Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2020-10-12, 19:32
Dziwne zachowanie samochodu powyżej pewnej prędkości
Autor Wiadomość
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2020-05-14, 18:38   

Jak nie ma wiatru, to przy 130 gps na równym asfalcie mogę puścić na parę sekund kierownicę, nie drży.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
telecaster1951 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.0 Sce
Rocznik: 2019
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 26 Lut 2019
Posty: 630
Skąd: Łódź
Wysłany: 2020-05-16, 21:00   

Ja w Loganie przy 130 mogę puścić kierownicę j jedzie prosto, nie drży, nie telepie.
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2020-05-17, 20:20   

Dziś testowałem swojego stepwaya. Można puścić kierownicę nawet na minutę lub dwie, o ile droga nie zmieni kierunku. Wiatr, zmienia nieco sytuację, znaczy dalej trzyma kierunek, ale chwilami szarpie na boki. Też odczuwam auta, które mnie wyprzedzają, znaczy też szarpie, zasysa jakby na chwilę. Ale kierunek dalej trzyma, bez ingerencji rąk. Test przeprowadziłem przy prędkościach miedzy 130 a 150km/h. Szybciej nie jeżdżę, bo się na dłuższą metę SS nie da. Znaczy pojedzie, ale zwolni byle czego do 150. To jest najwyższa sensowna prędkość SS, jak dla mnie.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2020-05-18, 19:49   

Cztery kilometry bez dotykania kierownicy? Chyba z autopilotem! :-D
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2020-05-18, 21:14   

Jak jest prosta, to przejedzie, choć mój zegar biologiczny może mnie wprowadzać w błąd. Zegarkiem, ani stoperem nie mierzyłem, przyznaję. Ale dokąd jest prosta, to jedzie prosto.

Auto ma 60 tysięcy przebiegu, nie było oszczędzane poza okresem docierania, czyli delikatnie przez pierwszy tysiąc kilometrów, nieco odważniej do 3000, potem nie miałem cierpliwości i był but dość często.
Ostatnio zmieniony przez Michał B24 2020-05-18, 21:22, w całości zmieniany 1 raz  
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 594
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2020-10-09, 12:25   Re: Dziwne zachowanie samochodu powyżej pewnej prędkości

nowy napisał/a:
Witam. Powiedzcie mi, czy to normalne, ze mój Logan przy prędkościach powyżej 130 km/h dosłownie pływa na drodze. Trzeba się nieźle natrudzić, aby utrzymać odpowiedni tor jazdy.
Tak pr 110-120 jeszcze znośnie, ale przy wyższej trzeba już uważać, często korygować kierownicą.
Swoje obserwacje prowadzę na podstawie poprzedniego auta, a jeździłem Yariską i trzymała się drogi rewelacyjnie nawet przy 160 km/h


Ja po przesiadce z 25-letniego Peugeota 306 do Sandero mam podobne odczucia. Dość bolesne przejście. Z nieba na ziemię. Tak, Sandero jest wyższe o około 10 cm, ale pozostałe wymiary i rozstaw osi są prawie identyczne, nawet prześwit nie jest chyba wyższy (a z przodu zderzak w Sandero jest nawet ze 2 cm niżej i łatwiej zaczepić o krawężnik parkując prostopadle). Większą wrażliwość na boczny wiatr jeszcze bym przebolał, ale tu nie chodzi tylko o to. Główną przyczyną słabej stabilności Dacii (subiektywnie odczuwanej) jest moim zdaniem bardzo mało komunikatywny układ kierowniczy. W samochodzie z dobrze zaprojektowanym układem kierowniczym zanim jeszcze zobaczysz, ze samochód nie jedzie tam, gdzie chcesz, najpierw to wyczujesz na kierownicy. Do utrzymania samochodu w zakręcie do kierownicy powinna być przyłożona odpowiednia siła, im szybciej i ciaśniejszy zakręt, tym większa. Jeśli w zakręcie o stałym promieniu (np. na rondzie) nagle zmieni się przyczepność, np. z suchego asfaltu wjedziesz na plamę lodu to powinieneś to momentalnie wyczuć na kierownicy, bo siła zwrotna (feedback) nagle wyraźnie zmaleje. Od razu wiadomo, że coś jest nie tak. Jeśli zawieje boczny wiatr, to też powinno być to od razu odczuwalne. Jeśli tego podmuchu nie wyczujesz od razu na kierownicy, to zobaczysz go dopiero po chwili, bo samochód zmieni zamierzony kierunek jazdy, zniesie go lekko. To powoduje, że taki układ kierowniczy jak w Dacii wymaga dużo większego skupienia w trakcie jazdy i kierowania głównie wzrokiem, bo pozostałe informacje o aktualnych siłach działających na samochód są rozmyte i przefiltrowane przez kiepski układ kierowniczy.
Niektórym się wydaje, że jak się puści kierownicę i samochód jedzie dalej prosto to jest stabilny. To nie do końca tak. Np. w Sandero mogę puścić kierownicę w pozycji lekko skręconej i samochód nie pojedzie prosto, ale będzie skręcał bez trzymania kierownicy. Skręć lekko w prawu i puść - pojedziesz lekko w prawo. Skręć w lewo i puść, pojedziesz lekko w lewo.
Ten eksperyment obrazuje, że siły zwrotne na kierownicy (bardzo istotne z punktu widzenia dobrego wyczucia samochodu) są na tyle małe, że występujące w układzie kierowniczym naturalne opory (siły tarcia na przegubach, łożyskach i przekładni, a także w układzie wspomagania) przewyższają te siły i nie pojawia się żadne siła zwrotne na kierownicy. Oczywiście przy większych skrętach i prędkościach te siły są, ale i tak moim zdaniem za małe, by odbierać Dacię jako dobrze prowadzący się samochód, dający kierowcy odpowiedni feedback.
Taki sposób działania układu kierowniczego właściwie odbiera całą przyjemność z prowadzenia auta w obszarze granicy przyczepności, boi nie daje o tej granicy żadnych informacji, a nawet normalną jazdę wyraźnie utrudnia.

Ciekawe, czy w nowym modelu coś z tym zrobili, czy dalej jest tak samo beznadziejnie.

W Dacii jest podobnie jak tu:
https://www.youtube.com/watch?v=5eF8DpmfqMw
A tu o siłach na kierownicy i z czego wynikają:
https://www.youtube.com/w...bpFDW7kDc&t=75s

A tu wykład dla zaawansowanych i cierpliwych (prawie godzina):
https://www.youtube.com/watch?v=pCq01LHaIVg
Ostatnio zmieniony przez velomar 2020-10-09, 12:31, w całości zmieniany 2 razy  
 
mne 


Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1.2
Rocznik: 2016
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Wrz 2020
Posty: 70
Skąd: PL
Wysłany: 2020-10-09, 17:49   

Przeczytałem cały twój post i oglądnąłem cały filmik ten z ostatniego linku, cała prawda o Dacii TTM układ kierowniczy jest chyba najsłabszym punktem całego auta, jest mało precyzyjny i za słaby ale nie ukrywajmy oszczędzano nie tylko na wykończeniu ale i na innych ważnych detalach. Nie wiem jak ta sytuacja wygląda np. w Renault Clio czy też borykają się z takim tandetnym układem kierowniczym. A z ciekawości ciekawe czy z tym się nie da coś zrobić, coś wymienić , przełożyć przecież Polak potrafi ....
Ostatnio zmieniony przez mne 2020-10-09, 17:50, w całości zmieniany 1 raz  
 
Killer King 



Marka: Fiat
Model: TIPO SW
Silnik: 1.4
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 297
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2020-10-09, 19:35   

Jak to było ? Złej baletnicy, to i nawet majtki będą przeszkadzać
 
EBmazur 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 592
Skąd: Mazury
Wysłany: 2020-10-10, 05:55   

Killer King napisał/a:
Jak to było ? Złej baletnicy, to i nawet majtki będą przeszkadzać

pierwotnie było "...... rąbek u spódnicy ".
Czytam te narzekania i się dziwię - czyżbym był posiadaczem serii limitowanej lub luksusowej . Moja dacia jest przewidywalna do bólu , stabilna podczas jazdy ( poza sytuacją silnego wiatru bocznego )
_________________
Czerwone jeżdżą szybciej
 
Auto Krytyk 


Marka: .
Model: .
Silnik: .
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 25 Cze 2010
Posty: 819
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-10-10, 07:15   

Mi tam się Dacią dobrze jeździ, poprzednią zresztą też. Jak ktoś chce super układ kierowniczy nie kupuje Dacii tylko BMW czy Alfę Romeo bo daje najlepsze odczucia drogi.
_________________
KANAŁ MOTORYZACYJNY
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2020-10-10, 07:30   

Mi też Dacią się dobrze jeździ, ale jak pojeżdżę chwilę innym autem i wsiadam do Daci, to ta tandeta, przez chwilę jest odczuwalna.

Jednak układ kierowniczy w Daci jest całkiem OK, współczesne elektryczne wspomagania są jeszcze gorsze. Jednak Dacią mi się jeździ całkiem przyjemnie. Byłem posiadaczem już dwudziestu dziewięciu aut, a wypożyczałem już setki różnych aut. Są auta, których nie jestem w stanie polubić, ale Dacia da się lubić.

Dużego Fiata, nigdy mi się nie udało polubić, ale i Merca A Klasse też nie. Passat B6 i B8 też nie dla mnie.
 
defunk 


Marka: Dacetti / Peżo
Model: Dusterio / Rifter
Silnik: 1,6 SCe / 1,2 110 KM
Rocznik: 2017 / 2021
Wersja: Laureate
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 839
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-10-10, 08:32   

EBmazur napisał/a:
Killer King napisał/a:
Jak to było ? Złej baletnicy, to i nawet majtki będą przeszkadzać

pierwotnie było "...... rąbek u spódnicy ".


плохому танцору и яйца мешают
 
straszna_maruda 


Marka: Renault
Model: Megane 2 ph2
Silnik: 1.6
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 251
Skąd: ETM
Wysłany: 2020-10-10, 09:36   

Ale i bywali tacy co im nie mieszajut. I karierę światową zrobili...
 
nowy 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: TCe90
Rocznik: 2019
Wersja: Techroad
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Lut 2020
Posty: 431
Skąd: DTR
Wysłany: 2020-10-10, 12:44   

Po ośmiu miesiącach użytkowania chyba już przywykłem/przystosowałem* się do tego samochodu i nie czuję aż tak bardzo lub nie zwracam na to uwagi. Fakt boczny wiatr potrafi mocno dać się we znaki. I jak próbuję sięgnąć pamięcią wstecz to wtedy chyba wiało i to przez dłuższy okres, dlatego miałem takie problemy, aby utrzymać odpowiedni tor jazdy.

*niepotrzebne skreślić
_________________
Paweł
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2020-10-11, 07:46   

No w Felicji na wąskich oponach potrafiłem na skrzyżowaniu 90 stopni puścić w pełnym skręcie kierownicę, tak, że się wyprostowała dokładnie na torze i ze 200 metrów nie wyjechałem poza pas bez dotykania kierownicy. W Dusterze pierwszy raz udało mi się to po paru latach. W dodatku miałem wrażenie, że jeśli naciskam gaz na skrzyżowaniu, to koła w ogóle nie wracają do położenia na wprost, kto wie, czy nie zacieśniają same zakrętu. Zbieżność - uprzedzam - zawsze ustawiona.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Krystian67 


Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 Sce 100 KM
Rocznik: 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Paź 2017
Posty: 530
Skąd: Chorzow
Wysłany: 2020-10-11, 08:25   

Ja jeżdziłem kangoo. I było dobrze. Dzis mija prawie trzy lata jazdy dokkerem. Auto wyższe , większe ale i mniej stabilne. Wspomaganie za czułe , w dodatku wraz z predkośćią nic nie powoduje ograniczenia miekkośći w ruchu kierownią. Żeby było jaśniej. Takie układy działają np, w oplu. Przy 100 km/h kierownica staje sie sztywniejsza. Rozwiązania w dacii powodują , ze trzeba sie miec na baczności , bo auto jeżdzi , gdzie wiatr poniesie. Do dziś mam odczucia ,że uczzę się jezdzic. Jest fajnie bo chodzi lekko, ale temat zdradliwy przy 150km/h .
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2020-10-11, 09:56   

W moim Sandero, każdy sygnał z drogi, jest odczuwalny na kierownicy. Z lodem ostatnio krucho, ale jek jest ślisko, to czuję poślizg ewentualny, choć raczej jeżdżę żeby do niego nie doprowadzać. Zwalniam wcześniej. Kierownica po skręcie wraca na miejsce. Nie mam efektu, że w trasie jak skręcę kierownicę i puszczę to jedzie w bok. Prostuje i jedzie prosto.

Słabo jest za to, z dynamicznym ruszaniem na zakręcie, bo bardzo mocno szarpie kierownicą i trzeba się z nią siłować przy dynamicznym ruszaniu ze skreconymi kołami.

Czyłość na wiatr, też duża i trzeba zwalniać, bo męczące na dłuższą metę. Ale kierownica daje odczuć wszystko co się dzieje.
 
Killer King 



Marka: Fiat
Model: TIPO SW
Silnik: 1.4
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 297
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2020-10-11, 10:00   

Wczoraj z ciekawości jeszcze raz sprawdzałem 120~130 km/h puszczam kierownicę i nic nie trzeba korygować.
Nie było wietrznej pogody - opony fabryczne.

No a rąbek u spustnicy byłby mało adekwatny do poziomu narzekania :-P
 
michauek22 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2017
Wersja: Off-Road
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 300
Skąd: Legionowo
Wysłany: 2020-10-11, 11:55   

Michał B24 napisał/a:
Słabo jest za to, z dynamicznym ruszaniem na zakręcie, bo bardzo mocno szarpie kierownicą i trzeba się z nią siłować przy dynamicznym ruszaniu ze skreconymi kołami.

Na to pomaga tylko 4x4.
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2020-10-11, 20:00   

mój logan mcv II to samo, w poprzednim roku jechałem 650km w wietrznej pogodzie nad morze straszna mordęga powyżej 120 rzucało od pasa do pasa bo mocno wiało, do 120 znośnie
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
SWilk 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 100KM
Rocznik: 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 21 Sie 2017
Posty: 359
Skąd: Lublin
Wysłany: 2020-10-12, 11:00   

EBmazur napisał/a:
Czytam te narzekania i się dziwię - czyżbym był posiadaczem serii limitowanej lub luksusowej . Moja dacia jest przewidywalna do bólu , stabilna podczas jazdy ( poza sytuacją silnego wiatru bocznego )


Może mi się wydaje, ale to chyba naprawdę zależy od egzemplarza. Na jeździe próbnej Lodgy miałem dokładnie te same odczucia - pływania po pasie i konieczności stałego skupienia przy ok. 120km/h na ekspresówce...
Mimo tego kupiłem samochód, bo wszystkie "za" pokonały "przeciwy"...

Po odbiorze mojego egzemplarza okazało się, że (o ile nie wieje za mocno) zupełnie nie czuję tego efektu. I teraz nie wiem, czy mam mega szczęście i zmontowali mi coś inaczej (dokładniej, lepiej? na lepszych częściach?), czy może błyskawicznie przestawiłem się na jazdę Lodgy, a że prawie nie prowadzę innych samochodów to nie widzę różnicy.

W każdym razie z układu kierowniczego jestem zadowolony. W przeciwieństwie do skrzyni biegów, którą uważam za fatalną. Chodzi dużo gorzej niż w pełnoletniej Ibizie z nalotem 250 tys km + korekta handlarza, a wstecznego po trzech latach nie umiem wrzucić za pierwszym razem...
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 594
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2020-10-12, 11:59   

Jakiś wpływ na prowadzenie konkretnego egzemplarza mogą mieć też wpływ opony, bo przecież nowe wychodzą z fabryki na różnych, w zależności od partii produkcyjnej. W modelach Sandero/Logan widziałem przynajmniej trzy marki: GT, Bridgestone, Continental. U mnie jest Bridgestone.
No i samo ciśnienie w oponach. U mnie po odbiorze było ciut mniej (ok. 0.1 bara) niż zalecane. Od razu dopompowałem do ciut więcej (dałem 2.3 przód, 2.2 tył). Po dwóch miesiącach sprawdziłem i ubyło około 0.2 bara w każdym kole.

No i opinii o wersji Stepway na pewno nie można przełożyć na zwykłą. Stepway ma większe felgi, szerszy i niższy profil opon. Samo zawieszenie, nawet tylko z racji zwiększonego prześwitu, z pewnością nie ma identycznych parametrów geometrycznych jak w wersji zwykłej. Nie wiem jak z charakterystyką sprężyn i amortyzatorów, ale też mogą być różnice.
Jeszcze raz powtórzę - dla mnie Peugeot 306 jest samochodem znacznie stabilniejszym niż Sandero. Nie twierdzę, że Sandero jakoś źle się trzyma w zakrętach, ale subiektywnie, dla kierowcy, lepsze zawieszenie ma 306-ka. Dacia ma też pewną tendencję do galopowania, jak w małych samochodach o krótkim rozstawie osi, a ten jest przecież całkiem spory (259 cm, chyba nawet z centymetr więcej jak w 306-ce).
Oczywiście Dacią da się całkiem przyjemnie podróżować, ale uważam, że nawet w tych samych pieniądzach dało się zaprojektować układ kierowniczy i zawieszenie dające więcej przyjemności z jazdy dla kierowcy, choć może odbyłoby się to kosztem komfortu i cięższego obracania kierownicą na parkingu (ja bym to bez problemu zaakceptował, bo jeździłem też samochodami bez wspomagania).
Ostatnio zmieniony przez velomar 2020-10-12, 12:04, w całości zmieniany 2 razy  
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2020-10-12, 13:54   

Ciśnienie ma znaczenie.

Jednak 306 to dość przyjemne w prowadzeniu auto, z hydraulicznym wspomaganiem. Niestety w dobie liczenia gramów emisyjnych, już takich klasyków się nie montuje, a Sandero nie było projektowane pod katem przyjemności z jazdy. A wręcz przeciwnie, jako element AGD bardziej, niż auto.

306 też miała tylne koła skrętne. Tam ten system działał w wyniku sił działających na nadwozie. Generalnie dawało to bardzo fajny efekt dla kierowcy. 306 i ZX miały ten system.
 
EBmazur 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 592
Skąd: Mazury
Wysłany: 2020-10-12, 19:22   

Cytat:
velomar W modelach Sandero/Logan widziałem przynajmniej trzy marki: GT, Bridgestone, Continental.

U mnie założyli wspaniałą technikę niemiecką , czyli GITI - nie narzekam
_________________
Czerwone jeżdżą szybciej
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3625
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-10-12, 20:54   

EBmazur napisał/a:
Cytat:
velomar W modelach Sandero/Logan widziałem przynajmniej trzy marki: GT, Bridgestone, Continental.

U mnie założyli wspaniałą technikę niemiecką , czyli GITI - nie narzekam

Goodyear, Michelin... U mnie Goodyear, ale na zimowych Dębicach prowadzii mi się znacznie lepiej.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne