Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2016-10-14, 09:38
Co dokładnie pokazuje kontrolka ładowania
Autor Wiadomość
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-10-14, 07:40   Co dokładnie pokazuje kontrolka ładowania

Czy ktoś wie co konkretnie pokazuje kontrolka braku ładowania? Czy fakt ze alternator nie daje prądu, czy to ze akumulator prądu nie pobiera? Konkretnie chodzi mi o to, czy świecenie tej kontrolki moze oznaczać całkowite uszkodzenie akumulatora w ten sposób że już nie pobiera prądu z prawidłowo działającego alternatora? Rzecz nie dotyczy Dacii, a starej Laguny, ale technicznie to prawie jeden pies.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2016-10-14, 09:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2016-10-14, 08:22   

Napięcie ładowania poniżej granicznej wartości. Najczęściej poniżej napięcia jakie ma akumulator. Czy alternator z jakiegoś powodu nie wydala.
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-10-14, 08:54   

Też mi się tak wydawało - czyli trzeba pomierzyć. Akumulator jest na pewno już kiepski - bo z 2009 roku - ale kręci i pali.
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2016-10-14, 08:55, w całości zmieniany 1 raz  
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-10-14, 09:58   

Konkretnie to kontrolka pokazuje zupełny brak wzbudzenia alternatora. Nie ma nic wspólnego z prawidłowym ładowaniem czy też stanem akumulatora.
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2016-10-14, 11:28   

Nie no wtedy właśnie idzie napięcie z aku na wzbudzenie, przez diody wzbudzenia, a kontrolka jest w szeregu w układzie.
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-10-14, 12:25   

arnold napisał/a:
Nie no wtedy właśnie idzie napięcie z aku na wzbudzenie, przez diody wzbudzenia, a kontrolka jest w szeregu w układzie.

W żadnym aucie tak nie ma.
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2016-10-14, 14:33   

użyłem zbytniego skrótu myślowego.
 
matucha 



Marka: Skoda / VW
Model: Rapid / Up!
Silnik: 1,0 TSI / 1,0 MPI
Rocznik: 2019/2017
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 24 Maj 2010
Posty: 813
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-10-14, 15:41   

kali napisał/a:
Konkretnie to kontrolka pokazuje zupełny brak wzbudzenia alternatora. Nie ma nic wspólnego z prawidłowym ładowaniem czy też stanem akumulatora.


I tutaj się zupełnie nie zgodzę.

Akurat gdy kontrolka się świeci przed zapaleniem auta to płynie przez nią prąd potrzebny do wzbudzenia alternatora. W momencie, gdy alternator się wzbudzi i zaczyna ładować, to kontrolka gaśnie.

A jej świecenie może być spowodowane zarówno za niskim, jak i za wysokim napięciem ładowania.
_________________
Było Sandero Stepway 1,6MPI + LPG 2010 i Logan MCV 1,6MPI + LPG 2012
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-10-14, 16:30   

matucha napisał/a:
kali napisał/a:
Konkretnie to kontrolka pokazuje zupełny brak wzbudzenia alternatora. Nie ma nic wspólnego z prawidłowym ładowaniem czy też stanem akumulatora.


I tutaj się zupełnie nie zgodzę.

Akurat gdy kontrolka się świeci przed zapaleniem auta to płynie przez nią prąd potrzebny do wzbudzenia alternatora.

W dzisiejszych czasach sieci multiplexowych kontrolka wogólę nie jest podłaczona do alternatora. Bez tej kontrolki alternator też się wzbudzi chociaż przepływ prądu powoduje szybsze wzbudzenie alternatora w układzie 9D bo w 6D nie ma to znaczenia. Pamiętasz Golfa 2 i jego deskę z kontrolkami na LED-ach i co się z tym wiązało?

matucha napisał/a:
W momencie, gdy alternator się wzbudzi i zaczyna ładować, to kontrolka gaśnie.

Pierwsza część zdania do wzbudzi jest dobrze, druga niestety już nie.
Patrz na ogólny schemat alternatora pokazany wyżej.
matucha napisał/a:

A jej świecenie może być spowodowane zarówno za niskim, jak i za wysokim napięciem ładowania.

Tak ci powiem że to już pełna ciekawostka biologiczna :lol:
Patrz na schematach wyżej i zastanów się jak to możliwe.
Co prawda brakuje tam jeszcze jednej diody ale dla naszych rozważań to bez znaczenia.
 
matucha 



Marka: Skoda / VW
Model: Rapid / Up!
Silnik: 1,0 TSI / 1,0 MPI
Rocznik: 2019/2017
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 24 Maj 2010
Posty: 813
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-10-14, 17:16   

kali napisał/a:


W dzisiejszych czasach sieci multiplexowych kontrolka wogólę nie jest podłaczona do alternatora. Bez tej kontrolki alternator też się wzbudzi chociaż przepływ prądu powoduje szybsze wzbudzenie alternatora w układzie 9D bo w 6D nie ma to znaczenia. Pamiętasz Golfa 2 i jego deskę z kontrolkami na LED-ach i co się z tym wiązało?


Nie ma to jak wrzucić sieci multiplexowe i alternator z Żuka do jednego wora.



kali napisał/a:

matucha napisał/a:

A jej świecenie może być spowodowane zarówno za niskim, jak i za wysokim napięciem ładowania.

Tak ci powiem że to już pełna ciekawostka biologiczna :lol:
Patrz na schematach wyżej i zastanów się jak to możliwe.
Co prawda brakuje tam jeszcze jednej diody ale dla naszych rozważań to bez znaczenia.


Tyle, że schemat powyżej pokazuje układ sprawnego alternatora. Nie pokazuje żadnego zwarcia/uszkodzenia itd.
_________________
Było Sandero Stepway 1,6MPI + LPG 2010 i Logan MCV 1,6MPI + LPG 2012
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-10-14, 18:53   

Wiesz Żuk to miał na początku prądnicę potem dostał Fiatowski alternator 6D i pokaż mi w tym alternatorze związek kontrolki z tym co piszesz. Końcowe egzemplarze dostawały już alternator 9D.
A czy schemat może pokazywać niesprawny alternator? Jaki by niby miało to sens? No w każdym razie pokaż to świecenie kontrolki przy za niski i za wysokom ładowaniu. Bo ja tego nie potrafię. Za to potrafię pokazać dokładnie to co pisałem wyżej kontrolka pokazuje tylko wzbudzenie alternatora a nie jego sprawność czy ładowanie. A co do Żuka to właśnie ten samochód miał wskaźnik który pokazywał poprawność pracy instalacji elektrycznej samochodu. Dało się sprawdzić zarówno spaloną żarówkę jak i poprawną pracę alternatora czy też prądnicy.
Napiszesz tę na temat deski od Golfa2 ? Możesz też wybrać Forda który deskę z LED-ami dostał póżniej.
 
BogdanK 



Marka: Renault
Model: Thalia
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2005
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 26 Sty 2013
Posty: 326
Skąd: Katowice
Wysłany: 2016-10-14, 22:38   Re: Co dokładnie pokazuje kontrolka ładowania

PiotrWie napisał/a:
Czy ktoś wie co konkretnie pokazuje kontrolka braku ładowania?

Pokazuje brak ładowania lub niesprawny regulator napięcia.
 
rafal_rx 


Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Maj 2014
Posty: 156
Skąd: Radom
Wysłany: 2016-10-15, 21:59   Re: Co dokładnie pokazuje kontrolka ładowania

BogdanK napisał/a:
PiotrWie napisał/a:
Czy ktoś wie co konkretnie pokazuje kontrolka braku ładowania?

Pokazuje brak ładowania lub niesprawny regulator napięcia.

Dla klasycznej żarówki będącej "kontrolką ładowania", ze schematu jak powyżej. Proszę bardzo, oto jedyna prawidłowa odpowiedź:
Pokazuje świecąc różnicę między napięciem wyprostowanym ze stojana a napięciem akumulatora. Jeśli różnica napięć jest duża, to żarówka świeci (płynie prąd z akumulatora przez wzbudzenie do masy). Jeśli różnica napięć jest niska, to prąd płynie niewielki i żarówka nie świeci.

Z powyższego schematu wynika również, że jeśli po włączeniu zapłonu, a niepracującym silniku żarówka nie zaświeci się, to jest przerwa w obwodzie regulatora napięcia. Przynajmniej tak mi wynika ze schematów, jakie mam dla F 127p i Zastava 1100p.

Przy czym to jest wiedza potrzebna przy restauracji zabytków, a nie współczesnych pojazdów :lol:
Ostatnio zmieniony przez rafal_rx 2016-10-15, 22:16, w całości zmieniany 2 razy  
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2016-10-16, 17:58   

To że kiedyś kontrolka była w szeregu, a teraz zapala ją ECU zmienia tylko sposób wykonania. Chodzi o to żeby nie było różnicy potencjałów na wzbudzeniu.
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-10-16, 18:12   

To że zapalą ją ECU, zmienia dużo, obecnie kontrolka sterowana ECU może się zapalić nawet gdy jest ładowanie, a są inne błędzy związane z alternatorem czy ogólnie układem ładowania. Tak samo może być w przeciwną stronę gdy np. alternator przez moment nie ładuje z "polecenia ECU".
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-10-16, 18:48   

ECU nie steruje kontrolką ładowania robią to inne moduły. Za to od bardzo dawna ECU może wpływać na pracę alternatora jak również alternator wpływa na ECU. Zawsze Fordy były najbardziej przekombinowanymi pod tym względem autami. A różnice potęciałów odcinało się diodą. Też pierwszy był Ford jak po wyłączeniu zapłonu auta nie gasły. Ale o diodzie brakującej na schemacie pisałem wcześniej już pisałem wcześniej. Chociaż nie w każdym układzie jest konieczna,ale pożądana i z innych przyczyn.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3482
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2016-10-17, 18:57   

JA wiem :!: JA wiem :!: :!: :!:
Żaróweczka ładowania w układach z alternatorem 6- i 9-diodowym, a także dioda ładowania w nowoczesnych komputerach sygnalizuje, że :


PŁYNIE PRZEZ NIĄ PRĄD :!: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:
:lol: :lol: :lol: :lol:
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-10-17, 19:07   

Dobrze, dobrze, bardzo dobrze. :-P
Siadaj, 3+ :lol:
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2016-10-17, 19:50   

Widzę że niezbyt dokładnie opisany problem spowodował rozległą dyskusję - mi osobiście głównie chodziło o to, czy całkowicie niesprawny akumulator - z 2007 r, dwukrotnie - pierwszy raz w 2008, drugi przed miesiącem - rozładowany do zera ( jazda bez paska akcesoriów aż do zatrzymania się samochodu, od dwóch lat w samochodzie użytkowanym sporadycznie - a więc mający prawo odmówić posłuszeństwa) mógł spowodować świecenie tej kontrolki ( jako oznaka "braku poboru prądu" ) Dowiedziałem się od razu że nie i mi to starczyło - tymczasem dyskusja żyje.
Po zbadaniu przez elektryka okazało się że padł regulator napięcia, zaś akumulator ma się całkiem dobrze i rokuje jeszcze jakiś czas służby.
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-10-17, 21:55   

W po prostu nie czytałeś dokładnie. Zobacz #4 czyli mój pierwszy post w tym temacie.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne