Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Czy Twoja instalacja LPG działa poprawnie? - poradnik.
Autor Wiadomość
luckyboy 



Marka: Peugeot
Model: 308
Silnik: 1.6 8v HDI 92 FAP
Rocznik: 2011
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 501
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-12-10, 16:18   Czy Twoja instalacja LPG działa poprawnie? - poradnik.

Witajcie,

wielu z Was jeździ na LPG, ja także. Niestety nigdy nie wiadomo, czy instalacja gazowa jest poprawnie wystrojona, bo jest to ważne dla poprawnych osiągów, zużycia paliwa czy trwałości silnika. Tym bardziej, gdy nie posiadamy interfejsu do gazu lub sterownik jest zablokowany, możemy wierzyć tylko na słowo, ale nie koniecznie.

Jest jednak na to prosta i tania rada, nie trzeba nawet łączyć się ze sterownikiem LPG. Do kontroli można wykorzystać złącze OBDII w samochodzie oraz prosty interfejs ELM327 z połączeniem na bluetooth oraz program diagnostyczny z funkcją pokazywania korekt np. Torque na androida.

Wśród wielu informacji diagnostycznych interesują nas korekty paliwowe, długo- i krótkoterminowe. Są to korekty które wprowadza sterownik, aby silnik pracował poprawnie. Dla STFT korekta nie powinna być większa niż +/- 10%, a dla LTFT +/- 5%, ogólnie im bliżej zera tym lepiej wystrojona jest instalacja LPG.

Ostatnio długo walczyłem sam z poprawnym wystrojeniem instalacji w moim aucie, bo gazownik nie popisał się z ustawieniem po montażu. Poniżej przedstawiam przykład, że moje LPG działa idealnie :mrgreen: w ten sam sposób możecie sprawdzić swoje Dacie z LPG czy wystrojenie instalacji jest poprawne. Gwarantuje to, że LPG nie jest ustawiona na ubogo i nie zostaną wypalone zawory.

Ostatnio zmieniony przez luckyboy 2017-12-11, 10:58, w całości zmieniany 1 raz  
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-12-11, 18:47   Re: Czy Twoja instalacja LPG działa poprawnie? - poradnik.

luckyboy napisał/a:
Witajcie,

Wśród wielu informacji diagnostycznych interesują nas korekty paliwowe, długo- i krótkoterminowe. Są to korekty które wprowadza sterownik, aby silnik pracował poprawnie. Dla STFT korekta nie powinna być większa niż +/- 10%, a dla LTFT +/- 5%, ogólnie im bliżej zera tym lepiej wystrojona jest instalacja LPG.


Obrazek


To nie jest prawda. Co prawda w wielu miejscach w sieci można spotkać informację że im bliżej 0 LTFT tym lepiej wystrojona instalacja LPG, ale to nie jest prawda. Prawdą jest natomiast to że korekty dla LPG i benzyny powinny być mocno zbliżone.

Generalnie korekta STFT(krótkoterminowa) zależy bezpośrednio od odczytów sondy lambda i wpływa na LTFT(długoterminową). Sterownik dąży do tego aby STFT oscylował wokół zera, ale to czy jego oscylacje +-3, albo +-5 albo +-10 czy inne wartości przesuwają LTFT to zależy od producenta sterownika i jego aktualnej wersji oprogramowania. Nawet w tym samym samochodzie po aktualizacji oprogramowania (np. słynne poprawianie map w Dusterach K4M) może mieć wpływ na strategię tych zmian.

LTFT nakładane na mapy uwzględnia zmiany w paliwie (gęstość, lepkość, wartość opałową itp - a wartości te nie są stałe i ich zmiany w pewnym zakresie są dozwolone), zmiany w dostępie do "utleniacza" i jego zawartości (czyli np. wilgotność, zaw tlenu - lokalnie może się trochę zmieniać, opory filtrów powietrza wraz z ich zużywaniem), zmienne opory wew. silnika, zużycie wtryskiwaczy i wiele innych nieuwzględnionych parametrów. Wielokrotnie już obserwowałem zmianę o parę punktów LTFT po zatankowaniu nowego paliwa.

Tak że podkreślę jeszcze raz. Jak sprawdzamy czy czy LPG nam dobrze chodzi to patrzymy nie na LTFT i to czy jest bliska 0, bo ta wartość nic nam o tym nie mówi, tylko na to czy po zmianie z LPG na benzynę i odwrotnie STFT oscyluje w zbliżonych zakresach. Najlepiej to dołożyć sobie do tego jeszcze lecący na bieżąco wykres z sondy lambda i tam obserowować czy zmiana paliwa nie powoduje pracy przez chwilę na bogato czy ubogo (do chwili aż STFT skoryguje to niestechiometryczne spalanie).
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
luckyboy 



Marka: Peugeot
Model: 308
Silnik: 1.6 8v HDI 92 FAP
Rocznik: 2011
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Sie 2016
Posty: 501
Skąd: Toruń
Wysłany: 2017-12-11, 20:27   

W takim razie dlaczego przy źle ustawionej instalacji LPG gdzie korekty na zasilaniu gazem są powyżej 20% wyskakuje check? :-/ To jest Twoja wersja wydarzeń :lol:
_________________

 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-12-11, 21:06   

Która korekta to STFT czy LTFT>20%. W K4M w dusterze z 2012 LTFT nie udało mi sie wymusić LTFT większego niz +-12.5 ;-) . Check wyskakuje bo wychodzi poza zakres dozwolonej regulacji. Równie dobrze może być tak że na LPG będziesz miał LTFT=0 STFT będzie oscylować wokół 0, a instalacja będzie źle ustawiona.

Jak to możliwe, bardzo prosto - na benzynie korekta LTFT będzie się ustawiać w okolicy np. -9, co oznacza że przy uruchamianiu porannym zimnego, kiedy nie są brane pod uwagę korekty STFT silnik będzie zalewany.

Inny przykład, jedziesz szybko autostradą (tak szybko żeby silnik pracował w OL - wtedy STFT=0) i kończy się gaz, na gazie LTFT=0 na benzynie powinno być np +7. Jeżeli w takim przypadku masz przed sobą kilkadziesiąt kilometrów jazdy na benzynie to uboga mieszanka (a taką różnicę widać nawet na sondzie wąskopasmowej) wypala zawory, i robi to benzyna (a wina i tak spadnie na LPG ;-) )

A czy w przykładzie który zaprezentowałeś LTFT na benzynie był taki sam jak na LPG - nie przypuszczam.

*oczywiście zakresy STFT czy LTFT i pracy w OL to czy na + oznacza wzbogacanie czy zubażanie itp. zależy od producenta. Niektórzy mają np. po kilka LTFT które są używane dla różnych temp. czy zakresów obciążeń silnika.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2017-12-11, 21:13, w całości zmieniany 3 razy  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne