Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 


Poprzedni temat :: Następny temat
Duster TCe 130 4x2 FAP daje radę?
Autor Wiadomość
michalh 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.3tce
Dołączył: 14 Lis 2019
Posty: 1
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-11-14, 01:07   Duster TCe 130 4x2 FAP daje radę?

W skrócie czy TCe 130 4x2 FAP daje radę?

Pytanie dla szcześliwych posiadaczy TCe 130 4x2 FAP.

Zastanawiam się nad zakupem Duster-a w wersji z silnikiem TCe 130 4x2 FAP.
Kryterium wyboru tej wersji są suche "cyferki", wnioskuje że 6-stopniowa skrzynia biegów powinna zapewnić wystarczający komfort w trasie (decybele/obroty przy ~130km/h, z nadzieją na utrzymanie rozsądnego spalania), jak i wystarczającą moc przy odpychaniu samochodu z miejsca.

Być może to moje pobożne życzenia, wynikające z chęci zaoszczędzenia pieniędzy na wersje 150hp, byłbym jednak wdzięczny za spostrzeżenia użytkowników.

PS. Pół życia spędziłem w polonezie, stąd moja trauma.
Ostatnio zmieniony przez michalh 2019-11-14, 01:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1348
Skąd: wwa
Wysłany: 2019-11-14, 20:16   

Sprawdź czy w obu wersjach są takie same przełożenia a strzelam że nie są (przynajmniej tak było przy 1.5 dci 90 i 110 KM)

Duster to jest tragiczne auto na trasy , teraz i30 spaliła mi średnio 6l przy trzymaniu 160-180 , duster jak już tyle pojedzie to spali 3-4 razy więcej
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2019-11-14, 20:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
gardi1 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.3 130KM
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 20 Wrz 2018
Posty: 26
Skąd: Tychy
Wysłany: 2019-11-14, 20:48   

Fruxo napisał/a:
Duster to jest tragiczne auto na trasy , teraz i30


eeee moja 1.3 130 przy 170 paliła około 9...
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1348
Skąd: wwa
Wysłany: 2019-11-15, 09:37   

spalanie chwilowe to może pokazywać nawet 1 l ...
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 19 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3161
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2019-11-15, 10:14   

z górki
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Obywatel MK 



Marka: Dacia
Model: Duster II Blanc Glacier
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Gru 2018
Posty: 636
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2019-11-15, 13:41   

Wszystko ładnie pięknie jak jedziesz z wiatrem, pół biedy jak pod wiatr, ale jak jest boczny porywisty wiatr to szarpie budą strasznie i głośno w środku, ale co poradzić taka uroda tego typu nadwozia. Ja tam autostradą czy ekspresówką jeżdżę od święta więc nie narzekam.
_________________
Browar domowy Mariampol
Ostatnio zmieniony przez Obywatel MK 2019-11-15, 13:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
Nikita_Bennet 


Marka: Dacia
Model: LOGAN pick-up+Duster 2
Silnik: oba 1.5 dCi
Rocznik: 2011 i 2018
Wersja: [Inna]
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 607
Skąd: warmia i mazury
Wysłany: 2019-11-15, 14:04   

Fruxo napisał/a:
Sprawdź czy w obu wersjach są takie same przełożenia a strzelam że nie są (przynajmniej tak było przy 1.5 dci 90 i 110 KM)

Duster to jest tragiczne auto na trasy , teraz i30 spaliła mi średnio 6l przy trzymaniu 160-180 , duster jak już tyle pojedzie to spali 3-4 razy więcej


tia, średniej powyżej 60km/h na tym komputerku w dacii nie idzie osiągnąć takie mam autostrady ;)
Zależy więc kto czego szuka.
 
Pedros 


Marka: Dacia
Model: Duster II 4X4
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 11 Lut 2019
Posty: 265
Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: 2019-11-15, 14:35   

Obywatel MK napisał/a:
Wszystko ładnie pięknie jak jedziesz z wiatrem, pół biedy jak pod wiatr, ale jak jest boczny porywisty wiatr to szarpie budą strasznie i głośno w środku, ale co poradzić taka uroda tego typu nadwozia. Ja tam autostradą czy ekspresówką jeżdżę od święta więc nie narzekam.

To prawda - boczne podmuchy wiatru czuć dość mocno ale gdy ostatnio powiedziałem to znajomemu który w swoim życiu kilka suvów już miał to stwierdził, że Duster nie jest tutaj żadnym wyjątkiem - takie zjawisko jest mocno odczuwalne nawet w takich autach jak BMW X5, które uchodzi za świetnie prowadzącego się suva. Tak więc luzik jeśli chodzi o Dustera w tym temacie.
 
GRL 


Marka: Dacia => VW
Model: Duster II => Golf
Silnik: 1.6sce => 1.0tsi 115
Rocznik: 2018 => 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 20 Lip 2016
Posty: 1133
Skąd: ZS
Wysłany: 2019-11-15, 19:14   

Nie wolno jeździć Dusterem 130km/h.
Jeżeli ktoś na sąsiednim pasie będzie miał włączony nawiew i otworzy okno, to Dustera zwieje i zacznie koziołkować.
A jak zamiast nawiewu będzie włączona klima to w dodatku zardzewieje.
Poza tym co to jest 130 koni?
Teściowej koleżanki syn ma mocniejszą hulajnogę...
 
daszek 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,3 / 130
Wersja: Techroad
Dołączył: 03 Sie 2019
Posty: 6
Skąd: W-wa
Wysłany: 2019-11-15, 20:36   

Duster 1.3 spokojnie daje radę 130km/h i jeszcze rwie do przodu (ile nie wiem bo docieram ;) ). Nie jest głośno, w sensie nie głośniej niż w mojej Octavii.
Za to zauważyłem inne irytujące, aczkolwiek raczej TTTM, objawy:
od 2,5 do chyba 4 czy 5 tyś obr/min. zaczyna gwizdać sprężarka, ale to nie jest taki świst turbiny tylko raczej jakby gwizdała. Po osiągnięciu ok. 4-5tyś obr., dźwięk cichnie. Można to usłyszeć dobrze na autostradzie, a ponieważ jechałem tak ze 2 razy, to tematu nie zgłębiłem jeszcze do końca.
 
Lukass186 


Marka: DACIA
Model: DUSTER II
Silnik: 1.3 tce 130KM
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 05 Lis 2019
Posty: 13
Skąd: ZABRZE
Wysłany: 2019-11-24, 13:17   

Fruxo napisał/a:
Sprawdź czy w obu wersjach są takie same przełożenia a strzelam że nie są (przynajmniej tak było przy 1.5 dci 90 i 110 KM)

Duster to jest tragiczne auto na trasy , teraz i30 spaliła mi średnio 6l przy trzymaniu 160-180 , duster jak już tyle pojedzie to spali 3-4 razy więcej


Po co takie kocopoły pisać? 6l. przy 180 km/h? To jak mojej żony corsa d 1.2 14' przy 120km/h 🥴

Co do Dustera mam 1.3 130KM z przebiegiem 3kkm. Turbo ładnie ciągnie od dolu auto chętnie wyrywa do przodu, nie ma potrzeby kręcić powyżej 3,5 krpm. W kwestii dynamiki odczucia lepsze niż w przypadku poprzedniej Astry H 1.8 140KM. Jest również znacznie ciszej w porównaniu do Astry. Mój rekord spalania po krajówkach do 100km/h to 6.2l. Miasto średnio 7-7,5l. Auto dość oczczedne w trasie do 120km/h - autostrada z tempomatem 7-7,5l. Powyżej 140km/h pokazuje w zależności od warunków 8- 10l. Fajna długa "szóstka" - przy 140km/h pokazuje 2,9krpm na obrotomierzu
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1348
Skąd: wwa
Wysłany: 2019-11-24, 14:03   

tak się składa że zawodowo jeżdżę dużą ilością aut dacia mam już 3 i nikt mi ciemnoty nie wciśnie każde auto o wymiarach suva będzie dużo palić od 120 km/h opór aerodynamiczny rośnie o 200% co 20 km/h dlatego głównie liczy się tutaj powierzchnia czołowa
dlatego logan mcv może spalić w 7 l na trasie a duster spali 12
ale spali na prawdę a nie gość jedzie na tempomacie równą drogą i pokazuje mu chwilowe 5l i twierdzi że tyle pali w trasie.
Duster 1.5 dci którym jeździłem w trasie czy jazda 140-160 palił około 10 szczególnie że przy prędkościach powyżej 120 głównie liczy się moment więc jak benzyna ma palić mniej ?
 
Pedros 


Marka: Dacia
Model: Duster II 4X4
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 11 Lut 2019
Posty: 265
Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: 2019-11-24, 22:27   

Fruxo napisał/a:
nikt mi ciemnoty nie wciśnie

skoro i30 może spalić 6 litrów przy prędkości 180km/h , to Duster też da radę 7 litrów przy 120km/h :mrgreen:
 
Polus 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4
Silnik: 1.3 Tce 150hp
Rocznik: 2019
Dołączył: 13 Sie 2019
Posty: 8
Skąd: Zachodniopomorskie
Wysłany: 2019-11-25, 05:00   

Cześć
Mam za sobą 1300km moją Daćką z silnikiem 1.3 150km i napędem 4x4. Średnie spalanie na tą chwilę 7,5l (komputer 7,2) – liczyłem z dystrybutora. Silnik zbiera się bardzo dobrze – porównując do mojej Astry 1.7 cdti rewelka (choć tam spalanie ciężko było dobić do 6 litrów ). Biegi do 1 do 4 raczej terenowe bo krótkie….szczególnie 1. Najlepiej auto zbiera się na 4 i 5 super przyspieszenie; 6 to tylko trasa, do 130km chwilowe spalanie na komputerze skacze od 7 do 9l. Jeżdżę non stop na trybie AUTO bo auto lepiej się zbiera zwłaszcza do tych 70km/h (biegi od 1 do 4). Najlepsze spalanie jakie udało się osiągnąć to 6,6l ale jeździłem max do 100 i biegi zmieniane przy 2tys. Dacia najlepiej zbiera się przy 2,5 tys jeżeli chodzi o biegi – tak najlepiej mi się jeździ – na razie docieram wiec nie przekraczam 3 tys. Wyprzedzanie na 5 biegu bez żadnej zadyszki tak z 90 sunie jak po masełku. Na 6 jest ok ale na razie na autostradach nie śmigałem zbyt dużo;). Jeżeli chodzi o teren to miodzik…mam za sobą na razie (i niestety tylko) 100km takich tras – blotko, górki, koleiny (głownie lasy) – na 3 biegu 1,5 – 2 tys obrotów komputer pokazuje miedzy 10 – 13 litrów (chwilowe) na „stałym” 4x4 i do 40km/h. Na 3 tys chce wymienić olej i dopiero wezmę się za cięższy teren…kto nie śmigła Daćką bo grząskich drogach niech się nie zastanawia…jak przysłowiowy nóż w masło.. bez problemowo daje radę. To tyle od mnie
Pozdrawiam
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 98 razy
Wiek: 45
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7071
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2019-11-25, 06:47   

W 4x4 1-ka jest krótka w teren i rusza się z 2-ki.
W "auto" pali więcej, ponieważ często dołącza tył.
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate2
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1317
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2019-11-25, 15:33   

Marek1603 napisał/a:
W 4x4 1-ka jest krótka w teren i rusza się z 2-ki.
W "auto" pali więcej, ponieważ często dołącza tył.


Racja, racja! Zawsze jeździłem i jeżdżę w trybie "Auto" (czasami, "za potrzebą", oczywiście 4x4). Na razie mam wyniki znacznie "lepsze" (znaczy - moja pali więcej) od kolegi z wersją 150 km...
 
Polus 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4
Silnik: 1.3 Tce 150hp
Rocznik: 2019
Dołączył: 13 Sie 2019
Posty: 8
Skąd: Zachodniopomorskie
Wysłany: 2019-11-25, 23:43   

Nie jestem pewien co do tego ruszania z 2 biegu. Czytałem chyba wszystkie tematy z forum dotyczące tego zagadnienia i większość jest na ... nie. Wiem, że producent dopuszcza w określonych sytuacjach taką możliwość (jest wzmianka w instrukcji) ale czy faktycznie te wyjątki nie zajadą sprzęgła ???... swoją drogą ten 1 bieg jest naprawdę krótki i jak trzeba gdzieś nagle wyjechać to wachlujemy biegami:).
Nie ukrywam, że z ciekawości kilka razy ruszyłem z 2 i naprawdę jest dobrze - bez duszenia i żabkowania, bardzo płynnie / sprawnie można włączyć się do ruchu.
Jestem rozdarty :) >>>------<> panie premierze jak jeździć panie premierze:)
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1348
Skąd: wwa
Wysłany: 2019-11-26, 04:26   

Z technicznego pkt widzenia nie jest to zdrowe , obciąża sie niepotrzebnie wał korbowy na niskich obrtach maksymalnym momentem.
Z ekonomicznego również gdyż wtryski leją na maks a mocy praktycznie z tego nie ma.
Sprzęgło od tego nie zużywa się w ogóle ale za to już dwumasa która jest właśnie w celu pochłaniania drgań skraca swoje życie kilku krotnie.
Bo ruszanie na 2 to duże dawki i małe obroty co powoduje duże wibracje. Niestety w raz postępem eco mamy coraz gorzej wyważone silniki bo walczy się z wagą gdzie tylko można.

Raz na jakiś czas nie stanowi to żadnego problemu ale długotrwałe raczej zdrowe nie jest ,tak samo jak jazda ze zbyt niskimi obrotami. Ten mit wziął się z dustera 1 z K4M którym miał tyle tego momentu że nie robiło to specjalnie różnicy a silnik był konstrukcją 30 letnią i dużo wytrzymywał.(a sprzęgło kosztuje 300 zł). Jak sprzęgło jest z dwumasą na pewno bym tego nie robił jak nie ma to już kwasja sumienia bo takie praktyki może wyjdą na silniku za 10 lat.
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2019-11-26, 04:34, w całości zmieniany 3 razy  
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate2
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1317
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2019-11-26, 07:33   

W instrukcji napisano, żeby Dusterami z napędem 4x4 (czyli krótką, terenową jedynką) rusząć z dwójki/drugiego biegu. Robiłem tak Dusterem 1 z dieslem 110 KM i dotrwał do 173 tys. bez problemu i na razie nie widać problemu ze sprzęgłem czy dwumasą. Podobnie postępuje z Dusterem 2 z silnikiem 1,3 Tce 130 KM. Ruszanie z "takiej" jedynki", jak w Dustich 4x4 nie ma sensu.
 
Pedros 


Marka: Dacia
Model: Duster II 4X4
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 11 Lut 2019
Posty: 265
Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: 2019-11-26, 08:20   

Cytat:
Ruszanie z "takiej" jedynki", jak w Dustich 4x4 nie ma sensu.

Absolutnie się z tym nie zgadzam. Nie wiem dlaczego dla wielu problemem jest ruszenie z jedynki i szybka zmiana biegu na wyższy? Uważam że Fruxo ma tutaj zupełną rację: da się ruszać z dwójki tylko po co? Jak ktoś chce się ścigać na ćwierć mili to raczej nie kupuje Dustera, choć powiem że gdy ruszam Dusterem z jedynki i wcale nie jest on najwolniej ruszającym pojazdem spod świateł. Oczywiście każdy ma wolny wybór i jak ktoś chce niech rusza nawet z trójki - przy odrobinie wprawy też się da bez szarpania i gaśnięcia silnika.
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 106
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2019-11-26, 09:26   

Pedros napisał/a:
Absolutnie się z tym nie zgadzam. Nie wiem dlaczego dla wielu problemem jest ruszenie z jedynki i szybka zmiana biegu na wyższy?
To jest tak, jakbyś pustą ciężarówką ruszał z 1. Można, tylko po co? Instrukcja Dustera mówi że w normalnych warunkach (tzn. NIE pod stromą górę, z przyczepą, w błocie po kolana) ruszamy z 2. Dlaczego chcesz być bardziej papieski od papieża? Wiesz lepiej niż fabryka?
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
 
Pedros 


Marka: Dacia
Model: Duster II 4X4
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 11 Lut 2019
Posty: 265
Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: 2019-11-26, 09:39   

Hiszpan_JS napisał/a:
Pedros napisał/a:
Absolutnie się z tym nie zgadzam. Nie wiem dlaczego dla wielu problemem jest ruszenie z jedynki i szybka zmiana biegu na wyższy?
To jest tak, jakbyś pustą ciężarówką ruszał z 1. Można, tylko po co? Instrukcja Dustera mówi że w normalnych warunkach (tzn. NIE pod stromą górę, z przyczepą, w błocie po kolana) ruszamy z 2. Dlaczego chcesz być bardziej papieski od papieża? Wiesz lepiej niż fabryka?

Fabryka zaleca również wymianę oleju co 30 tyś. kilometrów. Uważasz że to zalecenie działa w interesie klienta czy fabryki?
 
pikodat 


Marka: dacia
Model: sandero techroad
Silnik: TCe 0.9 LPG
Rocznik: 2019
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 20 Lut 2019
Posty: 599
Skąd: Lublin
Wysłany: 2019-11-26, 10:48   

Pedros napisał/a:
Wiesz lepiej niż fabryka?

Fabryka zaleca również wymianę oleju co 30 tyś. kilometrów. Uważasz że to zalecenie działa w interesie klienta czy fabryki?[/quote]
KLienta.
Większość aut kupowana jest przez firmy. Jednym z kryteriów jest koszt utrzymania auta. Każda wymiana to koszt. Ponieważ taki klient ( a jest taki klient nabywcą większości aut) chce jak najmniej wydać w trakcie eksploatacji (3 lata leasingu i sprzedać indywidualnym) , to robi się co mońża, by dostosować sie do potrzeb klienta.
Bo fabryki nie interesuje zbytnio drugi, trzeci właściciel. Czyliten, który będzie miał problemy nie po 15..20 latach ale po 7..10 z silnikiem.
Nabywcę auta też w większośći mało to interesuje. I nie da ani złotówki więcej, aby osoba, któej sprzeda auto mogła jeździć dłużej.
Zresztą nawet jeśli da, to potencjalny następny nabywca i tak w to nie uwierzy, że dał i przy zakupie nie zapłąci nawet 50 groszy więcej za to, że od początku cześciej był olej wymieniany.

A fabryki się do takich klientów dostosowały.Tak działa wolny rynek. Mało kto da złotówkę za to, by auto zamiast 15 jeździło 20 lat, bo nabywca i tak w większości planuje sprzedać auto znacznie wcześniej.
_________________
Spritmonitor.de
 
Pedros 


Marka: Dacia
Model: Duster II 4X4
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 11 Lut 2019
Posty: 265
Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: 2019-11-26, 12:04   

Cytat:
Bo fabryki nie interesuje zbytnio drugi, trzeci właściciel

Zadałem pytanie odpowiadając na zarzut że wiem lepiej niż fabryka. Chodzi o to, że nie zawsze zalecenia fabryki są dobre dla trwałości auta.
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1348
Skąd: wwa
Wysłany: 2019-11-26, 13:23   

Nie trzeba teoretyzować
http://www.daciaklub.pl/u...acje_skrzyn.htm

Przełożenia duster K4M 4x2 na biegu 43/21 = 3.72
Przełożenie k4m 4x4 1 bieg 4.45 2 bieg 2.58

Jeżeli lżejszy duster 4x2 rusza z przełożenia 3.72 to cięższy ma to robić przy 2.58 ?

A jak jest w 1.3 tce trzeba by znać nr skrzyń
Ostatnio zmieniony przez Fruxo 2019-11-26, 13:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne