Wysłany: 2021-08-02, 12:16 Zmienne fazy rozrządu w 1.0 SCe
Przeczytałem różne dostępne info na temat systemów zmiennych faz rozrządu np. VVTi Toyoty, i-VTEC Hondy, Ti-VCT Forda, Vanos BMW czy CVVT w Alfach Romeo. Nie znalazłem jednak nic o takim systemie w moim silniku SCe 75 1.0. Ktoś powie kiedy i w jakim zakresie zmieniają się fazy rozrządu?
_________________ Żeby nie otrzymywać głupich odpowiedzi nie należy zadawać głupich pytań
Filmik już kiedyś widziałem, nic z niego nie wynika. Przeczytałem w jakimś opracowaniu, że używając auta tylko w ruchu miejskim wogóle nie wykorzystuje się tego dobrodziejstwa ale bez szczegółów. No to ciekawy jestem czy techniką jazdy można jakoś wymusić działanie tego systemu.
_________________ Żeby nie otrzymywać głupich odpowiedzi nie należy zadawać głupich pytań
Ostatnio zmieniony przez yurec1st 2021-08-02, 17:56, w całości zmieniany 1 raz
Ja bym obstawiał, że wariator przestawia fazy rozrządu gdzieś w okolicach 4300-4500 obr/min.
Powyżej tego zakresu silnik jakby nieco inaczej brzmi, jakoś tak ostrzej no i da się coś wtedy z niego wykrzesać. W mieście to rzadko sięgamy po takie obroty, a na trasie szybką, płynną redukcję przy wysokich obrotach trochę utrudnia hacząca nieco skrzynia i mało precyzyjny (działający z wyraźnym opóźnieniem) pedał gazu, co powoduje, że tego zakresu obrotów też nie używa się tak często, jakby się chciało. Po prostu sterowanie elektroniczną przepustnicą moim zdaniem nie jest w pełni przewidywalne i czasem się uda lepiej, czasem gorzej, ale po roku czasu wciąż nie mam zaufania do sterowania przepustnicą potencjometrem i jest wyraźnie gorzej, niż w innych samochodach, którymi jeździłem (z gazem na lince).
Dodatkowo, spalanie wyraźnie rośnie, gdy wkręcamy silnik powyżej tych 4000 obr/min. Moje rekordowe z trasy to nawet w okolicach 7.5 l/100 km, a spokojnie jadąc to zwykle nieco poniżej 6 l. Poniżej 5 l to już mi się tylko parę razy udało (4.6-4.7l).
Poniżej dwa filmy, gdzie moim zdaniem widać wyraźne ożywienie silnika powyżej 4300-4500 obr/min.
Tu polecam fragment od 4:09 (elasticity) i 6:02 oraz 6:24 (redukcja z 5 na 4) (autobahn).
https://www.youtube.com/watch?v=S8cS9BMbcwc
A tu też wyraźnie widać, że od 80 km/h na trójce i od 105 km/h na czwórce trochę lepiej silnik zaczyna ciągnąć (tylko że tu już opory powietrza go mocno tłumią).
https://www.youtube.com/watch?v=qH7kTrFUIJ0
Ktoś powie kiedy i w jakim zakresie zmieniają się fazy rozrządu?
Przyspiesz dynamicznie na dwójce. Około 4 tys. obrotów poczujesz wyraźnie że auto inaczej pracuje i jakby lepiej przyspiesza, czuć to dość wyraźnie i ostro.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum