Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Oszczędzanie/eko jazda a tempomat i hamowanie silnikiem
Autor Wiadomość
Wojciech_B 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 0.9 TCE
Rocznik: ---
Wersja: Sandero
Dołączył: 22 Kwi 2017
Posty: 25
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-06-28, 16:48   Oszczędzanie/eko jazda a tempomat i hamowanie silnikiem

Hej,

Mam następuące pytanie: jak wiadomo, wyższe wersje Dacii są wyposażone (opcjonalnie lub fabrycznie) w tempomat/ogranicznik prędkości. Oprócz wygody, jaką daje takie urządzenie, ma ono także, przynajmniej teoretycznie, zmniejszyć spalanie i emisję spalin. Wiadomo jednak, że przy włączonym tempomacie gdy zdejmie się nogę z gazu, to samochód po prostu jedzie z zadaną prędkością, a żeby zwolnić lub zahamować trzeba użyć hamulca. Z drugiej strony w wielu fachowych pismach przeczytałem, że hamowanie silnikiem także wpływa korzystnie na oszczędność paliwa i spalanie, a przy okazji nieco przynajmniej zwalnia zużycie układu hamulcowego.

Czy zatem - z ekologiczno-ekonomicznego punktu widzenia - bardziej opłaca się jeżdzić na tempomacie, czy bez tempomatu hamując (gdzie się da) silnikiem? A jak to wygląda (tzn. działanie tempomatu) przy jeżdzie z włączoną funkcją eko?

I przy okazji mam pytanie o Waszą opinię: czy bardziej warto w tempomacie ustawić sobie wartość 50 km/h i przejeżdżać przez teren zabudowany bez obawy, że się przekroczy prędkość, a następnie, poza terenem zabudowanym, dodawać prędkości gazem (tam gdzie można) i trzymać nogę na gazie dopóki znów nie pojawi się teren zabudowany, czy też może lepiej ustawić sobie prędkość wyżsżą, a w terenie zabudowanym przyhamowywać, po czym po opuszczeniu terenu zabudowanego ponownie włączać tempomat, by wrócił do zapamiętanej wyższej prędkości? Czy któryś z powyższych sposobów może wpływać na działanie tempomatu i jego ewentualne wczesne/wcześiejsze zużycie/zepsucie?

Dzięki

Pozdrawiam

Wojtek
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3593
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-06-28, 17:11   

Tempomat to tylko autostrada i to przy niewielkim ruchu - niestety Dacia nie ma adaptywnego tempomatu. Z kolei w mieście warto użyć ogranicznika prędkości ....
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2017-06-28, 17:20   

Korzystam z tempomatu gdzie się da.

Czy to oszczędza, czy wręcz przeciwnie, jest to kwestia temperamentu kierowcy. U mnie daje oszczędności. Bez problem hamuje silnikiem, uzywając tempomatu. Wystarczy go zawiesić I już mamy hamowanie.

Jak będziesz jeździł na tempomacie, musisz sobie wypróbować, bo to bardzo indywidualna sprawa, dodatkowo zależna od aktualnego humoru.

Czasem jeżdżę, regulując prekość przyciskami, inna na zabudowany, inna na trasę, a najczęściej po prostu odpinam tempomat. Silnik spowalnia auto, jak dojdę do zadanej prędkości wciskam + I znów jade na tempomacie z mniejszą predkością. Jak przyspieszam, po wyjeździe z wioski, wciskam gaz I przy odpowiedniej predkosci znów +. Zależy ile jest wioski, ile otwartej p[rzestrzeni. Sam wypracujesz własny system.
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1061
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2017-06-28, 23:40   

Tempomat się nie zużywa. To tylko ileś tam linijek kodu w oprogramowaniu auta. Co najwyżej mogą ci się zużyć przyciski na kierownicy (czy gdzie tam dacie mają sterowanie tempomatem).

Tempomat też potrafi hamować silnikiem, dobrze jest go używać gdzie się da. Jazda z tempomatem nieco odbiega od tej klasycznej - bardzo mało korzysta się z pedału przyśpieszenia.
_________________
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2017-06-29, 06:21   

Tempomat tez uczy przewidywania, patrzenia daleko do przodu I w lusterka.
Ostatnio zmieniony przez Michał B24 2017-06-29, 06:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
kicpra 


Marka: Dacia/Ford
Model: Logan MCV II/Mondeo mk4
Silnik: 0.9 tce 120KM 188nm/2.2 TDCI 213KM 490nm
Rocznik: 2017/2008
Wersja: Stepway Outdoor
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Cze 2017
Posty: 810
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-06-29, 09:05   

Tempomat nadaje się tylko na 2 pasy i więcej. Wg mnie zwykły tempomat spali więcej paliwa niż kierowca utrzymujący prędkość, a hamować silnikiem tak samo będzie tempomat i kierowca.
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2017-06-29, 12:05   

Tempomat nadaje sie na kazda ulice.

To czy tempomat jest oszczedniejszy, czy bardziej paliwozerny niz kierowca, zalezy od temperamentu kierowcy. U mnie tempomat spala zdecydowanie mniej, niz ja... Nie jestem z tego dumny :evil:
Ostatnio zmieniony przez Michał B24 2017-06-29, 12:05, w całości zmieniany 1 raz  
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1061
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2017-06-29, 12:26   

Maszyna zaprojektowana do jakiejś czynności ZAWSZE będize w tej czynności lepsza niż człowiek wykonujący tą samą czynność. Lpesza niż mistrz w danym fachu. Po to została stworzona.

Nie ma się czego wstydzić - równie dobrze mógłbyś się wstydzić, że kopiesz rów mniej efektywnie niż koparka. To normalne. Człowiek nie jest w stanie wykonać tylu obliczeń, na podstawie tylu parametrów co tempomat.
_________________
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2017-06-29, 14:14   

Potrafie wiecej obliczen wykonac niz tempomat, ale nie umiem powstrzymac prawej nogi... :-P

Truckerzy jezdza taniej bez tempomatu, niz z tempomatem, ale maja motywacje do oszczednosci.
 
rafal_rx 


Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Maj 2014
Posty: 156
Skąd: Radom
Wysłany: 2017-06-29, 15:28   

Michał B24 napisał/a:
Truckerzy jezdza taniej bez tempomatu, niz z tempomatem, ale maja motywacje do oszczednosci.
Mnie się zawsze wydawało, że jeżdżą na maksa, to znaczy do odcinki. Przy takiej technice tempomat rzeczywiście niepotrzebny :-D
W ciężarowych Mercedesach jest tempomat "topograficzny" - przewiduje zjazdy i podjazdy. Oszczędności w zużyciu paliwa podobno zauważalne.
 
luckyboy 



Marka: Peugeot
Model: 308
Silnik: 1.6 8v HDI 92 FAP
Rocznik: 2011
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 501
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-06-29, 17:33   

Tempomat nie oszczędza paliwa, bo zawsze stara się utrzymać zadaną prędkość. Największa strata paliwa jest w terenie pagórkowatym. Tempomat to wygoda, a nie oszczędność. Oszczędzają tylko Ci co nie potrafią jechać równo bez niego, trzymać sztywno stopy na pedale gazu, co jest najoszczędniejsze.
_________________

 
pluto 



Marka: DUSTER I 1,5 dCi 90KM
Model: TESLA model 3 LR
Silnik: 440 KM
Rocznik: 2021, 2022
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Gru 2011
Posty: 549
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2017-06-29, 18:07   

Lza napisał/a:
Maszyna zaprojektowana do jakiejś czynności ZAWSZE będize w tej czynności lepsza niż człowiek wykonujący tą samą czynność. Lpesza niż mistrz w danym fachu. Po to została stworzona.


Nie zgodzę się z tym stwierdzeniem, wszystko zależy od umiejętności kierowcy. Dobrze znający swoje auto kierowca, odpowiednio dobierając przełożenie osiągnie lepszy wynik spalania niż tempomat - szczególnie widoczne to jest w terenie z podjazdami lub spadkami. W przypadku aut ze skrzynią manualną w tych warunkach utrzymanie stałej prędkości jazdy na konkretnym biegu wymagać będzie nieekonomicznego, długiego przyspieszania co wpływa na wyższe spalanie. To samo mamy podczas zjazdów (nawet z lekkiego wzniesienia) tempomat będzie przyhamowywał auto nie pozwalając mu na dłuższy zjazdy z "0" spalaniem - kolejny nieekologiczny manewr maszyny. W moim przypadku Duster 1,6 SCe z tempomatem potrafi spalić o 0,5 - 1,0 l/100 km więcej niż bez (sprawdziłem osobiście). Dotyczyło to także innych aut którymi jeżdziłem - klasyczny tempomat nie ma szans z człowiekiem i zawsze samochód spalał mi więcej.
Tylko w przypadku jednego auto "tempomat" potrwfił mnie pokonać ale dotyczyło to napędu hybrydowego gdzie zgromadzona energia odzyskana podczas hamowania wspomaga pracę silnika spalinowego (ale to chwyt poniżej pasa ;-) ).
Od kilku lat systematycznie uczęszczam na liczne kursy eko-jazdy, doskonale techniki jazdy w szkołach, byłem też na jednym zlocie "jazdy o kropelce" i technika jazdy z klasycznym tempomatem jest w oszczędnej jeżdzie nigdy nie stosowana.
_________________
Tesla 3 LR 82 kWh 4x4 440 KM 2022r. - 14,0 kWh/100 km
Renault ZOE II 52 kWh 2020r. - 13,0 kWh/100 km
 
Kauris 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV II Ph1
Silnik: 1.2 16v 73KM
Rocznik: 2015 120kkm
Wersja: Laureate
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 21 Sie 2015
Posty: 618
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-06-29, 18:45   

Lza napisał/a:
Maszyna zaprojektowana do jakiejś czynności ZAWSZE będize w tej czynności lepsza
A tą czynnością jest utrzymanie tempa, nie minimalizowanie spalania.
 
kicpra 


Marka: Dacia/Ford
Model: Logan MCV II/Mondeo mk4
Silnik: 0.9 tce 120KM 188nm/2.2 TDCI 213KM 490nm
Rocznik: 2017/2008
Wersja: Stepway Outdoor
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Cze 2017
Posty: 810
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-06-29, 20:16   

Ja również się nie zgodzę. Tempomat nie przyczyni się do obniżenia spalania bo przy byle oporze (lekki podjazd) wciśnie gaz do oporu, a przy maksymalnym otwarciu przepustnicy paliwa leje się dość sporo.
 
wuju 



Marka: Peugeot
Model: 206
Silnik: 1.1
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Kwi 2017
Posty: 409
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-06-29, 20:27   

W aucie osobowym z manualną skrzynią kierowca jest w stanie być oszczędniejszy od tempomatu natomiast w aucie ciężarowym z automatem i inteligientnym tempomatem nie ma szans. Auto dużo wcześniej widzi górkę i odpowiednio redukuje bieg itp.
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1353
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2017-06-30, 09:25   

Dokładnie mam tak samo jak kolega pluto, - wystarczy wyrobić w sobie odpowiednie nawyki i można uzyskać bardzo przyzwoite spalanie i nie być przy tym przysłowiowym "kapelusznikiem". Tylko, że to wymaga trochę czasu i cierpliwości a jak wiadomo wielu kierowców jest po prostu leniwych :mrgreen:
Mam bardzo często zabawne scenki bo jak warunki temu sprzyjają to dynamicznie ruszam i rozpędzam auto do danej prędkości a wielu kierowców "łapie się" na to, że w ten sposób ich prowokuje do ścigania - no i wiadomo jak to się po chwili kończy. Taki delikwent musi sobie od razu odreagować :mrgreen:
A co do tempomatu w Dacii - to bardzo prymitywne urządzenie, które ma za zadanie utrzymanie jedynie danej prędkości przy każdych warunkach. Ani to ekonomiczne ani wskazane dla silnika.
Użyłem może kilka razy i to wszystko. Już lepszy ogranicznik prędkości - taki "kaganiec" jak mamy problem z szarżowaniem ;-)
_________________
enjoy the silence
Ostatnio zmieniony przez gregorisan 2017-06-30, 09:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
rafal_rx 


Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Maj 2014
Posty: 156
Skąd: Radom
Wysłany: 2017-06-30, 15:58   

Nie znam się na ciężarówkach, nigdy nie jeździłem. Zatem cytuję za: 40ton.net

Cytat:
(...) Na trasie między Warszawą a Radomiem oraz z powrotem, rozpędzając się do 85 km/h, udało mi osiągnąć zużycie na poziomie 27,4 l/100 km. Biorąc pod uwagę obciążenie, ukształtowanie trasy oraz minimalny przebieg ciągnika, to wynik bardzo dobry. Trudno też nie zauważyć, że po części jest on zasługą sprawnie działającego tempomatu PPC, przewidującego topografię terenu. Na wspomnianym odcinku aż kilkukrotnie wkraczał on do akcji, odpuszczając gaz przed końcem wniesienia, czy też rezygnując z redukcji biegu jeśli ciężarówka była odpowiednio blisko szczytu.(...)
 
kakus 


Marka: dacia
Model: Stepway II
Silnik: Tce 90
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Wrz 2009
Posty: 432
Skąd: Wieliczka
Wysłany: 2017-07-02, 05:10   

a ja jeżdrzę dużo na tempomacie nawet w mieście. daje wiekszy konfort jazdy, nie kusi do szybkiej jazdy przez co ogranicza spalanie i poprawia bezpieczeństwo. polecam każdemu
 
Rezysstor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 sce
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Dołączył: 01 Lip 2017
Posty: 86
Skąd: WARSZAWA
Wysłany: 2017-09-08, 16:48   Re: Oszczędzanie/eko jazda a tempomat i hamowanie silnikiem

Wojciech_B napisał/a:
Czy zatem - z ekologiczno-ekonomicznego punktu widzenia - bardziej opłaca się jeżdzić na tempomacie, czy bez tempomatu hamując (gdzie się da) silnikiem? A jak to wygląda (tzn. działanie tempomatu) przy jeżdzie z włączoną funkcją eko?



Nim zdążysz podnieść nogę z podłogi, i trafić w geja/pedał hamulca, w sytuacji awaryjnej, to zwykle jest już "BUM !" - jazda z włączonym tempomatem, nie należy do ekonomicznych.
 
goswee 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.2 16V 73 KM
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 300
Skąd: Łódź
Wysłany: 2017-09-09, 08:31   

Kazdemu, kto jest nastawiony do tempomatu na NIE polecam jednak sprobowac, bo argumenty wskazuja, ze po prostu nie maja tempomatow,
Od 2 lat mam tempomat w skodzie i kupujac Dacie miesiac temu moim najwazniejszym wymaganiem byl wlasnie tempomat :D
_________________
Dacia Logan MCV 2 FL, 1.2 16v
 
Dyziek 



Marka: Cytryna i Helmut
Model: inny
Silnik: benzyna i ropniak
Rocznik: inny
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Sie 2012
Posty: 437
Skąd: Wawa
Wysłany: 2017-09-10, 19:27   

Zdarza mi się ustawiać ogranicznik prędkości w strefach zabudowanych
W trasie tempomat jest super, o ekologię jednak nie dbam
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2017-09-10, 21:50   

goswee napisał/a:
Kazdemu, kto jest nastawiony do tempomatu na NIE polecam jednak sprobowac, bo argumenty wskazuja, ze po prostu nie maja tempomatow,
Od 2 lat mam tempomat w skodzie i kupujac Dacie miesiac temu moim najwazniejszym wymaganiem byl wlasnie tempomat :D


Miałem tempomaty w dwóch Skodach (przez 12 lat). Kupując Dustera uznałem, że to jedna z tych rzeczy, z których bez żalu zrezygnuję. Poza autostradami tempomat jest w zasadzie w Polsce niepotrzebny.
 
pluto 



Marka: DUSTER I 1,5 dCi 90KM
Model: TESLA model 3 LR
Silnik: 440 KM
Rocznik: 2021, 2022
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Gru 2011
Posty: 549
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2017-09-11, 06:41   

goswee napisał/a:
Kazdemu, kto jest nastawiony do tempomatu na NIE polecam jednak sprobowac, bo argumenty wskazuja, ze po prostu nie maja tempomatow,
Od 2 lat mam tempomat w skodzie i kupujac Dacie miesiac temu moim najwazniejszym wymaganiem byl wlasnie tempomat :D


Miałem w kilku autach tempomat, mam i teraz w Dusterze oraz Aurisie i faktycznie ten gadżet jest bezużyteczny w większości czasie użytkowania aut. Nawet jeżeli jest możliwość jego użycia to względy ekonomiczne oraz większa frajda z jazdy bez tempomatu szybko studzą moje zamiary. :->
_________________
Tesla 3 LR 82 kWh 4x4 440 KM 2022r. - 14,0 kWh/100 km
Renault ZOE II 52 kWh 2020r. - 13,0 kWh/100 km
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1061
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2017-09-11, 09:12   

A ja używam tempomatu codziennie, nawet w mieście. Dzięki tamu (oraz automatyczniej skrzyni, która z tym tempomatem współpracuje) mam rewelacyjnie niskie spalanie.

jedyne czego mi w tempomacie brakuje to tryb miasto/trasa, żaby zapamiętywał dwa różne ustawienia prędkości, i można by się było miedzy nimi łatwo przełączać :)
_________________
Ostatnio zmieniony przez Lza 2017-09-11, 09:14, w całości zmieniany 2 razy  
 
michele 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe LPG
Rocznik: 2017
Wersja: Lodgy
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 17 Cze 2017
Posty: 413
Skąd: Wilcza
Wysłany: 2017-09-11, 13:14   

Lza napisał/a:
jedyne czego mi w tempomacie brakuje to tryb miasto/trasa, żaby zapamiętywał dwa różne ustawienia prędkości, i można by się było miedzy nimi łatwo przełączać :)

Nie tylko Tobie. W ogóle fajnie by było, gdyby nastawy tempomatu były pamiętane po jego wyłączeniu, wyłączeniu pojazdu...
_________________
Moja galeria
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne