Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Pierwsza wymiana oleju silnikowego po dotarciu
Autor Wiadomość
SVENSON 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: TCe 90 LPG
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 30 Maj 2017
Posty: 279
Skąd: Katowice
Wysłany: 2017-10-29, 20:32   

Warto wymienić olej w nowym silniku po 3000, potem przy 10000 i następny zgodnie z ASO przy 20000. Koszt niewielki, a korzyści wiele.

Osobiście wymieniam olej około 10000/15000. Teraz przy serwisach z ASO będzie 10000, raz sam raz ASO :mrgreen:
 
dd2 
Zielony listek


Marka: dacia
Model: duster
Silnik: 1.5dci
Dołączył: 26 Lut 2020
Posty: 6
Skąd: nazowieckie
Wysłany: 2020-02-26, 13:38   

Dodam ,że mam teraz zrobione 4600 km . W instrukcji Dacii to ABSOLUTNIE nie ma nic o środkach smarnych. Jest wspomniane tylko ,że silnik dociera sie około 6000 km. Nie ma informacji ,że po docieraniu wymienia sie olej. Tak sobie pomyslałem ,że sokoro nie jest to obligo wiec może mozna na własna rękę. Pytanie czy to robić?
 
tAboon 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 SCe 109KM + LPG-LR
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 24 Lip 2018
Posty: 667
Skąd: Gdynia / Kielce
Wysłany: 2020-02-26, 13:42   

dd2, zajrzyj TU: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1556

Zanim zapytamy, pierw czytamy i szukamy.
_________________
Pozdrawiam
LwG
Bună salutări :)
 
dd2 
Zielony listek


Marka: dacia
Model: duster
Silnik: 1.5dci
Dołączył: 26 Lut 2020
Posty: 6
Skąd: nazowieckie
Wysłany: 2020-02-26, 22:59   

taBOON : bardzo przepraszam ale zanim zadałem pytanie temat przeczytałem, ja w tym temacie odpowiedzi nie widze . Dlatego zadałem pytanie. Widze tylko debatę o wyższości "herbaty nad kawą"czyli : Przytaczanie wypowiedzi serwisu który tak naprawde chyba udaje serwis i traktuje klienta standartową przygłupia gatką( jak pan chce wydac pieniądze to pan może wymienic), teoriami w stylu cos sie dociera a jednak nie dociera itp. Konkretów niestety brak. A ja opieram sie na konkretach. A zadałem to pytanie troche przy okazji ponieważ podstawowym moim probleme jest okreslenie która norma jest zastosowana w moim pojeździe tj dacia duster 1.5 dCi rocznik 2019 RN17 czy RN17FE. Bo tego tez nie można dojść a serwisy nabieraja wodę w usta i kazdy cos mówi na swoja modłe a wg mnie pomiedzy 0W20 a 5W30 jest róznica tymbardziej jesli 5w30 zawiera molibden.
pozdro
 
rob_plk 


Marka: Dacia
Model: D
Silnik: 1.6SCE
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Gru 2018
Posty: 103
Skąd: skąd
Wysłany: 2020-02-28, 06:13   

W dieslu wymieniłbym maks. po 5000km w benzynie bez turbo maks. po 10000km
 
lukas888 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 Tce LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Stepway
Dołączył: 14 Sty 2021
Posty: 3
Skąd: Tczew
  Wysłany: 2021-01-14, 19:52   Wymiana oleju po dotarciu.

Witam. Jestem nowy na forum. 10 listopada 2020 odebrałem Dacie Sandero. Przez pierwsze 3000 km zgodnie z zaleceniami producenta nie przekraczałem 3tys.obr. ani 130 km/h. 14 stycznia po dotarciu silnika i przejechaniu 2900 km wymieniłem olej wraz z filtrem. Za olej (Castrol 5w30) i filtr (oryginał renault) zapłaciłem 135 zł + wymiana 60 zł.Pisze o tym, ponieważ namawiam każdego , aby to zrobił. W plastikowej obudowie filtra mieściły się opiłki metalu.
 
toka93 


Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017
Pomógł: 46 razy
Dołączył: 02 Mar 2019
Posty: 1700
Skąd: Radzionków
Wysłany: 2021-01-14, 20:01   

Czyli filtr zadziałał dobrze, skoro były w obudowie :)
_________________
Sprzedaż części Dacia

https://www.czescidacia.pl/

Pomogłem, zostaw opinię: https://g.page/r/CU7bHXWMP-5FEBM/review
 
Marrtin 


Marka: inna
Model: inny
Silnik: inny
Rocznik: 2023
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Maj 2015
Posty: 109
Skąd: DW
Wysłany: 2021-01-14, 20:51   

Bardzo dobre posunięcie - zawsze warto na dotarciu wymienić olej.

Jedynie decyzja Dacii zastanawia mnie - dlaczego Castrol, nie ELF?

Uważam, że ELF jest dobry i nie jest tak często podrabiany jak Castrol.
 
toka93 


Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017
Pomógł: 46 razy
Dołączył: 02 Mar 2019
Posty: 1700
Skąd: Radzionków
Wysłany: 2021-01-14, 20:52   

Zakładam, że chodzi o rekomendację i normę RN17
_________________
Sprzedaż części Dacia

https://www.czescidacia.pl/

Pomogłem, zostaw opinię: https://g.page/r/CU7bHXWMP-5FEBM/review
 
Prezes 



Marka: Dacia --> Renault
Model: Duster 2 --> Kadjar
Silnik: 1.2 TCe 1.5 dCi EDC
Rocznik: 2017(m2018) --> 2017
Wersja: Prestige
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1695
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-01-14, 20:55   

A ja tak zrobiłem w pierwszym nowym aucie (DD1), w pozostałych trzech nie i każde jeździ u znajomych i nic się nie dzieje, więc nie namawiam.. wręcz uważam, że każda ingerencja w auto przez mechanika może coś popsuć przypadkiem :-P
 
Killer King 



Marka: Fiat
Model: TIPO SW
Silnik: 1.4
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 297
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2021-01-14, 21:09   

Prezes napisał/a:
A ja tak zrobiłem w pierwszym nowym aucie (DD1), w pozostałych trzech nie i każde jeździ u znajomych i nic się nie dzieje, więc nie namawiam.. wręcz uważam, że każda ingerencja w auto przez mechanika może coś popsuć przypadkiem :-P


Tak prawdę mówiąc to można by nie wymieniać oleju przez 100k. km czy tam nawet 5 lat i silnik to wytrzyma.
Tylko po takich interwałach z biegiem czasu zacznie się z niego robić skarbonka a jak duża, to nie mam zamiaru sprawdzać.

Każdy robi, co uważa za słuszne.
Jeżeli nie wiesz ile nim pojeździsz - zmień pierwszy olej w połowie zalecanego okresu przez ASO i miej święty spokój.
We flotach nikt tego nie robi, bo tam samochód jest liczony od....do i koniec.
Ostatnio zmieniony przez Killer King 2021-01-14, 21:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
Auto Krytyk 


Marka: .
Model: .
Silnik: .
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 25 Cze 2010
Posty: 819
Skąd: Polska
Wysłany: 2021-01-15, 08:49   

Ja nie wymieniam oleju po 1000-3000km, wymienię tak jak książka pisze i tak jak w poprzedniej Dacii, mało jeżdżę to pewnie po 10-15 tys.km albo 2 latach , oglądam masę aut poleasingowych z wymianami co 30tys km i przebiegami 150-200 tys km i silniki działają ok. Najprawdopodobniej pożegnam się też z Dacią bo brakuje mi automatu :mrgreen:
 
jodlasty 



Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 0,9 LPG
Rocznik: 2019
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Maj 2019
Posty: 100
Skąd: Siedlce
Wysłany: 2021-01-16, 23:44   

W swojej Dacii wymieniłem po roku, czyli po 12 tys.
 
Marrtin 


Marka: inna
Model: inny
Silnik: inny
Rocznik: 2023
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Maj 2015
Posty: 109
Skąd: DW
Wysłany: 2021-01-17, 22:07   

Auto Krytyk napisał/a:
Ja nie wymieniam oleju po 1000-3000km, wymienię tak jak książka pisze i tak jak w poprzedniej Dacii, mało jeżdżę to pewnie po 10-15 tys.km albo 2 latach , oglądam masę aut poleasingowych z wymianami co 30tys km i przebiegami 150-200 tys km i silniki działają ok. Najprawdopodobniej pożegnam się też z Dacią bo brakuje mi automatu :mrgreen:


Błagam, nie pisz głupot, że wymiana oleju co 30 tysięcy kilometrów w osobowym dupowozie nie ma złego wpływu na silnik.
Sam teraz mam Espace z silnikiem M9R gdzie zalecane wymiany to 30kkm/2 lata i nie stosuję się do tego - max 1 rok lub 10 000 kilometrów. Po takim okresie / przebiegu wkład filtra oleju już błaga o wymianę.
 
rob_plk 


Marka: Dacia
Model: D
Silnik: 1.6SCE
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Gru 2018
Posty: 103
Skąd: skąd
Wysłany: 2021-01-18, 15:08   

Na youtubach otwierają takie silniki po wymianach 30kkm, wnętrza czarne a w najlepszym przypadku koloru ciemnego miodu ;)
Oczywiście silnik to wytrzymuje do "gwarancji", później już różnie bywa.
Zresztą 5l dobrego oleju to ~100zł, filtr ~15zł to o czym mowa, zatankować do pełna jest drożej.
 
telecaster1951 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.0 Sce
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 26 Lut 2019
Posty: 630
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-01-19, 11:16   

rob_plk napisał/a:
Na youtubach otwierają takie silniki po wymianach 30kkm, wnętrza czarne a w najlepszym przypadku koloru ciemnego miodu ;)
Akurat to nie jest żaden argument. To że olej jest ciemny, nie zmienia drastycznie jego właściwości. Gdy jest na prawdę czarny i widać w nim męty, to wtedy jest mocno zużyty.
Problem jest w czymś innym. Sam olej spokojnie może pracować te 30 tysięcy i silnikowi nic złego się nie stanie. Serio. Ale w misce nie mamy samego oleju. W czasie eksploatacji do oleju trafia niewielka ilość paliwa. Paliwo rozcieńcza olej i zmniejsza jego lepkość. Im krótsze przebiegi robimy, tym efekt ten silniejszy. Do tego dochodzi sprawa filtra, który jest zwyczajnie zbyt mały. Interwały zostają wydłużone, a filtry pozostają takie same. Ciekawe prawda? Filtr po roku i 15 tysiącach jest zwyczajnie zapchany. Przez opiłki, męty, ciała obce, zanieczyszczenia.
Silnik użytkowany zgodnie z zaleceniami producenta ma wytrzymać 200 tysięcy kilometrów. Na tyle jest obliczony i tyle wytrzymuje na teście. Takie są założenia we wszystkich markach. Ale jasne że auta te mogą przejechać i 500 tysięcy bez remontu silnika, ale trzeba o nie dbać.
 
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 805
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2021-01-21, 20:44   

To ja się zapytam zwolenników pierwszej wymiany oleju po kilku tysiącach km: na czym opieracie konieczność takiej wymiany? Czy są na ten temat jakieś NAUKOWE opracowania, statystyki pokazujące szybsze zużycie/ awarie silnika związane z pominięciem tego kroku? Nie obchodzą mnie OPINIE niepodparte żadnymi danymi. Dane, poproszę o dane.
Na świecie jeździ wystarczająco dużo samochodów aby można było już zauważyć jakiś trend i nie wierzę, że jeśli zauważono by, że niektóre silniki padają szybciej to nikt by się nie pokusił o zbadanie problemu.
Producentom samochodów na tym zależy? Wątpię. Konkurencja momentalnie i bezlitośnie wykorzystałaby ten fakt więc ładowanie się samemu na minę i utrata reputacji w oczach klienta całej marki to samobójstwo. Już bardziej by się producentom opłacało wymienić olej z filtrem ten pierwszy na ich koszt.
Ciekaw jestem czy się jakieś teorie spiskowe pojawią. :mrgreen:
_________________
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2021-01-21, 22:37   

to jest miara dzisiejszego społeczeństwa , coś co może zweryfikować byle jaki mechanik bez wykształcenia jest nazywane teorią spiskowa

fakty sa takie , większość sprzedaży aut to floty/ leasingi dla nich największa decyzyjną przetargu jest koszt i okres serwisu potem auta wracają do banku więc nikogo ich trwałość nie obchodzi.
Dążenie do spełniania kolejnych norm doprowadziło do zmniejszania oporów wewnętrznych czyli zwykle pierścieni i tłoków co realnie skróciło resurs całego silnika dlatego o olej trzeba dbać jeszcze bardziej niż kiedyś.
Dla mniej technicznych jest o tym milion filmów w internecine
 
klazow 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150 4x4 FAP
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Lis 2020
Posty: 105
Skąd: Legnica
Wysłany: 2021-01-21, 23:18   

piotr. z napisał/a:
To ja się zapytam zwolenników pierwszej wymiany oleju po kilku tysiącach km: na czym opieracie konieczność takiej wymiany? Czy są na ten temat jakieś NAUKOWE opracowania, statystyki pokazujące szybsze zużycie/ awarie silnika związane z pominięciem tego kroku? Nie obchodzą mnie OPINIE niepodparte żadnymi danymi. Dane, poproszę o dane.

Jeśli masz „jakieś NAUKOWE opracowania, statystyki pokazujące”, że auta w których pominięto ten krok statystycznie w okresie wychodzącym poza ochronę gwarancyjną (np. 10 lat) nie wykazują cech szybszego zużycia, to pokaż.
Wtedy uznam, że Twoja postawa w tej dyskusji jest fair.
piotr. z napisał/a:
Na świecie jeździ wystarczająco dużo samochodów aby można było już zauważyć jakiś trend i nie wierzę, że jeśli zauważono by, że niektóre silniki padają szybciej to nikt by się nie pokusił o zbadanie problemu.

Gdyby spodziewane skutki pojawiały się w okresie gwarancji, to bezwzględnie tak. Jeśli wychodzą na rynku wtórnym po jednej lub kilku zmianach właściciela, to są niejednoznaczne i w gruncie rzeczy bez przełożenia na sprzedaż nowych aut.

piotr. z napisał/a:
Ciekaw jestem czy się jakieś teorie spiskowe pojawią. :mrgreen:

Nie o teorie spiskowe tu chodzi, lecz o czysty marketing.
Lwia część nowych aut, to zakupy flotowe. W tym wypadku przed zakupem robione jest zestawienie ofert. Porównywany jest koszt użytkowania w zakładanym okresie eksploatacji a nie tylko cena zakupu. Wyrzucenie z kosztu eksploatacji wymiany „pierwszej” oraz wydłużenie okresu/przebiegu pomiędzy kolejnymi wymianami podnosi atrakcyjność oferty. Lwia część kosztu tej usługi, to materiał…więc ASO relatywnie mało traci.
Dla firmy dokonującej zakupu też to jest korzystne. Auto kupione na cztery/pięć lat okres ten przetrwa bez okazania skutków (oczywiście jeśli takie są) braku przedmiotowej wymiany. Co się będzie działo np. w ósmym roku, to już nie problem pierwszego posiadacza, który nie jest zainteresowany aby ponosić koszty, z których kolejni właściciele będą się cieszyć…
 
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 805
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2021-01-23, 20:14   

Fruxo napisał/a:
to jest miara dzisiejszego społeczeństwa , coś co może zweryfikować byle jaki mechanik bez wykształcenia jest nazywane teorią spiskowa


Co mechanik może zweryfikować przy pierwszej wymianie oleju? Że filtr oleju spełnił swoje zadanie i zatrzymał zanieczyszczenia? Co poza tym? Bo do tego nie potrzeba mechanika; każdy może sobie zdemontować taki filtr. I po kolejnych wymianach również. I jakie ma to przełożenie na dalszy przewidywany przebieg?

klazow napisał/a:
Jeśli masz „jakieś NAUKOWE opracowania, statystyki pokazujące”, że auta w których pominięto ten krok statystycznie w okresie wychodzącym poza ochronę gwarancyjną (np. 10 lat) nie wykazują cech szybszego zużycia, to pokaż.
Wtedy uznam, że Twoja postawa w tej dyskusji jest fair.

Moja postawa odnośnie tej kwestii jest nie fair? To nie ja uważam, że dodatkowa wymiana oleju po kilku tysiącach km przedłuża żywotność silnika. A jeżeli ktoś tak twierdzi to chciałbym się dowiedzieć na jakiej podstawie. Bo na razie to jest na zasadzie wróżenia z fusów- nie wierzę w to. Dlatego pytam- czy są jakieś opracowania uzasadniające tę wymianę? I nie widzę...
_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-01-23, 20:42   

piotr. z napisał/a:
na jakiej podstawie

Najprostszej - każda maszyna woli świeży olej jak najczęściej.

Natomiast ani całkowita żywotność silnika, ani sens ekonomiczny jej wydłużania nie zależą oczywiście wyłącznie od smarowania, więc wymiana po dotarciu na pewno w niczym nie zaszkodzi, ale też raczej w niczym nadzwyczajnie nie pomoże.
 
Premier 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.0 Tce lpg
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Dołączył: 22 Wrz 2020
Posty: 12
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2021-01-23, 21:33   

Wymieniłem 🙂
https://youtu.be/yrxq7sIdsn0
 
Czajo 



Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: Tce 1.0 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Stepway Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Sty 2021
Posty: 300
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2021-01-24, 11:06   

czy na wymianę po 3kkm muszę jechać do ASO? Bo już zgłupiałem, najpierw opinia, że podczas gwarancji tylko ASO, potem wyczytałem, że to można zrobić samemu
_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-01-24, 11:07   

Czajo napisał/a:
podczas gwarancji tylko ASO

Nie.
 
klazow 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150 4x4 FAP
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Lis 2020
Posty: 105
Skąd: Legnica
Wysłany: 2021-01-24, 18:05   

Faktem jest, że producenci samochodów zalecenia dotyczące częstotliwości wymiany oleju wydłużyli w stosunku do tego, co całkiem niedawno normą było.
Czasem zmiana (zapisów tego dotyczących) w dokumentach wręczanych wraz z autem następowała od jakiejś daty… bez zmiany konstrukcji aut czy zalecanego oleju. Zmianom tym nie towarzyszy przedstawienie klientom żadnych naukowych opracowań i statystyk a tylko hasełka typu „nowoczesność” czy „współczesność”.

Można więc w skalę tego postępu wierzyć lub nie. Ja z powodów, o których napisałem powyżej (a częściowo po Fruxo powtórzyłem) zakładam, że producenci zwyczajnie machnęli ręką na kondycję swoich samochodów w wieku 10plus. Może nawet wolą aby zbyt długo miejsca dla przyszłej produkcji nie blokowały. Ponieważ jestem z grona tych, co auto kupują na dłużej więc wolałem na zasadzie „od przybytku głowa nie boli” pierwszy olej zrzucić.
No i te filmiki/zdjęcia z opiłkami… tak w filtrze jak i w samym pierwszym oleju… przemówiły do mnie.
Dwa lata pozwolić temu po silniku hasać… brrr.


Czajo napisał/a:
czy na wymianę po 3kkm muszę jechać do ASO? Bo już zgłupiałem, najpierw opinia, że podczas gwarancji tylko ASO, potem wyczytałem, że to można zrobić samemu


Lata temu było trochę zamieszania z próbami wymuszenia przez ASO obowiązku wymiany oleju u nich. Nawet pamiętam jakieś zamieszanie z niepodawaniem oznaczeń oleju i stosowaniem własnego nazewnictwa. Dawno to było i bez związku z teraźniejszością jest. Dziś tak robić nie wolno. Prawo zabrania. Obecnie wystarczy aby olej był o zadanych parametrach i wymieniony w terminie nie późniejszym jak w papierach, które sprzedający do auta dodali.

Inna sprawa, że jeśli przy ewentualnej chęci skorzystania z gwarancji ASO "stwierdzi", że wymiany oleju nie było albo, że zalany olej był zły... to paskudna przepychanka się zacznie. Wymiana u nich takie zagrożenie wyklucza.
Myślę jednak, że to zagrożenie jest tylko teoretyczne. Głośno by o tym było...
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne