Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
nowe przepisy "konsumenckie" - warto wiedzieć!
Autor Wiadomość
Martens 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 15 Lis 2008
Posty: 468
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-12-27, 23:12   nowe przepisy "konsumenckie" - warto wiedzieć!

źródło: gazeta.pl
Cytat:
Rękojmia i gwarancja, zwrot towaru kupionego w internecie, umowy zawierane przez telefon oraz zakupy na pokazach. Od dziś obowiązuje nowa ustawa o prawach konsumenta, znacznie modyfikująca dotychczasowe przepisy. Prezentujemy najważniejsze zmiany, o których powinieneś wiedzieć.
Dziś weszła w życie ustawa o prawach konsumenta. Zakupy przez internet, umowy zawierane przez telefon, działalność portali usługowych, ukrywających obowiązek płatności. Twórcy nowej ustawy wzięli pod lupę wszystkie te kwestie i dostosowali nasze prawo do obecnych realiów. Oto najważniejsze zmiany w nowych przepisach.

Rękojmia

Pamiętajmy, że jeśli składamy reklamację na podstawie rękojmi, odpowiedzialnym za powstałe wady jest sprzedawca - i to do niego kierujemy pismo reklamacyjne.

Od dziś mamy większą swobodę zgłaszania zastrzeżeń do jakości czy działania kupionych produktów. Ustawa daje nam możliwość żądania: naprawy towaru, jego wymiany lub obniżenia ceny (sami musimy jednak zaproponować o ile). Możemy również odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy, ale tylko w przypadku, gdy wada produktu jest rzeczywiście istotna (np. poważne uszkodzenie silnika w samochodzie).

Jeśli zażądamy wymiany rzeczy lub jej naprawy, przedsiębiorca może odmówić spełnienia tego żądania pod warunkiem, że opcja przez nas wskazana:
- byłaby niemożliwa do zrealizowania (np. ze względu na zaprzestanie produkcji określonych części zamiennych lub całego towaru),
- w porównaniu z drugim z możliwych żądań wymagałaby nadmiernych kosztów (np. żądanie wymiany całego urządzenia na nowe, jeśli uszkodzenie dotyczy jednego elementu o niskiej wartości).

Odmawiając, sprzedawca może zaproponować nam inne rozwiązanie. Niezależnie od tego, w tej sytuacji możemy zmienić swoje żądanie. Jeżeli np. sprzedawca odmówił wymiany produktu, możemy żądać naprawy. Istnieje również możliwość skorzystania z dwóch innych opcji, tj. obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.

Koniec z wiecznym naprawianiem sprzętu. Sprzedawca nie ma prawa odmówić nam obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, jeżeli nie wywiązał się ze swych obowiązków w ramach pierwszej reklamacji lub jeśli jest to już druga lub kolejna reklamacja danego towaru. Nie ma tu znaczenia, czy chodzi o tę samą, czy też inną wadę lub usterkę.

Na reklamację z tytułu rękojmi mamy dwa lata od zakupu, a przedsiębiorca musi ustosunkować się do niej w ciągu 14 dni. Jeśli tego nie zrobi, oznacza to, że uznał naszą reklamację za uzasadnioną. Nowością w przepisach jest możliwość reklamowania produktów z długim terminem ważności aż do momentu upływu tego terminu. Jeśli np. kupimy farbę, ważną do 2020 r., to aż do 2020 r. możemy ją reklamować.

Jeżeli sprzedawca zataił wady towaru, przysługuje nam prawo do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi bez względu na okres, jaki upłynął od stwierdzenia wady. Oznacza to, że w takim przypadku przedsiębiorca odpowiada za produkt, nawet jeżeli wada zostanie przez nas zauważona po upływie 2 lat od wydania towaru.

Gwarancja

Gwarancja, tak jak rękojmia, jest podstawą do złożenia reklamacji. Pamiętajmy jednak, że jest ona dobrowolnym oświadczeniem dotyczącym jakości towaru, złożonym przez gwaranta. Może być nim producent, importer, dystrybutor lub sprzedawca. Ten ostatni jednak może, ale nie musi być gwarantem (natomiast, jak już wspomnieliśmy - zawsze odpowiada za wady z tytułu rękojmi).

Czas gwarancji zależy od gwaranta. Może ona trwać rok, 5 lat, może być również dożywotnia. Jeśli jednak okres nie został sprecyzowany w karcie gwarancyjnej, przyjmujemy, że wynosi on 2 lata licząc od momentu wydania towaru.

Reklamowany towar musi zostać naprawiony lub wymieniony w terminie wskazanym w karcie gwarancyjnej. Jeśli nie został on określony, naprawa lub wymiana powinna być wykonana nie później niż w terminie 14 dni od dnia dostarczenia zepsutej rzeczy.

Uprawnienia z tytułu gwarancji są niezależne od uprawnień wskazanych w rękojmi. W przypadku nieuwzględnienia naszych żądań w ramach jednej z nich, mamy prawo do dochodzenia roszczeń na podstawie drugiej podstawy - np. w przypadku nieuwzględnienia reklamacji z tytułu gwarancji, możemy złożyć reklamację z tytułu rękojmi. Pamiętajmy również, że obietnice złożone w reklamie są traktowane na równi z zawartymi w oświadczeniu gwarancyjnym.

Umowy zawierane na odległość - internet, telefon

Umowy na odległość zawieramy przede wszystkim przez internet lub telefon. Najważniejszą zmianą w nowych przepisach jest wydłużenie do 14 dni okresu, w którym możemy odstąpić od umowy bez podania przyczyny (do tej pory termin upływał po 10 dniach). Jeśli więc kupiliśmy towar przez internet, możemy jeszcze przez 2 tygodnie od odebrania przesyłki zastanowić się, czy nam on odpowiada. Pamiętajmy - jeśli przedsiębiorca nie poinformuje nas podczas zakupu o możliwości odstąpienia od umowy, będziemy mogli skorzystać z tego przywileju przez 12 miesięcy.

Jeśli zamówiony towar przyjdzie do nas w uszkodzonej paczce, odpowiedzialność za zniszczenia poniesie sprzedawca. Nie może się od niej uchylać nawet wtedy, gdy do uszkodzenia przesyłki doszło z winy profesjonalnego przewoźnika (np. firmy kurierskiej), któremu powierzył dostawę. Wyjątkiem będzie sytuacja, kiedy sami zaproponowaliśmy konkretną firmę kurierską, inną niż wskazane przez sprzedawcę.

Jedną z najważniejszych zmian w przepisach, dotyczącą umów zawieranych przez internet jest ciążący na przedsiębiorcy obowiązek uzyskania wyraźnego potwierdzenia, że klient wie o konieczności zapłaty za produkt lub usługę. Jeśli zamówienie odbywa się poprzez kliknięcie przycisku, będzie musiał być on wyraźnie oznaczony słowami np. "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" czy "zamawiam i płacę".

Rozwiązanie to ma uchronić konsumentów przed praktykami przedsiębiorców oferujących płatne usługi, a niedostatecznie podkreślających obowiązek zapłaty (np. portale typu Plikostrada czy Pobieraczek).

Umowy zawierane poza lokalem - pokazy, prezentacje

Analogicznie, jak w przypadku umów zawieranych przez internet, wydłuża się czas na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy. Od dziś na przemyślenie np. zakupu dokonanego na prezentacji czy od akwizytora będziemy mieć 14 dni. Pamiętajmy jednak, że ustawa nie obejmuje ochroną zakupów za kwotę poniżej 50 zł.

Dodatkowe opłaty

Przedsiębiorca musi poinformować nas o wszystkich opłatach związanych z zawieraną umową. Jeśli w grę wchodzą jakiekolwiek dodatkowe płatności wykraczające poza uzgodnioną kwotę - musimy się na to zgodzić jeszcze przed zawarciem transakcji.

Niedozwolone więc będzie stosowanie np. domyślnie zaznaczonej opcji ubezpieczenia bagażu w przypadku zakupu biletu lotniczego. W takiej sytuacji mamy prawo żądać zwrotu uiszczonych opłat dodatkowych.

Telemarketing

Jeśli telemarketer zadzwoni do nas z propozycją zawarcia umowy, będzie musiał nas o tym poinformować na wstępie rozmowy. Powinien się przedstawić i podać dane firmy, którą reprezentuje.

Od dziś nie jest już możliwe zawarcie umowy wyłącznie na podstawie naszej zgody wyrażonej podczas rozmowy telefonicznej. Sprzedawca musi potwierdzić treść proponowanej umowy na papierze lub innym trwałym nośniku (może to być płyta CD, pendrive, karta pamięci, ale też e-mail, który zapiszemy na twardym dysku). Uzna się ją za zawartą, jeśli po otrzymaniu jej treści wyrazimy na nią zgodę (również na papierze lub innym trwałym nośniku) i przekażemy ją przedsiębiorcy.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-12-28, 11:21   

wszystko pięknie tylko nadal jest to tylko papier , koncerny typu Renault czy Volkswagen mogą śmiać się ludzim w twarz bo sądownictwo mamy na poziomie Mozambiku .
Firma woli wydać na prawników i szarpać sie z ludźmi 10 lat w sądzie bo kary są malutkie niż np naprawić wade fabryczną w akcji serwisowej co pochłonęło by dużo więcej kapitału
_________________
Moje auto
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2014-12-28, 11:39   

No to pewnie nigdy nie kupimy auta przez internet, bo można byłoby zwrócić do 15 dni, i kto po nas kupi taką używkę? Te przepisy są dla cymbałów,którzy suszą kota w mikrofalówce po wypraniu w pralce, bo nic nie było o tym w instrukcji. Dla normalnych myślących ludzi niewiele to wnosi, chyba, że na minus (bo przy większej odpowiedzialności sprzedawcy może on sobie podnieść cenę, przerzucając koszty na ogół nabywców).
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Hamil 



Marka: Dacia
Model: logan
Silnik: 1.6MPI
Dołączył: 15 Gru 2011
Posty: 71
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-01-21, 18:35   

Mogę sobie kupić 20 telewizorów i po 14 dniach oddać, oczywiście przez internet :) Dobrze rozumiem?
_________________
Dacia...czemu nie.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-01-21, 21:12   

tak
ale w jedną stronę ponosisz koszty transportu
no i zamrażasz kapitał na jakieś 30 dni
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2015-01-21, 21:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
Jaroslavus 


Marka: NISSAN
Model: QASHQAI
Silnik: 1.2 DIG-T
Rocznik: 2014
Dołączył: 21 Wrz 2014
Posty: 28
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2015-01-21, 21:39   

Ze zwrotem telewizora nie byłoby najmniejszych problemów, nawet bez fabrycznych folii, natomiast samochód podchodziłby zapewne pod zamówienie konfigurowane specjalnie pod klienta i wtedy ustawowy czas nie obowiązuje.
 
matucha 



Marka: Skoda / VW
Model: Rapid / Up!
Silnik: 1,0 TSI / 1,0 MPI
Rocznik: 2019/2017
Dołączył: 24 Maj 2010
Posty: 813
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-01-22, 22:33   

To wszystko tylko w teorii.
Ja się właśnie z autem bujam. Ciekawe jak to się skończy....
A bardziej ciekawi mnie kiedy....
_________________
Było Sandero Stepway 1,6MPI + LPG 2010 i Logan MCV 1,6MPI + LPG 2012
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne