Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Klimatyzacja zamknięty/otwarty obieg powietrza
Autor Wiadomość
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-07-27, 09:55   Klimatyzacja zamknięty/otwarty obieg powietrza

Ostatnio kilka osób (w tym serwis) radziło mi żeby używać klimatyzacji wyłącznie na zamkniętym obiegu powietrza. Nie bardzo to do mnie przemawia. Zaleta może być tylko taka, że wnętrze auta może być nieco szybciej schłodzone. Wady są dość istotne. Powietrze atmosferyczne zawiera 21% tlenu i ok. 0.04%. dwutlenku węgla. Powietrze wydychane zawiera tylko 16% tlenu i 5 % dwutlenku węgla. Jeśli jedziemy w dłuższą trasę z kompletem pasażerów rosnące stężenie dwutlenku węgla może spowodować senność, dekoncentrację i zaśnięcie za kierownicą. Oczywiście samochód nie jest w 100 % szczelny, ale chyba rozsądniej jest wentylować samochód, niż jeździć z zamkniętym obiegiem. Może tu tkwi tajemnica nagłych zmian pasa ruchu, skutkujących rowem albo czołówką?
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
Ostatnio zmieniony przez jan ostrzyca 2017-07-27, 10:02, w całości zmieniany 3 razy  
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3694
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-07-27, 09:59   

Ja jeżdżę z ustawionym obiegiem powietrza na 50/50 jak mam włączoną klimę (to już sprawdzone przeze mnie, że klima chłodzi lepiej jak mam 50/50 niż przy otwartym).
Bez klimy to mam ustawiony na otwartym obiegu powietrza. ;-)
A na dłuższą trasę to można włączyć samochodowy jonizator powietrza.
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Ostatnio zmieniony przez route2000 2017-07-27, 10:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-07-27, 12:43   

jan ostrzyca napisał/a:
używać klimatyzacji wyłącznie na zamkniętym obiegu powietrza

To raczej jakieś nieporozumienie - mogło chodzić wyłącznie o chwilowe szybsze schłodzenie lub/i zmniejszenie wilgotności. To pewne, że jazda ze stale zamkniętym obiegiem jest niezdrowa.
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3604
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-07-27, 13:06   

Tak właśnie jeżdżę obecnym samochodem od 10 lat. Z klimatyzacją obieg zamknięty lub częściowo zamknięty. Jeśli w 100% zamknięty, to co jakieś max pół godziny przełączenie na obieg zewnętrzny na kilka minut z w/w względów. Nie wyobrażam sobie ciągłej jazdy na otwartym obiegu w czasie upałów.
Chodzi o wydajność, początkową szybkość schładzania i bezsens ciągłego schładzania gorącego powietrza z zewnątrz- w obiegu zamkniętym to samo powietrze krąży i schładzane jest wielokrotnie. Możliwe, że tylko dlatego nie narzekam na skuteczność klimatyzacji- dla mnie to oczywiste, że jednokrotne szybkie przepuszczenie przez parownik zewnętrznego powietrza o temperaturze np. 30 stopni nie daje szans na jego schłodzenie do tych kilku- kilkunastu stopni, których oczekujemy na wylocie z nawiewów.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2017-07-27, 13:42, w całości zmieniany 2 razy  
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-07-27, 13:55   

laisar napisał/a:
jan ostrzyca napisał/a:
używać klimatyzacji wyłącznie na zamkniętym obiegu powietrza

To raczej jakieś nieporozumienie - mogło chodzić wyłącznie o chwilowe szybsze schłodzenie lub/i zmniejszenie wilgotności. To pewne, że jazda ze stale zamkniętym obiegiem jest niezdrowa.

Niezdrowa, nieprzyjemna i niebezpieczna.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2017-07-28, 09:24   

w mieście śmiało można jeździć na zamkniętym , automatyczna klima sama zamyka dopiero chyba po godzinie otwiera
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3694
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-07-28, 09:35   

Owszem, automatyka zrobi wszystko, natomiast manualna nie. Trzeba to robić ręcznie organoleptyczne.
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-07-28, 10:29   

Fruxo napisał/a:
w mieście śmiało można jeździć na zamkniętym

Jeśli co chwilę się wsiada i wysiada, to można, ale w czasie dłuższej jazdy nie nie powinno się tego stosować. Przy zamkniętym obiegu powietrze szybko staje się przesuszone. A ludzie mają bardzo dużą zmienność osobniczą, zwłaszcza jeśli chodzi o odczucie nieprzyjemności, ale nawet jak się jest twardym Słowianinem, a nie miętką ninją, to zbyt suche powietrze każdemu w końcu podrażni śluzówkę.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3482
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2017-07-28, 17:53   

Proszę nie uogólniać - ja nie znoszę duchoty, często w zimne dni jeżdżę z klimą - jak się człowiek raz skusi, to nie ma jak przerwać, bo po wyłączeniu duchota jest nieznośna. Aha, i zauważyłem, że w zamkniętym obiegu nawet z klimą potrafią szyby po czasie zaparować, patrzę, co jest nie tak - a tu obieg zamknięty! Tak mi się zdarza, gdy przełączę "na chwilkę" jadąc za kopciuchem albo w jakimś smrodliwym miejscu.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1353
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2017-07-29, 11:02   

Jakoś nie zauważyłem, aby klima na obiegu zamkniętym była bardziej wydajna. A w chłodne i wilgotne dni szyby parują niemiłosiernie :-/
Zawsze jeżdżę na obiegu otwartym - tym bardziej, że na zamkniętym dmuchawa jest głośniejsza niż na otwartym.
Idzie fala upałów i można się spodziewać całego wysypu doznań z użytkowania "daciowej klimy czytaj produktu klimopodobnego" :mrgreen:
_________________
enjoy the silence
Ostatnio zmieniony przez gregorisan 2017-07-29, 11:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-07-31, 09:34   

gregorisan napisał/a:

Idzie fala upałów i można się spodziewać całego wysypu doznań z użytkowania "daciowej klimy czytaj produktu klimopodobnego" :mrgreen:

W mojej starej Dacii wydajność klimy była bez zarzutu. Inna rzecz, że klima potwornie hałasowała. ASO nie chciało uznać, że klima wyje i trzęsie całym wozem. A potem hałasy i wibracje nagle ustały po jednym z przeglądów w ASO.
Do końca klima była głośna, ale zdecydowanie cichsza niż od początku.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2017-07-31, 10:07   

Po wycieczce do Rumunii w cztery osoby z ogromnym bagażem jestem pozytywnie zaskoczony pracą klimatyzacji. Musiała czasami pracować na "trójce", ale w sumie dała radę. Widać wyraźnie, że praca klimatyzacji zależy od jazdy, jest związana z pracą silnika. O co chodzi? Otóż podczas ciągłej jazdy w trasie z jakąś prędkością (nawet niewielką, np. 60 km/godz.) klimatyzacja pracuje w miarę ładnie i chłodzi wystarczająco przy upale 30 C i wyższym. Natomiast zatrzymanie auta w korku na kilkanaście minut radykalnie zmienia pracę klimy na gorszą; trzeba włączać trzeci bieg, a i tak nie jest najlepiej - zwracam jednak uwagę, że cztery osoby i mnóstwo bagażu to poważne ograniczenie przestrzeni w aucie, czyli mniej powietrza w kabinie, szybciej robi się duszno. Nie było natomiast dawnego, "klasycznego", problemu z wyłączaniem klimatyzacji z powodu zalodzenia.
Są jeszcze uwarunkowania indywidualne - moi pasażerowie nakrywali się kurtkami, kocykami, podczas gdy mi (kierowcy) wciąż było ledwie wystarczająco chłodno.
Ostatnio zmieniony przez piku 2017-07-31, 10:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 921
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2017-07-31, 22:13   

piku napisał/a:
Otóż podczas ciągłej jazdy w trasie z jakąś prędkością (nawet niewielką, np. 60 km/godz.) klimatyzacja pracuje w miarę ładnie i chłodzi wystarczająco przy upale 30 C i wyższym. Natomiast zatrzymanie auta w korku na kilkanaście minut radykalnie zmienia pracę klimy na gorszą

A może to efekt tego, że gdy samochód porusza się z większą prędkością, jest studzony przez powietrze, podczas gdy stojąc w korku na słońcu blachy nagrzewają się jak szalone...

piku napisał/a:
Są jeszcze uwarunkowania indywidualne - moi pasażerowie nakrywali się kurtkami, kocykami, podczas gdy mi (kierowcy) wciąż było ledwie wystarczająco chłodno.

Polecam litość dla pasażerów. Wysiadanie w stanie mocnego schłodzenia z samochodu na upał to gorsza tortura (i przy okazji ryzyko przeziębienia), niż jazda bez klimy :P
 
lukee88 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1.6 SCe S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 21 Gru 2015
Posty: 60
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2017-08-01, 10:34   

Również nie widzę różnicy w obiegu otwartym i zamkniętym. Jedynie jadąc autostradą to otwarcie obiegu zew. powoduje mocniejszy nawiew z kratek więc i większe odczucie chłodu.
Sama wydajność klimy jest słaba. w Hyundaiu i30 klimy nie słychać i momentalnie robi się zimno w kabinie, w Dacci trzeba odpalać maksymalny trub wiatraczków, jest głośno, a chłodno się nie robi (mimo że temp. powietrza wylatująca z nawiewów jest poprawna).
Obstawiam że po prostu jest za mało otworów z wentyalicji (ustawiam dmuchanie w skrajnej prawej konfiguracji - na twarz).
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-08-01, 10:42   

Marmach napisał/a:

piku napisał/a:

Otóż podczas ciągłej jazdy w trasie z jakąś prędkością (nawet niewielką, np. 60 km/godz.) klimatyzacja pracuje w miarę ładnie i chłodzi wystarczająco przy upale 30 C i wyższym. Natomiast zatrzymanie auta w korku na kilkanaście minut radykalnie zmienia pracę klimy na gorszą


A może to efekt tego, że gdy samochód porusza się z większą prędkością, jest studzony przez powietrze, podczas gdy stojąc w korku na słońcu blachy nagrzewają się jak szalone...


To raczej efekt tego że, w stojącym aucie ciepło ze skraplacza (chłodnicy klimaytyzacji) jest gorzej odbierane, tylko przez wentylator, a w trasie całaść jest zdecydowanie lepiej "przedmuchiwana". Nagrzewane blachy nie mają takiego znaczenia, zdecydowanie więcej ciepła do środka dostaje się przez szyby nagrzewajac deskę i tapicerkę.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
art 


Marka: Dacia
Model: Sandero/ Logan II
Silnik: 1.4 MPI + LPG lovato/ 1.5 dCi
Rocznik: 2010/ 2013
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 04 Lip 2011
Posty: 203
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2017-08-01, 16:57   

Dacia ma produkt klimopodobny :) sprawdzilem moja klime, no coz - schladza ale bez szalu. Stare sandero chlodzi o niebo lepiej niz to cos nowego. W renault montuja to samo badziewie ?
 
Rezysstor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 sce
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Dołączył: 01 Lip 2017
Posty: 86
Skąd: WARSZAWA
Wysłany: 2017-09-08, 09:59   

Mój Duster ma właśnie, że zarąbiasą klimatyzację, przetestowana pozytywnie w 33* C upale w Warszawie, w ruchu miejskim, czyli na niskich/ wolnych obrotach, na skrzyżowaniach.
Tak wydajnej klimatyzacji nie ma np. Subaru Forester, ani Nissan Navara.
Może komuś to przeszkadza, ponieważ wystawiony na chłód „sisiak”, kurczy się, do rozmiarów rodzynka ? :shock:
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3694
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-09-08, 10:09   

Rezysstor napisał/a:
Może komuś to przeszkadza, ponieważ wystawiony na chłód „sisiak”, kurczy się, do rozmiarów rodzynka ? :shock:

:mrgreen: :mrgreen:

Ja nie narzekam... :-P ;-)
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
goswee 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.2 16V 73 KM
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 300
Skąd: Łódź
Wysłany: 2017-09-09, 10:03   

Klimatyzacji powinno sie uzywac z glowa.
Po pierwsze na otwartym obiegu po to, zeby miec w samochodzie swieze powietrze i duzo tlenu.
Po drugie w pomieszczeniu chldodzonym lub klimatyzowanym powinno byc maksymalnie o 5-7 stopni mniej niz na zewnatrz. Stosowanie wiekszej roznicy temperatur powoduje przeziebienia i choroby gardla (czesto ludzie narzekaja ze sa chorzy od klimatyzacji, a prawda jest taka ze sa chorzy, bo nie umieja korzystac z klimatyzacji, a nie dlatego, ze jest ona wlaczona)
A tak przy okazji, to w samochodach nie ma klimatyzacji - jest klimatyzator a to dwie rozne rzeczy...

Jezdzenie na zamknietym obiegu to cos jak siedzenie w lodowce...
Dodatkowo, polecam uzywac pokretla ogrzewania, mozna na raz chlodzic i grzac, nic nie stoi na przeszkodzie.
Mozna rowniez chlodzic klima i miec uchylone okno - wbrew powrzechnej opinii klimatyzacja sie od tego nie psuje.
_________________
Dacia Logan MCV 2 FL, 1.2 16v
Ostatnio zmieniony przez goswee 2017-09-09, 10:05, w całości zmieniany 1 raz  
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2017-09-09, 13:15   

Ja tak jeżdzę z otwartym oknem w pierwszym okresie po odpaleniu samochodu. Grecy ze swoimi upałami chyba wiedzą co robią. Jedynie co jak jest na prawdę duży upał, to bucha gorącem z okna, a w tym roku zdarzały się wysokie temperatury.
 
Pabloo 


Marka: Renault
Model: Fluence
Silnik: Limited
Rocznik: 2016
Dołączył: 31 Paź 2016
Posty: 52
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-09-13, 14:57   

Witam
Krótkie pytanie - ja w Oplu Astrze właśnie stosowałem "chłodzenie i grzanie" a po pewnym czasie wywaliło mi skraplacz....Teraz pytanie czy po prostu "trafiła" mi się awaria czy przyczyną było właśnie "grzanie na chłodzenie"???? Co do klimy w Dusterze - wydaje mi się, że duster klimę ma ok ale nie ma "wylotu" powietrza i jest ciut "za szczelny" dlatego też te odczucia. Żeby był komfort przewietrzania nie da się "tłoczyć" powietrza z zamkniętą bryłę. Zamykanie np drzwi z otwartą szybą to "limuzyna" a z zamkniętą już trzeba siły więc coś na rzeczy jest z tą szczelnością... Zresztą udowadniają to filmiki z "pływającym" Dusterem :):):)
Pozdrawiam
Paweł
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-09-13, 15:40   

Pabloo napisał/a:
"trafiła" mi się awaria

Tak.
 
fotorobart 



Marka: Toyota
Model: GR Yaris
Silnik: 1.6
Rocznik: 2021
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Paź 2014
Posty: 720
Skąd: kraków
Wysłany: 2017-09-13, 18:15   

goswee napisał/a:
Klimatyzacji powinno sie uzywac z glowa.
Po pierwsze na otwartym obiegu po to, zeby miec w samochodzie swieze powietrze i duzo tlenu.
(...)

Jezdzenie na zamknietym obiegu to cos jak siedzenie w lodowce...
Dodatkowo, polecam uzywac pokretla ogrzewania, mozna na raz chlodzic i grzac, nic nie stoi na przeszkodzie.
Mozna rowniez chlodzic klima i miec uchylone okno - wbrew powrzechnej opinii klimatyzacja sie od tego nie psuje.

kilma osusza powietrze, otwarty obieg wpuszcza wilgotne... ;) nie prościej, nie chłodzić na maxa? :lol:
Ostatnio zmieniony przez fotorobart 2017-09-13, 18:16, w całości zmieniany 2 razy  
 
Ajgor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 /LPG
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Wrz 2014
Posty: 802
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2017-09-17, 14:14   

Gdzieś wyczytałem, że przy uruchomieniu klimy wytwarzają się jakieś lotne związki szkodliwego benzonu, czy czegoś podobnego, i w pierwszych minutach okna powinny być uchylone.
 
kicpra 


Marka: Dacia/Ford
Model: Logan MCV II/Mondeo mk4
Silnik: 0.9 tce 120KM 188nm/2.2 TDCI 213KM 490nm
Rocznik: 2017/2008
Wersja: Stepway Outdoor
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Cze 2017
Posty: 810
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-09-17, 17:57   

Też to gdzieś czytałem.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne