Kiedys to tylko wykończyło gnazda , zawory albo tłoki. Dziś rozwala wszystko. Jak tylko długo pójdzie nigdy nie pójdę samochód z trzema cylindrami pod maską. Na temat eko inżynierów terrorystów juz sie wypowiadałem. I nie chce marudzic.
Nie do końca jest pewne, co tworzy te punkty (kropla gorącego oleju, skrawek rozgrzanego osadu z silnika, może coś innego). Powstają zupełnie przypadkowo, natomiast pojawiają się przy niskich obrotach i wysokim obciążeniu, czyli wraz ze wzrostem ciśnienia, wtedy, kiedy cylinder jest napełniony mieszanką paliwo-powietrze i za chwilę ma dojść do zapłonu.
Czyli najwięcej tego typu problemów będą mieć "ecodriverzy", którzy non stop jeżdżą na zbyt niskich obrotach ze zbyt dużym obciążeniem.
Dla mnie (choć mam silnik mniej narażony na zjawisko LSPI, bo nie ma turbo i wtrysku bezpośredniego) obroty poniżej 2000 obr/min służą tylko do delikatnego toczenia się, a jakiekolwiek mocniejsze przyspieszanie na biegach 3,4,5 (czy jazda pod górę) to już zdecydowanie wyższe obroty (no, może na trójce bywa od trochę niższych).
Wolę spalić ten litr paliwa więcej niż potem wymieniać popękane tłoki czy wytarte panewki.
Ekoniańkę popdowiadającą zmianę biegu na wyższy mam w głębokim poważaniu, w wiadomym miejscu gdzie światło nie dochodzi.
https://www.youtube.com/watch?v=8Rbcx84B1fw https://www.youtube.com/w...ea7xEt-8&t=234s
Ostatnio zmieniony przez velomar 2022-04-24, 12:36, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 24 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 892 Skąd: EL
Wysłany: 2022-04-27, 14:07
Tego pojęcia nie znałem. O zjawisku czytalem na forum. Dzięki forum usunąłem ekoniańki, bo rzeczywiście podpowiadały jak skrócić żywotność silnika. Jak dlugo silnik pożyje bez awarii? Nie wiadomo. Na razie jest dobrze.
Generalną zasadą jest, że im wyższy bieg, tym wyższe minimalne obroty płynnej pracy bez drgań. Podobnie im wyższe obciążenie (a to wynika z prędkości jazdy, kierunku i siły wiatru, nachylenia terenu, obciążenia dodatkową masą, oporów toczenia wynikających z rodzaju nawierzchni, np. grząski śnieg, piach, no i zapotrzebowania na przyspieszenie w danej chwili), tym wyższe obroty powinniśmy utrzymywać.
Ja osobiście polegam na słuchu, bo sam obrotomierz pokazuje tylko obroty, a nie uwzględnia właśnie na jakim biegu jesteśmy i jakie jest aktualne obciążenie silnika. Wprawdzie ekoniańki uwzględniają już obciążenie, ale i tak sugerują zwykle zbyt wczesną zmianę biegów na wyższy i zbyt późną na niższy.
Nawet gdyby jazda na niskich obrotach i dużym obciążenie nie była szkodliwa dla silnika i tak bym jej unikał, bo nie lubię tego dźwięku buczenia i drgań.
https://moto.pl/MotoPL/7,88389,22443136,jazda-na-zbyt-niskich-obrotach-moze-doprowadzic-do-finansowych.html
Ostatnio zmieniony przez velomar 2022-04-27, 14:50, w całości zmieniany 2 razy
Marka: inna
Model: inny
Silnik: inny
Rocznik: 2023 Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Maj 2015 Posty: 109 Skąd: DW
Wysłany: 2022-04-27, 14:46
nowy napisał/a:
Czy posiadacie wiedzę na temat optymalnych prędkości do obrotów i ew na jakim biegu od - do
Unikać jazdy z mocno wciśniętym pedałem gazu na niskich obrotach, czyli np wyprzedzania czy podjeżdzania pod górę bez redukcji biegu na odpowiedni. Myślę, że bezpieczna granica tych "dolnych" obrotów to 2500 RPM
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 24 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 892 Skąd: EL
Wysłany: 2022-04-27, 15:27
velomar napisał/a:
Generalną zasadą jest, że im wyższy bieg, tym wyższe minimalne obroty płynnej pracy bez drgań. Podobnie im wyższe obciążenie (a to wynika z prędkości jazdy, kierunku i siły wiatru, nachylenia terenu, obciążenia dodatkową masą, oporów toczenia wynikających z rodzaju nawierzchni, np. grząski śnieg, piach, no i zapotrzebowania na przyspieszenie w danej chwili), tym wyższe obroty powinniśmy utrzymywać.
Ja osobiście polegam na słuchu, bo sam obrotomierz pokazuje tylko obroty, a nie uwzględnia właśnie na jakim biegu jesteśmy i jakie jest aktualne obciążenie silnika. Wprawdzie ekoniańki uwzględniają już obciążenie, ale i tak sugerują zwykle zbyt wczesną zmianę biegów na wyższy i zbyt późną na niższy.
Dobra definicja uzywania odpowiednich obrotów. Też ją stosuję. Ale nie od początku tak jeździlem. W pierwszych miesiącach ekonianki królowały. Choc nie jeździłem agresywnie. Oprócz słuchu warto czasem dodatkowo obserwować spalanie chwilowe na 100 km. Nie jest to pomiar laboratoryjny, ale w moim odczuciu pokazuje też poziom obciążenia silnika. I tak np. przy dłuższym lekkim wzniesieniu w terenie zabudowanym jadąc 50 kmh komputer pokazuje niższe spalanie na 3. biegu i wyzszych obrotach niż na 4. i nizszych (wtedy >= 2000 obr., ale głowy sobie nie dam uciąć). Także słuchowo silnik lżej pracuje.
Ostatnio zmieniony przez eio 2022-04-27, 15:32, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Kwi 2010 Posty: 1697 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-04-27, 20:51
Z doświadczenia ok. 2000 obrotów jest OK, niższe wartości tak na czucie jakoś silnik przydławiają.
Stosuję taką zasadę teraz, a i w poprzednim D1 1.5 dCi, przekazałem wraz z samochodem i już prawie 300 kkm zrobione i silnik jest OK
Marka: daćka
Model: sandero III stepway
Silnik: 1.0 12V TCe 100 KM LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Sie 2021 Posty: 80 Skąd: stolyca
Wysłany: 2022-05-07, 01:02
velomar napisał/a:
Nie do końca jest pewne, co tworzy te punkty (kropla gorącego oleju, skrawek rozgrzanego osadu z silnika, może coś innego). Powstają zupełnie przypadkowo, natomiast pojawiają się przy niskich obrotach i wysokim obciążeniu, czyli wraz ze wzrostem ciśnienia, wtedy, kiedy cylinder jest napełniony mieszanką paliwo-powietrze i za chwilę ma dojść do zapłonu.
Tutaj linka gdzie wyjaśnione jest przystepnie dlaczego nie ma sensu jeździć na niskich obrotach z dużym obciążeniem i co to jest LSPI: https://www.youtube.com/watch?v=soJea7xEt-8 - trzeba nieco znać hamerykański-angielski. Mnie uczyli, że należy jeździć na obrotach w zakresie maksymalnego momentu obrotowego, aby silnik miał największą siłę, czyli pewnie powyżej 3k rpm znając mikro silniczki z turbiną. Zresztą 0.9/1.0 TCe nie da się jeździc poniżej 3k rpm, chyba, że do utrzymania prędkości.
Reno nie przewidziało środków zapobiegawczych dla TCe, dlatego wnoszę, ze silniki nie są podatne na LSPI (albo mało podatne). Mądre głowy mówią, ze magnez w oleju oraz redukcja wapnia zmniejsza podatność na LSPI. Oleje np zgodne z normą GM Dexos 1 Gen 2 mają dużo magnezu i relatywnie mało wapnia - a np 1.4 GSE w Astrze jest znany z LSPI.
Oleje RN17 mają śladowe ilości magnezu i większe ilości wapnia, nie posiadają też norm API, a API SN+ oraz SP zawiera test w kierunku LSPI.
Marka: Dacia
Model: Sandero II ph 2 Open, Duster 2 Prestige
Silnik: 1,0 TCE LPG
Rocznik: 2020, 2021 Pomógł: 1 raz Dołączył: 06 Kwi 2013 Posty: 327 Skąd: z ?
Wysłany: 2022-05-07, 10:52
imć napisał/a:
Mnie uczyli, że należy jeździć na obrotach w zakresie maksymalnego momentu obrotowego, aby silnik miał największą siłę, czyli pewnie powyżej 3k rpm znając mikro silniczki z turbiną
Mikro silniczek z turbiną 1.0 TCE osiąga maksymalny moment obrotowy przy 2000 obrotów i ma charakterystykę zbliżoną do diesla (przynajmniej ja mam takie odczucie po przesiadce z diesla)
Marka: daćka
Model: sandero III stepway
Silnik: 1.0 12V TCe 100 KM LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Sie 2021 Posty: 80 Skąd: stolyca
Wysłany: 2022-05-07, 11:08
Dymek napisał/a:
Że co? Jakbyś wpisał 2k RPM to byłoby bliżej prawdy, przynajmniej dla 0,9TCe (nie wiem jak tam w 1,0).
krimar napisał/a:
Mikro silniczek z turbiną 1.0 TCE osiąga maksymalny moment obrotowy przy 2000 obrotów
Chyba tylko w danych producenta :) Serio. Popatrzcie na wykresy z hamowni. Nie przypominam sobie ani jednego diesla ani jednej benzyny która by miała max moment tam gdzie producent podaje. Zazwyczaj jest to przesunięte w górne partie obrotów.
Mój daily miał mieć 400Nm przy 2250rpm (benzyna). Po zahamowaniu wyszło, że ma... 440Nm ale przy 2950rpm.
Natomiast, że 0.9TCe/1.0TCe nie jadą poniżej 3k rpm to czuję za każdym razem kiedy wsiąde do samochodu żony. Powyżej 3k rpm nawet spoko się zbiera. Tak do 5k chce jechać ;) Tyle, że spalanie wtedy przypomina mi mój daily. Ot, downsizing, ECO i te sprawy...
Ja tam od zawsze jeżdżę "na słuch"
Duster 1,0 TCE LPG na 6 biegu wg mnie potrzebuje 2000rpm do jednostajnej jazdy. Im niższy bieg, tym wymagane minimum jest coraz niżej, ale na 4 biegu nawet do toczenia się 50km/h potrzebuje koło 1800rpm. Normalne przyspieszanie(nie wyprzedzanie) na niższych biegach(3,4) też minimum 2000.
Marka: Dacia
Model: Sandero II ph 2 Open, Duster 2 Prestige
Silnik: 1,0 TCE LPG
Rocznik: 2020, 2021 Pomógł: 1 raz Dołączył: 06 Kwi 2013 Posty: 327 Skąd: z ?
Wysłany: 2022-05-07, 13:01
imć napisał/a:
Natomiast, że 0.9TCe/1.0TCe nie jadą poniżej 3k rpm to czuję za każdym razem kiedy wsiąde do samochodu żony.
Może z samochodem żony jest coś nie tak, u mnie zarówno Sandero jak i Duster doskonale sobie radzą w zakresie 2000-3000 obrotów. Wersje z LPG miały fabrycznie jakąś inną mapą z podwyższonym momentem na LPG.
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 105 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3645 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-05-07, 13:44
imć napisał/a:
. Natomiast, że 0.9TCe/1.0TCe nie jadą poniżej 3k rpm to czuję za każdym razem kiedy wsiąde do samochodu żony.
Jaki to samochód żony? Ma jednocześnie oba silniki?
Dziwna sprawa, bo mój ma odczuwalny optymalny zakres obrotów 1800-2500 a do jednostajnej jazdy miejskiej po równym wystarcza 1600 obr. W zasadzie 3000 przy jednostajnej jeździe przekraczam tylko z konieczności, czyli na 5 biegu. Jeśli piszesz o Sandero3 to mamy tu jeszcze kwestie różnic w skrzyni i zestopniowania- 5-6 biegów?
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2022-05-07, 14:13, w całości zmieniany 3 razy
W 1.3 TCe 150 teoretycznie moment maksymalny jest od 1800 i tak też podobno wychodzi na hamowni. W realu mój poniżej 2000 nie jedzie tylko się turla, a zaczyna reagować żwawiej na gaz dopiero od 3000.
Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Kwi 2010 Posty: 1697 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2022-05-08, 19:03
Henry napisał/a:
W 1.3 TCe 150 teoretycznie moment maksymalny jest od 1800 i tak też podobno wychodzi na hamowni. W realu mój poniżej 2000 nie jedzie tylko się turla, a zaczyna reagować żwawiej na gaz dopiero od 3000.
Włącz na chwilę eko, albo przesiądź się do wolnossącego 1.6 i przekonasz się, że może nie aż tak ostro, ale idzie
Marka: daćka
Model: sandero III stepway
Silnik: 1.0 12V TCe 100 KM LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Sie 2021 Posty: 80 Skąd: stolyca
Wysłany: 2022-05-08, 23:52
yeti65 napisał/a:
Kolega Imć stawia znak równości między TCE 0.9 90KM, a TCE 1.0 100KM.
Prawie. Choć 1.0 ma o niebo lepszą skrzynie biegów (VI a nie V). Ale VI bieg to już prawie nie jedzie, drży jak ratlerek polany zimną wodą.
Dymek napisał/a:
Jaki to samochód żony? Ma jednocześnie oba silniki?
Ta, ma oba silniki. Tyle że jeden w Sandero II Stepway a drugi w Sandero III Stepway. Z czego ten III ma jeszcze podtlenek elpidżi.
Henry napisał/a:
W 1.3 TCe 150 teoretycznie moment maksymalny jest od 1800 i tak też podobno wychodzi na hamowni.
Picture or did not happen (i nie VTech czy inne gotowce). 1.2 TCe miał przy 2800, a 1.6 TCe przy 4500rpm choć wyrównywał się wykres od 3000rpm już. Źródło: https://www.facebook.com/...90555447721051/ bo akurat znam ten warsztat. IIRC Reno podawało w tym silniku 250Nm też przy jakiś 2200 czy 2500rpm.
Słuchajcie, ciągnięcie tematu gdzie jest max moment w silnikach TCe jest mało istotny. Jeżeli ktoś chce wierzyć danym producenta to dla mnie zupełnie git. Każdy wyciąga wnioski po swojemu. Tak to dotyczy czy zmieniać olej co 10 czy 30, albo czy lać dobrą oliwę albo oliwę z oliwek ze Stonki. Albo jechać pod górkę z przyczepką przy 2000rpm czy przy 3000rpm albo wyżej. Mnie nic do tego
LSPI jest dużo ciekawsze
Kauris napisał/a:
LSPI to kara boska dla tych co myślą, że momentem się przyspiesza :P
Włącz na chwilę eko, albo przesiądź się do wolnossącego 1.6 i przekonasz się, że może nie aż tak ostro, ale idzie
Robię jedno i drugie Jeżdżę na zmianę też swoją starą Grand Vitrarą I z 2.0 - ona w ogóle nie przyspiesza na żadnych obrotach (ale za to ma reduktor ♥). I czasami Dusterem jeżdżę też na Eko - spokojniej się jeździ po przesiadce z GV
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1113 Skąd: Kępno
Wysłany: 2022-05-09, 18:05
Spalanie super stukowe dotyczy głównie silników z wtryskiem bezpośrednim beznyzny. Czyli naszej marce 1.2TCE, 1.33TCE, oraz najmocniejsze wersje 1.0TCE. Interesuję się tematem od mniej więcej 2 lat, kiedy pokazał się pierwszy olej mający normę API SN plus i z wszystkich opracować wynika że podobnie jak nagary, jest marginalny (albo nie występuję) w silnikach z wtryskiem pośrednim. W nowoczesnych, dobrze dopracowanych TDI (np. 1.5DCI) też raczej jest opanowane już dawno.
Marka: daćka
Model: sandero III stepway
Silnik: 1.0 12V TCe 100 KM LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Sie 2021 Posty: 80 Skąd: stolyca
Wysłany: 2022-05-09, 19:23
r70 napisał/a:
jest marginalny (albo nie występuję)
Jest marginalny.
r70 napisał/a:
W nowoczesnych, dobrze dopracowanych TDI (np. 1.5DCI) też raczej jest opanowane już dawno.
LSPI w dieslu? A to pierwsze słyszę, jest na to jakiś artykuł? Bo jakoś nie moge sobie wyimaginować jakby to w dieslu miało nastąpić.
TDI dopracowane? Nie znam, chyba, że chodziło koledzie o diesle wyposażone w common-rail i intercooler. No to takich jest całkiem sporo, ale ani jeden to TDI.
Ostatnio zmieniony przez imć 2022-05-09, 19:25, w całości zmieniany 1 raz
Jak jeszcze miałem Poloneza, koło 1998-2000, jeździłem na gazolinie bez dodatku oktanowego, i silnik 1,6GLI przy depnięciu wyraźnie dzwonił. Teraz wiem, że to było spalanie superstukowe. :)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum