Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Połączenia akumulatora - duster II
Autor Wiadomość
AndrzejD 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 25 Kwi 2018
Posty: 74
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: 2020-02-04, 10:36   Połączenia akumulatora - duster II

Podobno ciekawość pierwszy stopień do piekła, ale zaryzykuję. Ostatnio w moim prawie 2 letnim Dusterze zmierzyłem napięcie na akumulatorze w związku z wariowaniem czujnika zmierzchu i start-stopu. Okazało się, że napięcie wynosi tylko 12,2V. Ponieważ mało jeździłem uznałem to za prawidłowe i postanowiłem podładować akumulator, najpierw prostownikiem, a potem jazdą około 2 godzinną. Niestety podładowało się tylko do 12,5V. Przy okazji zainteresowałem się urządzeniami na klemach akumulatora. Czy jest na forum osoba, która mogłaby objaśnić mi przeznaczenie poszczególnych elementów. Przypuszczam, że na klemie ujemnej zamocowany jest czujnik temperatury, a na dodatniej co oprócz bezpieczników?

aku3.jpg
Plik ściągnięto 152 raz(y) 233,8 KB

_________________
Szanuj każdego jak siebie samego
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Tarnów... okolice :)
Wysłany: 2020-02-04, 10:50   

Na klemie ujemnej to wtyczka dla S&S do analizy napięcia. Po jej odpięciu Start/Stop nie działa :-D . Na plusie standardowo bezpieczniki, ale nie wiem czy ten dynks z dwiema wtyczkami to tylko rozdział napięcia czy w śroku jest coś jeszcze (nie zaglądałem do środka).
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
 
AndrzejD 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 25 Kwi 2018
Posty: 74
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: 2020-02-04, 11:04   

Dziękuję. Myślałem, że na ujemnej jest czujnik temperatury do ładowania akumulatora AGM. Na forum przewijały się sposoby na wyłączenie na stałe start-stop, a to takie proste wyjąć tą wtyczkę. Tylko po co takie urządzenie do pomiaru napięcia, elektronika S&S nie mogłaby tego zrobić?
_________________
Szanuj każdego jak siebie samego
Ostatnio zmieniony przez AndrzejD 2020-02-04, 11:13, w całości zmieniany 2 razy  
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3622
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-02-04, 11:11   Re: Akumulator

AndrzejD napisał/a:
... postanowiłem podładować akumulator, najpierw prostownikiem, a potem jazdą około 2 godzinną. Niestety podładowało się tylko do 12,5V.

Obecnie w Daciach "inteligentny" system ładowania ładuje akumulator tylko wtedy, gdy sam uzna to za stosowne analizując wiele parametrów. Nie ma tu zasady "włączyłem silnik- akumulator się ładuje" ;-)
Dlatego nie zdziw się, jeżeli przy włączonym silniku również zmierzysz na akumulatorze tylko 12,3V... szczególnie jeżeli nie włączysz np. świateł mijania.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2020-02-04, 11:17, w całości zmieniany 3 razy  
 
AndrzejD 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 25 Kwi 2018
Posty: 74
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: 2020-02-04, 11:20   

Zgadza się. Jednym z parametrów jest temperatura elektrolitu. Także napięcie. Po naładowaniu powinno być około 12,7 V. Dlatego wstępnie podładowałem zwykłym prostownikiem, a potem "jazdą". Jednak po 2 godzinnej jeździe z napięcia 12,45 doładowało tylko do 12,5 V. Chyba coś złego się dzieje z akumulatorem. Napięcia ładowania były prawidłowe. Poczekam do 2 przeglądu, jeżeli stan się będzie utrzymywał to zażądam wymiany akumulatora. Pomiaru 12,3 V dokonywałem przy wyłączonym silniku - pobór prądu powinien być tylko przez elektronikę, co przy tej pojemności akumulatora nie powinno skutkować spadkiem napięcia w takim stopniu.
_________________
Szanuj każdego jak siebie samego
Ostatnio zmieniony przez AndrzejD 2020-02-04, 11:26, w całości zmieniany 3 razy  
 
tAboon 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 SCe 109KM + LPG-LR
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 24 Lip 2018
Posty: 667
Skąd: Gdynia / Kielce
Wysłany: 2020-02-04, 11:27   

AndrzejD napisał/a:
Jednym z parametrów jest temperatura elektrolitu
Jak się to mierzy w samochodzie?

Wątków o akumulatorach i ładowaniu było już dużo na forum. Na przeglądzie podłączą pod tester akumulator i wyjdzie, że jest OK.
_________________
Pozdrawiam
LwG
Bună salutări :)
Ostatnio zmieniony przez tAboon 2020-02-04, 11:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
AndrzejD 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 25 Kwi 2018
Posty: 74
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: 2020-02-04, 11:33   

Prawdopodobnie tak samo jak przy ładowarkach (oczywiście tych lepszych - tanie mają algorytmy symulujące). Sondę temperaturową ładowarki podłącza się do klemy (ołów dobrze przewodzi ciepło, więc temperatura klemy jest zbliżona do temperatury elektrody, a tym samym elektrolitu).
_________________
Szanuj każdego jak siebie samego
Ostatnio zmieniony przez AndrzejD 2020-02-04, 11:38, w całości zmieniany 2 razy  
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Tarnów... okolice :)
Wysłany: 2020-02-04, 11:37   

Optymista :-D . W Dacii takiego "wynalazka" nie ma. (A może jest tylko ja o tym nie wiem :shock: ?)

Nie jestem pewny ale pod tą wtyczkę na minusie jest też podłączone "inteligentne ładowanie".
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Ostatnio zmieniony przez Hiszpan_JS 2020-02-04, 11:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
AndrzejD 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 25 Kwi 2018
Posty: 74
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: 2020-02-04, 11:44   

Dlatego pytałem. Do pomiaru napięcia chyba nie jest potrzebna elektronika na klemie. Sama elektronika S&S dostanie napięcie z akumulatora przewodem i już jest możliwość pomiaru. Ale to tylko moja wątpliwość, a nie pewność. "Są na tym świecie rzeczy, o których nawet filozofom się nie śniło"
_________________
Szanuj każdego jak siebie samego
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Tarnów... okolice :)
Wysłany: 2020-02-04, 11:47   

Ale na klemie nie ma żadnej elektroniki. To tylko wtyczka. Treba by sprawdzić gdzie jest "drugi koniec" ;-) . Ale to już pytanie do ludzi którzy lepiej ogarniają zagadnienie :-D .
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Ostatnio zmieniony przez Hiszpan_JS 2020-02-04, 11:53, w całości zmieniany 2 razy  
 
AndrzejD 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 25 Kwi 2018
Posty: 74
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: 2020-02-04, 12:02   

Hiszpan_JS napisał/a:
Ale na klemie nie ma żadnej elektroniki. To tylko wtyczka. Treba by sprawdzić gdzie jest "drugi koniec" ;-) . Ale to już pytanie do ludzi którzy lepiej ogarniają zagadnienie :-D .

Może i masz rację, ale po co z jednej elektrody wyprowadzać 2 cienkie przewody i to jeszcze za pomocą czarnej kostki z gniazdem. Tam jest takie czarne "ustrojstwo" z napisami. Wyprowadzanie z jednej elektrody kilku przewodów o dużym przekroju ma sens, ale dwóch cienkich w jednej osłonce poprzez wtyczkę to już chyba przegięcie.

aku4.jpg
Plik ściągnięto 37 raz(y) 230,84 KB

_________________
Szanuj każdego jak siebie samego
Ostatnio zmieniony przez AndrzejD 2020-02-04, 12:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Tarnów... okolice :)
Wysłany: 2020-02-04, 12:10   

Faktycznie, jest. To może i pomiar temp. też jest :roll: ? Co więcej, to też wyjaśniałoby dlaczego po odpięciu wtyczki Start&Stop nie działa. Brak odczytu temp -> system nie aktywny. Dobra, to tylko gdybanie. Jeszcze trochę i będę lepszy od Andersena :lol: .
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Ostatnio zmieniony przez Hiszpan_JS 2020-02-04, 12:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3622
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-02-04, 12:24   

A o to chodzi... Jeżeli chodzi o ten "dynks", to zgodnie z dokumentacją jest to "czujnik prądu akumulatora".
Na jeden z tych dwóch przewodów wchodzi zasilanie (+12V), drugi to wyjście.
A tu parę słów teorii: KLIKAĆ
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2020-02-04, 12:30, w całości zmieniany 2 razy  
 
AndrzejD 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 25 Kwi 2018
Posty: 74
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: 2020-02-04, 12:28   

I to by się zgadzało pod tym może być bocznik do pomiaru spadku napięcia na nim, a tym samym natężenia płynącego przez niego prądu. " Może również monitorować napięcie, stan naładowania i stan zdrowia akumulatora (starzenie się). W niektórych samochodach mierzy nawet temperaturę baterii".
Dziękuję za link do artykułu.
_________________
Szanuj każdego jak siebie samego
Ostatnio zmieniony przez AndrzejD 2020-02-04, 12:37, w całości zmieniany 5 razy  
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Tarnów... okolice :)
Wysłany: 2020-02-04, 12:34   

Dymek, więc nadal aktualne pytanie:
AndrzejD napisał/a:
Do pomiaru napięcia chyba nie jest potrzebna elektronika na klemie. Sama elektronika S&S dostanie napięcie z akumulatora przewodem i już jest możliwość pomiaru.
I jeśli to prawda, co napisałeś, to podsumowanie:
AndrzejD napisał/a:
"Są na tym świecie rzeczy, o których nawet filozofom się nie śniło"
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Tarnów... okolice :)
Wysłany: 2020-02-04, 12:39   

Za szybko piszecie :-) . Przeczytałem zanim uzupełniłeś wpis i wyszedł bełkot :lol: .
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
 
AndrzejD 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 25 Kwi 2018
Posty: 74
Skąd: Piotrków Trybunalski
  Wysłany: 2020-02-04, 12:45   

Hiszpan_JS napisał/a:
Za szybko piszecie :-) . Przeczytałem zanim uzupełniłeś wpis i wyszedł bełkot :lol: .

Jakże słuszne jest motto w Twoim podpisie. Chodzi mi oczywiście o jego pierwszą część. 8-)
_________________
Szanuj każdego jak siebie samego
Ostatnio zmieniony przez AndrzejD 2020-02-04, 12:49, w całości zmieniany 1 raz  
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3622
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-02-04, 12:52   

Schemat podłączenia czujnika (z Logana-Sandero, ale to jeden czort).
Czujnik (928) na biegunie ujemnym akumulatora (107):

Battery_current_sensor_X52.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 244 raz(y) 10,9 KB

 
AndrzejD 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 25 Kwi 2018
Posty: 74
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: 2020-02-04, 13:07   

Klema ujemna wyjaśniona. Czekam na opis klemy dodatniej. Tylko proszę nie krytykujcie, że idę na łatwiznę i nie szukam sam. Proszę ponieważ może ktoś już temat "przetrawił".
_________________
Szanuj każdego jak siebie samego
Ostatnio zmieniony przez AndrzejD 2020-02-04, 13:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
AndrzejD 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 25 Kwi 2018
Posty: 74
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: 2020-02-04, 13:25   

Dymek napisał/a:
Schemat podłączenia czujnika (z Logana-Sandero, ale to jeden czort).
Czujnik (928) na biegunie ujemnym akumulatora (107):

Ten schemat blokowy sugeruje raczej tylko pomiar prądu.
_________________
Szanuj każdego jak siebie samego
 
Aronus 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 MPI 4x4 LPG
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Kwi 2015
Posty: 79
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-02-04, 15:33   Re: Akumulator

AndrzejD napisał/a:
. Okazało się, że napięcie wynosi tylko 12,2V. Ponieważ mało jeździłem uznałem to za prawidłowe i postanowiłem podładować akumulator, najpierw prostownikiem, a potem jazdą około 2 godzinną. Niestety podładowało się tylko do 12,5V.

Pytanie jak mierzyłeś napięcie akumulatora? Bo powinno mierzyć się multimetrem przy odpiętych klemach. Jak mierzyłem miernikiem podpiętym do gniazdka zapalniczki albo miernikiem, ale przy zapiętych klemach to wyniki były zaniżone o 0.1-0.2V.
Ostatnio zmieniony przez Aronus 2020-02-04, 15:34, w całości zmieniany 1 raz  
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3622
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-02-04, 15:35   

AndrzejD napisał/a:
Czekam na opis klemy dodatniej.

A to cholerstwo jest niestety charakterystyczne tylko dla Dustera2- inne modele nie mają tam tyle zabawek zamontowanych... :-P
 
Hiszpan_JS 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Comfort
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Tarnów... okolice :)
Wysłany: 2020-02-04, 16:51   

Ale, widzę że trochę orientujesz się w temacie. Może "gdzieś, coś"? Jakaś hipoteza? Też bym chciał wiedzieć co to za " dynks" :-D .
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
Ostatnio zmieniony przez Hiszpan_JS 2020-02-04, 16:51, w całości zmieniany 1 raz  
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 887
Skąd: EL
Wysłany: 2020-02-04, 16:54   

AndrzejD napisał/a:
Dziękuję. Myślałem, że na ujemnej jest czujnik temperatury do ładowania akumulatora AGM.
Nie masz AGM. Masz aku EFB.
 
AndrzejD 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 25 Kwi 2018
Posty: 74
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: 2020-02-04, 17:27   

eio napisał/a:
AndrzejD napisał/a:
Dziękuję. Myślałem, że na ujemnej jest czujnik temperatury do ładowania akumulatora AGM.
Nie masz AGM. Masz aku EFB.

Zgadza się jest EFB, ale sposób ładowania w obu typach jest taki sam. Różnica polega na technologii zwiększającej wytrzymałość EFB w stosunku do AGM i mniejszą wrażliwość na niedoładowanie.
_________________
Szanuj każdego jak siebie samego
Ostatnio zmieniony przez AndrzejD 2020-02-04, 17:33, w całości zmieniany 3 razy  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne