Wysłany: 2017-12-10, 16:18 Czy Twoja instalacja LPG działa poprawnie? - poradnik.
Witajcie,
wielu z Was jeździ na LPG, ja także. Niestety nigdy nie wiadomo, czy instalacja gazowa jest poprawnie wystrojona, bo jest to ważne dla poprawnych osiągów, zużycia paliwa czy trwałości silnika. Tym bardziej, gdy nie posiadamy interfejsu do gazu lub sterownik jest zablokowany, możemy wierzyć tylko na słowo, ale nie koniecznie.
Jest jednak na to prosta i tania rada, nie trzeba nawet łączyć się ze sterownikiem LPG. Do kontroli można wykorzystać złącze OBDII w samochodzie oraz prosty interfejs ELM327 z połączeniem na bluetooth oraz program diagnostyczny z funkcją pokazywania korekt np. Torque na androida.
Wśród wielu informacji diagnostycznych interesują nas korekty paliwowe, długo- i krótkoterminowe. Są to korekty które wprowadza sterownik, aby silnik pracował poprawnie. Dla STFT korekta nie powinna być większa niż +/- 10%, a dla LTFT +/- 5%, ogólnie im bliżej zera tym lepiej wystrojona jest instalacja LPG.
Ostatnio długo walczyłem sam z poprawnym wystrojeniem instalacji w moim aucie, bo gazownik nie popisał się z ustawieniem po montażu. Poniżej przedstawiam przykład, że moje LPG działa idealnie w ten sam sposób możecie sprawdzić swoje Dacie z LPG czy wystrojenie instalacji jest poprawne. Gwarantuje to, że LPG nie jest ustawiona na ubogo i nie zostaną wypalone zawory.
Ostatnio zmieniony przez luckyboy 2017-12-11, 10:58, w całości zmieniany 1 raz
Wysłany: 2017-12-11, 18:47 Re: Czy Twoja instalacja LPG działa poprawnie? - poradnik.
luckyboy napisał/a:
Witajcie,
Wśród wielu informacji diagnostycznych interesują nas korekty paliwowe, długo- i krótkoterminowe. Są to korekty które wprowadza sterownik, aby silnik pracował poprawnie. Dla STFT korekta nie powinna być większa niż +/- 10%, a dla LTFT +/- 5%, ogólnie im bliżej zera tym lepiej wystrojona jest instalacja LPG.
To nie jest prawda. Co prawda w wielu miejscach w sieci można spotkać informację że im bliżej 0 LTFT tym lepiej wystrojona instalacja LPG, ale to nie jest prawda. Prawdą jest natomiast to że korekty dla LPG i benzyny powinny być mocno zbliżone.
Generalnie korekta STFT(krótkoterminowa) zależy bezpośrednio od odczytów sondy lambda i wpływa na LTFT(długoterminową). Sterownik dąży do tego aby STFT oscylował wokół zera, ale to czy jego oscylacje +-3, albo +-5 albo +-10 czy inne wartości przesuwają LTFT to zależy od producenta sterownika i jego aktualnej wersji oprogramowania. Nawet w tym samym samochodzie po aktualizacji oprogramowania (np. słynne poprawianie map w Dusterach K4M) może mieć wpływ na strategię tych zmian.
LTFT nakładane na mapy uwzględnia zmiany w paliwie (gęstość, lepkość, wartość opałową itp - a wartości te nie są stałe i ich zmiany w pewnym zakresie są dozwolone), zmiany w dostępie do "utleniacza" i jego zawartości (czyli np. wilgotność, zaw tlenu - lokalnie może się trochę zmieniać, opory filtrów powietrza wraz z ich zużywaniem), zmienne opory wew. silnika, zużycie wtryskiwaczy i wiele innych nieuwzględnionych parametrów. Wielokrotnie już obserwowałem zmianę o parę punktów LTFT po zatankowaniu nowego paliwa.
Tak że podkreślę jeszcze raz. Jak sprawdzamy czy czy LPG nam dobrze chodzi to patrzymy nie na LTFT i to czy jest bliska 0, bo ta wartość nic nam o tym nie mówi, tylko na to czy po zmianie z LPG na benzynę i odwrotnie STFT oscyluje w zbliżonych zakresach. Najlepiej to dołożyć sobie do tego jeszcze lecący na bieżąco wykres z sondy lambda i tam obserowować czy zmiana paliwa nie powoduje pracy przez chwilę na bogato czy ubogo (do chwili aż STFT skoryguje to niestechiometryczne spalanie).
_________________ Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
W takim razie dlaczego przy źle ustawionej instalacji LPG gdzie korekty na zasilaniu gazem są powyżej 20% wyskakuje check? To jest Twoja wersja wydarzeń
Która korekta to STFT czy LTFT>20%. W K4M w dusterze z 2012 LTFT nie udało mi sie wymusić LTFT większego niz +-12.5 . Check wyskakuje bo wychodzi poza zakres dozwolonej regulacji. Równie dobrze może być tak że na LPG będziesz miał LTFT=0 STFT będzie oscylować wokół 0, a instalacja będzie źle ustawiona.
Jak to możliwe, bardzo prosto - na benzynie korekta LTFT będzie się ustawiać w okolicy np. -9, co oznacza że przy uruchamianiu porannym zimnego, kiedy nie są brane pod uwagę korekty STFT silnik będzie zalewany.
Inny przykład, jedziesz szybko autostradą (tak szybko żeby silnik pracował w OL - wtedy STFT=0) i kończy się gaz, na gazie LTFT=0 na benzynie powinno być np +7. Jeżeli w takim przypadku masz przed sobą kilkadziesiąt kilometrów jazdy na benzynie to uboga mieszanka (a taką różnicę widać nawet na sondzie wąskopasmowej) wypala zawory, i robi to benzyna (a wina i tak spadnie na LPG )
A czy w przykładzie który zaprezentowałeś LTFT na benzynie był taki sam jak na LPG - nie przypuszczam.
*oczywiście zakresy STFT czy LTFT i pracy w OL to czy na + oznacza wzbogacanie czy zubażanie itp. zależy od producenta. Niektórzy mają np. po kilka LTFT które są używane dla różnych temp. czy zakresów obciążeń silnika.
_________________ Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2017-12-11, 21:13, w całości zmieniany 3 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum