Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Zachowanie lewarka biegów przy zmianach prędkości
Autor Wiadomość
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-01-29, 14:16   Zachowanie lewarka biegów przy zmianach prędkości

Jako, że jeszcze Stepway'em jeżdżę bardzo krótko i nie znam dobrze mojego samochodu chciałbym poprosić kolegów o informację dot. zachowania lewarka zmiany biegów w czasie jazdy. Samochód nowy - ma przejechane 900 km. Otóż na 3 i 4 biegu w trakcie dodawania lub puszczania gazu czuję pod ręka na dźwigni delikatne szarpnięcia (do przodu i do tyłu). Chciałbym tylko wiedzieć czy jest to zachowanie normalne w tych skrzyniach. Wcześniej jeździłem Corsą i tam podobny (choć trochę mocniejszy) objaw świadczył o uszkodzonych poduszkach skrzyni lub silnika - po wymianie poduszek szarpań nie wyczuwałem w ogóle. Może jestem trochę przewrażliwiony ale, tak jak wspomniałem, jeszcze nie znam tego samochodu i wolę zapytać bardziej doświadczonych użytkowników.
 
cookie 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 0,9Tce
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Dołączył: 04 Cze 2014
Posty: 273
Skąd: nijer Łorsoł
Wysłany: 2015-01-29, 14:44   

Trzymanie ręki na lewarku w trakcie jazdy na niewysprzeglonym silniku powoduje przedwczesne zużycie wodzików w skrzyni biegów.
Lewarek jest połączony za pomocą linek albo cięgien ze skrzynia biegów i silnikiem a ten ostatni dość mocno buja się na poduszkach. Moim zdaniem to normalne w rozsądnych granicach.
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-01-29, 14:49   

Podczas dodawania gazu/ujmowania zmieniają się naprężenia układu napędowego i powoduje to minimalne ale jednak ruchy zespołu napędowego zamontowanego wszak na gumowych poduszkach. W związku z tym mogą być odczuwalne niewielkie przemieszczenia się dźwigni zmiany biegów. U mnie też są.

Ignorować, chyba że nie da się zmieniać biegów lub lewarek zniknie pod podłogą...
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-01-29, 14:50   

Oczywiście wiem, że ręki nie trzyma się cały czas na lewarku :-D . Raczej chodziło tu tylko o chwilowe wyczucie zachowania skrzyni. Dzięki za odpowiedź.
 
cookie 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 0,9Tce
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Dołączył: 04 Cze 2014
Posty: 273
Skąd: nijer Łorsoł
Wysłany: 2015-01-29, 14:57   

wojtek_pl napisał/a:
Podczas dodawania gazu/ujmowania zmieniają się naprężenia układu napędowego i powoduje to minimalne ale jednak ruchy zespołu napędowego zamontowanego wszak na gumowych poduszkach. W związku z tym mogą być odczuwalne niewielkie przemieszczenia się dźwigni zmiany biegów. U mnie też są.

Ignorować, chyba że nie da się zmieniać biegów lub lewarek zniknie pod podłogą...

Te ruchy nie są wcale takie minimalne. poduszki silnika są bardzo miękkie i grube wiec potrafią przy ruszaniu bujnąć się o kilka centymetrów.
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2015-01-29, 18:18   

to zjawisko typowe dla wszystkich starszych jednostek renault
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2015-01-29, 18:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3676
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-01-29, 19:59   

+1

Typowe, tak musi być właśnie ze względu na gumowe poduszki silnika i to że linki są ze stalowych linek ( nierozciągliwych) połączone z wybierakiem na skrzyni.
Ewentualnie jak naprawdę mocno szarpie to można zobaczyć głównie łapę silnika z gumy, ta na dole -> połączenie "sanki" <-> silnik
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-01-29, 23:02   

To typowe dla sprzęgła jedno masowego , gdybyś miał dwumas to wszystko by pięknie chodziło ale przy wymianie sprzęgła zamiast 300-400 były by 1500-2000
_________________
Moje auto
 
MM 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway / Duster II
Silnik: 1,5 dCi / 1,3 Tce 150
Rocznik: 2012 / 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Mar 2013
Posty: 104
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2015-01-29, 23:07   

Dar1962 napisał/a:
to zjawisko typowe dla wszystkich starszych jednostek renault

ale kolega sobol1976 ma najnowszą jednostkę renault
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2015-01-30, 08:21   

i skrzynię biegów której konstrukcja ma 20 lub więcej lat a ją miałem na myśli - nieprecyzyjnie się wyraziłem. Zaś jeśli chodzi o TCe 90, to nowością jest w Dacii.
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2015-01-30, 08:31, w całości zmieniany 3 razy  
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-01-30, 08:53   

Wszystkim pięknie dziękuję za info. Podejrzewałem, że skrzynie różnych producentów mają swoją specyfikę. Po prostu w OPLU nie wyczuwałem szarpnięć. Teraz mogę temat odhaczyć.

Zostaje jeszcze lekkie skrzypienie na styku słupek - kokpit ale to, jak czytałem na forum, dość powszechne. Może przy okazji wymiany reflektora coś poradzą.
Ostatnio zmieniony przez sobol1976 2015-01-30, 08:54, w całości zmieniany 2 razy  
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2015-02-01, 09:14   

Karenzo napisał/a:
To typowe dla sprzęgła jedno masowego , gdybyś miał dwumas to wszystko by pięknie chodziło ale przy wymianie sprzęgła zamiast 300-400 były by 1500-2000


W lodgy masz dwumasa a jak przytrzymasz lewatek dodasz i potem odejmiesz gazu to tez czuc minimalny ruch
 
Jan Dusigaz 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Maj 2016
Posty: 184
Skąd: Żuławy
Wysłany: 2017-02-08, 12:03   

Mam pytanie czy w dacii to normalne że jak dodaję/ odejmuję gaz to drążek zmiany biegów delikatnie się rusza - wyraźnie to czuć gdy położymy na nim rękę przed zmianą biegów - zaobserwowaliście to u Siebie? (w toyocie którą głównie jeżdżę nie ma tego zjawiska stąd moje pytanie)
 
ArcadioSF 



Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 16V SCe Lauréate
Rocznik: 2016
Wersja: Laureate Plus
Dołączył: 24 Lip 2015
Posty: 78
Skąd: SZ, SG, SO, SZY
Wysłany: 2017-02-08, 12:34   

Podczas pracy, szczególnie podczas przyspieszania lub po ściągnięciu nogi z gazu, silnik porusza się w pewnym, niewielkim zakresie, a co za tym idzie, porusza się i skrzynia biegów z którą silnik jest skręcony na sztywno. Jeśli połączenie pomiędzy drążkiem zmiany biegów, a skrzynią jest realizowane za pomocą sztywnych cięgien, to ruchy silnika mogą być przenoszone na drążek zmiany biegów. Natomiast jeżeli połączenie realizowane jest za pomocą linek, to ruchy silnika nie będą przenoszone na drążek, bo niwelują je elastyczne linki.

Nie wiem w jaki sposób połączony jest drążek ze skrzynią w Twojej Dacii, ale w moim Dokkerze ruchy silnika w wyczuwalny sposób przenoszone są na drążek zmiany biegów - szczególnie dobrze wyczuwalny, jeśli położy się dłoń na drążku. Jest to objaw zupełnie normalny.

W moim byłym życiu zawodowym (jako mechanik samochodowy), spotkałem Chryslera Voyagera, którego silnik przy przyspieszaniu pukał o pokrywę silnika - tak miał wywalone poduszki silnika (elementy niwelujące przenoszenie ruchów silnika na nadwozie). :mrgreen:
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2017-02-08, 13:53   

Jan Dusigaz napisał/a:
Mam pytanie czy w dacii to normalne że jak dodaję/ odejmuję gaz to drążek zmiany biegów delikatnie się rusza )

TTTM - nie tylko w Dacii, to dotyczy również Renault - a przynajmniej starsze konstrukcje koncernu
 
Jan Dusigaz 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 Sce
Rocznik: 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Maj 2016
Posty: 184
Skąd: Żuławy
Wysłany: 2017-02-08, 15:13   

Czyli wszytko ok - TTTM :mrgreen: tak czułem ale wolałem się upewnić ;-)
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-02-08, 17:42   

U mnie to samo lekko wyczuwalny ruch lewarka zmiany biegow.
_________________
Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2017-02-08, 18:49   

Bo lewarek skrzynia jest połączona sztywnym drążkiem (oczywiście przez przeguby) ze układem napędowym.

Ruch lewara razem z napędem jest to cecha najlepszych samochodów.

https://www.youtube.com/watch?v=MUK2ZmDz7eo

Edit błąd.
Ostatnio zmieniony przez arnold 2017-02-08, 20:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2017-02-08, 19:13   

Skrzynia to chyba w ogóle jest częścią układu napędowego. :idea: Ale mogę się mylić. :?:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Dusterjack 



Marka: Dacia/Jeep
Model: Duster/Grand Cherokee
Silnik: 1,5 dCi 110 4x4/ 3.0 CRD 4x4
Rocznik: 2011 / 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Sie 2010
Posty: 319
Skąd: wielkopolska
Wysłany: 2017-02-08, 19:14   

Jeden mechanik przestrzegał mnie aby podczas jazdy nie trzymać dłoni na drążku zmiany biegów, ma on sobie swobodnie drgać. Trzymanie ręki cały czas na drążki skrzyni biegów powoduje pewne perturbacje w skrzyni biegów. :-(
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2017-02-08, 20:06   

Poprawiłem błąd, nie przeczytałem przed wysłaniem.

Co trzymania ręki na lewarku to ma rację, nawet w instrukcjach o tym piszą. Chodzi o to żeby dodatkowych sił nie przenosić na mechanizm wybierania i włączania biegów. Bo choćby widełki mogą trzeć o tuleje przesuwne.
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2017-02-08, 20:32   

eplus napisał/a:
Skrzynia to chyba w ogóle jest częścią układu napędowego. :idea: Ale mogę się mylić. :?:

Jest.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2017-02-08, 20:50   

Sorry że nie chce mi się sprawdzać, czy w Dusterze 1,6 dźwignia biegów idzie rzeczywiście przez dyszel czy dwiema badziewnymi linkami? Myślałem, że to drugie, bo dyszel miałem w Felicji i wadą jest występowanie uszczelniacza w wejściu do skrzyni, nigdy nie był szczelny dłużej jak 2 tygodnie od wymiany. Zaś Duster nie leje. A najlepsza była skrzynia w Polonezie.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2017-02-08, 21:15   

W przypadku linek też uszczelniacze występują bo rzadko jest żeby wchodziły do wnętrza skrzyni. Z reguły wybierak wychodzi na zewnątrz. A w Pandach mimo posiadania linek też pada uszczelniacz. Wybierak jest podłączony na zewnątrz do cięgien.
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2017-02-08, 21:26   

Każda skrzynia ma uszczelniacze. Niezależnie od sposobu sterowania.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne