Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Oszczędzanie/eko jazda a tempomat i hamowanie silnikiem
Autor Wiadomość
luckyluke 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 0.9TCe
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Dołączył: 23 Sie 2017
Posty: 33
Skąd: UK, L'pool
Wysłany: 2017-09-19, 10:18   Re: Oszczędzanie/eko jazda a tempomat i hamowanie silnikiem

Wojciech_B napisał/a:
Hej,

Mam następuące pytanie: jak wiadomo, wyższe wersje Dacii są wyposażone (opcjonalnie lub fabrycznie) w tempomat/ogranicznik prędkości. Oprócz wygody, jaką daje takie urządzenie, ma ono także, przynajmniej teoretycznie, zmniejszyć spalanie i emisję spalin. Wiadomo jednak, że przy włączonym tempomacie gdy zdejmie się nogę z gazu, to samochód po prostu jedzie z zadaną prędkością, a żeby zwolnić lub zahamować trzeba użyć hamulca. Z drugiej strony w wielu fachowych pismach przeczytałem, że hamowanie silnikiem także wpływa korzystnie na oszczędność paliwa i spalanie, a przy okazji nieco przynajmniej zwalnia zużycie układu hamulcowego.

Czy zatem - z ekologiczno-ekonomicznego punktu widzenia - bardziej opłaca się jeżdzić na tempomacie, czy bez tempomatu hamując (gdzie się da) silnikiem? A jak to wygląda (tzn. działanie tempomatu) przy jeżdzie z włączoną funkcją eko?

I przy okazji mam pytanie o Waszą opinię: czy bardziej warto w tempomacie ustawić sobie wartość 50 km/h i przejeżdżać przez teren zabudowany bez obawy, że się przekroczy prędkość, a następnie, poza terenem zabudowanym, dodawać prędkości gazem (tam gdzie można) i trzymać nogę na gazie dopóki znów nie pojawi się teren zabudowany, czy też może lepiej ustawić sobie prędkość wyżsżą, a w terenie zabudowanym przyhamowywać, po czym po opuszczeniu terenu zabudowanego ponownie włączać tempomat, by wrócił do zapamiętanej wyższej prędkości? Czy któryś z powyższych sposobów może wpływać na działanie tempomatu i jego ewentualne wczesne/wcześiejsze zużycie/zepsucie?

Dzięki

Pozdrawiam

Wojtek


Z mojego doswiadczenia, jesli rowno i maly ruch, na tempomacie powinno byc oszczednie. Jesli gorki, duzy ruch, jak oszczednie to tylko z wlasna noga. A juz najmniej ekonomicznie jest z dynamiczym tempomatem :).
 
luckyluke 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 0.9TCe
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Dołączył: 23 Sie 2017
Posty: 33
Skąd: UK, L'pool
Wysłany: 2017-09-19, 10:22   

piku napisał/a:
goswee napisał/a:
Kazdemu, kto jest nastawiony do tempomatu na NIE polecam jednak sprobowac, bo argumenty wskazuja, ze po prostu nie maja tempomatow,
Od 2 lat mam tempomat w skodzie i kupujac Dacie miesiac temu moim najwazniejszym wymaganiem byl wlasnie tempomat :D


Miałem tempomaty w dwóch Skodach (przez 12 lat). Kupując Dustera uznałem, że to jedna z tych rzeczy, z których bez żalu zrezygnuję. Poza autostradami tempomat jest w zasadzie w Polsce niepotrzebny.


Ostatnio dostalem Aurisa w delegacje. Auto bez tempomatu. Myslalem, ze oszaleje. Fakt, w UK, nie w PL, ale jezdzac z tempomatem ostatnie 10 lat, tak sie przyzwyczailem, ze trudno jezdzic bez.

Np. przy radarach mierzacych srednia predkosc - z trasy 200km, jakies 50km jest usiane takimi radarami. Z tempomatem bez problemu, predkosc stala, wiem, ze nie przekrocze. Bez CC, masakra :).

Jedynie nie uzywam CC w duzym deszczu. Tak, to zapinsam gdzie sie da :).
 
Rezysstor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 sce
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Dołączył: 01 Lip 2017
Posty: 86
Skąd: WARSZAWA
Wysłany: 2017-10-17, 09:09   

goswee napisał/a:
Kazdemu, kto jest nastawiony do tempomatu na NIE polecam jednak sprobowac, bo argumenty wskazuja, ze po prostu nie maja tempomatow,
Od 2 lat mam tempomat w skodzie i kupujac Dacie miesiac temu moim najwazniejszym wymaganiem byl wlasnie tempomat :D


Mam tempomat w Dusterze i miałem to ustrojstwo w trzech poprzednich samochodach.
Na tempomacie przejechałem może w sumie, na w/w samochodach, jakieś 15 minut.
Też uważam, że tempomat "musi być", bo jak dyskutować z takim, co się go właśnie dorobił, i wydaje mu się, że to cud miód, ultramaryna ?
 
michele 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe LPG
Rocznik: 2017
Wersja: Lodgy
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 17 Cze 2017
Posty: 413
Skąd: Wilcza
Wysłany: 2017-10-17, 12:50   

tempomat jest fajny, ale wymagałby zmiany. Zamiast "+" i "-" powinna być pseudo rolka jak w myszce, ale taka, żeby przy skręcaniu kierownicą nie zmienić jej nastaw. Wtedy by można było łatwiej ustawiać zadaną prędkość. Gdyby on taki był, to byłby miodzio jak dla mnie.

Ogólnie całe życie jeździłem bez tempomatu, teraz w Dacii mam i sobie chwalę. Wjeżdżam na odcinkowy pomiar prędkości, włączam go i wiem, że nie rozbujam go za mocno...
Po mieście jakoś mi przeszkadza i na drogach gdzie trzeba przyhamowywać.
_________________
Moja galeria
Ostatnio zmieniony przez michele 2017-10-17, 12:52, w całości zmieniany 1 raz  
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3694
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-10-17, 12:57   

A jak ktoś nie ma tempomatu, tylko ogranicznik prędkości to też ustawiam na daną prędkość, pedał do oporu i jazda (to robię na autostradach).. ;-)
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-10-24, 08:59   

Jazda Eco/Normal w Doblo 1.4 wygląda tak (spalanie średnie PB wg komputera):
Eco: 7.5 l.PB/100 km
Normal: 9.9l. PB/100 km

Przy zachowaniu dyscypliny można oszczędzić 20-25 % kasiory na benzynę.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
 
Kacper_Potocki 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Dołączył: 12 Maj 2016
Posty: 286
Skąd: Kęty
Wysłany: 2018-01-12, 00:05   

Jeżdżę tempomatem i bez problemu nadaje się do miasta i bez problemu można hamować też silnikiem. Spalanie jest o wiele mniejsze niż miałbym sam utrzymywać daną prędkość przy pomocy gazu.

Ogólnie polecam każdemu i wszędzie. Tempomat też rozwija u mnie przewidywanie - z wyprzedzeniem planuję co będę robił. No i moja noga odpoczywa. Uważam go obecnie za niezbędny, a kiedyś uważałem za bezużyteczny.
_________________
Kacper Potocki
www.KacperPotocki.pl
salon@dogspassion.pl
 
Żywiec 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Kwi 2015
Posty: 240
Skąd: Żywiec/wieś stołeczna
Wysłany: 2018-01-12, 08:30   

Kacper_Potocki napisał/a:
Jeżdżę tempomatem i bez problemu nadaje się do miasta i bez problemu można hamować też silnikiem. Spalanie jest o wiele mniejsze niż miałbym sam utrzymywać daną prędkość przy pomocy gazu.

Ogólnie polecam każdemu i wszędzie. Tempomat też rozwija u mnie przewidywanie - z wyprzedzeniem planuję co będę robił. No i moja noga odpoczywa. Uważam go obecnie za niezbędny, a kiedyś uważałem za bezużyteczny.

Ja również używam tempomatu prawie wszędzie i prawie zawsze, prawie bo deaktywuje go podczas jazdy w terenie. Daje nie tylko komfort fizyczny ale i psychiczny spokój że nie przekroczę prędkości i poruszam się zgodnie z ograniczeniami. Noga odpoczywa, jadąc na pedale gazu cały czas trzeba kontrolować prędkość lub obroty silnika czym odwracam wzrok od drogi. Spokojnie rozpędzam samochód wciskając + do zadanej prędkości lub na odwrót jak widzę że zbliżam się do ograniczenia zmniejszam zawczasu prędkość wciskając -, jeżdżę tak po każdej miejscowości czy to wieś warszawa czy wieś Kozia Wólka. W miejscowościach o zróżnicowanym terenie również tempomat się sprawdza, chyba że naprawdę są strome podjazdy a poza tym lub raczej najważniejsza sprawa to taka że cały czas jadę równo, spokojnie i przewidywalnie co ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa zarówno mojego jak i innych użytkowników drogi. Gwałtowna zmiana prędkości wprowadza małe zamieszanie u innych uczestników ruchu. A czy jest ekologiczna?? nie wiem co to jest ekologia, na razie ekologia jest jak UFO każdy wie że jest ale nikt tego nie widział. A co do ekonomii uważam że tempomat wpływa in plus na spalanie, stała prędkość bez gwałtownych manewrów ma zasadnicze znaczenie.
 
wlodarek1 



Marka: renault
Model: captur
Silnik: 1.3 mild
Rocznik: 2024
Dołączył: 20 Mar 2016
Posty: 454
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2018-01-26, 18:25   

A jak tempomat sygnalizuje kiedy zmieniać biegi :?:
Czy on sam biegi zmienia 8-)
_________________
sandero ma bratanek a ja mam captur
Ostatnio zmieniony przez wlodarek1 2018-01-26, 18:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
michele 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe LPG
Rocznik: 2017
Wersja: Lodgy
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 17 Cze 2017
Posty: 413
Skąd: Wilcza
Wysłany: 2018-01-26, 18:29   

Zmiana biegu jest sygnalizowana, tak jak zwykle gdy masz za niskie obroty, albo za wysokie - zgodnie z ekonomiczną jazdą (patrz załącznik).

Cytat:
Spokojnie rozpędzam samochód wciskając + do zadanej prędkości lub na odwrót jak widzę że zbliżam się do ograniczenia zmniejszam zawczasu prędkość wciskając -...

Dlatego pisałem, żeby zamiast przycisku był jak samolocie, tylko, że dobrych rozmiarów taki ala trymer samolotowy (takie kółko)... Ale miałoby to swoje minusy...

daciabiegi.png
Plik ściągnięto 48 raz(y) 121,15 KB

_________________
Moja galeria
Ostatnio zmieniony przez michele 2018-01-26, 18:32, w całości zmieniany 2 razy  
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3694
Skąd: Lublin
Wysłany: 2018-01-27, 17:41   

wlodarek1 napisał/a:
A jak tempomat sygnalizuje kiedy zmieniać biegi :?:
Czy on sam biegi zmienia 8-)

Tempomat nie zmienia biegów tylko utrzymuje stałą prędkość na trasie.
Po włączeniu tempomatu masz obie nogi wolne, nie musisz naciskać pedału gazu, bo auto samo utrzymuje prędkość. Jak jest za wolno od ustawionej prędkości to sama dodaje gazu, a jak za szybko to odejmuje. To nic nie ma wspólnego z biegami auta.
Jak jest za wolno i nie daje rady przyspieszyć to wtedy zasygnalizuje konieczność zmiany biegu.
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
amdbialystok 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: logan
Silnik: 1.6 mpi
Dołączył: 19 Sie 2019
Posty: 1
Skąd: Bialystok
Wysłany: 2019-08-19, 08:36   

Zawsze używam tempomatu i staram się hamować silnikiem. Jeżdżę ogromnym samochodem (tirem), a jak wiadomo spalanie też będzie duże, dlatego staram się jeździć jak najbardziej oszczędnie i ekologicznie. Plus też jest taki, że przy tempomacie noga trochę może odpocząć :)
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-08-28, 20:49   

wlodarek1 napisał/a:
A jak tempomat sygnalizuje kiedy zmieniać biegi

Czy on sam biegi zmienia

Cytat:
Jeżdżę tempomatem i bez problemu nadaje się do miasta i bez problemu można hamować też silnikiem.

Koledzy, a jak wy chcecie jeździć Dacią na tempomacie zmieniając biegi ? Każde naciśnięcie sprzęgła powoduje wyłączenie tempomatu. Ten tempomat do miasta się nie nadaje.
route2000 napisał/a:
tylko ogranicznik prędkości to też ustawiam na daną prędkość, pedał do oporu i jazda (to robię na autostradach)

Hmm… w mojej Lodgy się tak nie da, bo ma w pedale gazu "kick down" i obchodzi on ogranicznik prędkości.
 
SWilk 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 100KM
Rocznik: 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 21 Sie 2017
Posty: 359
Skąd: Lublin
Wysłany: 2019-08-29, 12:38   

Mamert napisał/a:
Koledzy, a jak wy chcecie jeździć Dacią na tempomacie zmieniając biegi ? Każde naciśnięcie sprzęgła powoduje wyłączenie tempomatu. Ten tempomat do miasta się nie nadaje.


Jak to jak? Przecież nie zmieniasz biegów przez cały czas, a jedynie ruszając.
Tempomat ustawiamy na "stałe" na 56km/h (50 wg gps).
Masz czerwone, żółte - jedynka, zielone - gaz, dwójka, trójka - tu "reset" żeby przywrócić tempomat i noga z gazu. Wóz leci do zadanej prędkości, sprzęgło, 5 (4 jeśli górka) i się toczymy.

Widzę z daleka czerwone, daję sprzęgło, trójkę i dotaczam się do świateł, ewentualnie dalej redukując do dwójki, jeśli trzeba. Mam więc też hamowanie silnikiem.

To oczywiście zakłada, że masz miasto bez korków, bo w korkach się nie da. Ale to i w automacie było by raczej uciążliwe.

Marzy mi się tempomat z przyciskami szybkiego wyboru prędkości, np. "50", "70", "90", "120". Albo zwiększanie prędkości o więcej niż te 2km/h przy długim naciśnięciu +/-.
 
telecaster1951 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.0 Sce
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 26 Lut 2019
Posty: 630
Skąd: Łódź
Wysłany: 2019-08-30, 11:19   

SWilk napisał/a:
Wóz leci do zadanej prędkości, sprzęgło, 5 (4 jeśli górka) i się toczymy.
Na piątce przy 50? Przecież zarżniesz silnik i skrzynię niskimi obrotami.
 
SWilk 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 100KM
Rocznik: 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 21 Sie 2017
Posty: 359
Skąd: Lublin
Wysłany: 2019-08-30, 12:35   

telecaster1951 napisał/a:
SWilk napisał/a:
Wóz leci do zadanej prędkości, sprzęgło, 5 (4 jeśli górka) i się toczymy.
Na piątce przy 50? Przecież zarżniesz silnik i skrzynię niskimi obrotami.


Oj tam, oj tam, piszę publicznie to piszę o 50km/h w mieście, ale wiadomo jak się jeździ w naszym pięknym kraju.

Staram się prawidłowo dobierać bieg do obrotów, tak żeby nie były zbyt niskie.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3482
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2019-08-30, 13:54   

K4M jedzie na piątce od 35. :idea: :mrgreen:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
pikodat 


Marka: dacia
Model: sandero techroad
Silnik: TCe 0.9 LPG
Rocznik: 2019
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 20 Lut 2019
Posty: 774
Skąd: Lublin
Wysłany: 2019-08-30, 18:54   

Mamert napisał/a:
wlodarek1 napisał/a:
A jak tempomat sygnalizuje kiedy zmieniać biegi

Czy on sam biegi zmienia

Cytat:
Jeżdżę tempomatem i bez problemu nadaje się do miasta i bez problemu można hamować też silnikiem.

Koledzy, a jak wy chcecie jeździć Dacią na tempomacie zmieniając biegi ? Każde naciśnięcie sprzęgła powoduje wyłączenie tempomatu. Ten tempomat do miasta się nie nadaje.

Ruszam. Dochodzę do prędkości 52 ..56 IV bieg (lub 72..82 gdy dwupasmówka w mieście V bieg). Naciskam(+). Jak widać z daleka czerwone światlo naciskam (0). Jadę na hamowaniu silnika. Jak się zapali zielone - (RES). Jak muszę stanąć lub trzeba zredukować - redukuję i zmieniam prędkosć do osiągniecia odpowiedniego biegu (IV lub V) i (RES).
Naciskanie pedałów gazu i hamulca zredukowane do minimum.


Klawisz (-) używam rzadko.Jak trzeba zwolnić - często (powiedzmy w 3/4 wypadków) daje (0) i przy osiągnięciu niższej, planowanej prędkości daje (+), który ustawia prędkość na aktualnym poziomi.

Czyli jak ktoś leniwy i nie chce nogą padału naciskać - tempomat się przydaje. JA JESTEM.
_________________
Spritmonitor.de
Ostatnio zmieniony przez pikodat 2019-08-30, 18:56, w całości zmieniany 2 razy  
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-08-30, 22:39   

Muszę w takim razie odwiedzić Lublin i zobaczyć jak tam się jeździ...
W Gdańsku nawet przez tunel, czy obwodnicą ciężko się jeździ na tempomacie.
Najczęściej jeżdżę na tempomacie na S7 w stronę Warszawy i na A1.
Ogranicznika prędkości używam na odcinkowych pomiarach prędkości w Warmińsko-Mazurskim.
Ostatnio zmieniony przez Mamert 2019-08-30, 22:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 835
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-08-31, 08:09   

pikodat napisał/a:
Ruszam. Dochodzę do prędkości 52 ..56 IV bieg (lub 72..82 gdy dwupasmówka w mieście V bieg). Naciskam(+). Jak widać z daleka czerwone światlo naciskam (0). Jadę na hamowaniu silnika. Jak się zapali zielone - (RES). Jak muszę stanąć lub trzeba zredukować - redukuję i zmieniam prędkosć do osiągniecia odpowiedniego biegu (IV lub V) i (RES).
Naciskanie pedałów gazu i hamulca zredukowane do minimum.


Klawisz (-) używam rzadko.Jak trzeba zwolnić - często (powiedzmy w 3/4 wypadków) daje (0) i przy osiągnięciu niższej, planowanej prędkości daje (+), który ustawia prędkość na aktualnym poziomi.

Czyli jak ktoś leniwy i nie chce nogą padału naciskać - tempomat się przydaje. JA JESTEM.


LOL, straszne główkowanie, raczej nie dla leniwych, bo lenistwo "zakłada" działanie odruchowe -- w moim przypadku pedał prawy / pedał środkowy; skupiając się na guziczkach można (?) zapomnieć o zbawiennym działaniu pedału hamowania.

Sporo czasu minęło zanim przyzwyczaiłem się do tempomatu w trasie, pojeździłem -- ostatnio znów odkrywam uroki jazdy bez wyręki jakiegokolwiek automatu; bardziej się skupiam, no i generalnie jest to rozwiązanie (w moim przypadku) bardziej oszczędne.
 
pikodat 


Marka: dacia
Model: sandero techroad
Silnik: TCe 0.9 LPG
Rocznik: 2019
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 20 Lut 2019
Posty: 774
Skąd: Lublin
Wysłany: 2019-09-02, 21:19   

Mamert napisał/a:
Muszę w takim razie odwiedzić Lublin i zobaczyć jak tam się jeździ...
W Gdańsku nawet przez tunel, czy obwodnicą ciężko się jeździ na tempomacie.
Najczęściej jeżdżę na tempomacie na S7 w stronę Warszawy i na A1.
Ogranicznika prędkości używam na odcinkowych pomiarach prędkości w Warmińsko-Mazurskim.


No istotnie moja droga do pracy jest nietypowa - biuro jest prawie na granicy miasta i do pracy jade w przeciwna stronę niz inni...
_________________
Spritmonitor.de
 
pikodat 


Marka: dacia
Model: sandero techroad
Silnik: TCe 0.9 LPG
Rocznik: 2019
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 20 Lut 2019
Posty: 774
Skąd: Lublin
Wysłany: 2019-09-02, 21:21   

defunk napisał/a:
pikodat napisał/a:
Ruszam. Dochodzę do prędkości 52 ..56 IV bieg (lub 72..82 gdy dwupasmówka w mieście V bieg). Naciskam(+). Jak widać z daleka czerwone światlo naciskam (0). Jadę na hamowaniu silnika. Jak się zapali zielone - (RES). Jak muszę stanąć lub trzeba zredukować - redukuję i zmieniam prędkosć do osiągniecia odpowiedniego biegu (IV lub V) i (RES).
Naciskanie pedałów gazu i hamulca zredukowane do minimum.


Klawisz (-) używam rzadko.Jak trzeba zwolnić - często (powiedzmy w 3/4 wypadków) daje (0) i przy osiągnięciu niższej, planowanej prędkości daje (+), który ustawia prędkość na aktualnym poziomi.

Czyli jak ktoś leniwy i nie chce nogą padału naciskać - tempomat się przydaje. JA JESTEM.


LOL, straszne główkowanie, raczej nie dla leniwych, bo lenistwo "zakłada" działanie odruchowe -- w moim przypadku pedał prawy / pedał środkowy; skupiając się na guziczkach można (?) zapomnieć o zbawiennym działaniu pedału hamowania.

Sporo czasu minęło zanim przyzwyczaiłem się do tempomatu w trasie, pojeździłem -- ostatnio znów odkrywam uroki jazdy bez wyręki jakiegokolwiek automatu; bardziej się skupiam, no i generalnie jest to rozwiązanie (w moim przypadku) bardziej oszczędne.


No pracuję jako informatyk i dla mnie klawisze są nawykiem:) czyli moja odruchy mogą być nietypowe...
_________________
Spritmonitor.de
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Pomogła: 6 razy
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2019-09-04, 08:29   

pikodat napisał/a:

...
Ruszam. Dochodzę do prędkości 52 ..56 IV bieg (lub 72..82 gdy dwupasmówka w mieście V bieg). Naciskam(+). Jak widać z daleka czerwone światlo naciskam (0). Jadę na hamowaniu silnika. Jak się zapali zielone - (RES). Jak muszę stanąć lub trzeba zredukować - redukuję i zmieniam prędkosć do osiągniecia odpowiedniego biegu (IV lub V) i (RES).
Naciskanie pedałów gazu i hamulca zredukowane do minimum.


Klawisz (-) używam rzadko.Jak trzeba zwolnić - często (powiedzmy w 3/4 wypadków) daje (0) i przy osiągnięciu niższej, planowanej prędkości daje (+), który ustawia prędkość na aktualnym poziomi.

...

Ostatnio podróżowałam jako pasażer i mogłam obserwować technikę obsługi tempomatu identyczną jak u @pikodat (autostrada) – ja na co dzień tego urządzenia nawet nie uruchamiałam, ale widzę, że przy dalszych trasach się sprawdza.
Mam jednak pytanie dla osób korzystających z tempomatu – czy zauważyliście, że w przypadku jednostajnej jazdy (np.120km/h) po płaskim równym terenie silnik nie pracuje jednostajnie tylko cyklicznie „jakby” dodaje i redukuje przyśpieszenie oczywiście na granicy nastawianej prędkości. To są jakieś 3-5 sek cykle nie wyczuwalne, ale słyszalne. Przy przejściu na sterowanie „nożne” kierowca może natomiast utrzymać zadaną prędkość bez takich efektów. Rozumiem, że efekt ten jest wynikiem „nadsterowności” oprogramowania usiłującego dokładnie utrzymać zadaną prędkość, ale nie wiem czy nie lepiej by było dla ekonomiki jazdy gdyby np. tempomatowi pozwolić na większą tolerancję prędkości np. 119-121 km niż zadać sztywne utrzymywanie 120km/h.
_________________
Od f126p do Dustera
 
BLACHA_997 



Marka: Dacia
Model: Comfort
Silnik: 1,6 SCe
Rocznik: 2019
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 17 Sie 2011
Posty: 787
Skąd: ŚLĄSK
Wysłany: 2019-09-04, 08:51   

maugu napisał/a:
Ostatnio podróżowałam jako pasażer i mogłam obserwować technikę obsługi tempomatu identyczną jak u @pikodat (autostrada) – ja na co dzień tego urządzenia nawet nie uruchamiałam, ale widzę, że przy dalszych trasach się sprawdza.
Mam jednak pytanie dla osób korzystających z tempomatu – czy zauważyliście, że w przypadku jednostajnej jazdy (np.120km/h) po płaskim równym terenie silnik nie pracuje jednostajnie tylko cyklicznie „jakby” dodaje i redukuje przyśpieszenie oczywiście na granicy nastawianej prędkości. To są jakieś 3-5 sek cykle nie wyczuwalne, ale słyszalne. Przy przejściu na sterowanie „nożne” kierowca może natomiast utrzymać zadaną prędkość bez takich efektów. Rozumiem, że efekt ten jest wynikiem „nadsterowności” oprogramowania usiłującego dokładnie utrzymać zadaną prędkość, ale nie wiem czy nie lepiej by było dla ekonomiki jazdy gdyby np. tempomatowi pozwolić na większą tolerancję prędkości np. 119-121 km niż zadać sztywne utrzymywanie 120km/h.


Ja w swoim Dusterze tego nie zauważyłem. Na płaskim samochód jedzie płynnie - bez szarpania, a tempomatu używam nawet w mieście (może bardziej obrzeżach miasta gdzie nie ma skrzyżowań) przy dłuższych przejazdach przez obszary zabudowane. Zjawisko "szarpania" owszem występuje, ale głownie na zjazdach gdy samochód rozpędza się powyżej zaprogramowanej prędkości - wówczas słychać i czuć hamowanie ślinikiem. Zdarza się tak także na pozornie płaskiej drodze, która w rzeczywistości również biegnie w dól, jednak ukształtowanie terenu daje złudzenie, że jest płasko. Stąd samochód co chwilę musi dohamowywać silnikiem co daje taki właśnie efekt.
_________________
Nowa zabawka DD 2 :)
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Pomogła: 6 razy
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2019-09-04, 09:04   

To nawet nie szarpanie tylko odgłos silnika. Kierujący nawet tego nie zauważał - ja jako pasażer przyzwyczajona do odgłosów tego silnika bardziej to wyłapywałam. W zasadzie to drobiazg bo spalanie przy tempomacie na 120 i wyżej wyszło 7,5. Moim zdaniem OK.
Zastanawiałam się tylko czy reguluje się gdzieś w systemie "sztywność" zadanej prędkości, ale to pytanie czysto teoretyczne.
_________________
Od f126p do Dustera
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne