Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Dacia - przejście z Pb na LPG
Autor Wiadomość
mojo 



Marka: Opel
Model: Corsa E
Silnik: 1.4 90KM lpg
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Sty 2015
Posty: 787
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-09-24, 09:54   

laisar napisał/a:
mojo napisał/a:
W MX5/Spiderze zbiornik ma 45 litrów a już przy 35 litrach zapala się rezerwa

No to raczej nie jest to prawidłowy objaw, nie?


W tych autach normalny choć sam byłem tym zdziwiony na początku. Robisz ok 400-450 km i zapala się rezerwa, lejesz a tam wchodzi 35 litrów tylko. Rezerwa to ok 10 litrów co daje przejechać ponad 100km, sam zrobiłem na rezerwie 80km. Powstała wobec teoria na MX-forum że to pewnie przez pompę, która musi mieć paliwo cały czas a zbiornik z uwagi na wysokość auta płaski a do tego auto zachęca do szybkiego pokonywania zakrętów a fizyki cieczy zawieszenie nie zmieni.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-09-24, 10:00   

Zacytowany wcześniej fragment zrozumiałem tak, że rezerwa zapala się przy 35 litrach w zbiorniku (((: 10 litrów rezerwy to co prawda więcej, niż można by się spodziewać, ale całkiem prawidłowo.
 
pikodat 


Marka: dacia
Model: sandero techroad
Silnik: TCe 0.9 LPG
Rocznik: 2019
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 20 Lut 2019
Posty: 774
Skąd: Lublin
Wysłany: 2019-09-24, 10:50   

Na benzynie przejechałem pierwsze 1000 km (to jako odpowiedx na pytanie zaczynające wątek).

Powód dla którego nalezy od czasu do czasu pojeździć na benzynie jest taki, że istnieje coś takiego jak korekty długoterminowe (coś tam zwiazanego z ustawieniami wtryskiwaczy bodajże).
W samochodach (przynajmniej daciach) te długoterminowe korekty zdaniem niektorych zmieniaja się tylko przy jeździe na benzynie.
LANDO RENZI w instalacjach dorzucanych do fabrycznych aut u dilera (kiedyś tak mogło być) zalecała, by pierwsze 3000 jechać na benzynie a pierwszą kontrolę instalacji robić po 3500 km. Było w instrukcji opisane jak to sprawdzić (komputer samochodu pamieta ikle czasu jechał na benzynie a ile na gazie). Skan dokumentu LANDO był gdzieś w maju lub czerwcu przez kogos punlikowany tu na forum. Uzasadnienie firmy było takie, ze w zwiążku z reklamaciami co do ustawienia zapłonu rekomenduje się /zaleca/ wymaga 3000 na benzynie.
Gdy przed zakupem auta (czerwiec) robiłem tu na forum dokładne przeszukiwania w celu znalezienia wiedzy, jedna osoba opisała dokładniej ten proces i przedstawiła prosty wniosek - przejechać trochę na benzynie, gdy zmieniają się warunki jazdy (czyli wg tej posoby jako absolutnie minimum przy nastaniu zimy i przy końcu zimy). Słowo TROCHĘ nie zostało doprecyzowane. Zapewne sa to małe dziesiątki kilometrów.
A dlaczego nowy na benzynie tyle a nie 30 km? Bo nowy samochód się dociera i warunki pracy silnika zmieniają się z dnia na dzień. Dlatego powinein pracować cały system zarządzania wtryskiem i ustawieniami (mapowaniami?). A to się dzieje tylko na benzynie.,
Krótko mówiąc - można jeździć na gazie od początku ale ustawienia wtrysków nie bedą optymalne. Konsekwencje nie były dokładnie opisywane, ale niewielka wiedza o znaczeniu dobrego ustawienia mapowania i korekt pozwala wysuwać pewne hipotezy.
Reasumując:
pierwsze 300-3000 km (ja wybrałem liczbę 1000) nalezy na nowym silniku zrobić na samej benzynie i przy zmianie sposobu jeżdżenia (np zmiana pory roku) należy kilkadziesiąt (10? 30? 100?) kilometrów przejechać na benzynie. Przyczyną jest zapewnienie prawidłowej konfiguracji elektroniki sterującej zapłonem i dążenie do optymalnych zdaniem tejże elektroniki parametrów związanych z zasilaniem silnika paliwem.
_________________
Spritmonitor.de
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-09-24, 11:31   

Hmm... w 1.6 SCe Euro 6c na LPG bez korekt... to chyba by nie przeszło.
1. homologalcja WLTP
2. spalanie stukowe
3. zapchany lub spalony katalizator
4. wypalone zawory
5. wypalone tłoki

Komputer auta liczy i koryguje jak dla benzyny, a komputer gazu przelicza na gaz. To chyba jakaś legenda z tymi 3000-3500 km na benzynie.
laisar napisał/a:
kto zwróci uwagę na to, czy to trwa 0,5 sek, czy 0,75, czy 1,0, skoro proces jest płynny.

Oj nie jest to proces płynny, czasem jak samochód się przełącza z gazu na benzynę, to nieźle szarpnie, na pewno nie jest to zdrowe ani dla silnika, ani dla skrzyni biegów.
Ostatnio zmieniony przez Mamert 2019-09-24, 11:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-09-24, 17:34   

Mamert napisał/a:
czasem [...] nieźle szarpnie

Nie jechałem 1.6 SCe LPG, ale w znanych mi autach _zwykle_ jest płynnie.
 
pikodat 


Marka: dacia
Model: sandero techroad
Silnik: TCe 0.9 LPG
Rocznik: 2019
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 20 Lut 2019
Posty: 774
Skąd: Lublin
Wysłany: 2019-09-24, 19:24   

Mamert napisał/a:
Hmm... w 1.6 SCe Euro 6c na LPG bez korekt... to chyba by nie przeszło.
1. homologalcja WLTP
2. spalanie stukowe
3. zapchany lub spalony katalizator
4. wypalone zawory
5. wypalone tłoki

Komputer auta liczy i koryguje jak dla benzyny, a komputer gazu przelicza na gaz. To chyba jakaś legenda z tymi 3000-3500 km na benzynie.
laisar napisał/a:
kto zwróci uwagę na to, czy to trwa 0,5 sek, czy 0,75, czy 1,0, skoro proces jest płynny.

Oj nie jest to proces płynny, czasem jak samochód się przełącza z gazu na benzynę, to nieźle szarpnie, na pewno nie jest to zdrowe ani dla silnika, ani dla skrzyni biegów.


Korekty są długoterminowe i krótkoterminowe. Jest filmik na youtube , który dokładniej to opisuje- to dla tych, co nie bardzo wiedzą co to jest (jak ja 3 miesiące temu).
Krtókoterminowe prawdopodobnie są ustawiane na bieżąco niezależnie od zasilania.
Zmiana długoterminowych w , przynajmniej daciaowych ukłądach lando renzi, nie są. Po prostu sterownik gazowy nie miesza się do tych ustawień .
Tak jak pisałem, nie jest to mój wymysł, ale proste przekazanie informacji z publikowanego tu na forum pisma Lando Renzi do dilerów (nawet nie do klientów).
Tłumacz to w pewien sposób, dlaczego gazownicy mówią zawsze - najpierw musi dobzre działać na benzynie by ustawiać gaz - po prostu gaz to zasilanie alternatywne i benzyna jest dominująca w procesie konfigurownia/strojenia. A gazowa instalacja się do benzyny ma dostosować możliwie dobrze.
Zatem sprzeczności z homolagcją nie ma. Zresztą proces homologacji nie obejmuje tysięcy przejechanych kilometrów - zatem korekty długoterminowe mają drugorzędne znaczenie.

Co do przełączania z gazu na benzynę i odwrotnie - miałem na gaz wartburga, 2 fordy, 4 renówki, 1 daewoo i teraz dacię. Przy przejściu na benzynę żaden z tych samochódów nie miał żadnych szarpnięć a wielkroć miałem sytuację z wyczerpaniem gazu w zbiorniku zatem przymusowym przejsciu na benzynę. Już prędzej przejście na gaz było niekiedy zauważalne przez ułamkowosekundowy spadek mocy. Na benzynę przejście po skończeniu gazu to tylko sygnał dźwiękowy instalacji. No chyba, ze akurat to było przy mocnym przyspieszaniu, to coś -tam można było poczuć sladowego.
Dlatego moim zdaniem, jeśli komuś przy przejściu na benzynę przy normalnej jeździe samochód szarpie - to wina leży w jakieś awarii instalacji. Czy na tyle istotnej, by szukać i placić za naprawę - zależy od mocy tego szrpnięcia. Ale najczęściej spotykane powinno być totalne niezauważenie przejścia.

http://www.daciaklub.pl/f...tart=25#1791711
_________________
Spritmonitor.de
Ostatnio zmieniony przez pikodat 2019-09-24, 19:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-09-24, 19:30   

Zwykle bywa płynne, ale gaz "lubi się skończyć" akurat podczas przyśpieszania, wynika to ze spadku ciśnienia w reduktorze i wtedy wypadnie kilka zapłonów, co spowoduje szarpnięcie.
1.6 SCe LPG ma komputer gazu smart... ale ma też jedną małą wadę, która chyba nie jest do wyelimowania, tzn przełącza benzynę na gaz niezależnie czy obroty wzrastają, spadają, są stałe. Kiedy to następuje podczas przyśpieszania też jest lekkie szarpnięcie. Niestety ta wada jest wielką zaletą, ponieważ gaz się przełącza na wolnych obrotach, a w systemie Start/Stop odpala auto na LPG.
W Loganie miałem instalację BRC która, przełączała z benzyny na gaz tylko podczas spadku obrotów i tam szarpnięcie występowało tylko i wyłącznie przy skończonym gazie. Niestety jeżeli silnik zgasł to przełączanie z benzyny na gaz przechodziło na nowo całą procedurę, czyli obroty musiały wzrosnąć ponad 2000 obr/min żeby przy ich spadku przełączyć na LPG.
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-09-24, 20:59   

pikodat napisał/a:
W samochodach (przynajmniej daciach) te długoterminowe korekty zdaniem niektorych zmieniaja się tylko przy jeździe na benzynie.


Korekty są sterowane sygnałem z sondy lambda i pracują zarówno na gazie jak i na benzynie, obie STFT i LTFT. Można kto bez problemu samemu sprawdzić za pomocą komórki, programu np. torque i adaptera BT do OBD.

Mamert napisał/a:
Zwykle bywa płynne, ale gaz "lubi się skończyć" akurat podczas przyśpieszania, wynika to ze spadku ciśnienia w reduktorze i wtedy wypadnie kilka zapłonów, co spowoduje szarpnięcie.
1.6 SCe LPG ma komputer gazu smart... ale ma też jedną małą wadę, która chyba nie jest do wyelimowania, tzn przełącza benzynę na gaz niezależnie czy obroty wzrastają, spadają, są stałe. Kiedy to następuje podczas przyśpieszania też jest lekkie szarpnięcie. Niestety ta wada jest wielką zaletą, ponieważ gaz się przełącza na wolnych obrotach, a w systemie Start/Stop odpala auto na LPG.


U mnie na Landi problem z szarpnięciami występował przy padających MED-ach, jak korekty STFT na benzynie i na gazie były różnie. Problem rozwiązałem wymieniając wtryski. Dodatkowo ustawiłem sekwencyjne zmienianie paliw (sterownik przełącza cylindry kolejno, a nie wszystkie na raz) i teraz nic nie szarpie niezależnie od kierunku zmian i obrotów (stałe, rosnące, spadające). Nie można też przegiąć z ustawieniem niskiego ciśnienia przełączania, bo wtedy faktycznie podczas przełączania przy obciążeniu będzie szarpać.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-09-25, 19:54   

Koledzy próbujecie mi wmówić, że 0,5, 075, 1 sekundowa przerwa w zasilaniu pompy paliwa, a co za tym idzie brak ciśnienia na wtryskach paliwa, podczas przyśpieszania nie szarpnie silnikiem ??? Nie kupuję tego.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-09-25, 21:52   

To nie jest przerwa w zasilaniu - to osiągnięcie w przewodach paliwowych ciśnienia roboczego benzyny (3,5±+0,2 bara) _może_ (ale nie musi) nastąpić ze zwłoką.

Pompa włącza się natychmiast po podaniu napięcia przez przekaźnik - jednakże osobną kwestią jest jego wysterowanie. Te instalacje gazowe, które obejmują wyłączanie pompy, realizują to w różny sposób i niektóre z nich _mogą_ skutkować zwiększonym prawdopodobieństwem opóźnienia.
 
pikodat 


Marka: dacia
Model: sandero techroad
Silnik: TCe 0.9 LPG
Rocznik: 2019
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 20 Lut 2019
Posty: 774
Skąd: Lublin
Wysłany: 2019-09-25, 22:08   

Mamert napisał/a:
Koledzy próbujecie mi wmówić, że 0,5, 075, 1 sekundowa przerwa w zasilaniu pompy paliwa, a co za tym idzie brak ciśnienia na wtryskach paliwa, podczas przyśpieszania nie szarpnie silnikiem ??? Nie kupuję tego.


NIe czytałem by ktoś coś wmawiał. Ja na przykład tylko informuję jak to działa. Szarpania nie ma. Jak rano ruszam daćkę to, ponieważ w odróżnieniu od instalacji ze scenika, gdzie przy przejściu na gaz był sygnał dźwiękowy, przez pierwsze kilkaset metrów patrzę co kilka/naście sekund na kontrolkę by sprawdzic czy już jestem na gazie czy jeszcze na beznynie. Przejście jest totalnie niezauważalne i nie dodostrzeżenia inaczej niż patrząc na kontrolkę.
Jak to zrobili w lando renzi - nie wiem. Ale tak działa. Ponieważ pompa cały czas działa paliwowa, to ciśnienie benzyny ciągle takie samo.

A co do sekundowej przerwy... przez ostantie lata jeździłem scenikiem często do pustego zbiornika gazu. Przełączanie na benzynę było sygnalizowane li tylko 5 głośnymi syngałami dźwiękkowymi w większości wypadków. W sytuacji, gdy jechałm już na benzynie i gasiłem silnik (np. przy pracy) to po uruchomieniu układ "pamiętał" że ma jeździć na gazie. Na chwilę instqlacja gazowa się włączała (jakieś krople gazu widać jeszcze w zbiorniku były) i jak ruszałem i , wobec braku tankowania, błyskawicznego dojsćia do braku gazu - następowało to często przy przyspieszaniu. I wtedy, przy przejściu z oparów gazu w pustym zbiorniku na benzynę istotnie bywało lekkie szarpnięcie. Coś podpobnego do wypadnięcia zapłonu w cylindrze. Ale bardzo lekkie i nie wiem czy 1/10 sekundy to nie byłby za długi czas na określenie czasu braku zasilania silnika.
Tak to działa i trzeba się z tym pogodzić.
_________________
Spritmonitor.de
Ostatnio zmieniony przez pikodat 2019-09-25, 22:11, w całości zmieniany 3 razy  
 
Dromader 
Zielony listek


Marka: Daewoo; Dacia
Model: Matiz; Duster1; Duster2;
Silnik: 08 MPI; 1,6 lpg; 1,6lpg
Rocznik: 2000; 2013; 2019
Wersja: Laureate
Dołączył: 12 Sie 2019
Posty: 1
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2019-09-26, 19:06   

Duster z fabrycznym lpg
...pierwsze 100/200 km od salonu przejechałem na benzynie. W następnym dniu wyjazd nad nasze morze i jazda na lpg. Oszczędności z tankowania gazu wydałem na dodatkowe gofry z bitą śmietaną dla rodziny :-)
Przez 100.000 km nie miałem żadnych (poza jednym) problemów. Trzymałem się tylko kilku zasad, też przeczytanych na forum:
- po moim małym miasteczku jazda tylko na benzynie;
- dalsze trasy: pierwsze 10-15 km jechałem tylko na benzynie, później sam przełączałem na lpg;
- tankowanie lpg tylko na sieciowych stacjach;
- w zbiorniku zawsze 1/3 benzyny
- aby obniżyć koszty filtrów do instalacji, zakupów dokonywałem w polecanym na forum sklepie internetowym.
Najlepszą rekomendacją dla połączenia Dustera z lpg, jest to, że po 6 latach eksploatacji i 100.000 km kupiłem w tym roku kolejnego z lpg (ostatki z silnikiem 1,6).
Szerokości i ciesz się, że za możesz ... jechać taniej :-D
Ostatnio zmieniony przez Dromader 2019-09-26, 19:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-09-26, 22:15   

Dromader napisał/a:
- po moim małym miasteczku jazda tylko na benzynie;

- dalsze trasy: pierwsze 10-15 km jechałem tylko na benzynie, później sam przełączałem na lpg;

Po co ? :shock:
 
malgrob1 
Zielony listek


Marka: DACIA
Model: DUSTER
Silnik: 1.6 MPI LPG
Rocznik: 2019
Wersja: Essential
Dołączył: 18 Paź 2019
Posty: 1
Skąd: Zamość
Wysłany: 2019-10-26, 11:34   Re: Dacia - przejście z Pb na LPG

kacper86866 napisał/a:
Przy jakim przebiegu przechodziliście na LPG?

Mam pytanie z innej beczki, chociaż ja chcę przejeździć w swojej DD 1000 km
Jakie jest średnie spalanie gazu l/km? bo komputer jest ubogi i nie pokazuje ?
PS. Wiem że spali tyle ile się naleje ale to tak dla kontroli dla siebie ? :->
_________________
RM
 
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 805
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2019-10-26, 16:11   

Jeśli znasz zużycie benzyny to dorzucasz 20% i masz zużycie gazu na 100km.
_________________
 
ASH_85PL 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.6 SCe + LPG
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Dołączył: 26 Maj 2019
Posty: 40
Skąd: Silent Hill
Wysłany: 2019-10-27, 07:34   

U mnie 8,50 l/100km. Szczegóły w dedykowanym do tego temacie.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne