Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Otwarty przez: laisar
2022-08-06, 11:45
Bezwzględne pierwszeństwo dla pieszego
Autor Wiadomość
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2020-02-13, 20:25   

wuju napisał/a:
Kraje w których pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo różnią się też infrastrukturą. Po pierwsze przejść dla pieszych poza terenem zabudowanym jest mniej po drugie są lepiej widoczne ( przede wszystkim oświetlone po zmroku ) Po drugie poza terenem zabudowanym przeważają przejścia bezkolizyjne na drogach o podniesionej prędkości
I to jest jakiś konkret.
W których krajach jest wprowadzone bezwzględne pierwszeństwo?
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-02-13, 21:25   

laisar napisał/a:
....

eio napisał/a:
Czym te kraje różnią się od Polski?

Niczym istotnym w tym aspekcie.

No właśnie nie! Nawet sobie nie zdajmy/zdajecie (przede wszystkim Wy Panowie) jacy jesteśmy/jesteście inni [wyjątkowi :) ]
W aspekcie ruchu drogowego ponosimy tego niestety przykre konsekwencje.
Dawno temu czytałam (i byłem chyba też na wykładzie autora) o wpływie czynników kulturowych na sposób prowadzenia międzynarodowego biznesu. To jest tu nie w temacie, ale jednym z aspektów prowadzonych badań opisanych w książce były skłonności członków poszczególnych nacji (różnice kulturowe) do ponoszenia ryzyka. Wyniki były zdumiewające – o ile w innych nacjach różnice pomiędzy nimi były procentowe to u Polaków na wykresie były to Himalaje. Jesteście/jesteśmy urodzonymi ryzykantami. To znakomity materiał na żołnierzy, czy funkcjonariuszy służb specjalnych – gorzej, gdy te cechy wychodzą w zachowaniu na drogach. Coś za coś.
_________________
Od f126p do Dustera
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-02-13, 22:54   

hak64 napisał/a:
Tam kierujący ma świadomość, że to on musi uważać

Jajko czy kura?

maugu napisał/a:
jesteśmy urodzonymi ryzykantami

Która to cecha jakoś automagicznie zanika w innym środowisku prawnym - Niemcy, Czechy, Francja...?

No więc nie, nie jesteśmy aż tak wyjątkowi, jak się niektórym z nas od zawsze wydawało - niegdyś jako "Polska Chrustusem Narodów", a teraz jako niby kto, "Polska Frogiem Europy"? <;

Jakieś tam czynniki kulturowe oczywiście istnieją, ale abstrahując już nawet od opinii o jakości badań "byznesowych" (i przenoszenia ich jeszcze na inne dziedziny życia) - to po pierwsze: zmienne w czasie, a po drugie, w najlepszym razie: to tylko skłonności, które do realizacji potrzebują jeszcze sprzyjającego im otoczenia. A że byt kształtuje świadomość, to oprócz coraz lepszej infrastruktury, odpowiednie przepisy też właśnie korzystnie wpływają na właściwe zachowania na drogach.
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-02-14, 08:39   

laisar napisał/a:


No więc nie, nie jesteśmy aż tak wyjątkowi, jak się niektórym z nas od zawsze wydawało - niegdyś jako "Polska Chrustusem Narodów", a teraz jako niby kto, "Polska Frogiem Europy"? <;

...

Nie śmiej się w realu to wygląda tak, że gdybym mogła wybierać w jakim kraju muszę przeżyć zderzenie z cysterną i samozapłonem to bez wahania wybrałabym Polskę bo 6- 7 z 10 statystycznie przejeżdżających kierowców ruszyło by mi z pomocą z narażeniem własnego życia. W innych krajach 2-3. Natomiast jeżeli miałabym jechać 500km w gęstej mgle po autostradzie to oczywiście wybrałabym Austrię, lub Czechy. Ta statystyka uwarunkowana jest kulturowo/historycznie, a może też i genetycznie (moje domniemanie). Oczywiście to statystyka bo tych trzech i w Polsce by Ci nie pomogło. I oczywiście nie mówimy tu o pomocy prze zmianie koła - tu działa inna "statystyka".
_________________
Od f126p do Dustera
Ostatnio zmieniony przez maugu 2020-02-14, 09:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 827
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2020-02-14, 09:46   

Kiedyś czytałem takie opowiadanie S-F, i w skrócie było tak:
Najeźdźcy Ziemi wysłali meldunek:
Wygrywamy na całej linii, została im jeszcze tylko jedna eskadra którą zaraz zniszczymy.
Kolejny meldunek:
Giniemy, zostaliśmy pokonani prze przez ich ostatnią eskadrę, nazywa się "POLACY"
The End.
 
Black Dusty 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6Sce4x4
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 28 Lis 2018
Posty: 827
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2020-02-14, 09:56   

Miałem nie pisać w temacie, ale:
laisar napisał/a:
eio napisał/a:
Czym te kraje różnią się od Polski?

Niczym istotnym w tym aspekcie.
Otóż różnią się bardzo kulturą zachowania w obszarze chodnik/jezdnia zwłaszcza ze strony pieszych bo kierowcy też odstają , lecz nie aż tak.

laisar napisał/a:
A że byt kształtuje świadomość, to oprócz coraz lepszej infrastruktury, odpowiednie przepisy też właśnie korzystnie wpływają na właściwe zachowania na drogach.
To wytłumacz pieszym że Oni również są zobowiązani do przestrzegania przepisów które ich dotyczą a których kompletnie nie znają i nie przestrzegają a nie będzie trzeba nic w nich zmieniać. Ponieważ poprawność polityczną mam gdzieś to jeszcze dodam że ciągłe zwalanie winy na kierowców pewnie wiąże się z tym że od ogromnej części pieszych/idiotów którzy są niepoczytalni umysłowo nie można nic wymagać.
Ostatnio zmieniony przez Black Dusty 2020-02-14, 10:00, w całości zmieniany 1 raz  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3482
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2020-02-14, 09:57   

hak64 napisał/a:
U nas kierujący żyje w błogim przekonaniu, że to pieszy musi uważać żeby przeżyć.

Na pewno? Każdy kierujący sądzi, że zawsze i wszędzie jest bezkarny w interakcji z pieszym? Ty też tak uważasz? Przecież znasz wykładnię przepisów?
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 835
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-02-14, 10:02   

eio napisał/a:
wuju napisał/a:
Kraje w których pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo różnią się też infrastrukturą. Po pierwsze przejść dla pieszych poza terenem zabudowanym jest mniej po drugie są lepiej widoczne ( przede wszystkim oświetlone po zmroku ) Po drugie poza terenem zabudowanym przeważają przejścia bezkolizyjne na drogach o podniesionej prędkości
I to jest jakiś konkret.
W których krajach jest wprowadzone bezwzględne pierwszeństwo?


Ja proponuję, zamiast łamać sobie głowę:

- wsiąść w auto,
- podjechać 20-30 km poza południową (np. do Liberca, Ružomberoku) lub zachodnią granicę (np. Görlitz),
- najpierw się przejechać, wystarczą 2-3 kwadranse, po różnych ulicach,
- zaparkować,
- przejść się, powinny wystarczyć 2-3 kwadranse, w tych samych okolicach.

Podróże nie tylko kształcą, ale też rozwijają ogólnie ;-)
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-02-14, 10:29   

Jestem zwolennikiem przepuszczania pieszych na przejściach (sam to zawsze robię), ale czasami wydaje mi się, że są zwolennicy „zlikwidowania” przejść dla pieszych i wybudowania w tym miejscu chodników – no może z łagodnymi podjazdami i traktowania tej strefy tak jak np. wjazdu do garażu (przez chodnik). Nazywałoby się to wtedy przejazdy dla samochodów. Można i tak.
_________________
Od f126p do Dustera
 
hak64 


Marka: Mercedes
Model: 300SE
Silnik: 3,0
Rocznik: 1987
Dołączył: 26 Gru 2015
Posty: 180
Skąd: Żory
Wysłany: 2020-02-14, 10:35   

eplus napisał/a:
Na pewno? Każdy kierujący sądzi, że zawsze i wszędzie jest bezkarny w interakcji z pieszym? Ty też tak uważasz? Przecież znasz wykładnię przepisów?

Kolego, dorzucone przez Ciebie słowo "każdy", dość istotnie zmienia wydźwięk zdania. Ponadto nie jest to moje prywatne zdanie, a zdanie o zachowaniach większości kierujących. Wystarczająco długo zajmowałem się obsługą zdarzeń drogowych i rekonstrukcją wypadków, aby wyrobić sobie opinię w tej materii.
_________________
specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych
 
SVENSON 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: TCe 90 LPG
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Dołączył: 30 Maj 2017
Posty: 279
Skąd: Katowice
Wysłany: 2020-02-15, 21:12   

Jak dla mnie wystarczy sprawdzić i porównać statystyki z europejskich krajów dotyczące potrąceń tam gdzie jest pierwszeństwo i go nie ma .

Jeżdżąc po Czechach i Słowacji nawet babiczki starsze od torfu przebierają szybko kulasami na pasach .


A najbardziej przemawiają do mnie prawa fizyki i Newtona ;-)
_________________
Dacia Logan II MCV Facelifting 0.9 TCe LPG 90 KM
Ostatnio zmieniony przez SVENSON 2020-02-15, 21:14, w całości zmieniany 2 razy  
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-02-21, 08:59   

defunk napisał/a:

Ja proponuję, zamiast łamać sobie głowę:

- wsiąść w auto,
- podjechać 20-30 km poza południową (np. do Liberca, Ružomberoku) lub zachodnią granicę (np. Görlitz),
- najpierw się przejechać, wystarczą 2-3 kwadranse, po różnych ulicach,
- zaparkować,
- przejść się, powinny wystarczyć 2-3 kwadranse, w tych samych okolicach.

Podróże nie tylko kształcą, ale też rozwijają ogólnie ;-)


https://www.youtube.com/watch?v=AkTRNDgHMQs
_________________
Od f126p do Dustera
 
pikodat 


Marka: dacia
Model: sandero techroad
Silnik: TCe 0.9 LPG
Rocznik: 2019
Dołączył: 20 Lut 2019
Posty: 774
Skąd: Lublin
Wysłany: 2020-02-21, 09:34   

maugu napisał/a:


https://www.youtube.com/watch?v=AkTRNDgHMQs


W skrócie (w COTTBUS, pierwsze kilka minut filmu)- w ogóle nie ma przejść dla pieszych (nie licząc na światłach) w naszym sensie rozumienia. Czyli nie ma pasów/zebry i nie ma znaków pionowych. Zgodnie z naszym kodeksem, jeśli do przejścia jest więcej niż 100 m to możńa przechodzić w miejscach nieoznaczonych - zapewne jest tak i D. ALE - od czasu do czasu na jezdni wysepki- i pieszy może przejść spokojnie na szeroką wysepkę i potem dalej. Zapewne ma prawo- np. wieczorem - przejść w dowolnym miejscu .
Zatem - istotnie, na całej trasie nie było przejścia z pierwszeństwem dla pieszych- za to pieszy moze przejść gdzie chce a miejscami ma to ułatwione.

W centrum - totalny brak przejść - ale ograniczenie do 20 km/h. Czyli do prędkości rowerzysty, któremu się nie spieszy mocno. Taka "strefa ruchu "przy prawdopodobnie bardzo rygorystycznie przestrzeganym zakazie jazdy szybko.
Podsumowując - przejsć z pierwszeństwem dla pieszych nie ma. Za to pieszy moze przechodzić wszędzie. I auta nie zap.... 70 km/h

Aha - film kręcony w nocy , by nie było widać zachowań kierowców i pieszych - pokazana tylko infrastruktura. W szczególności nie widać jak intensywny ruch aut i pieszych, jak często ktoś ustępuje pieszemu stojącemu przy jezdni by przejść, ilu kierowców jedzie 140 (lub 70 w strefie 20 km/h).
_________________
Spritmonitor.de
Ostatnio zmieniony przez pikodat 2020-02-21, 09:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-02-21, 10:04   

pikodat napisał/a:
....
Zatem - istotnie, na całej trasie nie było przejścia z pierwszeństwem dla pieszych- za to pieszy moze przejść gdzie chce a miejscami ma to ułatwione.
....
.

No i chyba o tym tu mówimy (bezwzględnym pierwszeństwie) . Poza tym u nas piesi też przechodzą gdzie chcą.
_________________
Od f126p do Dustera
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2020-02-21, 11:14   

maugu napisał/a:
https://www.youtube.com/watch?v=AkTRNDgHMQs


Jak widać w Cottbusie zastosowano rozwiązanie #3 - wymazano pasy na przejściach dla pieszych. W zamian istnieją tam furty (inaczej: bródy). Furta, to przerywane dwie linie namalowane w poprzek jezdni, wyznaczające miejsce, w którym pieszy może przejść przez jezdnię. Istotna uwaga: pieszy nie ma tam bezwzględnego pierwszeństwa. Samochody nie muszą się zatrzymywać przed furtą by wpuścić na nią pieszego. Nawiasem - myślę że pieszy znajdujący się już na furcie (nie wtargnął na nią przed autem) już nie musi z niej uciekać przed nadjeżdżającymi autami ;) To może oznaczać, że niemiecka furta (zgodnie z niemieckim prawem drogowym) jest definicyjnie odpowiednikiem polskich pasów (zgodnie z obecnie jeszcze obowiązującym polskim prawem drogowym) na przejściu dla pieszych.

Z nagrania widać też że tych furt nie ma tak dużo napaćkanych na jezdniach Cottbusa, jak pasów na jezdniach w polskich miastach. I w Cottbusie także są pasy dla pieszych na przejściach, które z godnie z niemieckim prawem drogowym wskazują miejsce bezwzględnego pierwszeństwa dla pieszego. Jeśli pieszy chce przejść i jest przed tymi pasami, samochody muszą się zatrzymać i go przepuścić. Tylko że tych pasów w Cottbusie było chyba 3, a furt bez pierwszeństwa dla pieszych z kilkanaście-kilkadziesiąt, na filmie 40 minutowym.

Podoba mi się to niemieckie rozwiązanie. Nie ma znacznego spowolnienia ruchu w mieście i pieszy nie jest świętą krową. Pewnie nie ma tam tylu potraceń pieszego na przejściach (furtach lub pasach), co w Polsce (na pasach). Myślę że winnymi tych zdarzeń (potrąceń) w Polsce są: prawo drogowe i infrastruktura (pomijam asertywność pieszych i ułańskość kierowców). Prawo drogowe - bo brakuje w nim definicji furty (identycznej jak w Niemczech). Infrastruktura, bo mamy zbyt dużo pasów i zupełny brak furt. Ale problem infrastruktury w Polsce nie ogranicza się jedynie do braku furt. Oglądając filmik wydało mi się, że w trakcie 40 minutowej jazdy po mieście Cottbus każdy szczegół infrastruktury został dobrze przemyślany, zaprojektowany i zrealizowany - dobrze widoczne i nie budzące wątpliwości znaki poziome, pionowe. Jeden szczegół - przed krzyżówkami z sygnalizacją świetlną pas do skrętu w lewo ma zaznaczoną linię poprzeczną zatrzymania pojazdu o chyba 2 metry dalej od krzyżówki niż dla pasa do jazdy na wprost. Wygoda dla ciężarówek i autobusów skręcających w lewo z poprzecznej ulicy.

Dlaczego w Polsce wprowadzamy zachodnie rozwiązania tylko częściowo? Może to jest problem ignorancji - braku wiedzy o definicji furty i pasów na przejściach. Być może w Polakach jeżdżących do Niemiec (Cottbusa, bo nie wiem jak teraz wygląda to w innych niemieckich miastach) pokutuje uproszczony pogląd, że niemieckie furty są jak polskie pasy, wyznaczają przejścia dla pieszych. Inni w Polsce słyszeli o tym, że w Niemczech piesi mają bezwzględne pierwszeństwo na pasach. A ponieważ w Niemczech nie widzieli pasów, tylko furty, uznali że to taki regionalny - niemiecki zamiennik pasów. Stąd mylne przełożenie rozwiązania niemieckiego na polską specyfikę przejść. Niemiecki kierowca w Polsce musi mieć niezły nerw, bo pasów u nas jest bardzo dużo. A ponieważ nie studiuje on uważnie polskiego prawodawstwa, (zgodnie z niemieckim prawem) zatrzymuje się przed każdymi pasami, choć w Polsce nie musi. A jak bardzo Niemcy (piesi i kierowcy) muszą się denerwować na polskiego kierowcę jadącego niemieckimi drogami nadgorliwie (zgodnie ze swoim systemem definicyjno-pojęciowym) zatrzymującego się przed furtą - tarcie klocków, więcej spalonego paliwa i spalin w powietrzu, spowolnienie ruchu, możliwe też stłuczki - jeśli zbyt ostro zahamuje…
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-02-21, 12:03   

eio napisał/a:
...
Dlaczego w Polsce wprowadzamy zachodnie rozwiązania tylko częściowo? …


Dokładnie trafiłeś w sedno i to szerszego problemu związanego z „dziwnym” niestosowania u nas rozwiązań sprawdzonych w innych krajach. Zawsze wiąże się to „celebryckim pijarem” w mediach i miliardowymi stratami w gospodarce. Przykłady : kornik drukarz, ASF, energetyka, blokowanie budowy obwodnic, zwierzęta futerkowe itp. itd.
_________________
Od f126p do Dustera
 
macminer 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 07 Wrz 2018
Posty: 245
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2020-02-21, 12:35   

pikodat napisał/a:
film kręcony w nocy

Problem "pieszych na jezdni" to trzy składowe:
1. zachowanie pieszych
2. zachowanie kierowców
3. warunki w danym miejscu i czasie

Obawiam się, że wprowadzenie przepisów "łagodniejszych" dla pieszych wpłynie głównie na pierwszy czynnik, czyli summa summarum zmniejszy bezpieczeństwo. Piesi będą się czuć pewniej, nie uwzględniając pozostałych dwóch czynników. A niestety, nawet najlepszy kierowca może w danym dniu być zmęczony dłuższą jazdą, może zostać oślepiony przez samochód nadjeżdżający z przeciwka, może nie dostrzec pieszego ubranego w ciemne ubranie, zwłaszcza krótko przed świtem lub po zmroku. Może też nie spodziewać się pieszego wychodzącego zza autobusu, a jadąc ciężarówką może nie widzieć pieszego znajdującego się w "martwym polu". Przejście może też być zasłonięte przez stojący tuż przed nim (nielegalnie) samochód dostawczy, może być źle oświetlone - a to jest problem nagminny (gdy latarnia oświetla nie samo przejście, tylko fragment jezdni przed lub za nim).

Wydaje mi się, że w trosce o bezpieczeństwo pieszych nie należy wprowadzać przepisów, które mogą im zasugerować, że zdejmuje się z nich odpowiedzialność za ich własne bezpieczeństwo.
 
pikodat 


Marka: dacia
Model: sandero techroad
Silnik: TCe 0.9 LPG
Rocznik: 2019
Dołączył: 20 Lut 2019
Posty: 774
Skąd: Lublin
Wysłany: 2020-02-21, 14:11   

macminer napisał/a:

Wydaje mi się, że w trosce o bezpieczeństwo pieszych nie należy wprowadzać przepisów, które mogą im zasugerować, że zdejmuje się z nich odpowiedzialność za ich własne bezpieczeństwo.


Ale powinno byc takie prawo, by kierowca wiedzial, ze nie istnieje mozliwosc obarczenia pieszego wina za wypadek wtedy, gdy on jest winien.
Czyli - na przejsciu nie byloby mozliwosci uzycia argumentu WTARGNAL na jezdnie.
Albo - NIE WIDZIALEM PRZEJSCIA BO ZLE OZNACZONE I DLATEGO WYPRZEDZALEM STOJACE AUTO.
A powinno być jako domyslne - auto stoi - albo z przodu przejscie - i nie wolno wyprzedzac - albo awaria auta - i zaraz moze ktos z nieo wyjsc- nie wolno wyprzedzac. Ergo - stoi auto - zatrzymuje się. Jeśli to kierowca, ktory zrobil w zlym miejscu parking - wysylam film z rejestratora do policji by dran zaplacil za parkowanie w zlym miejscu - i OMIJAM nie bedace w ruchu auto. Jesli to jednak bylo przejscie - to unikam przejechania pieszego.
We Francji domyslnie winny na przejsciu jest kierowca i bardzo trzeba sie trudzic, by co innego udowodnic. U nas - winny jest domyslnie pieszy.

Krótko mówiąc - przy tego typu sytuacjach nie 7 a 700 tysiecy powinien płacić winny i dostać znacznie wiekszy wyrok - na mocy kodeksu jednoznacznie tego wymagajacego, [/code]
_________________
Spritmonitor.de
 
macminer 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 07 Wrz 2018
Posty: 245
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2020-02-21, 14:37   

pikodat napisał/a:

Krótko mówiąc - przy tego typu sytuacjach nie 7 a 700 tysiecy powinien płacić winny


A ja mimo wszystko jestem zdania, że ani 7, ani 700 tysięcy nie wróci nikomu życia. I jeśli na skutek wprowadzonych rozwiązań zwiększy się liczba wypadków na przejściach, to będzie to dowód, że te rozwiązania są błędne.
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 835
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-02-21, 15:12   

eio napisał/a:
Jak widać w Cottbusie zastosowano rozwiązanie #3 - wymazano pasy na przejściach dla pieszych. W zamian istnieją tam furty (inaczej: bródy). Furta, to przerywane dwie linie namalowane w poprzek jezdni, wyznaczające miejsce, w którym pieszy może przejść przez jezdnię. Istotna uwaga: pieszy nie ma tam bezwzględnego pierwszeństwa. Samochody nie muszą się zatrzymywać przed furtą by wpuścić na nią pieszego.


Mógłbyś podać jakiś odnośnik do opisu tych furt? może być nawet w mowie szprechanej, chętnie doczytam? Bo według mojej wiedzy to wszystko są po prostu przejścia dla pieszych, natomiast prawdą też jest, że tam się mniej inwazyjnie steruje ruchem, por. http://www.zm.org.pl/?a=nl_raffi_przejscia (u nas bardziej i co z tego?)


maugu napisał/a:
Dokładnie trafiłeś w sedno i to szerszego problemu związanego z „dziwnym” niestosowania u nas rozwiązań sprawdzonych w innych krajach. Zawsze wiąże się to „celebryckim pijarem” w mediach i miliardowymi stratami w gospodarce. Przykłady : kornik drukarz, ASF, energetyka, blokowanie budowy obwodnic, zwierzęta futerkowe itp. itd.


Ale o co chodzi z tym kornikiem i zwierzętami futerkowymi? bo nie do końca jarzę związek, a chętnie bym poczytał ;-)
Ostatnio zmieniony przez defunk 2020-02-21, 15:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
eio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 26 Sty 2018
Posty: 877
Skąd: EL
Wysłany: 2020-02-21, 15:45   

defunk napisał/a:
Mógłbyś podać jakiś odnośnik do opisu tych furt? może być nawet w mowie szprechanej, chętnie doczytam?

1. furta/bróda: obejrzeć film od @maugu i wsłuchać sie w słowa polskego kierowcy mieszkającego w Cottbusie. Definicję furty napisałem w oparciu o ten film.
2. Fußgängerfurt/bróda: łatwo wygóglać. Wybrałem pierwszy wynik: Piesi mają pierwszeństwo przed pasami, ale nie zawsze mają zebry. Jak to zrobili Niemcy? (brd24.pl).
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 835
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-02-21, 15:46   

Sam sobie odpowiem: Fußgängerfurt vs. Fußgängerüberweg (§ 25-26 Straßenverkehrs-Ordnung (StVO), ale nie wychodzi mi, żeby była różnica w pierwszeństwie, natomiast rzeczywiście zebry robi się rzadko -- wychodzi na to, że generalnie różnica polega na tym, że Niemcy uważają, że zebry nie są zawsze niezbędne, zaś w ciągu skrzyżowania wystarczy taki "bród"

https://de.wikipedia.org/wiki/Fu%C3%9Fg%C3%A4ngerfurt
https://de.wikipedia.org/wiki/Fu%C3%9Fg%C3%A4nger%C3%BCberweg
https://www.stvo.de/stras...aengerueberwege
https://www.stvo.de/stras...-25-fussgaenger


(nb. już nas znają "Umgekehrt verleiten zu viele „Zebrastreifen“ in kurzen Abständen – wie dies z. B. in Polen üblich ist – dazu, dass Fahrbahnbenutzer wartende Fußgänger ignorieren")


PS szukajcie a znajdziecie -- nie chodzi o wzdłużne pasy lub brak zebry, chodzi o obniżony krawężnik (że mi nie zaświtało), w wolnym tłumaczeniu:

§ 10 StVO
Każdy, kto chce wjechać na ulicę lub z innych części ulicy lub przez obniżony krawężnik lub na drogę (...) powinien zachowywać się w taki sposób, aby nie było ryzyka dla innych użytkowników dróg; jeśli to konieczne, musisz zostać poinstruowany. Zamiar wejścia musi zostać zasygnalizowany w odpowiednim czasie i jasno (...)
Ostatnio zmieniony przez defunk 2020-02-21, 16:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
hak64 


Marka: Mercedes
Model: 300SE
Silnik: 3,0
Rocznik: 1987
Dołączył: 26 Gru 2015
Posty: 180
Skąd: Żory
Wysłany: 2020-02-21, 20:07   

pikodat napisał/a:
Ale powinno byc takie prawo, by kierowca wiedzial, ze nie istnieje mozliwosc obarczenia pieszego wina za wypadek wtedy, gdy on jest winien.
Czyli - na przejsciu nie byloby mozliwosci uzycia argumentu WTARGNAL na jezdnie.
Albo - NIE WIDZIALEM PRZEJSCIA BO ZLE OZNACZONE I DLATEGO WYPRZEDZALEM STOJACE AUTO.
A powinno być jako domyslne - auto stoi - albo z przodu przejscie - i nie wolno wyprzedzac - albo awaria auta - i zaraz moze ktos z nieo wyjsc- nie wolno wyprzedzac. Ergo - stoi auto - zatrzymuje się. Jeśli to kierowca, ktory zrobil w zlym miejscu parking - wysylam film z rejestratora do policji by dran zaplacil za parkowanie w zlym miejscu - i OMIJAM nie bedace w ruchu auto. Jesli to jednak bylo przejscie - to unikam przejechania pieszego.
We Francji domyslnie winny na przejsciu jest kierowca i bardzo trzeba sie trudzic, by co innego udowodnic. U nas - winny jest domyslnie pieszy.

Kolego, pomijając fakt, że Twoja wiedza o postępowaniu w sprawach wypadków drogowych jest delikatnie rzecz ujmując nienachalna, to posługujesz się nieprecyzyjnymi określeniami manewrów. Przejeżdżanie obok stojącego pojazdu nie jest wyprzedzaniem, a użyciem zwrotu "unikam przejechania pieszego" rozbawiłeś mnie do łez. Napisałeś wszak "Jeśli to jednak było przejście", to panie kolego nie unikasz przejechania, tylko zatrzymujesz auto ustępując pierwszeństwa.
_________________
specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3482
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2020-02-25, 14:42   

https://motoryzacja.interia.pl/raporty/raport-polskie-drogi/wiadomosci/news-piesza-na-czerwonym-wbiegla-pod-auto-a-to-nie-koniec,nId,4346685#iwa_source=worthsee
Zamknąć dziadka, a co! :mrgreen:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
Ostatnio zmieniony przez eplus 2020-02-25, 14:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
wojtek013 



Marka: Ford/Dacia
Model: Fiesta/Duster
Silnik: 1,4i LPG/ Blue dCi 115 4WD
Rocznik: 2013 Trend, GoldX/2020 Ptestige
Dołączył: 02 Mar 2014
Posty: 332
Skąd: KR
Wysłany: 2020-02-25, 18:18   

https://www.youtube.com/watch?v=WVb7-lgl4Og

Tu to wszystko ładnie wyłożone, jak to jest u naszych zachodnich sąsiadów.
_________________
miała być Sandero Laureate tce, jest Fiesta mk7, no i Duster
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne