DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Urwana śruba koła
Autor Wiadomość
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 56 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-12-14, 19:16   Urwana śruba koła

Hej,

No niestety dzisiaj, czułem że coś się koło koleboce, wysiadłem i chcąc dokręcić śruby z przodu jedna zaczęła się kręcić aż wreszcie odpadła . Urwała się przy samej zwrotnicy, więc samemu nie złapię jej na szybko niczym.
Jaka metodologia jest naprawy ? Ile może kosztować "wydłubanie" pozostałości starej ?

NIe moje zdjęcie, ale wygląda prawie tak samo ... :



Śruba do alusów z ruchomą podkładką. Czy można póki co jeździć na 4 śrubach w kole z niedużymi prędkościami ?
 
Ajgor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: Eco-G 100
Rocznik: 2023
Wersja: Extreme
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Wrz 2014
Posty: 803
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2014-12-14, 21:07   

Cześć.
Współczuję.
Najprostrzą metodą jest wiercenie w środku śruby, zaczynając od małego wiertła i stopniowo zwiększać grubość wiertła do czasu aż materiał z resztki śruby będzie tak cieńki że da się go wydłubać
z gwintu.
Zaznaczam że śruba jest z twardego materiału więc potrzebujesz dobrych gatunkowo wierteł.
Robiłem to kiedyś i zajęło to dużo czasu i energii, więc operacja w wypadku zlecenia ,, macherowi'',
nie będzie niestety tania.
Jeśli coś materiału będzie wystawało z gwintu to możesz spróbować wykonać nacięcie pod śrubokręt, lecz w przypadku zerwania śruby to wątpię w sukces wykręcenia. Można również próbować przyspawać wygięty pręt lecz może być mało miejsca ...
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2014-12-14, 21:24   

Spotkałem się też kiedyś z taką technologią - wywiercić otwór w pozostałości - nie do końca - nagwintować "lewym" gwintem wkręcić śrubę i przy jej użyciu wykręcić - ale czy przy tak mocno dokręconej śrubie jak od koła to zadziała to niestety nie wiem.
PS Czy wymieniałeś ostatnio koła przy użyciu pneumatycznego wkrętaka - bo niestety dokręcanie " na chama" czymś takim może niestety naderwać śrubę i w efekcie doprowadzić do jej urwania.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 56 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-12-14, 21:36   

Nie, dokręcałem teraz zwykłym kluczem na przedłużce 17mm.
Ale ostatnio - tak. Wymieniałem opony na zimówki i dokręcali w warsztacie pneumatem. NIestety nie mam paragonu, więc nawet szkoda tam jechać i swojego dochodzić , bo z coś czuję , że to ich sprawka, chociaż całkiem możliwe że i moja bo dosyć mocno dokręcam i już poległa... 8-)

Natomiast , doczytałem, że w przypadku podobnych spraw , można spróbować wykrętakami, czyli wwiercić się cienkim wiertłem i później wykrętakiem lewostronnym spróbować wykręcić ... Jutro podzwonię i popytam czy ktoś się podejmie w normalnych godzinach. Jeśli nie to może sam zadziałam i kupię te wykrętaki
http://allegro.pl/wykreta...4773373144.html

Natomiast wracając do śrub to nie wiem czy nie dokupić na zapas jeszcze kilku jakby któraś znowu się złamała. Czy teraz kupić też do alusów czy taka zwykła bez nakładki będzie OK ?
http://allegro.pl/sruba-f...4816074841.html
czy do alusów:
http://allegro.pl/sruba-k...4894181810.html
 
Dominus 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.5 dCi 90KM
Rocznik: 2012
Wersja: Delsey
Pomógł: 19 razy
Dołączył: 01 Cze 2012
Posty: 1607
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-12-14, 21:45   

corrado napisał/a:

Natomiast wracając do śrub to nie wiem czy nie dokupić na zapas jeszcze kilku jakby któraś znowu się złamała. Czy teraz kupić też do alusów czy taka zwykła bez nakładki będzie OK ?
http://allegro.pl/sruba-f...4816074841.html
czy do alusów:
http://allegro.pl/sruba-k...4894181810.html


Jak wiesz fabrycznie felgi są z ruchomym kołnierzem, natomiast mam również alu ENZO W gdzie są bez tego ruchomego kołnierza śruby i też jest ok więc decyzja należy do Ciebie
 
BogdanK 



Marka: Renault
Model: Thalia
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2005
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 26 Sty 2013
Posty: 326
Skąd: Katowice
Wysłany: 2014-12-14, 23:01   Re: Urwana śruba koła

corrado napisał/a:
Czy można póki co jeździć na 4 śrubach w kole z niedużymi prędkościami ?

Można.
 
Lajkonik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Ambiance
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Cze 2012
Posty: 1146
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-12-15, 07:09   

Można jeździć śmiało na 4 śrubach po asfalcie. Na offroad bym się jednak nie wybierał :mrgreen:
Co do metod usuwania resztek śruby - jak znajdziesz dobrego spawacza, to przyspawa fragment grubego imbusa i tym odkręci. Własnoręcznie w życiu bym tego nie robił, bo bym pewnie przyspawał tylko tą śrubę na amen :mrgreen: Do tego trzeba mieć spore doświadczenie i pewną rękę.
 
czco 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110 2x4
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Dołączył: 06 Lis 2012
Posty: 67
Skąd: śląsk
Wysłany: 2014-12-15, 09:32   

Można spróbować wykręcić punktakiem ,przecinakiem .O ile posiada się spawarkę to można przyspawać nakrętkę (przykładamy nakrętkę do urwanego gwintu i spawamy w środku)5 min roboty.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 56 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-12-15, 10:44   

Jestem na razie w pracy, nie miałem czasu dzwonić po warsztatach, auto zostało w domu.ale zerknalem na kawałek ktory odleciał i może da radę przecinakiem i młotkiem odkręcić.
Poza tym może po zdjęciu tarczy dałoby radę ja złapać jeszcze
 
MCV 


Marka: Honda/Fiat
Model: Civic IX/Qubo
Silnik: 1.8 /1.3
Dołączył: 14 Lip 2013
Posty: 158
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2014-12-15, 22:42   

Też jestem zdania, że spawanie jest najlepszą metodą. Jeżeli udało się zachować choć kawałek, to najlepiej nakręcić choćby minimalnie nakrętkę, a następnie wypełnić spawem. Śruba rozgrzana do czerwoności, odczekać minutę i na luzie odkręcisz pozostałość.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 56 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-12-18, 00:24   

ściągałem tarczę, trochę "resztka" wystaje ok. 0.5cm z piasty, śruba nie taka twarda, nawet szło ją podpiłować trochę pilnikiem , ale nie dałem rady jej odkręcić, trzeba byłoby szlifierką podpiłować, a tak to trwało "wieczność"; jutro jedzie autko do mechanika bo ja już nie mam czasu.
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4270
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-12-18, 00:40   

Chyba warto zainwestować we własny klucz dynamometryczny lub zabraniać dokręcać śrub kluczem pneumatycznym przy wymianie kół ;-(
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2014-12-18, 09:08   

mekintosz napisał/a:
Chyba warto zainwestować we własny klucz dynamometryczny lub zabraniać dokręcać śrub kluczem pneumatycznym przy wymianie kół ;-(

Wystarczy przypilnować żeby ustawiali na najmniejszą siłę dokręcania - wtedy jest OK.
 
leo 


Marka: MZ, DU, Dacia
Model: ETZ, Tico, Duster
Silnik: 0.125, 0.8, 1.6
Rocznik: 1990, 1998, 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 529
Skąd: Dęblin
Wysłany: 2014-12-18, 21:10   

PiotrWie napisał/a:
mekintosz napisał/a:
Chyba warto zainwestować we własny klucz dynamometryczny lub zabraniać dokręcać śrub kluczem pneumatycznym przy wymianie kół ;-(

Wystarczy przypilnować żeby ustawiali na najmniejszą siłę dokręcania - wtedy jest OK.


Nie znam się na tych pneumatykach, ale przypuszczam, że:
- różne modele mają różne minimalne wartości,
- minimalna ustawiona wartość może być jednak zbyt mała i spowodować odkręcanie się śrub, zgubienie, a nawet... wiadomo.

Trzeba mieć wyczucie w łapie, dokręcać do wyraźnego oporu - ale nie dalej, "na chama".
Albo po prostu nabyć klucz dynamometryczny, to teraz są powszechnie dostępne i tanie narzędzia. Taki poręczny, nadający się do okazjonalnego użycia, można łatwo znaleźć poniżej stówy. To może być taniej, niż koszt usunięcia jednej urwanej śruby z piasty czy z bębna.
Nie polecam kluczy wychylnych, lepiej rozejrzeć się za niezbyt wielkimi kluczami "pokręcanymi". Trzeba również zważać na zakres siły danego klucza.
_________________
Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony przez leo 2014-12-18, 21:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2014-12-18, 21:46   

Wg mnie te śruby są niskiej klasy wytrzymałościowej :roll: albo akurat ta jedna miała wadę
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
Ostatnio zmieniony przez Lukas87 2014-12-18, 21:47, w całości zmieniany 1 raz  
 
Lajkonik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Ambiance
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Cze 2012
Posty: 1146
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-12-19, 07:08   

leo napisał/a:
- minimalna ustawiona wartość może być jednak zbyt mała i spowodować odkręcanie się śrub, zgubienie, a nawet... wiadomo.


Mój stały wulkanizator ma kilku pracowników, ale wszyscy oni tak samo przykręcają koła: pneumatykiem tylko tyle, żeby śruba doszła do końca, a potem z wyczuciem (nie na chama) ręcznie, krzyżakiem. Zabezpieczenie bez pneumatyka - wyłącznie ręcznie.
Nigdy nie miałem problemu ani z urwaniem, ani z poluzowaniem śrub. I choć to wszystko są osiłki, to nie mam też zbytniego problemu z odkręcaniem po nich tych śrub, np gdy chcę wyczyścić hamulce.
 
Ajgor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: Eco-G 100
Rocznik: 2023
Wersja: Extreme
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Wrz 2014
Posty: 803
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2014-12-19, 07:50   

Najlepsi są gumiarze dokręcający maszynkami do końca, a następnie robią pokazówkę pod klienta kluczem dynamometrycznym. Klucz ładnie cyka więc wszystko jest ok, ale jak razu pewnego kazałem mu zwìększyć nastaw klucza o15 Nm to klucz też ładnie cykał a facet się zdziwił.Druga szkoła gumiarzy twierdzi że ma maszynki pneumatyczne z ustawionym momentem skręcania , lecz widząc ich sprzęt śmiać mi się chce, bo akurat pracuję w firmie gdzie właściwy moment skręcania jest bardzo ważny w procesie uszczelniania i wiem że cena porządnego klucza z nastawnym momentem np. Atlas Copco oscyluje w granicach 10 tyś zł. Ich klucze pneumatyczne np firmy Wurth są w cenie około tysiąca zł. nie są złe, ale o precyzyjnym nastawieniu momentu nie ma mowy.
Ostatnio zmieniony przez Ajgor 2014-12-19, 07:51, w całości zmieniany 1 raz  
 
dodek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Sie 2011
Posty: 67
Skąd: Wa-wa / Łomianki
Wysłany: 2014-12-19, 23:36   

A ja tak nieśmiało zapytam: czy nie zapominamy czasem, że warto takie śruby potraktować odrobiną smaru np.: grafitowego ???
 
Ajgor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: Eco-G 100
Rocznik: 2023
Wersja: Extreme
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Wrz 2014
Posty: 803
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2014-12-20, 00:06   

Słusznie prawi -polać mu ;-)
Czasami to o podstawowych i oczywistych rzeczach zapominamy...
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2014-12-20, 01:16   

dodek napisał/a:
A ja tak nieśmiało zapytam: czy nie zapominamy czasem, że warto takie śruby potraktować odrobiną smaru np.: grafitowego ???

od kiedy smaruje sie sruby mocujace kolo?
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3867
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2014-12-20, 14:27   

johnson napisał/a:
od kiedy smaruje sie sruby mocujace kolo?

nikt, komu nie zależy na samoistnym luzowaniu się połączenia tego nie robi :-P
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2014-12-20, 18:12   

Dar1962 napisał/a:
johnson napisał/a:
od kiedy smaruje sie sruby mocujace kolo?

nikt, komu nie zależy na samoistnym luzowaniu się połączenia tego nie robi :-P

Pan wygrywa w naszym konkursie "mam glowe na karku"
 
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 807
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-12-21, 00:24   

Od klku ładnych lat smarowałem śruby i nic się nie odkręcało ani nie luzowało. Należy jednak pamiętać o tym, że smar zmniejsza współczynnik tarcia o ok. 50% i tym samym moment dokręcania trzeba też obniżyć o połowę. Nie byłoby zbyt rozsądnie dawać do dokręcania kół śruby bez gwintu samohamownego.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3542
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2014-12-21, 09:20   

Ja smaruję miedzianym. Cieszyć się, że zapieczona śruba mocniej trzyma? To może walnąć motkiem po gwincie, też będzie się trudniej odkręcać :?: :lol: ;-)
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 807
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-12-21, 10:50   

Aha! Jeszcze jedno- są smary, które nie zmniejszają współczynnika tarcia ale zwykły towot tego nie potrafi ;-)
_________________
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne