DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Czy paliwo LPG ma przyszłość?
Autor Wiadomość
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1073
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2015-11-12, 14:07   Czy paliwo LPG ma przyszłość?

Zastawiam się, czy w ciągu kolejnych 10-15 lat nie doświadczymy końca paliwa LPG.

Silniki benzynowe ewoluują w kierunku, w którym montaż LPG jest trudny, w efekcie kosztowny i nieopłacalny. Koszty pochłaniają ewentualne zyski z tańszego paliwa. Możliwe, że są tez problemy z uzyskaniem normy euro 6 w nowych zagazowanych benzynowcach. (patrz: nowe dacie euro 6 już bez instalacji LPG).

Z drugiej strony, być może ktoś się w końcu pokusi o stworzenie silnika zasilanego LPG i tylko LPG, skonstruowanego pod LPG. Dlaczego jeszcze taki nie powstał? Przecież paliwo jest powszechnie dostępne (LPG powstaje jako odpad przy rafinacji ropy). Silniki LPG uzyskują przebiegi setek tysięcy km i nic nie wskazuje na to, żeby się jakoś drastycznie zużywały od LPG.

Co sądzicie?
Ostatnio zmieniony przez Lza 2015-11-12, 14:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
Scyzor 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.2 LPG
Rocznik: 2015
Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 87
Skąd: Cz-wa
Wysłany: 2015-11-12, 14:26   Re: Czy paliwo LPG ma przyszłość?

Lza napisał/a:
Co sądzicie?


Nie od dziś wiadomo, że wszystkie tańsze źródła zasilania dla motoryzacji nie są mile widziane wśród lobby producentów paliw tradycyjnych. Dlatego zasilanie LPG/CNG, wodorem, prądem, itp. skazane jest na margines rynkowy, nawet w tak absurdalnych okolicznościach jak te, świadczące o tym że zasoby ropy naftowej kurczą nam się w zastraszających okolicznościach.
IMO zasilanie LPG jest i będzie alternatywą za te 10 czy 15 lat tak jak jest dziś. Przy czym nie spodziewałbym się konstrukcji silników budowanych z myślą o wyłącznym zasilaniu takim paliwem - z przyczyn, o których wspomniałem wyżej. Jeśli ktoś wpadnie na taki pomysł, jego produkcja i sprzedaż będą tak drogie, że statystyczny Kowalski nie będzie chciał po niego sięgać - tak jak to ma obecnie miejsce np. w przypadku samochodów napędzanych ogniwami wodorowymi.
Teoretycznie producenci paliw płynnych i lotnych to te same firmy. Ale zyski płynące ze sprzedaży baryłki ropy mają się nijak do zysków wynikających ze sprzedaży gazu. Branża producentów paliw to jedna z największych mafii tego świata - nie pozwolą sobie odebrać milionowych zysków.

pozdrawiam,
--
Scyzor
 
BoloSr 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 90KM (115KM/260Nm)
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate
Dołączył: 29 Lip 2012
Posty: 1278
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2015-11-12, 14:37   

Toć juz teraz nie kupisz Dustera z LPG wiec samo za siebie mówi :(
_________________

1.5dCi 90KM (115KM/260Nm)
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1073
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2015-11-12, 14:38   

LPG (w przeciwieństwie do gazu ziemnego) powstaje przy destylacji ropy, więc lobby paliwowe jest to samo.
Ostatnio zmieniony przez Lza 2015-11-12, 14:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
Scyzor 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.2 LPG
Rocznik: 2015
Dołączył: 07 Wrz 2015
Posty: 87
Skąd: Cz-wa
Wysłany: 2015-11-12, 14:42   

Lza napisał/a:
LPG (w przeciwieństwie do gazu ziemnego) powstaje przy destylacji ropy, więc lobby paliwowe jest to samo.

Zgoda, ale marża dla producenta i dystrybutora, podatki i akcyzy dla instytucji regulujących sprzedaż tych paliw to już coś zupełnie innego w obu przypadkach.
 
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 807
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-11-12, 15:26   Re: Czy paliwo LPG ma przyszłość?

Scyzor napisał/a:
... Przy czym nie spodziewałbym się konstrukcji silników budowanych z myślą o wyłącznym zasilaniu takim paliwem - z przyczyn, o których wspomniałem wyżej. Jeśli ktoś wpadnie na taki pomysł, jego produkcja i sprzedaż będą tak drogie, że statystyczny Kowalski nie będzie chciał po niego sięgać - tak jak to ma obecnie miejsce np. w przypadku samochodów napędzanych ogniwami wodorowymi.
Scyzor


Nie podejrzewałbym aby cena tak drastycznie wzrosła bo i nie ma potrzeby budowania silnika pod LPG. Tak naprawdę to baza już jest a różnicą jest osprzęt. Istnieją przecież instalacje z wtryskiem bezpośrednim zasilane LPG gdzie nie ma nawet parownika (jeden element do awarii mniej). Kwestia wpakowania zbiornika LPG zamiast benzynowego, zmiana w mapach wtrysków, z deczko odporniejsze gniazda zaworowe i zawory plus pewnie jakieś inne elementy po drodze ale nie podejrzewam, że będą kosztowały krocie. Tylko kwestia tego jaka byłaby sprzedaż ogólna ponieważ my patrzymy z perspektywy użytkowników gdzie stacje LPG są co krok a trzeba wziąć pod uwagę, że producentowi może się po prostu nie opłacać uruchamiać taką produkcję bo tym samym ogranicza sobie rynki zbytu. I tu jest piesek pogrzebany według mnie.
 
rafal_rx 


Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II
Dołączył: 02 Maj 2014
Posty: 156
Skąd: Radom
Wysłany: 2015-11-12, 18:57   Re: Czy paliwo LPG ma przyszłość?

Lza napisał/a:
Co sądzicie?

Na dzisiaj to nic nie jest pewne. Dlaczego?
W silnikach benzynowych zaczyna dominować wtrysk bezpośredni. Aby spalać ubogie mieszanki i uzyskać większą sprawność. Lecz takie silniki emitują cząstki stałe, więc albo będą musiały zniknąć z oferty, albo być wyposażane w DPF-y. Być może DPF-y w benzynach będą mniej problemowe, ze względu na wyższą temp. spalin i regenerować się pasywnie - tego nie wiem, żadnych badań na oczy me nie widziałem.

Po drugie, jakość instalacji LPG montowanych u nas w kraju. Dawno już można podawać gaz w stanie ciekłym, a u nas nadal dominują instalacje z fazą lotną. Do tego jakieś dotryski benzyny??? Co to w ogóle jest? Znaczy, że instalacja nie wyrabia z wydatkiem? Z galona benzyny można uzyskać 36, 37 kWh, z LPG poniżej 27kWh. Jaka powinna być różnica w spalaniu (liczonym w jednostkach objętości), niech sobie każdy sam policzy. I, jak ktoś na tym forum podał (z materiałami źródłowymi), temperatura spalania na LPG jest niższa, wyższa liczba oktanowa Wniosek: auto zasilane LPG powinno mieć większą moc niż zasilane benzyną i spalać odpowiednio więcej (do policzenia wg tego, co podałem wcześniej) - a czemu tak nie jest? Bo ma być tanio? Jeżeli ma być tanio, to nie będzie, sorry, żadnego rozwoju.

Na pewno nie ma przyszłości przed zasilaniem LPG z fazy lotnej, instalacje fazy ciekłej są u nas drogie i niepopularne (nieważne, czy do gdi, czy mpi).
Kurde no! W Holandii opłaca się kupić Iveco Daily ze skrzynią biegów wyposażoną w przystawkę do obioru mocy i następnie... ....dodać napęd elektryczny i homologować na hybrydę.

LPG i tak będzie na rynku dostępny jako produkt obróbki ropy naftowej. Kolejna kwestia, to spadek zainteresowania silnikami Diesla po ostatniej aferze VW w USA. W wielu krajach UE (lecz czemu nie u nas?) promuje się ekologiczne, spalające mało paliwa. Jeśli diesle przestaną być popularne, będzie miejsce na rynku na auta napędzane alternatywnie. Amen!
 
NorbertK 
Zielony listek



Marka: FSO
Model: Polonez
Silnik: 1.6GLE
Rocznik: 1994
Dołączył: 15 Paź 2015
Posty: 2
Skąd: Koluszki
Wysłany: 2015-11-12, 21:16   

Wg mnie przyszłość motoryzacji powinna iść w kierunku paliw odnawialnych. Oleje roślinne, alkohole.
 
Ajgor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: Eco-G 100
Rocznik: 2023
Wersja: Extreme
Dołączył: 24 Wrz 2014
Posty: 803
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2015-11-12, 21:51   

Spalać alkohol? Toż to barbarzyństwo ! ;-)
 
arczi_88 



Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 MPI 84 KM
Rocznik: 2014
Wersja: Ambiance Plus
Dołączył: 22 Lut 2015
Posty: 1601
Skąd: Lędziny
Wysłany: 2015-11-12, 22:15   

Ajgor napisał/a:
Spalać alkohol? Toż to barbarzyństwo ! ;-)


Etylowy i owszem a cała reszta może iść w bak. Widziałem kiedyś monster trucka i właśnie był alkoholem napędzany tylko nie pamiętam jakim...
 
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 807
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-11-13, 16:48   

Benzyna w Brazylii ma bardzo dużą zawartość alkoholu ale za tym idzie mniejsza liczba oktanowa, mniejsza moc silnika (silniki są oczywiście dostosowane do takiej mikstury). Kwestia wykorzystania ziemi pod uprawy "paliwowe" też jest już dyskusyjna. Jak staniemy pod murem z paliwami kopalnymi, bo ich nie będzie, to obecne lobby będzie mogło sobie palcem w bucie poruszać a nie blokować alternatywne źródła energii. Pozostaje pytanie z czego będą produkowane m.in. leki wykorzystujące węglowodory z ropy naftowej oraz inne produkty? Plastik też jest bardziej kruchy po ponownym użyciu...
 
ajax 



Marka: Daćka i "łopel"
Model: Duster 4X4
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Lis 2010
Posty: 912
Skąd: z Powołania ;-P
  Wysłany: 2015-11-14, 12:01   

Ajgor napisał/a:
Spalać alkohol? Toż to barbarzyństwo ! ;-)

A spalać alkohol w wątrobie. Czy to także barbarzyństwo? :mrgreen:
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne