No to jeśli nie chodziło o 1 bieg, to przecież reszta przełożeń jest normalna, tyle że przesunięta względem zwykłych skrzyni. Na siłę się umówili, że trzeba na 3 jechać, czy co?
Bo nie wiem, co Overlimit musiałby zrobić swojemu dusterowi, żeby przegrał z niwą powyżej 1 biegu - ona ma 83 KM, 17 sek do 100 km/h i max 143 km/h...
UAZy są różne, ale nawet 4-litrowy V8 ma 115 KM i Vmax 150km/h.
W terenie i z reduktorem jest oczywiste, że złoją dustera, nawet zovelimitowanego - to przecież prawdziwe terenówki, nie coś trochę lepszego od SUVa jak daciek.
Krytykował skrzynię po wyścigu na czas, w którym trzeba było cisnąć ile się dało, więc dziadowska skrzynia go spowolniła.
Jedynki pewnie nawet wtedy nie włączył, bo i po co?
przecież wyższe przełożenia są lepsze do uzyskiwania lepszego przyspieszania
do amtaroki zakładają skrzynie z najmniejszych silników z przełożeniem bezpośrednim
ktoś chyba nie rozumie zasad fizyki , większe obroty większa moc
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-10-26, 18:54
laisar napisał/a:
No to jeśli nie chodziło o 1 bieg, to przecież reszta przełożeń jest normalna, tyle że przesunięta względem zwykłych skrzyni.
Właśnie o to przesunięcie chodzi.
W efekcie tym się nie da dynamicznie jeździć, bo biegi kończą się za szybko.
Zresztą - mam wrażenie że to nie tylko przesunięcię, że nie jest tak że w 4x2 możesz jechać np. 90 km/h tam, gdzie 4x4 może jechać 80 km/h (czyli jeśli chodzi o minimalne prędkości na biegu 6).
Tyle że inne przełożenie skraca WSZYSTKIE biegi, nie tylko je przesuwa, co powoduje że musisz nimi mieszać częściej.
Ale obiektywnie przyznam, że nie mam dobrej skali porównawczej, biegi są o niebo krótsze niż w 5 biegowych dieslach które miałem w podobnym okresie tj. Peugeot 206 czy Ceed 1.6 (o innych z benzynowymi silnikami nie wspominając) i w Dusterze 4x2, ale tce.
Na diesla 4x2 w Dusterze akurat nie trafiłem.
P.S.
Akurat w wyścigu po twardym z Nivą Duster wygrał, ale przegrał z nią we wszystkich innych aspektach.
Nawet w wyścigu pod górę po trawie.
Reduktor tam się raczej nie przydał, nie chodziło o to kto pojedzie wolniej.
Ostatnio zmieniony przez Cav 2016-10-26, 18:55, w całości zmieniany 1 raz
nie jest tak że w 4x2 możesz jechać np. 90 km/h tam, gdzie 4x4 może jechać 80 km/h
Owszem, jest:
* 1.6 SCe 4x2 @ 90km/h / V bieg =2365 obr/min
* 1.6 SCe 4x4 @ 80km/h / VI bieg= 2268 obr/min
Różnica: 97 obr/min więcej w 4x2 = żaden problem.
* 1.2 TCe 4x2 @ 90km/h / V bieg = 2431 obr/min
(* 1.2 TCe 4x2 @ 90km/h / VI bieg = 2033 obr/min)
* 1.2 TCe 4x4 @ 80km/h / VI bieg= 1937 obr/min
Różnica: 494 (96) obr/min więcej w 4x2 = żaden problem.
* dCi 110 4x2 @ 90 km/h / V bieg = 2309 obr/min
(* dCi 110 4x2 @ 90 km/h / VI bieg = 1931 obr/min)
* dCi 110 4x4 @ 80 km/h / VI bieg = 1912 obr/min
Różnica: 397 (19) obr/min więcej w 4x2 = żaden problem.
Cav napisał/a:
inne przełożenie skraca WSZYSTKIE biegi, nie tylko je przesuwa
Skrócenie biegów realizowane jest 2-torowo: zmianą przełożenia głównego oraz - jednocześnie i niezależnie - osobno każdego biegu.
Cav napisał/a:
w wyścigu po twardym z Nivą Duster wygrał, ale przegrał z nią we wszystkich innych aspektach.
Nawet w wyścigu pod górę po trawie.
Czyli jednak bez żadnego zaskoczenia, wszystko zgodnie z fizyką - bo niva ma _jeszcze_ krótszą skrzynię niż duster.
Mocniejsza dacia wygrywa dłuższymi przełożeniami na twardym, ale za to znacznie skrócone reduktorem biegi dają przewagę w terenie ładzie, pomimo nominalnie niższej mocy i momentowi maksymalnych.
Gdyby "popsuć" dusterowi skrzynię jeszcze bardziej, dalej ją skracając, aż do poziomu nivy, to wciąż wygrywałby na twardym (bo przy tych samych obrotach miałby większą moc) oraz przegoniłby ładę w terenie (j.w.).
Tylko... dlaczego właściwie nazywać to wtedy "psuciem"???
Bo zdanie:
"Powody praktycznie dwa - włączające się mimo wyłączenia ESP/TCS (idiotyzm) i krótka skrzynia biegów"
powinno się kończyć:
"...i za mało skrócona skrzynia biegów"
- a nie stwierdzać, że duster przegrał przez skrócenie.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2016-10-27, 00:09, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-10-27, 16:25
laisar napisał/a:
Cav napisał/a:
inne przełożenie skraca WSZYSTKIE biegi, nie tylko je przesuwa
Skrócenie biegów realizowane jest 2-torowo: zmianą przełożenia głównego oraz - jednocześnie i niezależnie - osobno każdego biegu.
Cały czas nie napisałeś po jakiego grzyba w ogóle skracane były wysokie biegi, tylko tak sobie tłuczesz swoją dacio-klakierowską teoryjkę bez ładu i składu.
Lepsze byłoby inne zestawienie, kiedy na każdym z biegów silnik osiąga np. 2 oraz 3,5 tys obrotów, bo wtedy byłoby wiadomo kiedy TRZEBA zmienić bieg.
W porównaniu z innymi turbodieslami i benzyniakami nawet wolnossącymi jest to niestety dużo częstsza konieczność.
I to sprawia że krótka skrzynia to ZŁO.
laisar napisał/a:
Cav napisał/a:
w wyścigu po twardym z Nivą Duster wygrał, ale przegrał z nią we wszystkich innych aspektach.
Nawet w wyścigu pod górę po trawie.
Czyli jednak bez żadnego zaskoczenia, wszystko zgodnie z fizyką - bo niva ma _jeszcze_ krótszą skrzynię niż duster.
I z tego powodu pojechała szybciej po śliskim?
Coś Ci się ta fizyka nie zgodziła z faktami.
Daruj sobie tą demagogię, bo było dokładnie odwrotnie - akurat w tej konkurencji Duster miał problemy z trakcją, a nie z mocą, bo jechał praktycznie bokiem (gdy już się rozkręcił to mocno doganiał konkurentów) więc dlatego pisałem że znowu włączył się ASR i podejrzewałem też problem z gumami.
ALE - gdyby skrzynia była dłuższa, to przękręcałoby go mniej, więc realnie jechałby szybciej, również ze względu na to, że na każdym biegu mógłby dłużej pociągnąć, no i straciłby mniej czasu bezsensowną konieczność zmiany biegów itd.
Niva nie miała tego problemu, bo biegi miała o niebo dłuższe, pewnie ma skrzynię 5 biegową, więc obstawiam że trzeba było ich użyć ze 2 mniej niż w Dusterze, no i nie była hamowana przez elektronikę, która nie chciała się wyłączyć.
Na pewno nikt reduktora przy tej próbie nie włączał, bo nie było zbyt stromo.
BTW: w normalnych firmach biegi typu LOW robi się dokładając dodatkowy niski bieg - ponoć tak właśnie jest to zrealizowane w Jeepie Renegade (przełożenie pełzające 20:1).
Ostatnio zmieniony przez Cav 2016-10-27, 16:26, w całości zmieniany 3 razy
Niestety, nawet jeśliby teoria się zgodziła, to to się po prostu nie sprawdza w praktyce, a zepsucie jazdy na autostradzie NIE JEST KONIECZNE, do tego NIE JEST POTRZEBNE bo i tak nie zamieni Dustera w terenówkę, nawet po dodaniu mu 4x4.
Możesz się z tym nie zgadzać, w swoim zwyczajowym stylu dacio-klakierskim, ale masz o tym pojęcie jak świnia o gwiazdach, nie męcząc się z tą skrzynią na codzień.
Jak już pisałem - nikt kto takiej nie ma, nie ma moralnego prawa się o niej wypowiadać.
No chyba, że był w stanie zauważyć braki już podczas krótkiej przejażdżki.
Ostatnio zmieniony przez Cav 2016-10-28, 15:50, w całości zmieniany 4 razy
Moim skromnym zdaniem nie popisali się z doborem przełożeń w 4x4 dci.
Skoro moja Mazda 3 z dieslem 1.6 110km i 5-ciobiegową skrzynią biegów może mieć 2800obr przy 140km,
to Duster (podobny masowo i mocowo) od 2 do 6 biegu mógłby być podobnie (przyjemnie) zestopniowany.
Być może uznali, że target częściej ciąga przyczepy niż trzaska trasy przy autostradowych prędkościach.
Albo... tak mi wpadło na szybko do głowy... duża różnica w wielkości poszczególnych przełożeń mogła spowodować konstrukcyjnie niewygodną dysproporcję zębatek, które mogłyby się nie mieścić w jedynej dostępnej obudowie skrzyni?
Choć to pewnie dalekie od prawdy. :D
słyszałeś kiedyś o takim czymś jak opór powietrza ?
a z twojego pomysłu wynika że nigdy żądnej skrzyni nie otwierałeś albo nawet nie widziałeś schematu
Powyżej masz linka, gdzie jest wyjaśnione jak się _oblicza_ przełożenia - nie trzeba się niczego domyślać, przypuszczać, wysnuwać...
Owszem, są pewne widełki - zależne od charakterystyki silniki i wybranego _celu_ użytkowania:
GRL napisał/a:
moja Mazda 3 z dieslem 1.6 110km i 5-ciobiegową skrzynią biegów może mieć 2800obr przy 140km
Odpowiednikiem jest duster 4x2 - przy 2800 obr osiąga 130 km/h, albo 3000 obr przy 140 km/h.
GRL napisał/a:
częściej ciąga przyczepy niż trzaska trasy przy autostradowych prędkościach
Tak - duster 4x4 od samego początku, świadomie i celowo jest zaprojektowany z jak najlepszymi cechami terenowymi, _kosztem_ autostradowych.
Oczywiście bez najmniejszego problemu można pominąć także ten koszt - dorzucając kilka dodatkowych tysięcy euro...
I są takie samochody - Dacia ich nie ma, ale można je kupić u konkurencji.
Która nie ma odpowiednika dustera.
(Np Nissan, którego, co chyba jasne, Dacia/Renault raczej nie ma zamiaru podgryzać dusterem za 100 tys. zł. O ile znaleźliby się w ogóle na niego chętni...).
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-10-28, 17:57
laisar napisał/a:
Tak - duster 4x4 od samego początku, świadomie i celowo jest zaprojektowany z jak najlepszymi cechami terenowymi, _kosztem_ autostradowych.
Jasne, świadomie i celowo zwłaszcza w miejscu, które do terenu ma się nijak (5 czy 6 bieg), a jazdę po twardym psuje zasadniczo.
Takie pierdzielenie małego Kazia, żeby tylko Dacię wybielić.
A sprawa jest prosta - oszczędzili kilka eur na konieczności innych przełożeń (innych lub dodatkowych zębatek).
a z twojego pomysłu wynika że nigdy żądnej skrzyni nie otwierałeś albo nawet nie widziałeś schematu
Ale dlaczego zaraz nie widziałem?
Mała zębatka 1-go biegu nie może być mniejsza niż xx, bo moment pourywa zęby.
Duża zębatka 1-go biegu nie może być większa niż yy, bo się nie zmieści w obudowie.
Przełożenie główne dopasowuje się do "biegu pełzającego" i reszta wychodzi do d...
Gdybam, nie wiem ile tam miejsca w środku jest.
Ale w teorii to realne, choć wyjątkowo mało prawdopodobne.
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-10-30, 15:51
A tak już abstrahując od Dustera, to Renault ogólnie daje ciała w tego typu testach.
Dzisiaj testowali Renaul Megane Sport i również spaściło strasznie, nie dość że przegrało wyścig ze słabszymi konkurentami, to jeszcze nie hamowało i paliło 50% więcej niż konkurencja.
Żeby było śmieszniej - hamowało gorzej niż cywilna wersja Megane.....
W jednym tylko się wyróżniło - było o 40 tys droższe niż Hyundai i30 Turbo, który też je pokonał w cuglach, na torze czy w hamowaniu.
Tak to właśnie wygląda w tej stajni, pewnie do tego wszystkiego będzie jeszcze kilka razy bardziej awaryjne, jak to zwykle jest....
Ostatnio zmieniony przez Cav 2016-10-30, 15:51, w całości zmieniany 1 raz
Jeśli testy te są rzetelne. A co do tego w szczególności w TVN raczej nie są rzetelne (ale to moje osobiste zdanie na podstawie moich dotychczasowych doświadczeń).
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-10-30, 16:08
jas_pik napisał/a:
Cav napisał/a:
Renault ogólnie daje ciała w tego typu testach...
Jeśli testy te są rzetelne. A co do tego w szczególności w TVN raczej nie są rzetelne (ale to moje osobiste zdanie na podstawie moich dotychczasowych doświadczeń).
Automaniak to tak jak Top Gear raczej program rozrywkowy, a nie dokumentalny czy poradnikowy, więc ciężko nawet wymagać naprawdę rzetelenych testów.
Ale żeby takie kwiatki wychodziły, to już musiałby być test nie tyle mało rzetelny, co musieliby w nim po prostu kłamać, a w to nie wierzę.
Jasne, na niekorzyść Renault działała cała kupa czynników, od najwolniejszego kierowcy czy jedynego automatu w teście (ale to już wina Renault, że nie udostępnia tego silnika w normalnej wersji, no i dwusprzęgłówka powinna sobie i tak dobrze radzić), ale jednak różnica i tak jest porażająca.
Ale żeby takie kwiatki wychodziły, to już musiałby być test nie tyle mało rzetelny, co musieliby w nim po prostu kłamać, a w to nie wierzę.
Nie musza kłamać - wystarczy że nie mówią prawdy. A to że działy PR pewnych firm płaca producentom programów to pewnie wiesz. Reszty możesz się domyślać albo krytycznie obejrzeć pewne programy i odnieść do osobistych doświadczeń.
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-10-30, 16:21
jas_pik napisał/a:
Cav napisał/a:
Ale żeby takie kwiatki wychodziły, to już musiałby być test nie tyle mało rzetelny, co musieliby w nim po prostu kłamać, a w to nie wierzę.
Nie musza kłamać - wystarczy że nie mówią prawdy. A to że działy PR pewnych firm płaca producentom programów to pewnie wiesz.
Tak, wiem, bo czasem czytam coś pochlebnego o francuskiej motoryzacji....
Albo o niemieckiej.
A że jeszcze osobiście z niczym takim się nie spotkałem, to musi być opłacony PR...
a z twojego pomysłu wynika że nigdy żądnej skrzyni nie otwierałeś albo nawet nie widziałeś schematu
Ale dlaczego zaraz nie widziałem?
Mała zębatka 1-go biegu nie może być mniejsza niż xx, bo moment pourywa zęby.
Duża zębatka 1-go biegu nie może być większa niż yy, bo się nie zmieści w obudowie.
Przełożenie główne dopasowuje się do "biegu pełzającego" i reszta wychodzi do d...
Gdybam, nie wiem ile tam miejsca w środku jest.
Ale w teorii to realne, choć wyjątkowo mało prawdopodobne.
A wsteczny jak się robi? Jest dodatkowe kółko dla odwrócenia obrotów. Więc można dać jeszcze dodatkowy wałek i zrobić przekładnię dwustopniową. Bez tego pomysłu każdy zegar z sekundnikiem musiałby mieć największe kółko jak orbita Ziemi.
Tak, bo nie mają co robić w Dacii, tylko podrażać koszt przekładni.
Zgadnij dlaczego nie pokusili się o montaż reduktora, tylko "wepchnęli" go do skrzyni biegów?
Bo taniej.
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-10-30, 22:39
GRL napisał/a:
Tak, bo nie mają co robić w Dacii, tylko podrażać koszt przekładni.
Zgadnij dlaczego nie pokusili się o montaż reduktora, tylko "wepchnęli" go do skrzyni biegów?
Bo taniej.
Zostawiaj wrotkę, bo nie wiadomo komu i na co odpowiadasz....
Tak, bo nie mają co robić w Dacii, tylko podrażać koszt przekładni.
Zgadnij dlaczego nie pokusili się o montaż reduktora, tylko "wepchnęli" go do skrzyni biegów?
Bo taniej.
Zostawiaj wrotkę, bo nie wiadomo komu i na co odpowiadasz....
W sumie gdyby do tego testu dać jako kierowcę Jamesa Maya, to mimo, że jest of fanem Dacii - i tak pewno by przegrał... Chyba zawsze przegrywał - niezależnie jakim autem jeździł ;)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum