Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
DD z fabrycznym LPG - problem z nadmiernym zużyciem gazu?
Autor Wiadomość
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-01-28, 23:44   

wystarczy podstawowa wiedza fizyczna ...
aby ruszyć większą masę potrzebna jest większa siła
większa siła = większy moment obrotowy
aby uzyskać większy moment trzeba podnieść obroty

Skoro wersje 4x4 dysponują większym momentem obrotowym na tych samych prędkościach a rozpędzają się wolniej to znaczy że nadal ten moment jest niewystarczalny i aby przyspieszanie było identyczne w obu wersjach napędowych , aby uzyskać takie samo przyspieszenie trzeba zostawać krótszą skrzynie albo silnik o większym momencie obr na niskich obr.
Więc jak widać mamy tu kompromis miedzy osiągami a obrotami na poszczególnych biegach .

Kiedyś jak się chciało zasuwać tanio np golfem I to zmieniało się skrzynie na krótszą i koła na mniejsze .
Efekt przyspieszania był niezły ale obroty przy 100 km/h mogły być nawet o 200-400 większe .

A ta "docinka " o silniku to jest kula w płot , w moim silniku przynajmniej nie falują obroty i klima się nie wyłączą a ASO widuje tylko na przeglądach .
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2015-01-28, 23:47, w całości zmieniany 2 razy  
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-01-29, 00:00   

aby nie być goło słownym
mimo większego momentu 4x4 ma gorsze przyspieszenie
więc opory muszą być większe

Linie przedstawiają obr silnika na najwyższym biegu przy 100 km/h

Bez tytułu.png
Plik ściągnięto 48 raz(y) 170,01 KB

Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2015-01-29, 00:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-01-29, 21:37   

Karenzo napisał/a:
wystarczy podstawowa wiedza fizyczna ...
aby ruszyć większą masę potrzebna jest większa siła
większa siła = większy moment obrotowy
aby uzyskać większy moment trzeba podnieść obroty

Skoro wersje 4x4 dysponują większym momentem obrotowym na tych samych prędkościach a rozpędzają się wolniej to znaczy że nadal ten moment jest niewystarczalny i aby przyspieszanie było identyczne w obu wersjach napędowych , aby uzyskać takie samo przyspieszenie trzeba zostawać krótszą skrzynie albo silnik o większym momencie obr na niskich obr.


Tyle bzdur w jednym poście dawno nie widziałem.

Po pierwsze - nie wiesz czy się wolniej rozpędzają, bo to pojęcia względne.
Wiesz tylko że wolniej rozpędzają się do setki - a to akurat nie jest celem konstruktorów samochodów w teren.
Do 80 czy 120 mogłyby wypaść lepiej, bo inaczej przypadają rozkłady prędkości na poszcz. biegach.

Po drugie - skoro w dieslu moment nie jest Twoim zdaniem niewystarczający, tylko dlatego że w wersji 4x4 przybyło kilkadziesiąt kg, to co powiedzieć o momencie w benzyniaku?
Że go nie ma w ogóle, niezależnie od opcji napędu?

Po trzecie - krótka skrzynia NIE JEST tam wpakowana dla lepszego przyspieszenia, a wręcz przeciwnie.
Celem były niższe prędkości na niskich biegach, których używa się w terenie, bez stosowania reduktora, który kosztuje.
A z oszczędności zrobiono to po Daciowemu, czyli zamiast zmieniać przełożenia biegów, zmieniono przełożenie główne, bo tak było taniej.
Więc niższe prędkości na wszystkich pozostałych biegach po prostu wyszły siłą rzeczy - nikt ich nie planował, ani w nie nie celował, nawet się nad takimi konsekwencjami nie zastanowil - bo to też byłoby zbyt drogie.
Ostatnio zmieniony przez Cav 2015-01-29, 21:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-01-30, 00:07   

Cav napisał/a:
zamiast zmieniać przełożenia biegów, zmieniono przełożenie główne

Nieprawda.

Duster 1.6 faza II:
napęd: 4X2 - 4X4
I bieg: 11/41 - 11/49
II bieg: 21/43 - 17/44
III bieg: 28/37 - 27/47
IV bieg: 35/34 - 31/40
V bieg: 41/31 - 38/39
VI bieg: (brak) - 37/30
przeł. gł.: 14/63 - 14/68

Duster 1.5 dCi 110 faza II:
napęd: 4X2 - 4X4
I bieg: 11/41 - 11/49
II bieg: 19/37 - 17/44
III bieg: 31/41 - 30/49
IV bieg: 40/39 - 35/39
V bieg: 38/29 - 37/30
VI bieg: 47/30 - 47/29
przeł. gł.: 14/59 - 14/68

W fazie I i dla dCi 85/90 było analogicznie - czyli oprócz przełożenia głównego wersje 4x4 różnią się od 4x2 także zmienionymi przełożeniami poszczególnych biegów.

Ergo: zamiast sprawdzić dane techniczne w kółko pieprzysz te same głupoty o "bo taniej" :roll:
 
48piotr 


Marka: Dacia
Model: DUSTER 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Duster
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Lis 2010
Posty: 733
Skąd: Puławy
Wysłany: 2015-01-30, 08:46   

laisar napisał/a:
Ergo: zamiast sprawdzić dane techniczne w kółko pieprzysz te same głupoty o "bo taniej"

A co?Powymądrzać się nie można?
:shock: :mrgreen: :mrgreen:
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2015-01-30, 09:01   

48piotr napisał/a:
A co?Powymądrzać się nie można?


To jest dokładnie to jak w latach osiemdziesiątych w Australi w Departamencie Emigracji istniało powiedzeni. "Przyjechało z Polski tylu inżynierów motoryzacji i co my z nimi zrobimy"

Wiadomo każdy Polak zna się na medycynie i motoryzacji :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2015-01-30, 13:00   

TD Pedro napisał/a:

- we współczesnych samochodach (nawet w Daciach :-P ) coś takiego jak "docieranie" samochodu nie ma miejsca... samochody opuszczają fabrykę już "dotarte" co nie oznacza, ze można go katować, zalecane jest przez pierwsze kilka tysięcy km łagodniejsze traktowanie...


„Nie ma docierania, ale trzeba łagodniej traktować”.
Widzisz nieścisłości swoje wypowiedzi.
Większość podzespołów się dociera w normalnej eksploatacji oprócz drogich rzeczy z zakresu mechaniki precyzyjnej.
Czas najwyższy zrozumieć, co znaczy docieranie. To, że nie trzeba współczesnych wyrobów jakość szczególnie docierać to nie znaczy, że ten proces nie zachodzi.
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-01-30, 18:28   

laisar napisał/a:
Cav napisał/a:
zamiast zmieniać przełożenia biegów, zmieniono przełożenie główne

Nieprawda.

Duster 1.6 faza II:
napęd: 4X2 - 4X4
I bieg: 11/41 - 11/49
II bieg: 21/43 - 17/44
III bieg: 28/37 - 27/47
IV bieg: 35/34 - 31/40
V bieg: 41/31 - 38/39
VI bieg: (brak) - 37/30
przeł. gł.: 14/63 - 14/68

Duster 1.5 dCi 110 faza II:
napęd: 4X2 - 4X4
I bieg: 11/41 - 11/49
II bieg: 19/37 - 17/44
III bieg: 31/41 - 30/49
IV bieg: 40/39 - 35/39
V bieg: 38/29 - 37/30
VI bieg: 47/30 - 47/29
przeł. gł.: 14/59 - 14/68

W fazie I i dla dCi 85/90 było analogicznie - czyli oprócz przełożenia głównego wersje 4x4 różnią się od 4x2 także zmienionymi przełożeniami poszczególnych biegów.

Ergo: zamiast sprawdzić dane techniczne w kółko pieprzysz te same głupoty o "bo taniej" :roll:



A czy skrzynia w wersji 4x2 jest tą samą skrzynią co w 4x4?
Jeśliby tak było - to by znaczyło że popełniłem błąd.

Ale tak nie jest (sprawdziłem) , skrzynia TL8 nie występuje w Dusterze 4x2.

Czyli - pod stół i szczekasz, bo ja nic takiego co sugerowałeś (czyli że skrzynia w wersji 4x4 jest identyczna ze skrzynią z wersji 4x2) nie pisałem.

Nieładnie - bardzo nieładnie, wciskać swoje rojenia w czyjeś usta (palce).
A jak nie rozumiesz co czytasz - to po prostu poproś o wyjaśnienie, zamiast pyskówki o pieprzeniu rozpoczynać.
Ostatnio zmieniony przez Cav 2015-01-30, 19:21, w całości zmieniany 1 raz  
 
areks300
[Usunięty]

Wysłany: 2015-03-02, 20:22   

U mnie stukło pierwsze 300 km 11l na lpg jazda na krótkich odcinkach. Jedno pytanie docierać na pb czy lpg bo mam dylemat? :-?
Ostatnio zmieniony przez areks300 2015-03-02, 20:24, w całości zmieniany 1 raz  
 
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 805
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-03-02, 21:37   

Bez różnicy. Nie czytałem o jakichś negatywnych skutkach "docierania" na lpg. Mam nalatane prawie 46.000km i od początku jeździłem na lpg. Z silnikiem ok, oleju nie bierze.
_________________
 
areks300
[Usunięty]

Wysłany: 2015-03-02, 21:48   

A jak z spalaniem
 
Ajgor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: Eco-G 100
Rocznik: 2023
Wersja: Extreme
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Wrz 2014
Posty: 803
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2015-03-02, 22:02   

Na początku palił mi 11 litrów od jakiś 3,4 tankowań zszedł do ok 10,5 litra LPG. Mam przejechane 2500 km, wszystko na gazie (oprócz chwil gdy kończy się gaz, nigdy nie dolewam, zawsze przejadę na Pb jakieś 10 kilometrów).
Ostatnio zmieniony przez Ajgor 2015-03-02, 22:05, w całości zmieniany 1 raz  
 
areks300
[Usunięty]

Wysłany: 2015-03-02, 22:19   

Dziękuję za szybką odpowiedź narazie mało najechane zobaczę jak będzie u mnie pozdrawiam.
 
jurek69 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster SL Open SCe 115 S&S
Silnik: 1,6 benzyna / lpg
Rocznik: 2016
Wersja: Duster
Dołączył: 13 Sty 2017
Posty: 3
Skąd: Jasło
Wysłany: 2017-01-28, 23:22   

witam
u mnie przejechany 1 zbiornik gazu lpg 32 l, przejechane dokładnie 387 km
dużo to czy mało, w porównaniu z poprzednim autem ford focus też na lpg na tym samym zbiorniku tl 32 l jeżdziłem 250 do 300 km
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3696
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-01-29, 16:13   

To mało spalił, bo mój spala ok. 10-11 l LPG.
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 805
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2017-01-29, 19:37   

Wszystko zależy po jakich drogach się i w jaki sposób. Jak jadę do rodziców i ciągnę się po 70-80 km/h bo sznur samochodów na obu pasach uniemożliwia wyprzedzanie to 8,5 było do zrobienia bez bólu.
_________________
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-01-30, 13:04   

kali napisał/a:
Jak na razie wszystko w porządku! Zawsze nastawia się nową instalację na bogatszą mieszankę celem ochrony silnika.


Odkopany stary wątek, to się zapytam. Jak ustawić instalację sekwencyją na bogatszą mieszankę? W CL się nie da (tzn. się da ale zaraz się samo skoryguje albo wyrzuci błąd). OL się da, ale dotyczy to procentowo niewielkiej ilości przebiegu przy typowym uzywaniu Dustera (tak wiem można codziennie jechać 160 km/h po 1000km :-P )
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
mbar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: TCe 90
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Sty 2016
Posty: 273
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2017-01-30, 13:43   

damiaszek napisał/a:
W CL się nie da


W tej fabrycznej w moim MCV się da (jest do tego dodatkowy parametr).
Nie wiem, jak to jest w roczniku 2012. Ogólnie masz rację -- z reguły w CL się nie da ustawić bogatszej mieszanki na LPG, bo składem mieszanki steruje ECU benzynowe na podstawie odczytów sondy lambda.
Natomiast w obecnej generacji fabrycznej instalacji ECU już wie, kiedy silnik jest zasilany benzyną, a kiedy LPG i ma dla LPG dodatkową "korektę do korekty".
Jak jadę na LPG, to sonda lambda stoi mi cały czas na bogato -- w CL.
_________________
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-01-30, 13:55   

Cały czas się człowiek dowiaduje nowych rzeczy :). Ciekawe jak rozwiązali resztę sterowania - druga szerokopasmowa sonda? Czy jazda na stałych mapach i dane zbiera tylko na benzynie?
U mnie na bogato jest tylko w OL, ale to sobie sam tak ustawiłem.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
mbar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: TCe 90
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Sty 2016
Posty: 273
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2017-01-30, 14:22   

To kwestia automatycznej adaptacji map -- ktoś wrzucał screeny do wątku o fabrycznym LPG.
_________________
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2017-01-30, 14:25   

To standard w pracy ECU na małe odchyłki nie reaguje. Zobacz przy słabszym 1 cylindrze ECU by wyrównać pracę i moc silnika dotryskuje tam trochę więcej paliwa. A że sonda jest jedną więc program korekcyjny zaczął by obcinać równo wszystkie cylindry. Ta więc na jednym było by Ok a na trzech za ubogo.
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-01-30, 14:32   

Automatyczną adaptację map to mam u siebie jak podepnę CAN z ODB do sterownika gazu. Ale żeby to działało to w CL ECU musi (niezależnie od paliwa) pracować w zakresie działania sondy, inaczej nie wie o ile korygować. Dlatego pytałem czy klasyczną wąskopasmową sonde w H4M zastąpiono sonda szerokopasmową - Wtedy w OBD możemy nie widzieć całego zakresu pracy tej sondy a ECU będzie widział.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-01-30, 14:44   

kali napisał/a:
To standard w pracy ECU na małe odchyłki nie reaguje. Zobacz przy słabszym 1 cylindrze ECU by wyrównać pracę i moc silnika dotryskuje tam trochę więcej paliwa. A że sonda jest jedną więc program korekcyjny zaczął by obcinać równo wszystkie cylindry. Ta więc na jednym było by Ok a na trzech za ubogo.


Tak to miałem na LPG jak jeden wtrysk zaczął konkretnie przelewać przy niskich czasa otwarcia. Skracał czasy pozostałych i niby dało się wyregulować LPG na korekty, ale silnikiem na wolnych obrotach szarpało. Dopiero jak w sterowniku włączałem pojedyncze wtryski (3 cylindry na benzynie 1 na LPG) to wyszło które są dobre, a które złe. Mnie chodzi o to:

mbar napisał/a:
Natomiast w obecnej generacji fabrycznej instalacji ECU już wie, kiedy silnik jest zasilany benzyną, a kiedy LPG i ma dla LPG dodatkową "korektę do korekty".
Jak jadę na LPG, to sonda lambda stoi mi cały czas na bogato -- w CL.


Możesz mi wyjaśnić jak silnik ma dobierać mieszanke w CL skoro sonda cały czas stoi na bogato. Bo z tego co obserwuję to ECU cały czas w czasie rzeczywistym (- szybkość sondy i ECU) koryguje czasy wtrysku.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2017-01-30, 16:07   

Nie wiem nie spotkałem się z tym niech autor się tłumaczy ;-)
 
mbar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: TCe 90
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Sty 2016
Posty: 273
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2017-01-30, 21:36   

Chyba muszę zrobić zrzuty z Torque i pokazać :)
_________________
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne