Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Wywrotność Dustera
Autor Wiadomość
Toiko 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6
Rocznik: 2017
Dołączył: 12 Maj 2017
Posty: 33
Skąd: Katowice
  Wysłany: 2017-05-23, 09:49   Wywrotność Dustera

Tak się zastanawiam nad techniką jazdy, oraz samymi właściwościami samochodu odnośnie uniknięcia podnoszenia osi. Duster jako samochód z wyżej położonym środkiem ciężkości narażony jest na utratę przyczepności. A może zostało to poprawione w nowszych wersjach..?
Czy ktoś miał już jakieś doświadczenie z nagłymi zdarzeniami na drodze gdzie Duster zachował się niebezpiecznie?

A tutaj znalazłem dwa filmy prezentujące moje obawy.

Wywrotka
Utrata przyczepności
źródła: youtube
Filmy mają co prawda już parę lat, jednak sama konstrukcja auta nie zmieniła się chyba znacząco od tego czasu(tak mi się wdaje, jeśli jestem w błędzie proszę o sprostowanie.
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2017-05-23, 11:36   

Tu bardziej wywrotki i uniesienia kół był związane z nagłym złapaniem przez koło przyczepności. Qubo szło w poślizgu i było przez to pewniejsze.
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2017-05-23, 12:20   

dupa nie kierowca :mrgreen: dla mnie wygląda to jakby DD wpadł bokiem koła w dziurę...
Ostatnio zmieniony przez fotorobart 2017-05-23, 12:22, w całości zmieniany 1 raz  
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 75 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4052
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-23, 12:39   

Tylko że teraz wszystkie mają ESP:)
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
manola 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16V
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Dołączył: 15 Kwi 2015
Posty: 47
Skąd: CW
Wysłany: 2017-05-24, 08:19   

Witam
wystarczy włączyć wyobraźnie,
wiadomo DD ma środek ciężkości nieco wyżej i z tego należy zdawać sobie sprawę.
 
Pabloo 


Marka: Renault
Model: Fluence
Silnik: Limited
Rocznik: 2016
Dołączył: 31 Paź 2016
Posty: 52
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-24, 08:37   

Witam
Wywrotka - Duster ślizgał się bokiem na mokrym - mokre się skończyło to i złapał bokiem przyczepność. Jakby było dalej mokre to by go obróciło ze 2 razy a tak - tarcie i wywrotka.
Pozdrawiam
Pabloo
 
Toiko 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6
Rocznik: 2017
Dołączył: 12 Maj 2017
Posty: 33
Skąd: Katowice
Wysłany: 2017-05-25, 08:53   

No mnie zastanawia czy któryś z Was miał podobne przygody - może nie aż tak brutalne, jakieś niespodziewane manewry na drodze.
Jak @jas_pik pisze ESP i ABS zabezpieczają auto przed takimi zdarzeniami.
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7403
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2017-05-25, 10:05   

Przypominam sobie jeden przypadek kolegi jak dachował po wyrzuceniu go z kolein śniegowych ale sam sobie winien bo za szybko zasuwał. Poszukasz na forum to może znajdziesz. Z pierwszych egzemplarzy dustera.
 
Lajkonik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Ambiance
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Cze 2012
Posty: 1127
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-05-25, 11:51   

Prędkość zabija :mrgreen: Raz mnie niebezpiecznie zaczęło rzucać po drodze jak zasuwałem 80-100 po tarce (droga gruntowa wygnieciona w gęste poprzeczne koleiny o szerokości 20-30 cm). Jakiś drobny, ale zbyt gwałtowny manewr i auto rozkołysało. Tylko czekałem kiedy postawi mnie bokiem i fiknę, ale udało się bydle opanować (nie mam ESP).
_________________

 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2017-05-26, 12:42   

Przy włączonym ESP praktycznie nigdy nie udało mi się oderwać od podłoża ani jednego koła w DD.
 
ajax 



Marka: Daćka i "łopel"
Model: Duster 4X4
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 22 Lis 2010
Posty: 912
Skąd: z Powołania ;-P
Wysłany: 2017-06-06, 17:47   

Lajkonik napisał/a:
Prędkość zabija :mrgreen: ...

Nie. Prędkość nie zabija (lpasażerowie linii lotniczych zwykle wysiadają żywi :mrgreen: ). Zabija jej nagłe wytracenie. Czepialki jestem. ;-)
 
48piotr 


Marka: Dacia
Model: DUSTER 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Duster
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Lis 2010
Posty: 733
Skąd: Puławy
Wysłany: 2017-06-07, 08:00   

ajax napisał/a:
Prędkość nie zabija

Prawa fizyki są śmiertelne.
_________________
48piotr
 
ajax 



Marka: Daćka i "łopel"
Model: Duster 4X4
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 22 Lis 2010
Posty: 912
Skąd: z Powołania ;-P
Wysłany: 2017-06-09, 17:54   

Mam taką fajną koszulkę (od córki) z napisem na plecach: "DETH IS VERY PERMANENT" ;-)
 
bushi 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6
Rocznik: 2011 / 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Lis 2010
Posty: 488
Skąd: Łódź
Wysłany: 2017-06-10, 15:16   

Jeżdżę Dusterem już 6 lat i ani razu się nie wywróciłem :)
_________________
http://www.jamnikiniczyje.pl
http://jamniki.eadopcje.org
POMAGAJMY JAMNIKOM!!!
 
leo 


Marka: MZ, DU, Dacia
Model: ETZ, Tico, Duster
Silnik: 0.125, 0.8, 1.6
Rocznik: 1990, 1998, 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 529
Skąd: Dęblin
Wysłany: 2017-06-15, 21:49   

Ja zaś jeżdżę siedem lat bez ESP i też mnie nie wywróciło, nie oderwało, nawet nie obróciło.
Fakt, mam spore doświadczenie spowodowane kilkudziesięcioletnim stażem za kółkiem z nalotem ok 400 tys. km, więc raczej już wiem, jak unikać podobnych sytuacji. Przyznam też, że po obejrzeniu filmików w internetach byłem w pierwszych miesiącach używania dustera bardzo ostrożny - wysoka buda i mała waga. Ale też przesiadłem się z Tico - krótkiego, wąskiego i lekkiego, więc nawyki przeciwdziałania podobnym sytuacjom pozostały. Sądzę, że jeśli ktoś przesiądzie się z szybkiego, sportowego "plaskacza" (np. z Alfy) i będzie chciał podobnie drajwerować, może się zdziwić.
Porównując moje drugie, stare autko do dustka, na plus tego drugiego przemawiają duży, wręcz na siłę powiększony (patrząc po błotnikach) rozstaw kół oraz szerokie opony, co wydatnie pomaga w utrzymaniu kół w kontakcie z nawierzchnią podczas gwałtowniejszych skrętów. Ale są chwile, gdy jednak Tico zachowuje się o niebo lepiej ze swoimi wąskimi gumami 135 i nietypowym rozstawem kół - jazda w koleinach oraz na śliskiej, ośnieżonej drodze.

Krótko: nie przejmuj się tymi na wyrost "nadmuchanymi" teoriami o wywrotności Dustera. Są mocno przesadzone. Każdy samochód da się wywrócić, Duster wcale nie jest tu szczególnie obciążony taką przypadłością. Zresztą... sądzę, że gdyby producent darował sobie tę śmieszną naklejkę po obu stronach daszka kierowcy, żadnemu dziennikarzynie nawet na myśl nie przeszłoby zwracać uwagi na "wywrotność" Dustera. :-)
_________________
Pozdrawiam.
 
leo 


Marka: MZ, DU, Dacia
Model: ETZ, Tico, Duster
Silnik: 0.125, 0.8, 1.6
Rocznik: 1990, 1998, 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 529
Skąd: Dęblin
Wysłany: 2017-06-15, 21:52   

Marek1603 napisał/a:
Przypominam sobie jeden przypadek kolegi jak dachował po wyrzuceniu go z kolein śniegowych ale sam sobie winien bo za szybko zasuwał. Poszukasz na forum to może znajdziesz. Z pierwszych egzemplarzy dustera.


Pamiętam - biały duster wyrzucony z jezdni w las. Rzeczywiście, właściciel nie pisał nic o zaskoczeniu dziwnym zachowaniem się auta, wręcz chyba przyznawał, że jest sam temu winien.
BTW duster wylądował na dachu, był mocno pognieciony, ale nikomu nic się nie stało.
_________________
Pozdrawiam.
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-07-03, 12:05   

leo napisał/a:
Ale też przesiadłem się z Tico - krótkiego, wąskiego i lekkiego,


Leo, ale tico tylko tak wygląda, natomiast środek ciężkości ma bardzo nisko umieszczony. Buda na rachitycznych słupkach szyby relatywnie cienkie, a główna masa to silnik, skrzynia, elementy, zawieszenia i podłoga która jest ciut grubasza niż reszta blachy, niżej też jest zawieszony i kierowca który stanowi ponad 10% wagi też siedzi bliżej ziemi ;-) . Te same zakręty i serpentyny które pokonywałem tico i fokusem ze zbliżonymi prędkościami duserem ma problem - głownie mentalny (koła od asfaltu jeszcze nie oderwał), bo się mocniej przechyla niż focus czy tico.

A jak bokiem przystawi pojazd do krawężnika, koleiny czy innej przeszkody to każde auto dachuje i nawet ESP wtedy nie ma szans zadziałać.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
leo 


Marka: MZ, DU, Dacia
Model: ETZ, Tico, Duster
Silnik: 0.125, 0.8, 1.6
Rocznik: 1990, 1998, 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 529
Skąd: Dęblin
Wysłany: 2017-07-03, 23:40   

damiaszek napisał/a:
leo napisał/a:
Ale też przesiadłem się z Tico - krótkiego, wąskiego i lekkiego,


Leo, ale tico tylko tak wygląda, natomiast środek ciężkości ma bardzo nisko umieszczony.


Racja. Ale przed laty też prorokowano, że NA PEWNO jest wywrotne... :-)

damiaszek napisał/a:
Te same zakręty i serpentyny które pokonywałem tico i fokusem ze zbliżonymi prędkościami duserem ma problem - głownie mentalny (koła od asfaltu jeszcze nie oderwał), bo się mocniej przechyla niż focus czy tico.


Heh, też mi się wydaje, że to problem głównie mentalny... Warto wziąć pod uwagę, że ugięcie sprężyn w dusterze jest większe niż w podanych osobówkach... a to działa na wyobraźnię.
_________________
Pozdrawiam.
 
Rezysstor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 sce
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Dołączył: 01 Lip 2017
Posty: 86
Skąd: WARSZAWA
Wysłany: 2017-09-07, 12:06   

Czasami lubię wjechać z nadmierną prędkością na ślimak podjazdu na most, kiedy jakiś palant siedzi mi na zderzaku "lepszym " samochodem.
Ostatnio wjechałem na most Grota przez Wisłę w Warszawie, bo za mną jakaś Hondzina cisnęła, i po pierwszym zakręcie, już go nie widziałem, bo właśnie skończył walkę, o życie . Czasami trafi się wredny staruch w Dacii i może być kompromitacja, przed wiezioną balacharą :)
Tymczasem nie wywróciłem się, ani nie zawadziłem lusterkiem, o asfalt !
Jeździłem równie ostro Nissanem Navarą,tylko z ABS, piszcząc oponami na zakrętach, i też żyję, choć tamten, to dopiero się ponoć wywraca. Opowieści dziwnej treści, o wywracających się samochodach :shock:
Ostatnio zmieniony przez Rezysstor 2017-09-07, 12:11, w całości zmieniany 2 razy  
 
Dyziek 



Marka: Cytryna i Helmut
Model: inny
Silnik: benzyna i ropniak
Rocznik: inny
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Sie 2012
Posty: 437
Skąd: Wawa
Wysłany: 2017-09-10, 19:25   

nie traktuj tego jako zaczepki do przepychanki na forum, pytam szczerze - naprawdę rajcuje Cię takie junakowanie? Dla mnie niczego nikomu nie udowadniasz z wyjątkiem braku swojego profesjonalizmu

pozdrawiam i życzę przyczepności na drodze
 
mack 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 Sce
Rocznik: 2017
Wersja: Black Shadow
Dołączył: 21 Lis 2017
Posty: 35
Skąd: Białystok
Wysłany: 2017-11-30, 08:33   

48piotr napisał/a:
ajax napisał/a:
Prędkość nie zabija

Prawa fizyki są śmiertelne.


Nie prędkość, tylko nagłe zatrzymanie...
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7403
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2017-11-30, 08:58   

Nie zatrzymanie tylko nagłe jej (prędkości) wytrącanie.
 
mack 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 Sce
Rocznik: 2017
Wersja: Black Shadow
Dołączył: 21 Lis 2017
Posty: 35
Skąd: Białystok
Wysłany: 2017-12-05, 17:57   

Marek1603 napisał/a:
Nie zatrzymanie tylko nagłe jej (prędkości) wytrącanie.


Jezeli to drzewo, to zatrzymanie, przy wytraceniu jest jeszcze szansa, przy zatrzymaniu mniejsza
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne