Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Diesel vs. Benzyna do Karawaningu
Autor Wiadomość
Slav 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.3Tce
Rocznik: ---
Dołączył: 26 Maj 2020
Posty: 6
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2020-06-03, 15:06   Diesel vs. Benzyna do Karawaningu

Witam,
Pytanie dość luźne mam... do ciągnięcia przyczepy kampingowej, co lepiej się nada. diesel czy benzyna.
Doprecyzowując: benzyna 1.3 Tce 150 KM 4x4 vs. Diesel...jaki?

Ogólnie jestem za benzyną, nie chcę się motać z filtrami DPF, Adblue itp., spalanie 2-3 l/100 wiecej nie stanowi problemu. Ale czy Diesel nie ma DMC do większej przyczepy? Interesuje mnie przyczepa 1300-1400 DMC.
Może ktoś coś poradzi, lub zwróci mi na coś uwagę?

Dziękuje.
 
buladag 


Marka: Dacia
Model: Lodgy SL Techroad
Silnik: 1.6
Wersja: Techroad 7 os.
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 28 Maj 2019
Posty: 622
Skąd: -:-
Wysłany: 2020-06-03, 15:27   

Pechowo, że nie chcesz się motać z filtrem cząstek stałych bo teraz w zasadzie wszystkie nowe silniki benzynowe go mają. :P
 
SWilk 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 100KM
Rocznik: 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 21 Sie 2017
Posty: 359
Skąd: Lublin
Wysłany: 2020-06-03, 15:35   

Nie znam dokładnych danych tych silników, ale z reguły mówi się, że diesel "ciągnie" już przy niskich obrotach, a benzyna dopiero jak się turbina rozpędzi.

Nie bez powodu ciężarówki i autobusy mają silniki wysokoprężne.

Był kiedyś taki fajny wątek z zebranymi przez Laisara wykresami mocy i momentu obrotowego poszczególnych silników. Niestety nie ma w nim aktualnych jednostek.

Można jednak zaobserwować pewną prawidłowość dotyczącą momentu obrotowego




W DCI 110 moment osiąga maksimum już przy ok. 1750 obr/min i jest płaski do ok 2700, wynosząc w tym zakresie 240nm.

W TCE 115 moment osiąga maksimum dopiero przy 2000 obr/min i co prawda jest płaski aż do 4000, ale wynosi tylko 190nm, czyli jakieś 20% mniej niż w DCI. To będzie miało znaczenie zwłaszcza przy ruszaniu z obciążeniem.

Oczywiście silniki, które są teraz montowane to nie te same jednostki, więc nie można tego przełożyć wprost, ale zasada będzie podobna.
Ostatnio zmieniony przez SWilk 2020-06-03, 15:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
Slav 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.3Tce
Rocznik: ---
Dołączył: 26 Maj 2020
Posty: 6
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2020-06-03, 16:03   

Tak, wiem , że teraz wszystkie silniki maja "DPF-y". Mam po prostu przykre doświadczenia z dieslem Opla, którego miałem i ...nigdy więcej.
Momenty obrotowe diesla i benzyny (150KM) są prawie jednakowe, oczywiście diesel bierze od dołu... ale też nie będę ciągał przyczepę cały rok. Coś za coś.
Da radę 1.3 Tce 150 KM targnąć przyczepę powiedzmy max 1400 DMC i jechać w miarę komfortowych warunkach (jak na ten silnik i inne dostępne w Dacia)?
Nie chodzi mi o jakieś oszczędności paliwowe.
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2020-06-03, 16:20   

Z krzywych wynika, że przy większej prędkości, lepsza jest benzyna, do ruszania diesel.

Niestety nie pomaga to w wyborze. Do ruszania, potrzebny jest moment, do utrzymania prędkości, jest potrzebna moc. Ale, bardzo szeroki zakres obrotów z maksymalnym momentem, bezie raczej ułatwiał decyzję.

Z wykresów wynika, że benzyna lepsza. Ale znając nasze turbosilniczki, to pod takim obciążeniem, to nie będzie różnica 2-3 litrów na 100km/h, tylko jeszcze więcej.

Do pokonania tej samej trasy z ta sama predkoscia, jest potrzebne dokładnie tyle samo kilowatogodzin. Praca jest dokładnie ta sama, są pomijalne różnice w masie, więc trochę różnic jest.

Praca nie zależy od momentu, tylko mocy. Skoro diesel potrzebuje jakies 240g/kwh, to beznyna potrzebuje tych gramów ponad 300, na tą samą kilowatogodzinę.

Różnica w momencie obrotowym jest niewielka, w stosunku do zapotrzebowania na tę moc i moment. Oba dadzą radę.
 
Slav 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.3Tce
Rocznik: ---
Dołączył: 26 Maj 2020
Posty: 6
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2020-06-03, 16:45   

uhmm...
Czyli przy mojej preferencji benzynowej oraz zgodzie na większe spalanie wybór benzyny nie będzie złym wyborem.
Dziękuję za odpowiedzi. Jeśli będą też i inne, chętnie poczytam.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-06-03, 17:38   

Maksymalna dopuszczalna prędkość z przyczepą to 80 km/h - każdy silnik tyle osiągnie, nawet 1,0 SCe 75.

Mocne przyśpieszenie jest szkodliwe, jak wszystkie nagłe manewry zestawem - zatem jak wyżej, nawet 1,0 wystarczy.

A paliwa wszystkie silniki spalą tyle, ile się im wleje - i ile się ciśnie... Nie cisnąć, to będzie dobrze (;


http://www.daciaklub.pl/forum/search.php + przyczep* + Przeszukaj tylko tytuł wiadomości = czytać, czytać, czytać...
 
toka93 


Marka: Renault
Model: Megane IV Grandtour
Silnik: 1,5 DCI
Rocznik: 2017
Pomógł: 46 razy
Dołączył: 02 Mar 2019
Posty: 1700
Skąd: Radzionków
Wysłany: 2020-06-03, 18:37   

Niestety Logan 1,2 16V z przyczepką 650kg nie chciał jechać :D Także zdecydowanie polecam coś z turbinką. W tym wypadku benzyna i diesel pociągną z jednakową siłą. Jednak dla ciągania przyczep zdecydowanie lepiej jeździ się dieslem, bo i pod górki lepiej ciągnie i spalanie pod dużym obciążeniem zdecydowanie niższe. Jednak dla kilku wyjazdów w roku nie ma co patrzeć pod charakterystykę ciągnięcia przyczepy, a użytkowania na codzień.
_________________
Sprzedaż części Dacia

https://www.czescidacia.pl/

Pomogłem, zostaw opinię: https://g.page/r/CU7bHXWMP-5FEBM/review
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-06-03, 20:59   

toka93 napisał/a:
Logan 1,2 16V z przyczepką 650kg nie chciał jechać

Tzn. przekroczyć 120 km/h? No i bardzo dobrze! :mrgreen:
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 921
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2020-06-04, 12:55   

Przy dużej przyczepie to bardziej istotne jest, czy zawieszenie wytrzyma częste ciąganie przyczepy. Do częstego holowania pewnie lepszy większy silnik z mocnym sprzęgłem, niezależnie od rodzaju paliwa, natomiast w ramach sporadycznego holowania wakacyjnego to 1.3 Tce 150 KM wciągnie każdą legalną przyczepę nosem... Mój teść holował przyczepę o masie przekraczającej razem z samochodem uprawnienia kat. B ropną Octavią 2.0 140km i jeszcze był w stanie sprawnie wyprzedzać na krajowych... (dodam, że przyczepa i bagażnik w samochodzie były załadowane, a na siedzeniach jeszcze byli pasażerowie, Octavia w wieku >150tys sprzedała się w idealnym stanie technicznym...)
Ostatnio zmieniony przez Marmach 2020-06-04, 12:57, w całości zmieniany 1 raz  
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2020-06-04, 15:26   

Zepsuli 1.5 dci tym gównianym ad blue dlatego teraz sprzedaż tego silnika jest praktycznie zerowa
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2020-06-04, 15:38   

Silnika nie zepsuli, Unia wymogła i kosztowo przestał się już opłacać. Po prostu teraz sprzedaje sie 1.6 w dostawczakach, a w osobówkach ten silnik już swoje zarobił.
 
pankracy 


Marka: Dacia
Model: Diablo
Silnik: 6.0 TFSI
Rocznik: ...
Dołączył: 10 Sty 2020
Posty: 41
Skąd: inny
Wysłany: 2020-06-04, 18:56   

Do przyczepy tylko i wyłącznie diesel. Przyczepe ciągnie się momentem nie KM. W dodatku spalanie w dieslu wzrośnie o ok. 3 litry a w turbobenzynie wzrośnie z 8 do 15.
 
michal_suchy 
Zielony listek


Marka: Renault / Zainteresowany Dacia
Model: Grand Scenic/Zainteresowany Duster
Silnik: 1,9 dCi / Zainteresowany 1,6
Dołączył: 14 Kwi 2011
Posty: 9
Skąd: Ostrołęka/Kadzidło
Wysłany: 2020-06-04, 19:34   

Koledzy , wszystko fajnie tylko wychodzi na to że diesel 115 może ciągnąć 1200 kg , 1.0 TCe 1100kg a najmocniejsza benzyna1500kg. Tak że ostrożnie z tymi poradami jeśli chodzi o cięższe przyczepy.
_________________
Posiadam Renault Grand Scenic , w przyszłości dokupię Dacię Duster 4x4
 
pankracy 


Marka: Dacia
Model: Diablo
Silnik: 6.0 TFSI
Rocznik: ...
Dołączył: 10 Sty 2020
Posty: 41
Skąd: inny
Wysłany: 2020-06-04, 19:47   

Bardzo słuszna uwaga! Nie wziołem tego pod uwagę i myślałem, że mają taką samą wagę lub +/-50 kg :roll:
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-06-05, 08:43   

To ile można ciągnąc zależy od homologacji i wynikającego z tego wpisu do dowodu i w Polsce ze współczynnika 1.33 jeżeli się ma tylko hamulec najazdowy (akurat w moim przypadku w dowodzie mam wpisane 1500kg na przyczepę, a ze współczynnika wychodzi 1350kg).

Z doświadczenia Duster 1.6 K4M LPG 4x4 z przyczepą ~900 kg nie odstawał od zeszłorocznej Toyoty Landcruiser 4L 170 KM w dieslu z przyczepą ~1500 kg. Sprawdzone na Bałkanach, Rumuni i Słowacji z drogami od 0 do ponad 2000 n.p.m. nie zawsze po asfalcie. Do jazdy zgodnie z przepisami a czasami +20 km/h wystarczy.

W Dusterze w benzynie najsłabszym elementem nie jest brak momentu, to akurat załatwia zestopniowanie skrzyni biegów z bardzo krótką jedynką. Najsłabszym elementem jest sprzęgło, przy ruszaniu zestawem pod górę na podjeździe ponad 30% puściło - na szczęście wystarczyło że pasażerowie wysiedli i dało się ruszyć.

105 KM daje rade (pod warunkiem, że jeżeli trzeba to umiemy i korzystamy z całej dostępnej mocy) to tym bardziej 150 KM da radę. Bardziej niż moc przydawało się 4x4.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2020-06-05, 08:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
pankracy 


Marka: Dacia
Model: Diablo
Silnik: 6.0 TFSI
Rocznik: ...
Dołączył: 10 Sty 2020
Posty: 41
Skąd: inny
Wysłany: 2020-06-05, 09:24   

Ile palił ten 1.6 pod takim obciążeniem?
 
Dracid 


Marka: ex-Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe Laureate 7 os.
Rocznik: 2017
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Maj 2017
Posty: 329
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-06-05, 09:49   

damiaszek napisał/a:
Z doświadczenia Duster 1.6 K4M LPG 4x4 z przyczepą ~900 kg nie odstawał od zeszłorocznej Toyoty Landcruiser 4L 170 KM w dieslu z przyczepą ~1500 kg. Sprawdzone na Bałkanach, Rumuni i Słowacji z drogami od 0 do ponad 2000 n.p.m. nie zawsze po asfalcie. Do jazdy zgodnie z przepisami a czasami +20 km/h wystarczy.


Sorry, ale trochę ciężko uwierzyć. Chyba że sam jeździłeś na przemian autami i stwierdzasz to wg swoich doświadczeń. A nie było tak, że duster mimo wszystko wymagał od kierowcy dużo więcej (ciągłe zwracanie uwagi na obroty, mieszanie biegami) niż taka toyota? Bo komfort prowadzenia (czyt. brak walki z autem o to, by uciągnął przyczepę) tu też ma znaczenie.

Ja się w lodgy umordowałem, jadąc w 5 osób i ciągnąc zabudowaną przyczepę o dmc 1000 kg.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-06-05, 10:45   

Dracid napisał/a:
brak walki z autem

To są co najwyżej zmagania kierowcy ze sobą (; - auto jak auto, nawet z przyczepą jedzie tak, jak mu się każe: kierownicy nie wyrywa, nie kopie pedałami w nogi, nie wali lewarkiem biegów po rękach, ot, po prostu rusza, skręca, hamuje...

Owszem, w trybie bardziej relaksacyjnym niż zwykle, ale taki w końcu jest cel wyjazdu z przyczepą kempingową.

Bo jeśli ktoś planował zestawem sprinty do 200 km/h, to trochę minął się z powołaniem...
 
Slav 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.3Tce
Rocznik: ---
Dołączył: 26 Maj 2020
Posty: 6
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2020-06-05, 11:03   

Wszystkie uwagi cenne i poszerzające moje horyzonty.
Przyczepę chcę ciągnąć w przyszłym roku. Jest nas 2-je więc z pewnością nie będę kupował żadnego apartamentu na kołach o DMC 1600 i więcej ;-) . Myslę że założenie zakupu (może najpierw najmu) przyczepy o DMC do 1350 będzie komfortem przy wyborze. Na dzień dzisiejszy zakup Dustera.
Pozdrawiam
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-06-05, 11:11   

pankracy napisał/a:
Ile palił ten 1.6 pod takim obciążeniem?


Od 12 l do 17l LPG średnio 14-15l. Można sobie prześledzić lipiec-sierpień https://www.motostat.pl/vehicle-stats/78182/4 - łatwo wyłapać wakacje jazdę z przyczepą

Dracid napisał/a:
Bo komfort prowadzenia (czyt. brak walki z autem o to, by uciągnął przyczepę) tu też ma znaczenie.


Komfort jest sprawą subiektywną. Jechaliśmy razem, Cały czas mieliśmy łączność (PMR), nikt na nikogo nie musiał czekać, ani poganiać ;-) . Mogę natomiast napisać gdzie miałem zdecydowanie lepszy komfort jazdy do kolegi:
- na wąskich uliczkach w Bitoli (Macedonia) gdzie nieopatrznie się wpakowaliśmy( węższe auto i węższa przyczepa ~15cm), i na serpentynach* w górach - po prostu krótszy zestaw się lepiej składał na zakrętach

*mam na myśli takie serpentyny https://tinyurl.com/ydheas3b

Co do mieszania biegami to owszem po górach jeżdźąc trzeba to robić taki urok manualnej skrzyni ;), ale nie nazwałbym tego walką i nie sprawia mi mi to jakiegoś dyskomfortu. W porównaniu do diesla to dyskomfort powodawał mi zasięg na jednym baku LPG (od 250 do 380 km w zależności od drogi) i konieczność planowania tankowań. Urlop z przyczepą to ma być wypoczynek, jak by taka jazda była dyskomfortowa to był by to pierwszy i ostatni tego typu wyjazd, a jeżdżę już tak kilka lat. Z mojego punktu widzenia większy dyskomfort niż brak mocy w silniku wywołują hamulce - te w przyczepie. Na zjazdach dużo łatwiej je przegrzać niż w samochodzie, hamują i grzeją się niezależnie od tego czy zwalniamy silnikiem czy hamulcem.

Tak że na zakończenie w podsumowaniu. Daster da radę, pytanie czy kierowca da radę ;-) .


ps.
Slav napisał/a:
Jest nas 2-je więc z pewnością nie będę kupował żadnego apartamentu na kołach o DMC 1600 i więcej ;-)

Na dwie osoby to można bez przyczepy, a komfortowo to wystarczy taka do 700-900 kg z "full wypasem"

kotor2.jpg
Plik ściągnięto 39 raz(y) 110,47 KB

kotor.jpg
Plik ściągnięto 42 raz(y) 119,43 KB

_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2020-06-05, 11:33, w całości zmieniany 2 razy  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-06-05, 11:16   

Slav napisał/a:
Myslę że założenie zakupu (może najpierw najmu) przyczepy o DMC do 1350 będzie komfortem przy wyborze

To chyba już jest 3 pokojowy apartament - 2-3 osobowe "niewiadówki" mają coś koło 750 kg, znana mi prawie 5 metrowa w środku, 4-5 osobowa Bürstner Club 850 kg...
 
pankracy 


Marka: Dacia
Model: Diablo
Silnik: 6.0 TFSI
Rocznik: ...
Dołączył: 10 Sty 2020
Posty: 41
Skąd: inny
Wysłany: 2020-06-05, 14:28   

damiaszek, super dzieki. Fajnie, że piszesz jak jest. A nie bajeczki. Panie pali "piuntke" z groszem. A z przyczepą to z 6.
Ile robisz tysięcy na takim wakacyjnym kółku? Dużo oleju dolewasz?
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-06-05, 15:47   

Zacząłem od 3.5kkm i w każde wakacje wychodzi coraz więcej :-) , nie specjalnie po prostu tak wychodzi . Ostatnie to lekko ponad 6kkm. Z tym że nie wszystko jest z przyczepą, zazwyczaj jest tak że lokujemy się w jednym miejscu na 2-3 czasami 4 dni i zwiedzamy okolicę (tzn tak do 100km - raczej nie więcej czasami jakieś kółko).
Olej zmieniam co 10-12kkm i nie mam potrzeby dolewać pomiędzy wymianami.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2020-06-05, 15:47, w całości zmieniany 1 raz  
 
Dracid 


Marka: ex-Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe Laureate 7 os.
Rocznik: 2017
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Maj 2017
Posty: 329
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-06-05, 16:03   

laisar napisał/a:
To są co najwyżej zmagania kierowcy ze sobą


Gdy wjeżdżasz wolnossącym 1.6 SCe z przyczepą na pas rozbiegowy na autostradzie - nie daj Bóg lekko pod górkę - to walczysz z całym światem.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne