyby kosztowniejsze do naprawy. Awarie mają to do siebie, że powstają nie w porę. Na moim parowniku znalazłem trochę zeschniętych nasion z drzew. Przy kolejnych samodzielnych kontrolach, czyszczeniu i wymianie filtra,pozbywam się jakiejś ich ilości za pomocą odkurzacza i innych zmyslnych narzędzi (zdjecia pokazywałem w temacie - LINK forum dacia). Nie miałem jeszcze problemów z grzybem. Ale teraz długi sezon jesienno-zimowy jest bardzo wilgotny. Zobaczy się. Myślę że dobry jest pomysł zastosowania pianki ze składnikiem dezynfekującym i pozostalych płynów.
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3626
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-02-18, 10:50   

nowy napisał/a:
Ja natomiast zauważyłem, że mając klimę załączoną cały czas, nie czuć nic w samochodzie...
Mam i zawsze miałem tylko klimę manualną. Użytkowo włączam tylko kiedy mi gorąco, ewentualnie w celu odparowania szyb, ale to się zdarza baaardzo rzadko i zwykle wystarcza mi do tego kilkadziesiąt sekund. Natomiast prewencyjnie, raz na 2-3 tygodnie ją załączam przez cały rok na kilka minut żeby przesmarować sprężarkę- takie były kiedyś zalecenia w instrukcjach obsługi samochodów z klimą i tego się trzymam.
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 887
Skąd: EL
Wysłany: 2022-02-18, 18:45   

Dymek napisał/a:
Natomiast prewencyjnie, raz na 2-3 tygodnie ją załączam przez cały rok na kilka minut żeby przesmarować sprężarkę- takie były kiedyś zalecenia w instrukcjach obsługi samochodów z klimą i tego się trzymam.
Naczytałem się tych informacji na forum dacii, i też tak robię.
 
michal22 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCe B4DB411
Rocznik: 2019
Wersja: Open
Dołączył: 20 Paź 2021
Posty: 104
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2022-02-18, 19:59   

Dymek napisał/a:
Mam i zawsze miałem tylko klimę manualną. Użytkowo włączam tylko kiedy mi gorąco, ewentualnie w celu odparowania szyb, ale to się zdarza baaardzo rzadko i zwykle wystarcza mi do tego kilkadziesiąt sekund. Natomiast prewencyjnie, raz na 2-3 tygodnie ją załączam przez cały rok na kilka minut żeby przesmarować sprężarkę- takie były kiedyś zalecenia w instrukcjach obsługi samochodów z klimą i tego się trzymam.

Też do tej pory miałem i mam klimę manualną i korzystam z niej w ten sam sposób jak Ty, łącznie z działaniami prewencyjnymi.
Wychodzę z założenia, że jeżeli z klimą nic się nie dzieje, to co roku wystarcza wymiana filtra kabinowego i odgrzybianie układu wentylacji. Do tej pory nigdy jeszcze nie miałem żadnych problemów z jej działaniem i oby tak pozostało.
 
Wojciech-EL 


Marka: ..
Model: ....
Silnik: ......
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Maj 2016
Posty: 197
Skąd: ziemia łódzka
Wysłany: 2022-03-23, 14:47   Za wysokie ciśnienie w układzie.

Pierwszy raz od nowości przeprowadzono w samochodzie serwis instalacji klimatyzacji.
Uzupełniono również brakujący w układzie czynnik.
Niestety podczas diagnostyki okazało się, że w układzie panuje za wysokie ciśnienie.
Wg serwisantów powinno być 15 bar, a jest 30 bar.
Podejrzewają, że albo w układzie jest za mało oleju albo coś zapycha czynnik.
Dziś ponownie układ będzie poddany diagnostyce.

Bieżące ceny serwisu układu klimatyzacji w jednym z niezależnych serwisów w Łodzi:

Czynnik r1234yf

Podłączenie maszyny serwisowej: 250 PLN
Uzupełnienie czynnika za każde kolejne 50 gram: 40 PLN
Dezynfekcja: 50 PLN

W układzie powinno być około 460-480 gram czynnika.
Maszyna ściągnęła 305 gram, więc uzupełniono o około 165 gram.

Dam znać co zdiagnozowano dzisiaj...
 
Wojciech-EL 


Marka: ..
Model: ....
Silnik: ......
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Maj 2016
Posty: 197
Skąd: ziemia łódzka
Wysłany: 2022-04-07, 13:15   

Zdiagnozowano jakieś luzy na kabelkach przy czujniku ciśnienia.
Poprawiono. Ciśnienie w normie.
 
Prezes 



Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1696
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-04-25, 21:12   

Nie mogę znaleźć postu, z którego wziąłem nazwę środka do czyszczenia klimatyzacji, ale chciałem potwierdzić, że jest super i bardzo dziękuję za naprowadzenie.
W tym roku oprócz odkurzania w miejscu filtra, wyczyściłem parownik szczotką (chyba do butelek), bo siedziało trochę badziewia z brzózek, użyłem poleconego środka Nanoclean AC8 i wymieniłem filtr na węglowy.
Co do filtra to ten z lutego był już brudny, a i serwis wkładając go, żeby sobie ułatwić zagięli go u dołu i u góry, więc szczelność harmonijki spadła.
Co do Nanoclean AC8 to zrobiłem nim najpierw klimatyzację w mieszkaniu, potem w aucie - do auta jest nakładka z rurką i metalowa końcówka, rozpryskująca preparat na wszystkie strony świata. Nawaliłem tego tyle, że pełno pianki wyszło mi na wycieraczkę, a środka jeszcze zostało.
Efekt super, żadna klima i domowa i w samochodzie nie ma "zapachu", serdecznie polecam!
Do tej pory używałem "bomby" w autach (a i raz w mieszkaniu :roll: ), ale Nanoclean kupił moje serce
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne